Frees met Frees lift Combi advies voor gitaarbouwer.

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Hallo,

Ik ben voor mijn gitaarbouw projecten opzoek naar een frees die ik gemakkelijk in een lift kan plaatsen. Ik heb al een hoop gelezen hier op het forum en wat combinaties gezien die zouden kunnen werken maar die waren wel prijzig (ca €1000). Misschien kan iemand me adviseren het anders op te lossen.

Frezen doe ik op dit moment met een Bosch POF 1400 ACE zoals die bedoeld is met de hand als bovenfrees. Daar ben ik wel tevreden over maar een tafel zou een stuk fijner/sneller werken. Ik frees op het moment max 50mm diep en doe dat dan in verschillende stappen.

Nu heb ik via dit forum www.sautershop.com gevonden en daar een lift gevonden waar de Bosch in kan. ik zou dan alleen met een tiewrap over de aan/uit knoppen moeten trekken wat een beetje knullig voelt. En vraag me af hoe goed deze frees überhaupt werk in een freeslift.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- Heeft iemand ervaring met een Bosch 1400 in een freeslift?
- Weet iemand een goede alternatieve combi van frees en lift die voor mij zou werken?

- 50mm in een keer frezen zou mooi zijn maar is niet per se nodig.

Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Meestal krijg je het advies om ook te kijken naar een triton frees, dus nu ook :) . Die heeft een ingebouwde freeslift.
Ik ben niet bekend op dit gebied maar volgens mij snap ik je.

Die Triton MOF001 heeft net als mijn Bosch POF 1400 ACE zijn eigen lift en heeft dus daardoor alleen een baseplate nodig die compatible is.

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een baseplate omdat de router die ik nu heb al een 'lift' heeft.

Bij een hele nieuwe combinatie zou jij de Triton MOF001 aanraden in combinatie met de Kreg baseplate.
Bedankt voor je reactie!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Voor de zekerheid toch een plaatje.
Wanneer de triton is ingebouwd kan je van bovenaf de diepte instellen. Naar mijn weten heeft jouw bosch dat niet. Voor de bosch moet je dan inderdaad een freesift hebben en die zijn kostbaar. Die exemplaren op suatershop zeker.

1710774134026.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Nog wat: je schrijft dat je 50 mm diep wil frezen. Ik zou de specs van de triton controleren of die wel zo diep kan, dus dat de 'slag' minstens 50mm is. Hou ook rekening met de dikte van de inlegplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Noem mij maar simpel, ik heb op ali zo'n ding gekocht voor onder m'n Bosch POF1400ACE, ik noem het meer de poor man's router lift en het kan idd niet van boven, maar gecombineerd met een Kreg baseplate werkt dit echt heel goed. Ik heb mijn frees overigens in een kastje ingebouwd..
1000016557.jpg
1000016556.jpg

Edit 2: Een AUk motor met een lift is wel het summum en als ik heel eerlijk ben, zou ik dat ook wel willen, maar aangezien het hobby is en dit eigenlijk prima werkt...


Moet er trouwens wel bij zeggen dat ik de bevestiging voor de kopieerringen er bij de Bosch uitgeslepen heb, anders kan je er niet bij vanaf boven met een sleutel om bits te wisselen. Ik dacht eerst dat het een vreselijk gehannes zou zijn om de knop van onder en een sleutel van boven vast te houden, maar dat is niet het geval.
Ik heb idd de knop vastgezet met een tie-rip en een Nullast met grote stopknop aan de buitenkant geplaatst
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity en Heyman

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Super mooi om te zien dat het ook zo kan Richie! Dus wat werk maar zeker ook een optie.

Thomas, ik zal die specs checken inderdaad bedankt, inlegplaten zijn al snel 5mm diep las ik.

Bedankt voor het reageren, ben er erg mee geholpen!
 

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Ik heb op Marktplaats de Festool OF 1010 R router gevonden in combinatie met een Marman freeslift.
Wat vinden jullie van deze combi?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je er gitaarbody's mee wil frezen, zou ik een zware freesmachine onder een tafel hangen. Liefst een met een 12mm spantang. Ik heb een kinzo van 1600 watt, onder een wolfcraft freestafeltje hangen. Ik heb de veren uit de kolom gehaald, waardoor je de hoogte makkelijk kan verstellen. Ik kan de frezen van boven de tafel wisselen en de hoogteverstelling doe ik gewoon met de draaiknop die vanuit de fabriek op de frees is aangebracht. Misschien niet zo gelikt als op you tube, maar het werkt en was nagenoeg gratis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman en Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Als de frees uitsluitend onder de tafel gehangen wordt en je gaat er ook zwaar mee frezen, ga dan zwaarder. Een OF1010 is echt te licht voor dit soort werk. Hij kan het wel, maar je vraagt echt een hoop van de machine en dat komt de levensduur niet ten goede. Het voorbeeld van @Ambidexterity met de TRA001 lijkt me een prima optie voor niet al te veel geld (en ws ook niet duurdr dan de Festool)
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik moet dus voor bodies frezen minimaal 1500 watt hebben, of liever iets meer nog, dat is duidelijk. En die Triton is zelfs een stuk krachtiger. (Had ik kunnen weten want die Bosch die ik nu heb is 1400, wat goed gaat maar wat ik altijd wel rustig aan mee werkte, niet te veel te gelijkertijd.)

Of dus zelfs een machine met een 12mm schacht, bedankt chevy66 voor een alternatief. Ik kan inderdaad een plekje inrichten helemaal gericht op alleen maar halzen en bodies frezen en een lichtere goedkopere frees voor precisie werk, ik had daar nog niet goed over nagedacht. Als ie eenmaal onder de tafel hangt ga je m niet veel eruit halen om met de hand te gebruiken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zit al een tijd rond te kijken, lift kopen, een lift bouwen, vrachten met youtube filmpjes zijn hier over, welke router, welke boven plaat.
Zelf maken is prijs aantrekkelijk, maar kost veel tijd die ik niet veel hebt, lift+plaat kopen is best aan de prijs.
Lift+plaat en dan mijn Festool OF 1400 frees er onder hangen, maar dan moet ik hem weer los halen als ik hem nodig hebt.
In verschillende berichten hier op het forum gelezen dat te licht wel werkt, maar niet optimaal is, beter zwaarder.

Tot dat ik van de Triton TRA001 met plaat tegen kwam die een soort van ingebouwde lift heeft, 2400 watt, dus lekker krachtig, met een nette plaat en zeker een hele mooie combi prijs.
Voor mij is dat de eerst geplaatste kans hebber op dit moment, de tweede link is tweede, maar ik denk niet dat dit hem gaat worden.

Ik ga er nog een kastje omheen bouwen, dempt een beetje het geluid, maar hoofdzakelijk om mijn afzuiging daar op aan te sluiten.

Kan eigenlijk niet wachten, maar eerst moet de werkbank klaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Kijk ook eens naar de Trend T11. Trend is in o.a. de UK een groot merk als het om frezen gaat. Ze maken ze niet zelf, maar kopen ze in bij Felisatti een groot bedrijf dat meer OEM maakt.

Heb zelf al 15 jaar de voorganger, een T10 die het altijd doet.

Een paar jaar geleden wilde ik wel een wat chiquere freestafel ipv mijn oude zelfgebouwde. Heb van Inca een tafel gekocht en die verstelbare aanslag en de freeslift. Daar zit een AUK freesmotor in, een omgebouwde Porter Cable. Deze heeft geen motorrem en dat is voor mij wel een ergernis. De Trend loopt ook stiller.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Kijk ook eens naar de Trend T11. Trend is in o.a. de UK een groot merk als het om frezen gaat. Ze maken ze niet zelf, maar kopen ze in bij Felisatti een groot bedrijf dat meer OEM maakt.

Ik zie op de website van Trend dat de T10 en de T11 niet meer bestaan, het is de de T8 (€364.99 ex.BTW) of de T12 (€524.99 ex.BTW) Moet dan alleen nog even kijken hoe ik deze het beste in een tafel krijg. Daar ga ik naar kijken.

En die Triton komt ook wel steeds naar voren. Ik ga even je draadje bekijken jabjab, bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.