Freestafeltje op de workmate

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Ik ben eind vorig jaar bezig geweest om een freestafel te bouwen , die wilde ik al langer hebben . Heb vaak zitten kijken naar een kant en klaar tafel , maar daar zat niets bij dat ik op de workmate kon zetten èn demontabel was . Dus toen maar besloten om er zelf een te bouwen naar mijn behoeften . Geeft zéker zoveel voldoening als het project slaagt . Ik heb , net zoals zovelen , maar een klein schuurtje . Die van mij is 2,80 bij 2,80 m. , binnenwerks . Vanwege ruimtegebrek moet ik voor frees – en zaagwerk altijd buiten gaan staan , zeker ook omdat ik (toen) nog geen fatsoenlijke stofafzuiging had . Dat was geen probleem , omdat ik jaren geleden al een dak van transparante golfplaten gemaakt had tussen mijn schuurtje en dat van de buurman . Sta ik lekker droog en heb volop daglicht . Het freestafeltje moest demontabel zijn , omdat ik het iedere keer uit en in het schuurtje moet zetten . Ik heb nogal wat zelfbouwsels gezien op YouTube en daar heb ik er één gezien die me wel wat leek . Het zou dus een (frees-)tafelblad worden met 2 losse kastjes ,die ik met één of meer bouten aan het blad zou schroeven . De voetprint van beide kastjes wilde ik even groot maken als het blad van de workmate in volledig uitgedraaide toestand .
Verder wilde ik de freestafel gebruiken met de poten van de workmate ingeklapt om zo tot een acceptabele werkhoogte te komen . Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de hoogte van de freesmachine . Stiekem zat ik ook al te denken aan een hoogteverstelling . De foto’s spreken voor zich in het verdere verloop van deze bouwbeschrijving . Ik had gedacht om dit verslag in delen te behandelen met bijbehorende foto’s , dus tafelblad – montageplaat - kastjes –- geleider(fence) – t-tracks – knoppen - laden met frontjes, al dan niet in deze volgorde . Daar het best een puist werk is , ga ik deel voor deel voorbereiden in Word en dan later middels kopiëren en plakken op het forum zetten .Ik hoop met dit bouwverslag meerdere forumleden - met of zonder workmate - een dienst te bewijzen en hen te motiveren om zelf ook aan de slag te gaan . Toegegeven : het is niet altijd zonder fouten gegaan en dat zal ik ook vermelden . Maar ja , hoe luidt dat spreekwoord ook weer : hij die zonder fouten is , werpe de eerste steen ? Daar houd ik me maar aan vast .


TAFELBLAD :
Ik was van plan om een blad van 18 mm betonplex te maken , dubbel uitgevoerd , de kastjes en fence van 18 mm multiplex . Bij de plaatselijke bouwmarkt aan gekomen om het een en ander alvast op maat te laten zagen vertelde de goede man dat ik het betonplex alléén per plaat kon kopen ( 244 x 122cm) Hij zei toen : waarom zaag je dan àlles niet uit die plaat betonplex ? Dat is goed zei ik , doe maar . Het zou incl. verzagen € 82 kosten . Hij heeft toen 2 werkbladen (740x500mm) , hout voor de kastjes en 3 panelen voor de fence op maat gezaagd . Toen ik het spul opgehaald had en het betonplex eens goed ging bekijken ( dat kon in de winkel niet , omdat de plaat tussen andere platen stond ) viel het me op dat er best veel onrechtmatigheden op het oppervlak zaten en ik er gemakkelijk met mijn nagel deukjes in kon drukken . Dat gaat hem niet worden , dacht ik zo . Een paar dagen later kwam ik langs een winkel die ze aan het leegruimen waren en zag 3 stukken blauwe melamineplaat staan . Ik heb toen gevraagd of ik die mee mocht nemen en dat mocht . Ik heb ook nog een plaat multiplex gekocht . (122 x 61 cm)
Ik had nu dus een melamineplaat en een multiplexplaat, die aan elkaar bevestigd moesten worden . Ik heb op het internet rondgekeken of daar een lijm voor was , nou dat bleek nog niet zo eenvoudig . Van onderuit vastschroeven wilde ik niet i.v.m. het latere freeswerk aan de bovenzijde . Ik heb toen besloten om in beide platen 5 stuks groeven te frezen waarin ik een latje van 20 x 4 mm wilde lijmen . Een hoop en precies werk , maar het is gelukt . Ik adviseer wel om de groef wat breder te frezen , zodat bij het verlijmen de overtollige lijm weg kan en je gemakkelijker de gleuven t.o.v. elkaar kunt positioneren . Ik wilde een blad van 740mm x 500mm hebben , de planken van de workmate zijn 740mm lang . Uiteindelijk is het blad 800mm lang geworden , dat was n.l. de maat van het blauwe melamine en vond het zonde om daar wat af te zagen .Het ging maar om 60 mm. De melamine- plaat was wel te smal , dus ik heb er een stuk bij aan gemaakt middels wat lamello’s en houtlijm om aan de 500 mm te komen .
Hierbij is er wat fout gegaan bleek later , want bij controle was het blad na het verlijmen van de 2 delen niet helemaal vlak terwijl ik bij het lijmen het blad toch tussen 2 balkjes (aan weerszijden) geklemd had om alles vlak te houden tijdens het samenklemmen van de 2 delen . Nu moet ik ook zeggen , dat mijn lamellofrees niet top is . Een goedkoop dingetje wat ik zo goed als mogelijk haaks gesteld had . Ik denk dat de gaten niet haaks op de platen gefreesd zijn . Ik heb later met de bovenfrees nog een paar tienden van de las weg gefreesd , om de top wat vlakker te krijgen . Dat is die lichte streep dwars over het blad , achteraan. Het heeft wat geholpen , maar het is niet helemaal perfect . Eerst maar eens kijken hoe het frezen gaat als hij klaar is. Er moest ook nog een gat gemaakt worden om de montageplaat erin kwijt te kunnen . Ja , maar hoe groot moet zo’n ding zijn ? Maar eens bij div. internetwinkels gekeken naar de fabrieksplaten zoals b.v. Kreg ,Trend etc . Natuurlijk ook eerst even de zool en de breedte van mijn freesmachine gemeten . Zo even de maten uit mijn hoofd : ik heb 2st. HPL platen van 300 x 225 x 8 mm besteld plus nog 2 st. van 10 mm dik , dan had ik nog een reserve voor als het fout zou gaan . En ja , het ging fout . Daar lees en zie je meer over/van onder de kop : MONTAGEPLAAT .

Foto’s : Hier begint het meteen al goed , ik was zó druk bezig om de 2 plaatdelen aan elkaar te kunnen bevestigen , dat ik vergeten ben om foto’s te maken . Ook van het groeven frezen . Excuus ! Nu dus een paar foto’s van het gelijmde blad . Jullie kunnen op foto 2 ook al een glimp van de fence zien , maar die komt later aan bod .

IMG_20170826_193132_smal.jpg IMG_20170826_1944057.jpg



MONTAGEPLAAT :
Hierboven hebben jullie al kunnen lezen dat ik een HPL-plaat ga gebruiken om daar mijn DeWalt DW621K bovenfrees aan te kunnen hangen .
Ik heb een rechthoekig gat van 300 x 225mm uitgefreesd met een diepte van +/- 8,5 - 9mm .
Niet geprobeerd om precies 8mm uit te frezen , omdat ik toch al het plan had om stelschroeven te gaan gebruiken . Op de foto’s kun je ook zien , dat ik uit een alu-strip van 2 mm , inlegschijfjes heb gemaakt waar straks de stelschroeven op rusten . Zoals je later zult zien , zijn dat er een 4-tal méér geworden . Het draagvlak voor de plaat is - rondom - 35 mm breed .

IMG_20170826_150400.jpg



Dan de montageplaat . Het lijkt jullie misschien raar , maar het heeft wat hoofdbrekens gekost hòe zo’n ding te maken qua afstellen/vlakstellen i.c.m. het bevestigen . Ik besloot om 4 stuks stelschroeven in de hoeken en later nog aan iedere korte en lange zijde één in het midden te monteren .
Oók moest er nog een gat voor de insert gefreesd worden . Het plaatje heb ik ook uit 8mm HPL gemaakt . Naderhand nog 2 met verschillende binnen diameters .

IMG_20170911_132019.jpg



Met de wetenschap dat het straks niet zo gemakkelijk is om de insert te verwisselen (boutjes zitten ònder de inlegplaat) toch maar verder gegaan met het maken van een insert . Tevens al voorgenomen om mettertijd een geheel nieuwe plaat te maken , maar dan goed .

IMG_20170913_135300.jpg IMG_20170913_141001.jpg



De insert met 3st. M4 boutjes met verzonken kop vastgezet , na eerst schroefdraad getapt te hebben in de montageplaat .

IMG_20170923_161109.jpg


Op de volgende foto’s kan je zien hoe ik een rond gat frees . Dit t.b.v. het inlegplaatje (insert). Ik heb dit rondfrees hulpstuk al zo’n ruim 20 jaar geleden ( toen ik nog mocht werken) gemaakt en gebruik het tot nu toe nog steeds tot volle tevredenheid . Er zullen beslist betere zijn , maar ik doe het er maar mee. Ik heb het destijds gemaakt voor de Elu , maar past zondermeer óók op de DEWalt . Naderhand ook gelezen dat Elu opgegaan is in DeWalt , als ik me niet vergis .

IMG_20170911_125504.jpg IMG_20170911_125941.jpg IMG_20170911_130427.jpg IMG_20170911_131812.jpg IMG_20170911_140300.jpg IMG_20170911_140228.jpg



Het werkt met deze montageplaat ,maar straks ga ik het toch weer anders doen . Ik moet toch een nieuwe plaat maken i.v.m. de insert .Eén schroef in de hoeken , àchter het stelboutje ( dat schuift dan op naar binnen) en de 4 stelboutjes in het midden van de 4 zijden laten vervallen . Ik word niet goed van deze gatenkaas . 23 gaten ! Daar sta je bij aanvang niet bij stil ,omdat je een bepaalde uitvoering in je hoofd hebt . Maar als alles klaar is , zie je de “puinhoop“ pas die je aangericht hebt . Ik denk dat ik er straks 8 kan laten vervallen . Nog een mogelijkheid waar ik aan zit te denken is : om toch maar te proberen om het gat precies op 10 mm diep uit te frezen en dan (indien nodig) nog uit te shimmen . Ik heb nog 2 HPL platen van 10 mm liggen . Destijds 2 verschillende diktes laten komen , kostten in verhouding met de verzendkosten niet zoveel .

Inlegplaat aan gep.jpg

Jeetje , wat een hoeveelheid tekst :D Het lijkt wel of ik een boek aan het schrijven ben .

Volgende keer gaan we verder met de T-tracks .
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Ziet er goed uit, leuk verslag, mag je schrijfwijze wel (komt bekend voor, zal 'm in het bouwjaar zitten)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.774
57
Leeuwarden
Mooie en uitgebreide toelichting! Kunnen veel mensen wat aan hebben als ze aan zo’n project zitten te denken. Ga het volgen want ik wil ook nog eens een goede freestafel maken.

Fons
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.819
13
West-Friesland
Hé ook toevallig, ik ben ook bezig om zo iets te maken voor op de workmate.
Maar voor mijn freesmachine met lift ombouw is de opening in de workmate te klein.
Dus moet ik iets verzinnen om het verstelbare stuk van het blad wijder te krijgen.
Blijf deze volgen dus veel plaatjes maken, niet vergeten hé?
Mvg. :).
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Bedankt mannen , ik probeer mijn best te doen .:D

@Toxiq (komt bekend voor, zal 'm in het bouwjaar zitten) Ik denk dat je mijn forum naam wat verkeerd interpreteert :confused: Mijn bouwjaar of zoiets heb jij vorig jaar Januari kunnen zien bij mijn voorstellings topic . Toen heb je n.l. gereageerd . :D

@ Spaander Even voor alle duidelijkheid : je hebt in de eerste regel van dit verslag al kunnen lezen , dat ik eind vorig jaar met de bouw begonnen ben . De tafel is al enkele maanden klaar . Nou ja ...klaar , ik kan er mee frezen . Helemaal klaar is hij nog niet , het is me maar te koud in de schuur .;) Ik heb genoeg foto's , maar maak daar wel een keuze uit welke ik plaats .
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
T-tracks
De T-tracks heb ik gemaakt van 15mm alu-kokerprofiel van de bouwmarkt . Deze hebben een wanddikte van 1,6 mm . Ik heb twee lengtes van 2 m gekocht . Daar moest natuurlijk wèl - in één zijde - een 6mm uitsparing over de gehele lengte in gefreesd worden , omdat daar de M6 draadeindjes (v/d geleide blokjes) door moesten schuiven . Ik had totaal geen idee van de lengte van de 2 korte tracks , die van de schuifbare fence . Wel op het internet nog wat rondgekeken en uiteindelijk besloten om ze 250 mm lang te maken ,dus tot het midden van de montageplaat . Ik heb eerst de 3 st. benodigde lengtes ruim afgezaagd en toen een freesopstelling gemaakt . Klinkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is . 2 planken van 15mm dik met daartussen het profiel geklemd . Dikker mag natuurlijk ook , maar ik had deze liggen in het “magazijn” . Nog een geleide lat van 18 mm mdf erop geklemd , deze eerst zó afgesteld dat het freesje precies door het midden gaat . Als freesje heb ik zomaar een metaalfreesje gepakt dat ik had liggen . Het eerste stuk profiel van de fence geleiding heb ik met mijn oude Elu-tje gedaan .
Deze heeft géén toerenregeling , wat mijn DeWalt wèl heeft . Doch ik wilde het eerst eens met de Elu proberen . Dat ging helemaal niet zo slecht , maar wat wel gebeurde was dat het freesje aan ging laden en geen materiaal meer wegnam . Ik moest dan iedere keer , om de 15cm of zo , stoppen om het freesje schoon te maken . Bij de volgende heb ik de DeWalt gebruikt op een lager toerental , maar dat ging niet zoveel beter . Ik denk dat ik er een ander type freesje voor nodig heb . Ik had in een ander topic al eens gelezen dat een forumlid deze gleuven op de zaagtafel gezaagd had met een vlak-daktand zaagblad . Die had ik toen niet , maar heb dit zaagblad later wel aangeschaft omdat ik ook nog de hpl-geleideblokjes moest zagen en nog wat alu-steunen .

Hier wat foto’s :

IMG_20170906_184942.jpg IMG_20170906_185213.jpg IMG_20170906_185043.jpg


Nu moesten er dus sleuven in het tafelblad gefreesd worden om de t-tracks daarin te laten verzinken .
Ik heb hiervoor een kanten frees gekocht met bovenlager , waarbij het lager mooi tegen de mdf geleiders liep . Bij Eco-tools kon ik die niet in 15 mm krijgen en heb ik een D=12,7 mm ( ½ inch) – 20 mm gekocht .
Na uiteraard eerst de plaats afgetekend te hebben en met behulp van een winkelhaak alles eerst haaks gesteld te hebben , heb ik de track met 2 boutjes op het blad vastgezet.
Daarna 25-30mm schilders tape geplakt en toen daarop weer een paar stroken dubbelzijdig plakband waarop aan weerskanten van de track een mdf lat kwam ter geleiding en steun voor de freesmachine . Toen die vastzaten voorzichtig de track verwijderd . Dat met de schilders tape werkt ( normaal gesproken) heel goed , ik heb op het forum wel eens ergens gelezen dat een forumlid alléén dubbelzijdige plakband gebruikt had en dat bij het lostrekken de melamine laag op sommige plaatsen mee los getrokken werd . Wat bij mij fout ging was dat door het niet geheel vlakke blad en de neerwaartse- èn zijdelingse druk op de machine , de geleide lat aan de linkerkant wat losgewerkt werd waardoor ik een “uitschieter” had van zo’n 1,5 à 2 mm . Niet over de gehele lengte maar als een soort spie over een lengte van zo’n 15 cm .
Dit gat heb ik naderhand nog opgevuld met een spie van melamineplaat – gezaagd van 2 naar 0 mm over een lengte van 15 cm , op de Inca lintzaag . Nooit gedacht dat dat zou lukken .
Na de eerste groef op diepte gefreesd te hebben , was het tijd om het profiel eens te passen .
Dat ging nog niet vanzelf , de groef was ietsje te smal en ik wilde niets forceren met een (kunststof-) hamer . Met een blokje - omwikkeld door een korrel 80 schuurpapier de zijkanten geschuurd – daarna paste het wel . Ook de bovenkant van de track lag mooi gelijk met het blad .

IMG_20170915_163507.jpg IMG_20170915_163608.jpg IMG_20170916_133739.jpg



Hier zie je dat het verwijderen van de dubbelzijdige plakband heel eenvoudig gaat .
Het komt vanzelf mee met het niet zo kleverige schilders tape . Ook deze track zat weer mooi gelijk met het blad . Nu de tracks nog even op lengte afzagen .

IMG_20170916_141029.jpg
IMG_20170916_142323.jpg

Mijn ervaring is , dat als je iets echt haaks moet afzagen je beter de (in dit geval) 4 zijden van een maatstreep kunt voorzien en dan de zijden één voor één doorzagen , naast of óp de streep .



En dan krijg je dit , mooi haaks toch ? Dan nog even afwerken/ ronden . Je ziet dat ik ook al een 9 mm afwerklat aan de zijkant van het blad bevestigd heb .

IMG_20170916_142826.jpg IMG_20170916_143200.jpg IMG_20171003_111451.jpg


En dan nu het werk , waar ik na het debacle met de 1[SUP]e[/SUP] groef frezen , erg tegen opzag . Het frezen van de 800mm groef , dwars over het blad . Ik heb in een ver verleden wel eens 800mtr hard gelopen , zelfs div. halve marathons , maar nog nooit een 15mm groef over een lengte van 800mm gefreesd , die nog eens retestrak moet zijn . Jaren geleden heb ik van iemand eens 4 mooie alu-kokerprofielen gekregen van 50 x 25 mm met een wandikte van 2,5 mm . Deze wilde ik nu gaan gebruiken om de groef voor de langsgeleider uit te frezen . Om ze goed vast aan het blad te kunnen klemmen moest ik er wel een sleufgat in maken om een lijmklem te kunnen plaatsen . Zonduuhhh .Voor zekerheid nog maar een paar mdf latten aan weerszijden bij geplaatst .

IMG_20170918_143847.jpg IMG_20170918_143859.jpg IMG_20170918_143929.jpg IMG_20170918_173710.jpg IMG_20170918_173428.jpg

Eindresultaat :
IMG_20170922_112519.jpg

Ik heb dit soort tracks ook nog gefreesd en gemonteerd in de verschuifbare fence deurtjes . Zie je later wel .
Ik wil nog wel zeggen , dat er nà het frezen nog flink wat schuurwerk wacht , ligt er ook aan wat je voor geleiding in de track wilt gebruiken . Er zit aan de binnenzijde een braam die ik met een afbraam tool ( v/d draaibank) grotendeels kon verwijderen . Daarna heb ik een blokje van +/-11mm gepakt , hier aan 3 zijden m.b.v. dubbelzijdig plakband een stuk 120 schuurpapier geplakt .
Daarna nog zo'n zelfde soort blokje met een lange schroef in het eerste blokje geschroefd . Track in de bankschroef en al (omhoog trekkend) het blokje op en neer bewogen .

Volgende keer gaan we verder met de werkstukgeleider ook wel fence genaamd . :cool:











 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Hahaha , jij had mijn hulpkreet toch nog gezien . Ik heb hem verwijderd en toen op Plaats een Reactie-knop geklikt en ben alles weer maar gaan plaatsen . En zie het is gelukt .
Toch nog bedankt Fons voor je snelle antwoord. ;)
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Fence :
Voor de fence had ik bij de bouwmarkt al 3 stukken betonplex laten zagen van 740 x 120 mm .
Bij de bouw van het tafelblad hebben jullie al kunnen lezen , dat het blad 800 mm lang is geworden . Ikzelf had er geen probleem mee , dat de fence 60 mm korter zou worden . Hij kan even goed zijn werk doen . Optisch is het misschien wat minder , maar vooruit .
Van het bouwen van de fence heb ik geen foto’s , wel van het eindresultaat . De foto’s spreken wat dat betreft voor zich , denk ik zo . De horizontale en verticale plank heb ik middels houtschroeven aan elkaar bevestigd . Zo ook de 4 schoren .Ik had eerst een beweeg- / schuifbaar deel waarin ik een gat van zo’n 50 mm breed en hoog had gezaagd . Dat vond ik naderhand , zo op zicht , wat aan de grote kant . Ik heb dus op de lintzaag 2 halve ronde stukken gezaagd en die weer in het 50 mm gat gelijmd/gespijkerd .

Oude fence.jpg Oude fence achterk.jpg


Naderhand dacht ik : dat kan je niet maken , joh , om zoiets op woodworking.nl te laten zien .
Deze er dus weer afgehaald en 2 nieuwe gemaakt . Ik heb er toen voor gekozen om ze in het midden gewoon vlak te houden (dus géén gat) en aan de achterkant een schuine kant (45 gr) te zagen over de gehele hoogte . Door deze constructie verlies je wel wat zuigvermogen van de stofzuiger , heb ik naderhand gemerkt . Wellicht toch beter om er een niet te groot gat in te maken , 30 à 35mm lijkt me wel genoeg . Zeker als je toch niet met groot formaat frezen werkt .
De kopse kanten van de betonplex en ook van de kastjes (zie je later) heb ik een keer of drie in de houtolie gezet . Na een tijdje zagen die er wat bruin/gelig uit en heb ik ze allemaal weer geschuurd en er een laag hardwax oil overheen gezet . Op bovenstaande foto’s is dat nog niet gebeurd .
Het zal je misschien ook opgevallen zijn dat het gat waar het freesje uit komt , niet in het midden van de montageplaat zit . Dat komt omdat bij mijn DeWalt de freesspindel ook niet in het midden van de zool zit , maar zo’n 25 mm uit het midden . Daardoor zit de fence ook niet in het midden van de tafel .

IMG_20171010_165103.jpg IMG_20171010_165126.jpg IMG_20170924_115131.jpg



Ik heb op YouTube ook wel gezien , dat men soms de voorste geleiding in 2 delen gemaakt had .
Een smaller deel bovenaan vastgelijmd aan het frame en een wat breder deel onderaan dat verstelbaar is . In het bovenste deel zit dan de groef gefreesd voor de t-track . Dat geeft meer steun aan de t-track en had ik misschien ook moeten doen . Echter bij deze hoogte ( 120mm) zou ik problemen kunnen krijgen met de knop achterop , die zou te laag komen zitten waardoor hij tegen het vlakke gedeelte van het frame komt . Dit zou m.i. op te lossen zijn door de plank wat hoger te maken .Voor alle duidelijkheid : het frame noem ik de hele constructie van de horizontale en verticale plank inclusief de 4 schoren . Bijkomend nadeel is dat ik het betonplex niet kon lijmen en om er aan de achterkant weer een hoop schroeven in te draaien zag ik ook niet zitten en zou volgens mij ook problemen kunnen geven bij het frezen van de groef . Of je moet ze helemaal boven en onder tegen de buitenkant schroeven .

Straks gaan we verder met de stofafzuiging .
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
948
7
prov Utrecht
Als je de T-Track bovenop nou tegen de achterkant had vastgeschreofd was het gat bovenn dicht gebleven, omdat die aan de bovenkant de boel afschermd had je met een plaatje plexiglas met 2 gleuven een verstelbare afdek strook kunnen maken die de gleuf boven je werkstuk afdekt, dat kan natuurlijk nog maar je zal nu ook iets op de opening bovenop moeten leggen.
Verder prahtige oplossing zo.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
@ fantic , bedankt voor je reactie . Ik ga het eens goed bekijken . Het is zoals het altijd het geval is : als je het nog een keer moet doen , wordt het altijd beter . :D
Maar 2 nieuwe planken maken met een niet te groot gat erin is ook weer niet zo'n groot probleem .
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Stofafzuiging :
Ik had een paar maanden vóór de bouw van het freestafeltje via mpl een Hitachi RNT 1225 stofzuiger gekocht , dus daar moest een voorziening voor op de fence gemaakt worden . Ik heb een stuk betonplex op maat gezaagd met de uiteinden onder 45 gr. Daarna een gat voor de slang erin geboord met een gaten zaag . Het gat moest eigenlijk 37 mm worden , maar ik had alleen een 38 mm zaag . Ik heb toen van een oud stuk 40mm pvc pijp een stuk afgezaagd en één uiteinde op 38mm gedraaid . Aan de andere zijde heb ik het gat (inwendig) wat taps gedraaid zodat de slang goed in het passtuk zou klemmen . Toen ik de slang met passtuk aangesloten had , was ik er nog niet zo kapot van . Ik vond het maar een lange toeter en heb toen het passtuk verwijderd en 2 windingen isolatietape erom heen gedraaid . Dat ging ook heel goed en de slang zat lekker stevig in het gat . Lekker laten zitten , zó .


IMG_20170925_160501.jpg IMG_20170925_160533.jpg


Hier weer dezelfde tip als bij de alu t-track , maar in dit geval om een pvc pijp haaks af te zagen . Je pakt dan een brede strook schuurpapier , dun kuststof o.i.d. en draait dat rond de pijp vlak naast de maatstreep . Er wel voor zorgen dat de uiteinden mooi in elkaars verlengde liggen . De brede strook houd je met één hand vast of zet hem goed vast met tape en met een potlood of beter nog een dunne viltstift ga je langs de strook rond de pijp . Als je dit gedaan hebt kan de afteken strook weg . Hierna zaag je met b.v. een ijzerzaag over de afgetekende lijn en gaat al zagend rond , iedere keer de pijp wat verder draaiend . De wanddikte v/d pijp niet in één keer doorzagen , doch iedere keer een stukje inzagen , pijp verder draaien , weer inzagen tot je er bijna helemaal doorheen bent . Daarna kan je gerust door de gehele wanddikte zagen en voilà een aardig stukje haakse pijp . Nog even met een vijl en stuk schuurpapier erover heen en klaar.

IMG_20170925_162453.jpg IMG_20170925_163050.jpg IMG_20170925_163109.jpg IMG_20170925_174410.jpg IMG_20170925_174557.jpg IMG_20170926_190307.jpg IMG_20170926_190333.jpg

IMG_20170926_191152.jpg IMG_20170926_191237.jpg




Next time : houten draaiknoppen en track geleiders
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Vraagje : kan ik hier ook filmpjes up-loaden ? Op een eenvoudige manier zoals met de foto's ?


Een paar minuten later nog even in de balk gekeken boven het bericht vak en ja hoor :
Ik zie zojuist de knop : Voeg video in . Maar in welk bestands formaat : mp4 - Avi - Mpg ? Max. grootte van het bestand ?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
1.774
57
Leeuwarden
Dat lukt alleen als je de video's plaatst die je al op een ander platform hebt “ge-upload” zoals Youtube, vimeo....

Fons
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
166
6
West-Brabant
Bedankt voor je reactie , Fons .
Dus ik kan niet rechtstreeks vanuit een map op de pc een filmpje downloaden ?
Weet jij waar dat hem in zit ?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.