Frees voor randen van kastplanken

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
De planken in mijn inbouwkasten hebben alle een afgeronde voorrand. Het is niet alleen zo dat de hoeken afgerond zijn van de rand, maar de rand zelf heeft een flauwe ronding.
Zijn er freesjes voor het maken van deze ronding?

Groeten,
Duncan
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Neen, de straal is veel groter. De planken zijn 18 dik maar ik denk dat de straal misschien wel 30mm is .
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik zie het. Ik denk dat het eigenlijk een 'fingernail' bit is. Maar hoe heet dat in het Nederlands?
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Dat is dan toch gewoon zoals Wim zegt een halfrond frees? Maar dan met een grotere straal?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik begrijp de straal 30mm frees niet bij gebruik op een 18 mm plank?
Is de plank onder en boven afgerond of alleen aan de bovenkant?

Kan je daar een schetsje van maken dat maakt het wat duidelijker.
Mvg, :).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ TUNE4IT,

Ik bedoelde hiermee te zeggen dat een frees met een straal van 30mm volgens mij een heel flauwe bocht maakt op een plank van 18mm. Mijns inziens kan je dan beter de randen iets schuren of afschaven.
Ook denk ik dat een halfrond frees met een straal van 30mm voor een bovenfrees niet makkelijk te vinden is.

Mvg, :).
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Het linkje van TUNE4IT is exact wat ik wil:

In de VS bestaan de freesjes wel, en heten ze (kennelijk, was ook nieuw voor mij) fingernail router bits. Maar ik heb nog niet zulke freesjes hier gezien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Een fingernail heeft een veel kleinere radius dan wat jij zoekt. Je wil een convex edging router bit.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
@Spaander
Ja daar geef ik je zeker gelijk in. Ligt er natuurlijk ook vooral aan hoeveel planken er gemaakt moeten worden. Voor één extra plank lijkt het me ook een beetje overdreven om een (waarschijnlijk dure) frees aan te schaffen.
Eventueel heb je wel ovale freesjes Router Bits UK | Whiteside 1480 dat zijn de frezen die chevy66 aan raadt.
Daar valt de prijs nog van mee ieder geval.
Zo te zien worden voor die freesjes ook meerdere (Engelse) namen gebruikt. Van fingernail naar convex en oval. De benamingen lopen ieder geval een beetje door elkaar heen.

Voor de ts is het nu belangrijk om de precieze ronding te vinden. Is het echt rond of voldoet een ovale frees ook.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
In theorie kun je ook gewoon een roudover bit vanaf 2 kant frezen en de roundover precies in het midden uit laten komen.
Anders kom je toch weer op een grote profielfrees uit, die waarschijnlijk niet voor een bovenfrees bestaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Bij banggood nog geen 9 euro. Voor goedkope frezen is het wel handig dat je een 1/2 duims opname hebt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
de frees die jij wilt is bedoeld om dubbel deuren of ramen te maken met een hol en dol verbinding daar is vast ook een deftige naam voor maar die ben ik even kwijt

voor het doel waar ze voor zijn is een bovenfrees niet geschikt dus ik betwijfel of die er zijn voor de bovenfrees
maar aan afrond frees met grote straal vind je wel dan moet je twee keer frezen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.