Freessjabloon / -mal te leen of te koop?

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Hallo!

Voor een projectje heb ik een freesmal nodig, zoiets als dit:


of


Heeft iemand (in de buurt van Wijk bij Duurstede / provincie Utrecht) een dergelijke mal te leen of evt. ter overname beschikbaar?

Groeten,
Gilles
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Projectje projectje, ben benieuwd wat je wilt maken. Misschien zijn er andere mogelijkheden dan de MFS400? Op YouTube zijn een aantal “zelfbouw” varianten te vinden.

op basis van pocket holes (toch herbruikbaar), een variant met Matchfit klem-delen van Microjig zou zomaar heel goed kunnen werken.

met sleufjes/boutjes

Duits
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Toch nog weer in "gemiste kans no. 1" op het forum gestonken: maar je forumleden enthousiast met plaatjes, dat is leuk en helpt ;)

Ik maak een MFT - geïnspireerde werkbank, mede op basis van diverse filmpjes die op het forum circuleren. V313 bovenop en lange zijkanten, met Parf systeem gaten erin (geeft wel een heel strak resultaat!). 1 Bankschroef in de hoek aan de lange kant (moet er nog in komen).

Uit eigen bos heb ik eiken balken om m'n VVD bankje recht gemaakt, die gaan het onderstel vormen. Voldoende ruimte om systainers enz. in op te bergen.

Ik wil van die openingen/uitsparingen aan de zijkanten maken en heb een bovenfrees. In eerste instantie denk ik aan de sjabloon of mal en anders i.d.d. iets zelf maken.

Maar het punt is dat ik steeds zo veel tijd bezig ben met hulpmiddelen maken, dat de werkbank feitelijk steeds blijft liggen :ROFLMAO:
 

Bijlagen

  • E717D7F0-41FB-4D51-A89A-DBB1E7B9C9B5.JPG
    E717D7F0-41FB-4D51-A89A-DBB1E7B9C9B5.JPG
    140,3 KB · Weergaven: 98
  • 4475ED77-E495-4C20-8516-CBD4D34D0ECD.JPG
    4475ED77-E495-4C20-8516-CBD4D34D0ECD.JPG
    132,2 KB · Weergaven: 102
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Een goedkoper alternatief voor de Festool MFS is het gebruik van 4 8020-profielen. Erg flexibel en erg robuust. Ik heb dat ooit gedaan toen ik een erg lange mal nodig had en niet heel veel geld wilde uitgeven aan de profielen van 2 meter van Festool voor een eenmalige klus (de MFS400 en MFS700 vond ik al duur genoeg). Kijk bijvoorbeeld eens op motedis.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een goedkoper alternatief voor de Festool MFS is het gebruik van 4 8020-profielen. Erg flexibel en erg robuust. Ik heb dat ooit gedaan toen ik een erg lange mal nodig had en niet heel veel geld wilde uitgeven aan de profielen van 2 meter van Festool voor een eenmalige klus (de MFS400 en MFS700 vond ik al duur genoeg). Kijk bijvoorbeeld eens op motedis.nl

En eigenlijk zijn die uitsparingen ook heel makkelijk te maken met een grote “L” of “U”. Iets meer werk met opklemmen maar werkt prima. Volgens mij ben je het makkelijkst uit met 1 Rechthoekje wat je aan elkaar deuvelt, domino-ed(?), pocket-holed of misschien iets “bestaands” wat je als mal kan gebruiken. (Mocht je bijvoorbeeld al een freesmal hebben voor het infrezen van je freesplaat, dan leent die zich er goed voor)

En eigenlijk kun je volgens mij al voldoende nauwkeurig werken met een bovenfrees met geleider en een T-square. (Hoe nauwkeurig moeten die gaten nu eigenlijk zijn?!!?!?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als je een wat groter gat middenin materiaal moet frezen, dan zou ik toch liever ondersteuning aan alle 4 de zijden hebben, zodat je in een keer het hele vlak kunt uitfrezen. Een mal die de volledige vorm beslaat en echt haaks is geeft m.i. mooiere resultaten, dan allerlei losse delen (van mogelijk verschillende diktes) die je tegen elkaar aan klemt. Of begrijp ik je voorstel nu verkeerd?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Meestal gebruik ik voor dit soort mallen een invalzaag waarbij ik ook daadwerkelijk inval, om zo een uitgezaagde rechthoek te maken. Dat de zaagsnedes iets langer doorlopen maakt niet zoveel uit, zolang de plaat waar je de uitsparing uit zaagt maar groot genoeg is. Je hebt alleen geen binnenradius die groter is dan de radius van je frees, mocht je dat graag willen. Je kunt vervolgens met een kopieerfrees (of beter, een normale groeffrees en een kopieerring op je bovenfrees) de gaten frezen.

Rick
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Een goedkoper alternatief voor de Festool MFS is het gebruik van 4 8020-profielen. Erg flexibel en erg robuust. Ik heb dat ooit gedaan toen ik een erg lange mal nodig had en niet heel veel geld wilde uitgeven aan de profielen van 2 meter van Festool voor een eenmalige klus (de MFS400 en MFS700 vond ik al duur genoeg). Kijk bijvoorbeeld eens op motedis.nl
Dat is zeker een optie, goede! Zie dat je profielen van 20 mm x 40 mm hebt. Lijkt me stabiel en niet te hoog ivm invallen van de frees.
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
En eigenlijk zijn die uitsparingen ook heel makkelijk te maken met een grote “L” of “U”. Iets meer werk met opklemmen maar werkt prima. Volgens mij ben je het makkelijkst uit met 1 Rechthoekje wat je aan elkaar deuvelt, domino-ed(?), pocket-holed of misschien iets “bestaands” wat je als mal kan gebruiken. (Mocht je bijvoorbeeld al een freesmal hebben voor het infrezen van je freesplaat, dan leent die zich er goed voor)

En eigenlijk kun je volgens mij al voldoende nauwkeurig werken met een bovenfrees met geleider en een T-square. (Hoe nauwkeurig moeten die gaten nu eigenlijk zijn?!!?!?
Hmm, ik heb een lamello. 4 Multiplex plankjes, juiste afmetingen, lamello erin... Gaat overigens niet echt over nauwkeurigheid, meer over netheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
@GillesT
wat wil je frezen ?
wil je een paar keer dezelfde uitfrezing maken, zoals voor de nesten in een trapwang, dan is zo'n mfs of een kloon daarvan handig
is het een sporadische nood, dan kan je een niet-verstelbare mal maken
voor een wasbak is een invalzaag dan weer handigst
Het worden een rondom dus een stuk of 6 van die "gaten / rechthoeken" zodat je ruimte hebt voor voorwerpen, opbergen en stof enz. Evt. extra mogelijkheid om te klemmen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Als je een wat groter gat middenin materiaal moet frezen, dan zou ik toch liever ondersteuning aan alle 4 de zijden hebben, zodat je in een keer het hele vlak kunt uitfrezen. Een mal die de volledige vorm beslaat en echt haaks is geeft m.i. mooiere resultaten, dan allerlei losse delen (van mogelijk verschillende diktes) die je tegen elkaar aan klemt. Of begrijp ik je voorstel nu verkeerd?

Je freest toch hopelijk enkel de omtrek en dan vanaf de buitenkant?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Het voordeel van dit soort mallen is dat je een perfect rechthoekig gat ergens in een plaat kunt frezen. Bijvoorbeeld een uitsparing voor een freesplaat in een freestafel of een glasplaat voor een salontafel. Dan frees je m.i. dus niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant. Als je de bovenfrees kunt laten rusten op een stabiele en overal even hoge ondergrond (de mal) en de hele vorm in een keer kunt frezen, dan krijg je de meest egale resultaten. Geen gedoe met opnieuw inspannen van de mal of het optillen van de frees, omdat er hoogteverschillen in de mal zitten. Dat was waarom ik niet zo enthousiast werd van het voorbeeld van T-squares e.d. Maar je hebt uiteraard wel helemaal gelijk dat het niet zo luxe hoeft te zijn als een Festool MFS. Zeker niet als je dit soort bewerkingen slechts incidenteel hoeft uit te voeren. Vandaar ook mijn voorbeeld van 8020-profielen . Maar, zoals in het begin van dit draadje te zien was, kan het ook met een paar goed haaks gezaagde latten. Genoeg mogelijkheden.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ja! Eindelijk 23 uurtjes gevonden om de freesmal te maken.
Basis is de microjig matchfit zwaluwstaart “voetjes” omdat ik steeds meer gecharmeerd raak van het principe.

Boodschappenlijst:
- 4 stroken 600x70mm, 18mm multiplex
- 35mm forstnerboor
- 8mm houtboor
- Zwaluwstaartfreesje 14graden (±24,-)
- Microjig matchfit dovetail trackschroeven (MicroJig MATCHFIT Dovetail 1" Trackschroeven (4-Pack) zwaluwstaart glijmoeren bij GereedschapPro). (±13,-)

Lastig:
Toch het zwaluwstaartje enigszins precies in het midden te krijgen. In iedergeval zorgen dat voor en achterkant duidelijk te herkennen zijn.
Bij de trackschroeven zitten 4 kunststof busjes.
Deze passen na wat “verleiding” in een 8mm gat. (9mm was misschien beter geweest) Door de schroeven aan te draaien worden de busjes in de gaten geduwd.

Zorg:
Had de zorg dat de wangen van het zwaluwstaartje onder belasting zouden gaan wijken.
Dit lijkt praktisch niet van toepassing.

Wijsheid:
Sleuf voorzagen om het zwaluwstaartje een beetje te ontzien tijdens frezen

Niet nagedacht:
Omdat de stroken maar op 1 plaats vastzitten met de trackschroeven kunnen ze ietwat draaien. In de praktijk zal dit niet zo’n probleem zijn denk ik, als dit wel zo is kunnen er 2 deuveltjes bijgezet worden om rotatie te voorkomen.

Aan beide kanten een zwaluwstaartje gefreesd. Hierdoor eigenlijk enkel geschikt voor kopieerring. In geval van gebruik van een frees met lager is de kans misschien aanwezig dat hij toch in het zwaluwstaartje schiet en dus in je mal freest.

In gebruik:
Instellen/verstellen gaat op zich goed, zit vrij strak in elkaar waardoor het snel “vastloopt”, beetje friemelen en dan gaat het goed.


D0B5079B-6968-4F16-A0F5-ADB2B4FA1A47.jpeg7333E1CA-F694-4737-B501-F51A5E546BFA.jpeg1F26486E-5B00-4002-A8ED-73EFB8EFD410.jpegB588BD48-359F-4EE2-AD48-868A341213BF.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een goedkoper alternatief voor de Festool MFS is het gebruik van 4 8020-profielen. Erg flexibel en erg robuust. Ik heb dat ooit gedaan toen ik een erg lange mal nodig had en niet heel veel geld wilde uitgeven aan de profielen van 2 meter van Festool voor een eenmalige klus (de MFS400 en MFS700 vond ik al duur genoeg). Kijk bijvoorbeeld eens op motedis.nl
Bedankt voor deze tip! Geeft nieuw inspiratie voor technische uitdagingen. Op YouTube is een video te vinden van deze oplossing en dat ziet er goed uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.