Freestafel met Triton TRA001

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb besloten een nieuwe freestafel te gaan bouwen. Een paar jaar geleden heb ik er een gebouwd met een oude Black&Decker-frees, en een in elkaar geknutselde hoogteverstelling en met een lat vastgezet met lijmklemmen als geleider. Niet echt nauwkeurig af te stellen dus, waardoor je hem in de praktijk niet gebruikt, maar eigenlijk wel nodig hebt.

Daarom ben ik zaterdag gaan shoppen bij Sander van Gereedschappro. Allereerst een Triton TRA001 bovenfrees van 2400 watt.
_3002720.jpg

Een micro Adjust van WoodPeckers
_3002726 (600 x 399).jpg

Een set Clear-Cut Stock Guides van JessEm, werkt veel makkelijker als featherboards. Deze trekken het hout als het ware naar de geleider toe.
_3002733 (600 x 399).jpgclear-cut-stock-guides.jpg

En natuurlijk de benodigde tracks. Er moeten officieel M7-bouten in, dus als ik die niet vind dan maar wat bouten afslijpen om ze passend te maken.
_3002740 (600 x 399).jpg

Als laatste nog een koffer met Bessey lijmklemmen. Kosten even wat, maar ik merkte de laatste tijd dat ik eigenlijk een gruwelijk tekort had aan lijmklemmen die makkelijk te bedienen zijn.
lijmklemmen (500 x 500).jpg

Als voorbeeld gebruik ik de freestafel die WR1944 enkele jaren geleden heeft gemaakt en beschreven in dit topic.

De freestafel wordt zo’n 60 x 80 cm groot. Voor het blad heb ik nog een stuk van bureaublad liggen van 25mm dik. Daar gaat een plaat finsvuren underlayment onder voor extra stevigheid. Het geheel komt op een kastje op wielen. Van dat soort verrijdbare kastjes heb ik er al meer waar ik al mijn gereedschap in en op heb staan, dus als ik de hoogte exact gelijk maak kan ik een van de bestaande ladekastjes gebruiken als tafeluitbreiding.


Ik zit alleen nog met een dilemma. Bij de meeste freestafels zie je dat de doorvoer van het hout in de lengte van de tafel gebeurt. Dan heb je dus relatief weinig breedte om je geleider naar achter te schuiven tov de frees. Als ik de tafel een kwart slag draai en de frees op pakweg 1/3 van de tafel monteer heb ik veel meer ruimte om de geleider van de frees af te zetten, om bijvoorbeeld groeven in een iets bredere plaat te frezen of boxjoints te maken. Sander had een freestafel staan met een INCRA-geleidersysteem waardoor de tafel ook een kwartslag was gedraaid, met een hulpstuk om boxjounts te frezen, vandaar mijn twijfel.

Dus maak ik het blad zoals de meeste standaard bladen (links) of gedraaid zoals de Incra-plaat rechts (maar dan ook aan de rechterkant 2 tracks om de geleider in te klemmen)?
Woodpeckers.jpg Incra.jpg

Ik zal pas na nieuwjaar gan bouwen, eerst nog een inlegplaat bestellen. Wordt waarschijnlijk de plaat van Kreg.
En natuurlijk tijd maken, en dat heb ik op dit moment weinig omdat het erg druk is op het werk.
Natuurlijk ga ik proberen veel foto's te maken en een uitgebreid verslag hier neer te zetten.

Maar als jullie praktische tips hebben over de indeling van het werkblad, graag!

Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor de Box joint maak je in principe juist geen gebruik van de vast elangsgeleider maar van de losse miter geleider, daarop maak je de mal waar je steeds je te frezen plaat een stukje opschuift.
Daarvoor zou ik hem dus niet omgooien.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben zeer benieuwd.
Ik zou eigenlijk ook een freestafel willen maken, maar heb er te weinig verstand van (zowel van de frees als een freestafel maken :)).
Ik ga deze topic aandachtig volgen.

En heb ook die systainer met Bessey-klemmen, gebruik ze zelf heel veel!
Zeer goede klemmen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ben benieuwd hoe je die micro Adjust gaat gebruiken.

Ik maak een geleider zoals WR1944 hem ook heeft gemaakt, en schroef de micro adjust daar aan de achterkant aan, zoals deze eigenlijk achter de originele woodpeckers geleider hoort.

Het is metrisch fijne schroefdraad dus daarmee is de geleider tot een fractie van een mm te verplaatsen. Maar omdat daardoor de geleider breder wordt en niet meer zo ver van de frees af te zetten is, twijfel ik of ik de tafel een kwart slag moet draaien zoals de Incra tafel. Maar dan heb ik minder ondersteuning in de lengte voor het te frezen hout...
Dus wat is nu verstandig?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik maak een geleider zoals WR1944 hem ook heeft gemaakt, en schroef de micro adjust daar aan de achterkant aan, zoals deze eigenlijk achter de originele woodpeckers geleider hoort.

Het is metrisch fijne schroefdraad dus daarmee is de geleider tot een fractie van een mm te verplaatsen. Maar omdat daardoor de geleider breder wordt en niet meer zo ver van de frees af te zetten is, twijfel ik of ik de tafel een kwart slag moet draaien zoals de Incra tafel. Maar dan heb ik minder ondersteuning in de lengte voor het te frezen hout...
Dus wat is nu verstandig?
Als je heel 'ver' of 'diep' (hoe je het ook wilt noemen) in je werkstuk wilt frezen kun je vaak toch beter je bovenfrees op/langs een lineaal gebruiken?

c26-B000H6R8CU-1-l.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Mag vragen hoe duur dit pakketje bij elkaar was?
Iets kant en klaar is natuurlijk veel minder leuk, maar de prijzen komen bij elkaar in de buurt denk ik?

Ik hoop in de (nabije) toekomst een zelfde soort freestafel te maken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je twijfelt tussen breedte fo diepte, dan maak je toch gewoon een grotere tafel, waarbij je beide hebt? Let wel op dat je je tafel niet te diep maakt, om goede controle over kleinere werkstukken te hebben/houden tijdens het frezen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
En natuurlijk de benodigde tracks. Er moeten officieel M7-bouten in, dus als ik die niet vind dan maar wat bouten afslijpen om ze passend te maken.
Beste Rob,
Ik heb net een freestafel gemaakt met de Triton TRA001.
Hiervoor heb ik een restant 25mm MDF voorlak gebruikt van 90x60cm.
Ik heb bewust geen tracks gebruikt en wel om 2 redenen:
- Waarvoor heb je ze nodig? Als je ze niet hebt ben je veel flexibeler. Een parallelgeleider vastzetten met je nieuwe klemmen gaat perfect. Ben je ook van je lengte/breedte probleem af.
- Tracks verzwakken je tafel (of dit relevant is weet ik niet, punt komt van Bill Hylton en die schijnt er verstand van te hebben:cool:).

ik heb wel een insert van Kreg gekocht, maar zou dit denk ik nu niet meer doen. Ook hiervoor geldt waarom zou je? Frees je Triton in de tafel. Met de hoogteverstelling boven de tafel kun je hem prima verstellen). Zie ook: http://www.woodworking.nl/showthread.php?16352-Bovenfrees-insertplate

Parallelgeleider heb ik zelf gemaakt. Is ook niet moeilijk.

Omdat ik relatief haast had (heb een heleboel projecten in de planning staan) heb ik besloten om wel een verrijdbaar frame te kopen (http://www.fine-tools.com/routertable.html). Maar dat was puur een afweging geld vs. tijd.

Met deze tafel ben ik erg tevreden. Ik kan ermee doen wat ik wil doen en ook erg secuur.
Incra en Woodpeckers ziet er prachtig uit, heb je het geld ervoor over dan vooral doen, maar...
Heb je het echt nodig (zie ook opmerkingen van Tuoh in aangehaalde discussie)?
Kijk eens in een boek van Bill Hylton ("Router Magic" of "Utimate guide to router tables"). Dan zie je dat het simpel kan en het spaart je nog een hoop geld uit ook.

Ik weet dat dit deels "mosterd na de maaltijd" is omdat je het eea al hebt aangeschaft, maar misschien kun je er nog wat mee.

Succes,
Hans
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Iets kant en klaar is natuurlijk veel minder leuk, maar de prijzen komen bij elkaar in de buurt denk ik?
Als je twijfelt tussen breedte fo diepte, dan maak je toch gewoon een grotere tafel, waarbij je beide hebt?
Kant en klaar zou niet veel gescheeld hebben qua prijs, maar ik miste daar of de preciesie of de mogelijkheden om de tafel later uit te breiden. Of de stevigheid, ben ook bij HBM geweest laatst en heb daar naar een freestafel staan kijken, en dat zag er wel leuk uit, maar ik had niet het idee dat ik daarmee precies mee kon gaan werken en al zeker niets kon aanpassen qua geleiders, of een boxjointmal voor kon maken.
Maar vooral, ik heb in mijn schuur tegen 1 wand op maat gemaakte ladekasten (op wielen) staan, waarvan mijn oude freestafel er 1 was. En de nieuwe moet de vervanging daarvan worden. En moet dus zowel qua bladafmetingen als qua hoogte wel passen. En dat was vooral het probleem. En dus ook de reden dat ik het blad niet groter kan maken, hoe graag ik dat zou willen, want dat past simpelweg niet. En de tussenmuur uitbreken naar de buren is nu ook zowat...:cool:

Ik heb bewust geen tracks gebruikt en wel om 2 redenen:
- Waarvoor heb je ze nodig? Als je ze niet hebt ben je veel flexibeler. Een parallelgeleider vastzetten met je nieuwe klemmen gaat perfect. Ben je ook van je lengte/breedte probleem af.
- Tracks verzwakken je tafel (of dit relevant is weet ik niet, punt komt van Bill Hylton en die schijnt er verstand van te hebben:cool:).

Ik gebruik een bureaublad van 25mm dik, waar ik ook nog een plaat underlayment onder maak, dus om stevigheid maak ik me gen zorgen. En juist het vastzetten van de geleider met lijmklemmen, dat had ik op mijn oude tafel en daar werd ik helemaal gek van, dat kreg ik nooit precies genoeg. Daar wil ik dus vanaf.

En met de set die ik nu ga gebruiken, tracks + micro adjust, kan ik tot op een fractie van een mm verstellen straks.

Let wel op dat je je tafel niet te diep maakt, om goede controle over kleinere werkstukken te hebben/houden tijdens het frezen.
Daarom ook zat ik te twijfelen over de richting van de geleider. Ik denk dat ik toch de tafel maar een kwart slag ga draaien tov de meeste tafels, dus zoals de Incra tafel. Dan heb ik meer breedte (wat ik ook miste bij de oude tafel), maar ook minder diepte. Als ik dan toch meer ondersteuning in de lengte nodig heb, kan ik er een ladekast tegenaan rijden, want de freestafel wordt net zo hoog als de ladekasten, en er zitten overal wielen omder, juist om ze mobiel te houden voor dit doel.

Ik ben nu nog even druk, maar wss in de tweede week van januari ga ik bouwen, en dan houd ik jullie zeker op de hoogte met foto's.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hopelijk ga ik hiermee niet te off topic, anders mag dit bericht verwijderd worden en dan zal ik hem opnieuw in een nieuwe post posten.
Maar omdat er al zoveel topics over bovenfreestafels zijn dacht ik dat het hier wel prima zou staan.


Dit is handig! Deze tafel heeft speciaal voor de Tritone en bevestigpunt dat overeenkomt met het bevestigpunt voor de geleider.
Hiermee heb je zo je frees onder je tafel vandaan. Of juist eronder.
Omdat je de frees gemakkelijk kan instellen terwijl hij onder de tafel zit heb je naar mijn mening geen speciaal inlegstuk nodig. Ook omdat je prima de freesjes kan verwisselen vanaf bovenaf! (Wat er echt heel goed uitgedacht uit ziet trouwens!)
Is zo`n "sleutelgat" goed te maken in hout? Of in Trespa?


Omdat ik m`n frees hoogst waarschijnlijk ook af en toe als bovenfrees ga gebruiken zou dit echt super zijn.
In de toekomst zal ik wel een andere freesmachine kopen voor het bovenfrees werk. Ik vernam namelijk dat Tritons aardig zwaar en log zijn als bovenfrees.


 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Nico,
Voor de Triton heb je geen inlegplaat nodig. Als je hem echter regelmatig onder de tafel uit wil halen lijkt mij dat toch wel handig overigens.
Het enige wat je moet doen voor de hoogte instelling is op precies de juiste plek een gat boren van 12mm (geloof ik, weet niet precies de maat meer).

Overigens vind ik hem zoals je zelf al aangeeft niet echt lekker als bovenfrees. Hij is vrij lomp en zwaar.
Onder de tafel werkt 'ie perfect.

Succes,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.