Freestafel

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Nee dat hoeft dus niet. De triton heeft een ingebouwde lift die je van bovenaf kunt bedienen. Voor het nauwkeurig instellen van de hoogte heb ik een digitaal hoogtemetertje van 30 euro

Geweldig! Wat een goede tip! Dit scheelt me inderdaad honderden euro's! Ik wist echt niet van dit systeem af. Super!

Welke freesplaat zou ik daarbij moeten nemen?
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
volgens mij kan je die trition gewoon aan de bovenkant verstellen. Net als mijn bosch trouwens.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Geweldig! Wat een goede tip! Dit scheelt me inderdaad honderden euro's! Ik wist echt niet van dit systeem af. Super!

Welke freesplaat zou ik daarbij moeten nemen?

Ik heb er een met een kreg inlegplaat, maar incra/rockler/ triton zelf wellicht heeft er ook wel een.Deze hebben montage gaten voor de triton frees, dus dan hoef je nog maar weinig te doen.

edit: volgen smij heb ik deze, maar dan in het blauw

zitten dus ook een paar lock ringen bij, wel zo handig
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik heb er een met een kreg inlegplaat, maar incra/rockler/ triton zelf wellicht heeft er ook wel een.Deze hebben montage gaten voor de triton frees, dus dan hoef je nog maar weinig te doen.

Man, fantastisch. De Kreg tafel en de Triton frees en ik ben klaar. Ontzettend bedankt voor de goede tip(s)!
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik heb er een met een kreg inlegplaat, maar incra/rockler/ triton zelf wellicht heeft er ook wel een.Deze hebben montage gaten voor de triton frees, dus dan hoef je nog maar weinig te doen.

edit: volgen smij heb ik deze, maar dan in het blauw

zitten dus ook een paar lock ringen bij, wel zo handig

Top, en die stel-as zit bij de frees, of moet ik die ook los aanschaffen?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb echt het idee dat er een klein gaatje in de markt zit daar ;-)
Ik denk dat dat wel meevalt.... anders was er al lang iemand in dat gat gestapt. Het is ook niet alleen een kwestie van de machine zelf maar ook van de beschikbare freesblokken of freesjes.

Voor de profs zijn er de grotere stationaire machines met de beste kwaliteit, aan de onderkant in combinate met bijvoorbeeld een vlak/vandikte bank of zaagtafel.

Voor de meer of mindere amateurs zijn er verschillende oplossingen met tafels en liften op elk prijsniveau en zelfbouw.
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik denk dat dat wel meevalt.... anders was er al lang iemand in dat gat gestapt. Het is ook niet alleen een kwestie van de machine zelf maar ook van de beschikbare freesblokken of freesjes.

Voor de profs zijn er de grotere stationaire machines met de beste kwaliteit, aan de onderkant in combinate met bijvoorbeeld een vlak/vandikte bank of zaagtafel.

Voor de meer of mindere amateurs zijn er verschillende oplossingen met tafels en liften op elk prijsniveau en zelfbouw.

Ja precies. Ik ben in ieder geval blij dat ik weet hoe het zit :)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Bedankt voor de informatie! Ik heb heel goed gezocht, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik zo'n tafel wil:


Maar dan een grotere variant van hoge kwaliteit en goede precisie. Die kom ik niet tegen. Heb je misschien een tip voor me?

Ik heb de Incra gezien idd, de tafel met de LS Positioner, maar helaas zit daar nu een levertijd op van 4 maanden.
Ik heb deze machine nu te koop. Niet de HBM, maar de Scheppach waar HBM het van heeft afgekeken. Waarom de Scheppach? Ik moest en zou de freestafel hebben maar HBM had hem hem niet meer op voorraad. Daarom heb ik hem bij Amazon.de gekocht.
Met alle mogelijke spantangen erbij en een door mij verbeterde geleidebalk.
Heeft dus 250 euro gekost en dan nog de extra spantangen. Vraagprijs €125,00
Waarom de ik hem weg? Ik heb gisteren de Kreg tafel met Triton freesmachine over genomen. Te koop Kreg freestafel met Triton frees
Ik wilde graag ook hele grote frezen kunnen gebruiken om panelen te gaan maken. Vandaar.
Laat maar horen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan B

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik heb deze machine nu te koop. Niet de HBM, maar de Scheppach waar HBM het van heeft afgekeken. Waarom de Scheppach? Ik moest en zou de freestafel hebben maar HBM had hem hem niet meer op voorraad. Daarom heb ik hem bij Amazon.de gekocht.
Met alle mogelijke spantangen erbij en een door mij verbeterde geleidebalk.
Heeft dus 250 euro gekost en dan nog de extra spantangen. Vraagprijs €125,00
Waarom de ik hem weg? Ik heb gisteren de Kreg tafel met Triton freesmachine over genomen. Te koop Kreg freestafel met Triton frees
Ik wilde graag ook hele grote frezen kunnen gebruiken om panelen te gaan maken. Vandaar.
Laat maar horen....

Bedankt voor het aanbod Jan. Ik heb vanmiddag de Kreg Precision Router Table met de Triton gekocht, dus ik ben voorzien!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.591
Gaanderen
Ik zie nog steeds weinig voordeel aan het kopen van een 400 euro freeslift als je een tritonfrees van 300 euro kunt gebruiken met alleen een inlegplaat die kan en klaar <100 euro kost.

Of je moet de kwaliteit van de tritonfrees niet goed genoeg vinden?
Nou ik kan je wel een paar redenen geven hoor. Uitbreiding van mijn verzameling. Het steunen van de economie. Iemand anders jaloers maken. 😇 Nu even redenen die voor mij van werkelijk belang waren. Ik had steeds ruzie met de triton lift. Ik kon van bovenaf steeds vaker de frees niet uit de spantang krijgen. (ja dat is mijn eigen fout maar op een gegeven moment was ik het zat) Mijn frees kwam twee keer uit de spantang, En ik had last met het vastzetten van de hoogte in stelling. Zette de frees vast en dan was ie iets van maat af.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.828
389
38
Enkhuizen
Die HBM freestafel.
Wat een troep is dat zeg.
Mijn schoonvader heeft em maar man man wat een treurigheid.
Die hele achtergeleider is een kromme bonk ellende van plastic en aluminium.
Niks past.
Beter zelf een geleider van multiplex erop maken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Die HBM freestafel.
Wat een troep is dat zeg.
Mijn schoonvader heeft em maar man man wat een treurigheid.
Die hele achtergeleider is een kromme bonk ellende van plastic en aluminium.
Niks past.
Beter zelf een geleider van multiplex erop maken.
Was bij mij op de Scheppach ook zo. Helemaal krom en vervormd.
Ik had gelukkig een mooie stuk aluminium hoekprofiel en heb de hele zaak gereconstrueerd tot volle tevredenheid. Gelukkig is mijn hoofdvak en -hobby metaalbewerken. Dus met de freesbank en de metaallintzaag er iets moois van kunnen maken.
Tja, en achteraf zou je zeggen: " Waarom niet met kerende post terug naar Amazon?
Simpel...er was niks anders te koop. Dus voor die €250,00 nam ik de gok. Maar ik bleef nieuwsgierig naar hoe een "echte" freestafel zou werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
568
Ik weet dat hammer / felder op hun frees machines de optie hebben om de as te wisselen tss 30mm, 50mm en eentje met opspantang waardoor ze ook de gewone bovenfreesjes met 8 en 12mm as kunnen gebruiken.
Wss overkill, maar moest je zo eentje 2dehands tegenkomen...

Volgens mij heeft onze vriend Tuoh hier ooit al eens over opgemerkt dat het een leuke optie leek met helaas tegenvallende resultaten. Door het lagere toerental van deze grote machines is de omtreksnelheid bij het gebruik van bovenfreesjes te laag om een mooi gelijkmatig snijbeeld te krijgen *.


* Disclaimer: de hierboven weergegeven herinnering komt voort uit een helaas bij herhaling feilbaar gebleken geheugen.
Mocht het niet kloppen, dan hierbij driewerf sorry :oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: ronaldlanda

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.