Freestafel

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ben momenteel met een freestafel bezig. Niet echt bijzonder, maar toch even laten zien. Basis 18mm betonplex. Werkblad 60x80cm, verstevigd met een tweede laag underlayment. Er komt een Mafell Lo65 in te hangen. Later als ik wat meer plek heb maak ik er een vaste kast onder zodat er ook een hoogteverstelling op kan. Voorlopig maar even met de hoogteverstelling van het apparaat, er zit een aparte schroefdraad op met stelwiel. Voor op z'n kop gebruik is dat een diepteinstelling.

Frezen van de geleiders van de fence. Deze zijn 20cm lang. Het richeltje van het lineaal precies in het midden. Dus zonder de instelling te veranderen frees ik beide geleiders. Zo zijn ze exact parallel. De freesgeleider heb ik wel eens in een ander topic laten zien, waar ook de beschrijving staat van m'n vorige freestafel. De andere geleider is over de hele breedte van het blad (80cm). De lat die over het lineaal geklemd zit is de eindstop voor het frezen. Was alleen vergeten dat de geleider niet symetrisch was :( Ach, scheelde maar een paar mm. Moest de hoeken toch met een bijtel uitsteken, dus dat kon er ook wel bij.
DSCF4954.jpg

Het frezen van de andere kant.
DSCF4955.jpg

Lijmen van de T-tracks. Met wat hulpblokjes om verder te kunnen klemmen dan het bereik van de klemmen. T-tracks even opgeruwd met schuurpapier en lijmen met constructielijm. Naderhand met een bijteltje de lijmresten wegsteken.
DSCF4957.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Frezen van de uitsparing voor de machine met behulp van een mal en kopieerfrees. De 12mm kopieerfrees is hierbij gebroken :mad: Dan maar een grotere frees (19mm), en de hoekjes uitsteken. Die frees is echter ook langer, dus de mal moet hoger komen. Om deze exact op dezelfde plek te houden even wat balkjes op twee hoeken. I nauwkeuriger dan de plakbandjes...
DSCF4958.jpg

Resultaat. Het is 10mm diep ingefreesd. De inkepingkjes zijn geen freesfouten, maar de 19mm frees was te groot om de stangen gelijk mee te frezen. Komt later wel, of helemaal niet. Afhankelijk van hoe ik de frees vast ga zetten in de tafel.
DSCF4959.jpg

En hij past. Bijna spelingsvrij, maar zo nauwkeurig is het niet. Mits de bevestiging natuurlijk goed is.
DSCF4960.jpg

Het tweede blad is makkelijker. In de vier hoeken een gat geboord, dan eerst met de decoupeerzaag en daarna met kopieerfrees de randjes gelijk maken aan de mal. Dit blad is iets groter (was een reststuk). Zaag en frees ik na montage op maat.
DSCF4961.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
En lijmen van de twee bladen op elkaar. Betonplex schoongemaakt met aceton en met schuurpapier opgeruwd. Met constructielijm geplakt. Ik ga zo eerst even kijken of dat gelukt is :)

DSCF4967.jpg

En alvast een begin van een haaks hulpstuk. Het dunne (merbau) latje eronder ligt nog los. Deze past in de T-track. Die moet exact haaks gemonteerd worden. Nog even kijken hoe ik dat ga doen.
DSCF4969.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Zou kunnen. Ik heb met een goedkoop freesje dit ook eens meegemaakt. Na ongeveer 1,5 meter brak het freesje. Precies op de hoogte van het hpl. Met een goede frees de overige 50 meter gefreesd. Bij 12 mm zou ik dit niet meer verwachten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Zal binnenkort weer de laatste update plaatsen. Ik heb toch alvast een eenvoudige hoogteverstelling gemaakt :eek:

Was een frees van 50 euro, dus ik had er wat meer van verwacht.

frees.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Waarom hang je de frees niet naast de cirkelzaag? Ik zie op de foto dat je ook een mafell tafelverbreding hebt, dan kan je de frees gewoon met 2 M6 bouten vast zetten en kan je de linealen gebruiken die bij de zaag horen. Werkt dat handig die stelring om de freeshoogte in te stellen? Mijn Lo50 heeft dat niet helaas.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zou eens terug gaan naar de leverancier. Als de as inderdaad 12mm is is breuk heel raar. De foto is wat te donker om het met zekerheid te zeggen maar het lijkt mij garantie. Of heb je de as van de frees als geleider gebruikt.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Bijtel
het lijkt iets weg te hebben van gietgal
gezien de prijs zou ik terug gaan gevallentje garantie

Menno
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik altijd een afzuigkapje op de machine. Daardoor kon de frees niet weg en is er dus niets gebeurd. Ik heb al contact met de leverancier. Ik heb zelf waarschijnlijk ook te hard gedrukt tegen het lager.

Naast de cirkelzaag lijkt me niet handig. De geleider van de zaag is niet geschikt als geleider voor het frezen. En bovendien moet je telkens alles ombouwen als je de andere machine wilt gebruiken. Als ik iets bouw, gebruik ik alle apparaten "tegelijk". Alleen als het bv. een meubel is wat is uitgetekend, dan kan ik eerst alles zagen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Waarom hang je de frees niet naast de cirkelzaag? Ik zie op de foto dat je ook een mafell tafelverbreding hebt, dan kan je de frees gewoon met 2 M6 bouten vast zetten en kan je de linealen gebruiken die bij de zaag horen. Werkt dat handig die stelring om de freeshoogte in te stellen? Mijn Lo50 heeft dat niet helaas.

Ik zou het ook nooit naast de zaag willen hangen. Je moet iedere keer de frees terug naar beneden doen wil je iets zagen. En telkens dat terug afstellen van de geleider... pfff

Zoveel mogelijk de machines apart houden. Hoe minder je combineerd, hoe beter en vlotter het werk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Dit weekend ook even een ander hulpstukje gemaakt. Een grotere voetplaat zodat de frees minder snel kantelt bij het frezen van randjes en (kopieer)vlakken. Zit vast op de twee bevestigingspunten van de kopieerring.

DSCF4970.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Montage van de machine met twee snelspanners. Diverse keren moeten verplaatsen. De ene keer kan de machine niet ver genoeg naar beneden, de andere keer zat er iets anders in de weg :(

DSCF4971.jpg

DSCF4972.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Eerste keer gebruik. De parallelgeleider (haaks hulpstuk) strak met het randje frezen met een kopieerfrees. Om een freestafel te bouwen heb je een freestafel nodig ;)
Hieronder is het geleidelatje gemonteerd met drie schroefjes. Met een winkelhaak uitgemeten.

DSCF4974.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
En meteen even een (eenvoudige) hoogteverstelling gemaakt. Borgen met het handvat, want de kabel schiet meteen weer terug. Het staalkabeltje is net te dik en stug. Ach, het werkt. Grootste nadeel is dat het een beetje in de weg zit als je de frees wilt vervangen.

DSCF4975.jpg

DSCF4976.jpg

Op de machine van aluminium wat geprutst, zodat het makkelijk afneembaar is. De bovenfreesmachine wil ik immers ook uit de hand kunnen blijven gebruiken.
DSCF4983.jpg

DSCF4977.jpg

DSCF4979.jpg

DSCF4980.jpg

DSCF4982.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.