Formaatzaag en zijn opties. Must-haves en nice-to-haves ???

A

Athanor

Guest
Ik zie net op de site dat de K500 al is verkocht. Heb jij hem zo snel gekocht Ekko:confused::rolleyes:

Dan is er nog wel die K700.......

Fons
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Er is ook een duitse number-1 site.

Klopt. Als je deze link aanklikt dan kom je in een "keuze menu" terecht. Klik een land naar keuze aan en er gaat een wereld aan machines voor je open.
Deze is dezelfde als die Felder gebruikt, maar dan gericht op Duitsland. Ik heb zojuist Duitsland aangeklikt en vervolgens geprobeerd in te loggen en... tadaaaa... ook hier komen dan de prijzen naar voren :cool:

Ik zoek ook regelmatig op deze site: https://www.maschinensucher.de/Holzbearbeitungsmaschinen/Saegen/ci-149
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemorgen allemaal,
Leuk dat nu juist dit onderwerp naar voren komt.
Op het moment ben ik in het bezit van een Bosch PTS 10 en een PCM 8 afkortzaag. Werkt best aardig (zeker voor het geld), maar ik ben helemaal klaar met het stofhappen.
Mijn gezondheid is mij te lief en deze machines zuigen geen stof af, maar verspreiden het over een zo groot mogelijk oppervlak.

Kortom,
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe zaagtafel.
Ik heb mijn wensen iets lager gezet en ben erg geïnteresseerd in een Hammer K3.
Maar ook daar kun je je helemaal verliezen in de vele opties. Ik raak de weg een beetje kwijt.
Daarom heel interessant wat hierboven aan "must have" en "nice to have" te vinden is.
Weet iemand overigens wat het essentiële verschil is tussen de Basic en de Winner?

Mijn absolute eis (beperkt mij gelijk fors): De machine moet op 240V, ik heb geen krachtstroom.
Een tweede eis, de machine moet redelijk compact zijn ivm ruimtegebrek (mijn garage staat al zo vol...)
Oh ja, budget: Tot max zo'n €4000,- incl.
Misschien wel mijn grootste must-have is een fatsoenlijke stofafzuiging. Als ik de verschillende filmpjes zie lijkt dat bij Hammer wel goed te zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de rest ga ik hem vooral gebruiken voor het afkorten en schulpen van hardhout (eiken, kersen, beuken, essen,...), maar af en toe natuurlijk ook wel wat MDF of multiplex.
De planken die ik thuis heb zijn max zo'n 3m lang. Dat moet de machine dus kunnen verwerken.
Grote platen verzagen doe ik niet, dat laat ik over aan Houtimport Reuver die dat voor een redelijke prijs voor mij doen.

En verder natuurlijk het precies op maat zagen van grof gezaagde delen. Nauwkeurigheid is dus ook een must-have. Alleen ben ik tevreden met een foutmarge binnen de zeg 0,2mm.

Als belangrijke "nice to have" denk ik aan een groevenfrees. Ik lees hierboven al dat sommige mensen daar erg enthousiast over zijn.
@Tim (BenchWorks): Zou jij hier wat meer over kunnen vertellen?
Het is namelijk wel een er dure optie (voorbereiding + blad kost +/= €800,-)

Een tweede "nice to have": uitbreiding met een frees, weet niet of dat kan met de K3, voorbereiding lijkt er wel te zijn. De B3 vind ik nu te duur.

Dit is een beetje mijn verhaal.
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en evt nog goede alternatieve ideeën hebben.
Alvast dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Hans
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Volgens mijn kaap je iemand topic.

Is prima aanvuling hier. Geen problemen mee... :eek:

Werkt best aardig (zeker voor het geld), maar ik ben helemaal klaar met het stofhappen. Mijn gezondheid is mij te lief en deze machines zuigen geen stof af, maar verspreiden het over een zo groot mogelijk oppervlak.
Misschien wel mijn grootste must-have is een fatsoenlijke stofafzuiging.

Een heel belangrijk punt wat je aankaart ! Kan er niet genoeg op hameren dat goede stofafzuiging van cruciaal belang is !!!

Uit je verhaal blijkt niet of je al in het bezit bent van een machine die het stof afzuigt. Zo niet, dan moet je nog wel iets investeren in afzuiging, (flexibele) buizen etc. Hopelijk gaat dat niet ten koste van je budget voor de zaagtafel... :eek:
 

tuoh

Oud hout
De mogelijke optie's vloeien normaal gezien voort uit de aard van het werk dat je ermee doet of wilt mee gaan doen. Het heeft geen zin om een voorritser bij te bestellen als je enkel massief gaat bewerken bijvoorbeeld. Een groevenfrees kan nuttig zijn als je die regelmatig nodig hebt om bepaalde klussen sneller of makkelijker mee uit te voeren, zo niet dan is het enkel weggegooid geld.
De belangrijkste optie's bij formaatzagen zijn in mijn ogen de tafelverlengingen en verbredingen, hoe groter hoe beter, daar heb je alle dagen plezier van ongeacht het materiaal dat er op verwerkt word. Een gestuurde rechtse geleider is nog zo een hebbeding dat zijn geld dubbel en dik waard is, anders loop je de hele dag rond die machine te struinen om dat ding te verzetten.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Ekko, EVS
Dank voor je antwoord.
Ten eerste is het helemaal niet mijn bedoeling om een topic te "kapen".
Op mijn niveau als hobbyist probeer ik mee te denken over "must haves" and "nice to haves".

Gelukkig heb ik wel een afzuiging (Scheppach HA 2000). Daarnaast ben ik van plan om mijn Dyson stofzuiger bij het zaagblad te laten afzuigen.
Dus dat komt wel goed. Hetbudget blijft dus €4000,-

Ben er trouwens ook achter gekomen dat een freesuitbreiding achteraf niet mogelijk is. Die keuze moet je bij Hammer vooraf maken.
Hetzelfde geldt ook voor een voorritser en groeffrees.
De rest kan achteraf.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De mogelijke optie's vloeien normaal gezien voort uit de aard van het werk dat je ermee doet of wilt mee gaan doen. Het heeft geen zin om een voorritser bij te bestellen als je enkel massief gaat bewerken bijvoorbeeld. Een groevenfrees kan nuttig zijn als je die regelmatig nodig hebt om bepaalde klussen sneller of makkelijker mee uit te voeren, zo niet dan is het enkel weggegooid geld.
De belangrijkste optie's bij formaatzagen zijn in mijn ogen de tafelverlengingen en verbredingen, hoe groter hoe beter, daar heb je alle dagen plezier van ongeacht het materiaal dat er op verwerkt word. Een gestuurde rechtse geleider is nog zo een hebbeding dat zijn geld dubbel en dik waard is, anders loop je de hele dag rond die machine te struinen om dat ding te verzetten.

Beste Andre,
Dank voor je reactie.
Jouw advies mbt tafelverlenging/verbreding klinkt heel aannemelijk.
Wat betreft andere opties is het voor niet zo ervaren mensen als ik soms best lastig (zoals Ekko hierboven al schreef) om te bepalen wat je wel en niet veel gaat gebruiken.
Misschien moet je daarom als een van je eerste "must haves" een machine willen die heel flexibel is en waar je achteraf makkelijk dingen aan toe kan voegen.
Daardoor hoef je vooraf niet al dure voorbereidingen mee te nemen die je achteraf toch niet gaat gebruiken.
Zoals je zelf al schreef: tijdens het gebruik ontdek je de voors en tegens.

Vriendelijke groet,
Hans
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Als je meer wil zien over de K3 Basic kan je kijken naar het Youtubekanaal van Marius Hornberger (https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM&list=PLBfiYOoCeIJvGEv64WCc1YkbxR6tF1swI&index=2).
Die heeft dit jaar een nieuwe K3 basic aangekocht en dit is uitgebreid te zien in z'n filmpjes.
Zelf zou ik meer voor de winner kiezen. De Basic is redelijk beperkt tot stukken van 80 cm breedte en de winner is dan toch iets ruimer. Met de accessoires kan je natuurlijk nog uitbreiden of de andere opties.
Budget zou ook rond de 4000,- uitkomen zoals ik deze eens heb uitgerekend.
Doe er je voordeel mee.
Groeten,

Tino
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik kreeg vanmorgen gelijk een mailtje van Jan van Rhee omdat hij gezien had dat ik de prijs van de twee machines had opgevraagd.

Ik werd gistermiddag gebeld door Jan. Een plezierig gesprek !!! De andere tweedehands Felder (de K700s) is technisch een prima machine, maar gebruikt in een fabriek. Jan kon zich voorstellen dat ik toch wel een machine zou willen met minder zichtbare gebruikssporen en dat deze wellicht geen optie voor mij zou zijn. Niet alleen had hij dat goed gedacht, als verkoper scoor je bij mij punten als je op deze wijze meedenkt.

Inmiddels een offerte binnen (geheel vrijblijvend, maar voor mijn beeldvorming een perfect uitgangspunt...) voor een 5,5 kW Felder K540s met oplegtafel 1300 mm, afkortaanslag 2600 mm, parallelaanslag 800 mm. Opties: voorritsaggregaat, uitbreiding zaagbreedte naar 1250 mm, combi- en cirkelzaagaanslag fijn instelbaar, zaagtafel XL 3200 mm.

Eerlijkheidshalve kan ik (nog...) niet bij alles een juiste voorstelling maken. Aangezien we het hier niet hebben over de aanschaf van een pak suiker zal ik zeker een keer een ritje naar Barneveld gaan maken.

Interessant is de zomerkorting; dat scheelt aanzienlijk. Daarnaast kan ik - als starter - ook nog eens gebruik maken van 28% fiscaal voordeel. Dit maakt een machine als deze ineens wel heel aantrekkelijk... Toch ook maar eens even met "de directrice" overleggen... :rolleyes:
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik werd gistermiddag gebeld door Jan. Een plezierig gesprek !!! De andere tweedehands Felder (de K700s) is technisch een prima machine, maar gebruikt in een fabriek. Jan kon zich voorstellen dat ik toch wel een machine zou willen met minder zichtbare gebruikssporen en dat deze wellicht geen optie voor mij zou zijn. Niet alleen had hij dat goed gedacht, als verkoper scoor je bij mij punten als je op deze wijze meedenkt.

Inmiddels een offerte binnen (geheel vrijblijvend, maar voor mijn beeldvorming een perfect uitgangspunt...) voor een 5,5 kW Felder K540s met oplegtafel 1300 mm, afkortaanslag 2600 mm, parallelaanslag 800 mm. Opties: voorritsaggregaat, uitbreiding zaagbreedte naar 1250 mm, combi- en cirkelzaagaanslag fijn instelbaar, zaagtafel XL 3200 mm.

Eerlijkheidshalve kan ik (nog...) niet bij alles een juiste voorstelling maken. Aangezien we het hier niet hebben over de aanschaf van een pak suiker zal ik zeker een keer een ritje naar Barneveld gaan maken.

Interessant is de zomerkorting; dat scheelt aanzienlijk. Daarnaast kan ik - als starter - ook nog eens gebruik maken van 28% fiscaal voordeel. Dit maakt een machine als deze ineens wel heel aantrekkelijk... Toch ook maar eens even met "de directrice" overleggen... :rolleyes:

Hallo Ekko,
Gefeliciteerd.
Klinkt alsof je een mooie offerte hebt gehad.
Vriendelijke groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Als je meer wil zien over de K3 Basic kan je kijken naar het Youtubekanaal van Marius Hornberger (https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM&list=PLBfiYOoCeIJvGEv64WCc1YkbxR6tF1swI&index=2).
Die heeft dit jaar een nieuwe K3 basic aangekocht en dit is uitgebreid te zien in z'n filmpjes.
Zelf zou ik meer voor de winner kiezen. De Basic is redelijk beperkt tot stukken van 80 cm breedte en de winner is dan toch iets ruimer. Met de accessoires kan je natuurlijk nog uitbreiden of de andere opties.
Budget zou ook rond de 4000,- uitkomen zoals ik deze eens heb uitgerekend.
Doe er je voordeel mee.
Groeten,

Tino
Hallo Tino,
Ik heb die filmpjes gezien, zijn leuk gemaakt. Zoals Marius ook gedaan heeft moet je zeker een grotere zaagtafel erbij nemen.
Ook ik had een voorkeur voor de Winner, maar om de een of andere reden willen ze daar geen korting op geven, wel een kleine korting op de Basic. Daardoor wordt de Winner erg duur.
Dus toch maar Basic denk ik...
vriendelijke groet,
Hans
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Mooie Machine Ekko,

Maar ga ook een keer meten in je werkplaats, het is met een zaagbreedte van 1250 en een grote roltafel van 3200 wel een grote machine.
Maar als je hem goed kunt plaatsen is dit wel een groot voordeel.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Klinkt alsof je een mooie offerte hebt gehad.

De offerte viel me dankzij de zomerkorting zeker niet tegen. Binnenkort maar eens even naar Barneveld afreizen en dan pas dan ga ik daadwerkelijk knopen doorhakken. Of het deze Felder wordt of bijv. toch een Hammer combinatie-machine weet ik nu echt nog niet.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Mooie Machine Ekko,

Maar ga ook een keer meten in je werkplaats, het is met een zaagbreedte van 1250 en een grote roltafel van 3200 wel een grote machine.
Maar als je hem goed kunt plaatsen is dit wel een groot voordeel.

Ja ga ik zeker doen ! #meten

TIP: een handige truc om de maten van een machine inzichtelijk te krijgen op je vloer: plak schilderstape op de vloer. Zo kun je ook van enige afstand het "silhouet" van de machine in je ruimte zien.
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Hallo Tino,
Ik heb die filmpjes gezien, zijn leuk gemaakt. Zoals Marius ook gedaan heeft moet je zeker een grotere zaagtafel erbij nemen.
Ook ik had een voorkeur voor de Winner, maar om de een of andere reden willen ze daar geen korting op geven, wel een kleine korting op de Basic. Daardoor wordt de Winner erg duur.
Dus toch maar Basic denk ik...
vriendelijke groet,
Hans

Hoi Hans,
Korting bedingen is een kwestie van volhouden. Ik heb eerder dit jaar bij Tema nv in Antwerpen m'n Hammer A331 besteld inclusief afzuiging. Oorspronkelijk was de korting daarop ook niet de moeite. De A341 stond toen wel serieus in korting. Ik heb toen de vergelijking gemaakt en effe verrekend naar wat voor korting ik zou hebben als dit voor de 31 procentueel hetzelfde zou zijn. Ik heb niet de totale korting gekregen die ik dacht te krijgen, maar toch veel meer dan oorspronkelijk verkregen. Korting bedingen is ook een kwestie van enerzijds het been stijf te houden en toch ook een beetje redelijk blijven. Daar kom je blijkbaar een heel eind mee. Ik heb toch btwi een 465 euro korting bedongen.
Dus als dat voor een model kan, moet dat volgens mij ook lukken voor een zwaarder model.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik oorspronkelijk ging voor de A326 en de 31 is toch wel zo'n 500 euro duurder. Dat kan ook meespelen natuurlijk.
Groeten,

Tino
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ja ga ik zeker doen ! #meten

TIP: een handige truc om de maten van een machine inzichtelijk te krijgen op je vloer: plak schilderstape op de vloer. Zo kun je ook van enige afstand het "silhouet" van de machine in je ruimte zien.

De offerte viel me dankzij de zomerkorting zeker niet tegen. Binnenkort maar eens even naar Barneveld afreizen en dan pas dan ga ik daadwerkelijk knopen doorhakken. Of het deze Felder wordt of bijv. toch een Hammer combinatie-machine weet ik nu echt nog niet.

Maar zet dan ook de beweging van de roltafel uit, de lengte die je dan nodig hebt is 2 x 3200 + zaagblad = afgerond bijna 7 meter.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Maar zet dan ook de beweging van de roltafel uit, de lengte die je dan nodig hebt is 2 x 3200 + zaagblad = afgerond bijna 7 meter.

Ofcourse !

Deze totale lengte is ook meteen een struikelblok op mijn huidige werkplek... Hoewel je het niet altijd maximaal zult gebruiken moet je deze ruimte wel degelijk reserveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.