Ik heb besloten een nieuwe freestafel te gaan bouwen. Een paar jaar geleden heb ik er een gebouwd met een oude Black&Decker-frees, en een in elkaar geknutselde hoogteverstelling en met een lat vastgezet met lijmklemmen als geleider. Niet echt nauwkeurig af te stellen dus, waardoor je hem in de praktijk niet gebruikt, maar eigenlijk wel nodig hebt.
Daarom ben ik zaterdag gaan shoppen bij Sander van Gereedschappro. Allereerst een Triton TRA001 bovenfrees van 2400 watt.

Een micro Adjust van WoodPeckers

Een set Clear-Cut Stock Guides van JessEm, werkt veel makkelijker als featherboards. Deze trekken het hout als het ware naar de geleider toe.


En natuurlijk de benodigde tracks. Er moeten officieel M7-bouten in, dus als ik die niet vind dan maar wat bouten afslijpen om ze passend te maken.
Als laatste nog een koffer met Bessey lijmklemmen. Kosten even wat, maar ik merkte de laatste tijd dat ik eigenlijk een gruwelijk tekort had aan lijmklemmen die makkelijk te bedienen zijn.

Als voorbeeld gebruik ik de freestafel die WR1944 enkele jaren geleden heeft gemaakt en beschreven in dit topic.
De freestafel wordt zo’n 60 x 80 cm groot. Voor het blad heb ik nog een stuk van bureaublad liggen van 25mm dik. Daar gaat een plaat finsvuren underlayment onder voor extra stevigheid. Het geheel komt op een kastje op wielen. Van dat soort verrijdbare kastjes heb ik er al meer waar ik al mijn gereedschap in en op heb staan, dus als ik de hoogte exact gelijk maak kan ik een van de bestaande ladekastjes gebruiken als tafeluitbreiding.
Ik zit alleen nog met een dilemma. Bij de meeste freestafels zie je dat de doorvoer van het hout in de lengte van de tafel gebeurt. Dan heb je dus relatief weinig breedte om je geleider naar achter te schuiven tov de frees. Als ik de tafel een kwart slag draai en de frees op pakweg 1/3 van de tafel monteer heb ik veel meer ruimte om de geleider van de frees af te zetten, om bijvoorbeeld groeven in een iets bredere plaat te frezen of boxjoints te maken. Sander had een freestafel staan met een INCRA-geleidersysteem waardoor de tafel ook een kwartslag was gedraaid, met een hulpstuk om boxjounts te frezen, vandaar mijn twijfel.
Dus maak ik het blad zoals de meeste standaard bladen (links) of gedraaid zoals de Incra-plaat rechts (maar dan ook aan de rechterkant 2 tracks om de geleider in te klemmen)?

Ik zal pas na nieuwjaar gan bouwen, eerst nog een inlegplaat bestellen. Wordt waarschijnlijk de plaat van Kreg.
En natuurlijk tijd maken, en dat heb ik op dit moment weinig omdat het erg druk is op het werk.
Natuurlijk ga ik proberen veel foto's te maken en een uitgebreid verslag hier neer te zetten.
Maar als jullie praktische tips hebben over de indeling van het werkblad, graag!
Groet, Rob
Daarom ben ik zaterdag gaan shoppen bij Sander van Gereedschappro. Allereerst een Triton TRA001 bovenfrees van 2400 watt.

Een micro Adjust van WoodPeckers

Een set Clear-Cut Stock Guides van JessEm, werkt veel makkelijker als featherboards. Deze trekken het hout als het ware naar de geleider toe.


En natuurlijk de benodigde tracks. Er moeten officieel M7-bouten in, dus als ik die niet vind dan maar wat bouten afslijpen om ze passend te maken.

Als laatste nog een koffer met Bessey lijmklemmen. Kosten even wat, maar ik merkte de laatste tijd dat ik eigenlijk een gruwelijk tekort had aan lijmklemmen die makkelijk te bedienen zijn.

Als voorbeeld gebruik ik de freestafel die WR1944 enkele jaren geleden heeft gemaakt en beschreven in dit topic.
De freestafel wordt zo’n 60 x 80 cm groot. Voor het blad heb ik nog een stuk van bureaublad liggen van 25mm dik. Daar gaat een plaat finsvuren underlayment onder voor extra stevigheid. Het geheel komt op een kastje op wielen. Van dat soort verrijdbare kastjes heb ik er al meer waar ik al mijn gereedschap in en op heb staan, dus als ik de hoogte exact gelijk maak kan ik een van de bestaande ladekastjes gebruiken als tafeluitbreiding.
Ik zit alleen nog met een dilemma. Bij de meeste freestafels zie je dat de doorvoer van het hout in de lengte van de tafel gebeurt. Dan heb je dus relatief weinig breedte om je geleider naar achter te schuiven tov de frees. Als ik de tafel een kwart slag draai en de frees op pakweg 1/3 van de tafel monteer heb ik veel meer ruimte om de geleider van de frees af te zetten, om bijvoorbeeld groeven in een iets bredere plaat te frezen of boxjoints te maken. Sander had een freestafel staan met een INCRA-geleidersysteem waardoor de tafel ook een kwartslag was gedraaid, met een hulpstuk om boxjounts te frezen, vandaar mijn twijfel.
Dus maak ik het blad zoals de meeste standaard bladen (links) of gedraaid zoals de Incra-plaat rechts (maar dan ook aan de rechterkant 2 tracks om de geleider in te klemmen)?


Ik zal pas na nieuwjaar gan bouwen, eerst nog een inlegplaat bestellen. Wordt waarschijnlijk de plaat van Kreg.
En natuurlijk tijd maken, en dat heb ik op dit moment weinig omdat het erg druk is op het werk.
Natuurlijk ga ik proberen veel foto's te maken en een uitgebreid verslag hier neer te zetten.
Maar als jullie praktische tips hebben over de indeling van het werkblad, graag!
Groet, Rob
Laatst bewerkt: