Freeskop topie: aluminium of staal, verschil, meerprijs t.o.v. nut op hobbymachine.

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een vraagje...

Ik zou een verstekfrees willen kopen. Onderstaande afbeelding ter referentie. Welk merk is nog niet beslist. Nu vind je deze freeskoppen in aluminium en in staal. Bij sommige merken is het profiel identiek bij beide modellen, bij sommige merken (b.v. CMT) verschilt het een klein beetje. Een freeskop in alu kost ongeveer 250 - 350 euro naargelang merk en leverancier. Eentje in staal kost ongeveer het dubbel tot driedubbel. Ik gebruik een dergelijke frees voor 2 tot maximaal 3 projecten per jaar (deed het tot nogtoe met een bovenfrees met hetzelfde profiel).

Vandaar de volgende vraag / vragen:

Wat zijn juist de voordelen of nadelen van alu of staal? Mijn redenering: staal is zwaarder, zal wellicht meer vermogen vragen om te starten, maar blijft door zijn gewicht misschien beter op snelheid eens op gang? Duurzamer (maakt dat voor mijn gebruik iets uit?)?

De freeskop wordt gebruikt op een felder machine uit de 7 reeks, vermogen 5 pk (is dit voldoende om zo een stalen kop de draaien? ben je bij een laag motorvermogen beter met een alu kop?), freesas 50mm, machine is voorzien van een aandrijver.

Zelfde vragen eventueel ook voor andere freeskoppen: daar doet zich nogal vaak dezelfde keuze voor.

Om een idee te geven over welk type frees het gaat:

https://www.cmtorangetools.com/eu-f...te-outils/porte-outils-bouvetage-dangle-45deg

https://keloutils.com/bouvetage/315...013505-bouvetage-angle-o-182x12-35x50-mm.html
 

tuoh

Oud hout
Staal is beter geschikt voor continu bedrijf, er is dan minder slijtage aan de freeskop.
En, inderdaad door de vliegwielwerking heb je een mooier freesbeeld met stalen body's.

Een Felder uit de 7 reeks kan prima overweg met zware frezen, heb hier een loeizware bossingfrees in gebruik die makkelijk een paar kilo weegt.
Maar geen enkel probleem ermee, ook niet op het hoogste toerental. Al mijn frezen zijn uit staal, maar dit is meer aan toeval te wijten dan aan logica;)

Alu frezen klaren de klus eook, dat is geen probleem, maar ze zijn wat kwetsbaarder in gebruik. En een stuk beter geschikt voor hobbymachines. Ze stellen namelijk minder hoge eisen aan de lagering van de freesas. Idem voor de hel body trouwens, een zware frees op zo een ding en het wandelt gewoon de werkplaats uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb een aantal verschillende freeskoppen voor flu messen, zowel staal als aluminium. Ik gebruik het spul hobbymatig. Ik gebruik ze zowel op mijn radiaalzaag als op een scheppach frees aanbouw deel voor een hm-2. De laatste is op een gebruikt zaagmachine onderstel gelast en voorzien van een 2pk elektromotor die de frees as aandrijft door middel van een getande riem. Toerental van de radiaalzaag is 2800 toeren en de freestafel 4000 toeren. Ik heb tussen de koppen eigenlijk nooit verschil in freesbeeld gevonden. Je moet alleen de doorvoersnelheid aanpassen. Ik heb geen aandrijver. Ik gebruik de koppen vaak met een enkel profielmes en een blank aan de andere kant, maar zelfs met deze kleine onbalans blijven de machines prima op hun plek. Over de lagering van mijn machines maak ik me niet zo druk. Lagers kosten weinig. De scheppach heeft nog zijn originele lagers en van de radiaalzaag heb ik ze vervangen toen ik hem kocht. Dat is ook al weer een jaar of 15 geleden. Dus ik denk dat het op een felder helemaal geen probleem gaat geven. Is er een reden dat je zo'n freeskop nieuw wil kopen? Zeker met een 50mm gat zijn ze gebruikt heel betaalbaar en zitten er vaak al een stel messen bij.
 

tuoh

Oud hout
Toch even verduidelijken waarover het gaat, dat is blijkbaar niet overgekomen.

Het gaat dus NIET over dit spul, eigen gewicht 1500gr.
025597B8-85FB-40A2-9267-78040121320D_1_105_c.jpg

Hier gaat het WEL over, een verstekfrees met een eigen gewicht van 4654 gr, en een buitendiameter van 175mm op 90°!!!
Dit draait op een toerental van 6500tr/min.
5A0D2550-34B6-4C19-80A2-F62C28C90876_1_105_c.jpg

Of zo iets, gewicht 3000gr, buitendiameter 200mm!!!
D5CD5452-FFBE-4122-BABF-A82B45C03BE4_1_105_c.jpg

En met freesbeeld bedoel ik zo iets. Hier komt GEEN schuurpapier meer aan te pas.
6327C1A6-3D9E-4E4D-8512-F2E0E18DEACB_1_105_c.jpg
F3F8B601-8DD6-40D3-8CE6-9187969E1C48_1_105_c.jpg
0FDECE62-7E0F-45D8-94E8-905FE459FCC2_1_105_c.jpg

Dat je met een éénsnijder als frees geen verschil ziet in freesbeeld tussen staal en alu wil ik grif aannemen.
Maar hoe ziet dat eindresultaat er dan uit? Juist identiek als met een klassiek topie mes, en dat is niet al te fraai, weet ik uit eigen ervaring.

Je kan nu eenmaal geen appels met peren vergelijken. Idem voor machines. Er is geen enkele kleine hobbymachine die zonder maleuren met een dergelijke grote frees uit de voeten kan.
Altijd rekening houden met wie dit allemaal meeleest, en die niet al teveel van machines en snijgereedschappen kent, die gaan dan uit van de misvatting dat je eender wat op die kleine machines kan zetten zonder problemen. NIET dus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik moet het in deze toch een beetje met je oneens zijn. Ik heb ook zo'n verstelbare hoek frees in staal en dat geeft geen enkel probleem. Ik heb ook nog twee stalen sponningfrezen van 180 rond en die gebruik ik ook zonder probleem. Groter past er niet in de behuizing van zo'n scheppach frees. Volgens mij is het resultaat meer afhankelijk van scherp gereedschap, dan van de snijsnelheid . Nu werk ik wel meestal in tropische hardhoutsoorten . Maar architraven frees ik wel vaak uit grenen vloerdelen. En daar hoef ik ook alleen de scherpe kantjes te breken, verder een spiegelglad resultaat. En dat is hoofdzakelijk op de radiaalzaag op 2800 toeren. Op een kleine machine zou ik als ik dingen nieuw zou kopen, wel voor alu gaan.
 

tuoh

Oud hout
Elke fabrikant heeft zo een beetje zijn eigen profiel voor deze verstek-verlijmfrezen. Er zijn er bij die een bijna oneindig geduld vragen om in te stellen, andere merken hebben dat dan weer een stuk beter voor elkaar.

Ik heb jaren gewerkt met zo een frees van Leitz, dat was een droom in te stellen.
Het horizontale deel van de verbinding leg je vlak op de tafel, de hoogte van tafel tot de tand heeft en vaste maat (per dikte) de haakse geleider even goed zetten met behulp van een proefstukje, en je kon aan de gang.
Dit kon omdat voor het doorvoeren van de verticale platen, hoogteinstelling, en haakse geleider van de machine bleven staan. Je moest enkel de freeskop even van de as halen, een bepaalde tussenring er bij onderleggen (3mm! en klaar was je voor de tweede gang.

Die tussenring konden wij vergeten omdat we werkten met een digitaal gestuurde machine, waarbij ook de machineinstellingen, per dikte van het werkstuk, werden vastgelegd.
De machine stelde dan zelf hoogte en aanslag in:p
Soms moesten we deze instelling iets bijregelen omdat bij de meeste plaatmaterialen de diktemaat niet altijd identiek is aan een vorig pak. Dat kon wel eens 0,5mm schelen, maar dat zag je al in de verbinding.

Probeer dus te weten te komen hoe men bij een bepaald type frees deze omstelling doet.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hartelijk dank voor de antwoorden & tips.

@ Tuoh: ik wist dat ik het hier moest vragen... Merci. Ga de instellingen bij de merken eens proberen te bekijken. Voor zover ik de frezen kon inschatten komt het erop neer heel precies de frees op hoogte te stellen, en de topkap ook exact op de juiste diepte te stellen. Resultaat zou dan moeten zijn dat je vertikale en horizontale gang kan maken zonder omstellen. Zo was het in ieder geval met de bovenfrees die ik had. De afstelling moest wel echt exact juist staan... Maar wat op een geknutselde bovenfreestafel lukte, moet met de Felder zeker lukken :)..... (P.S. is dat een kast voor in een boot? Knap werk, wel speciale stijl van deurtjes...)

@ Chevy: bedankt voor het antwoord. Als het voor jouw lukt, des te beter. Ik haal echter wel veel betere resultaten met de huidige machine dan met de vorige (een oudere combi van casadeï), waarbij je het toerental niet kon regelen en die wat betreft de algemene bouw en de constructie van de kap met geleiders ook een stuk lichter was. Ik haal ook mooie resultaten met flu messen trouwens, maar ik heb wel een ander type kop dan degene die tuoh toont: moderne freeskoppen hebben aan elke kant twee pallen die de messen exact centreren t.o.v. elkaar. Bij de vorige machine zat ook zo een kop waarbij je de messen zelf moest verstellen in de kop, was zeer moeilijk om dit behoorlijk te regelen. Waarom nieuw? Dat moet niet per sé, maar een tweedehands is toch niet altijd even praktisch: vaak vraagt men er best nog veel voor, als je wil gaan kijken is het vaak niet bij de deur...., asgat moet kloppen..., je moet dan ook nog een leverancier hebben die de vervangmessen vlot (aan een particulier) kan leveren.... Als er morgen (bij wijze van spreken, want morgen mogen we de deur nog niet uit....:rolleyes:) een mooie kans dichtbij passeert overweeg ik dit zeker.... maar anders gaat het denk ik toch een nieuwe worden.... dan weet je ook meteen dat het in orde is.....
 

tuoh

Oud hout
Ja, deze kast staat aan boord van één van onze mosselhengsten. Was aan boord de enige voorraadkast voor proviand:p
De schipper stak zijn geld in een degelijke romp en zeiltuigage, de intimmering van het vooronder (het bemanningsverblijf) bleef doorgaans verweest achter.

Hier staat ie aan boord. De ruimte is zelfs te klein om het hele ding op de foto te krijgen.
832AC753-AD89-4B41-B7B2-9CA25D2333EF_1_105_c.jpg

En hun kook- en verwarmingstoestel, in diezelfde ruimte:p Een vuurduivel, of "avapeurke" genoemd.
CB2A6C4D-B680-4508-9FF2-2AB4FACABB23_1_105_c.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Freeskop is er ondertussen. Uiteindelijk toch een stalen exemplaar gekocht van Elbé, leek mij prijs-kwaliteit interessant.

Afstellen viel relatief goed mee (is niet de eenvoudigste frees om te stellen). Eerst de frees op hoogte gesteld met behulp van digitale schuifmaat: eerste werkstuk gefreest met enkel onderste deel van de frees: de theoretische hoogte van het deel dat moet blijven staan boven het horizontale deel van het profiel dat je dan krijgt kan je eenvoudig bepalen vanuit de tekening van het freesbeeld. Nameten met schuifmaat wat blijft staan, langzaam frees laten stijgen tot het deeltje exact de juiste dikte heeft. Daarna de positie van de topkap geleidelijk naar achter gesteld tot je zit waar je moet zijn... Stellen lukte zonder onbruikbare proefstukken.

Wat niet lukte was om het met de aandrijver te frezen.... Het hout waarmee ik aan het werk was, had geen reserve in de dikte... En veel afschuining op de punt van het verstek is niet wenselijk.... Al je het profiel tot op het uiterste freest, neem je zoveel weg, dat de punt van het verstek niet meer voldoende stevigheid biedt tegen de uitgaande geleider . Vanuit de hand lukte het om nagenoeg tot het uiterste te gaan omdat je 'met gevoel' te werk kan gaan en de kracht waarmee je duwt kan laten variëren, eerst ingaand, dan uitgaand, wat afsteunend op de roltafel van de combiné.... De Aandrijver duwt echter het werkstuk langzaam te hevig richting de freeskop.....waardoor je te veel wegneemt. Met de aandrijver zou het enkel lukken als je het hout iets dunner kan schaven na het aanbrengen van het profiel (maar die dikte was er niet in reserve)....
 

tuoh

Oud hout
Het zou normaal gezien geen probleem mogen zijn om dit profiel te frezen met behulp van de aandrijver.
Gewoon de aandrijver wat minder "toespoor" geven is voldoende. Ook niet teveel verticale druk geven met het ding.
Zo hou je zelf voeling met wat er gebeurt, doordat je wel wat moet helpen bij de doorvoer, en krijg je een consistent resultaat.

We freesden er zelfs 12mm MDF mee, met lengtes tot 3m. Eén man kon dat perfect doen, met behulp van een aandrijver.
Verstekken frezen geeft het mooiste resultaat als er een constante druk uitgeoefend word op het werkstuk. Handmatig doorvoeren zie je altijd terug in het eindresultaat (bij langere lengtes)
De minste hapering zie je terug bij het lijmen van de hoek.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ mathieu: vlak verstek niet (tenzij bij een beperkte werkstukdikte). Is eigenlijk echt bedoeld voor dit specifieke profiel. Als je het bovenste deel (dat de groef trekt) wegneemt, blijft er een rechthoekje staan (de helft van het verlijmprofiel): als je naar de messen kijkt zie je wat ik bedoel. Wilde hem eerst bestellen op het net (outils-a-bois, frans bedrijf, maar die leveren normaal niet in buitenland, zeker niet in corona-tijden, mocht hun na de crisis opnieuw contacteren als ik nog iets nodig had). Bleek even later dat verdeler in eigen land hem goedkoper had en wel kon leveren :rolleyes:..... (Lismont / Bimac). Heb getwijfeld om een goedkopere uit alu te nemen, maar zo heel goedkoop zijn die nu ook niet.... Frees gaat misschien langer mee dan ik.... Toch maar hiervoor gegaan... Misschien wat overshooting.... Maar dat kan je misschien van de combiné etc. ook zeggen....

@tuoh: bedankt voor alle raad! Ga het bij volgend gebruik zeker opnieuw met de aandrijver proberen. Huidig resultaat is eigenlijk wel bevredigend.... Alle benodigde profielen voor huidige project (kastenwand in massief, zal posten als het ooit wat verder staat....) zijn gedaan. Is kast die gelakt wordt.... Net iets vergevingsgezinder ook:cool:. Maar ben eigenlijk wel blij met het resultaat. Deed dit vroeger met een bovenfrees in een freestafeltje.... Niet nodig om te melden dat het verschil hemelsbreed is veronderstel ik.....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Waarom heb je voor dit model gekozen? De meeste van deze verlijmfrezen hebben snijplaten uit een stuk. Jouw frees is opgebouwd uit meerdere delen. Heeft dat voordelen?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Waarom heb je voor dit model gekozen? De meeste van deze verlijmfrezen hebben snijplaten uit een stuk. Jouw frees is opgebouwd uit meerdere delen. Heeft dat voordelen?

Ik ben geen specialist terzake....

Ik heb deze frees gekozen omdat hij me prijs - kwaliteit goed leek: hij was wat duurder dan de alu frezen van CMT of hammer ofzo, maar beduidend goedkoper dan een stalen kop van Leitz of Felder (denk dat dit ook Leitz of andere fabrikant is??). Ik heb nog een andere kop van elbé, en het wordt bij een vertrouwde handelaar verkocht....

Heeft het voodelen? Voor mij niet immens..... Het profiel dat je krijgt door de slippenkop te verwijderen is niet onmiddellijk iets waar je praktisch veel mee bent. Het mes dat de slip trekt is wel veel massiever uitgevoerd (deel dat meest te verduren heeft?) dan bij een wisselmes uit 1 stuk. Ik veronderstel dat het vooral voordeel heeft inzake standtijd / kosten bij het wisselen van de messen, maar dat is voor mij (beperkt gebruik) zeker geen argument..... De frees op hoogte stellen met enkel de onderzijde gemonteerd gaat ook makkelijk, maar dat is zeker geen onoverkomelijkheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Bedankt voor je reactie. Ik zag dat jouw uitvoering tot een grotere houtdikte ging, dan de koppen met messen uit een stuk. De snijkoppen op de losse frees, zijn dat ook wisselmessen, of moet je die laten slijpen. En de messen die de schuine kanten frezen, zijn dat speciale messen voor die kop, of zijn dat messen die ook voor andere freeskoppen worden gebruikt?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Mocht je interesse hebben in een tweedehandse frees moet je maar eens iets laten weten. Heb er zelf een 50 in voorraad waar een aantal zeker van weg mag , asgat 50 en ken hier in de buurt iemand die er nog veel meer heeft en ze verkoopt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.