Fineren voor dummies

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik ben een cabin aan het bouwen welke als oefen object wordt gebruikt wanneer ik over een jaar een huis ga bouwen.
Hout is mooi en komt straks veel terug in de woning.
Echter hout is duur en hout werkt. Mijn nieuwe huis en cabin worden alles behalve passief. In de winter gaat de houthaard aan en in de zomer staat alles wagenwijd open. Dus veel verschil in temperatuur en luchtvochtigheid.

Nu wil ik als experiment de keuken in de cabin met goed multiplex gaan bouwen die ik fineer met mooie houtsoorten. (Noten, palisander en padoek)

kan iemand mij misschien een korte introductie geven hoe ik dit het best aanpak. Mijn ervaring met fineren is nul. :LOL:

Dingen zoals:
Minimale dikte fineer.
Welk gereedschap is onontbeerlijk
Welke lijm (heb nog 7 liter Titebond III staan)
Do and don’t s
Stappenplan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Wil je dat goed doen, dan heb je een serieuze pers nodig. En dan kom je in de pro-wereld terecht. Of je moet met vacuum-zakken gaan werken; ook niet makkelijk ivm de workflow (je kunt niet veel tegelijk & het duurt een tijd voordat je het volgende object kunt verwerken).
Ik zou het plaatmateriaal gefineerd en wel inkopen. Dat kan bij diverse leveranciers. Bij mij in de buurt is dat Kuiper in Tubbergen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Tja, dan kan ik net zo goed een kant en klare keuken kopen. ;)

sommigen noemen mij eigenwijs. Ik zal eerst alleen vlakke stukken gaan fineren. Bakpapier erover en dan een tweede plank met kilo’s lood erop is een alternatief voor een industriële pers?
 
  • Leuk
Waarderingen: sies

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Gewoon proberen Mosseltje. Ik houd het bij het fineren van een kistje. Platen voor een keuken zou ik kopen.
Eigenwijs zijn is niet erg dat ben ik ook. Maar dan heb ik er wel verstand van. 😇
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Tja, dan kan ik net zo goed een kant en klare keuken kopen. ;)

sommigen noemen mij eigenwijs. Ik zal eerst alleen vlakke stukken gaan fineren. Bakpapier erover en dan een tweede plank met kilo’s lood erop is een alternatief voor een industriële pers?
Ik zou serieus overwegen om definieerde platen te kopen, als je de prijs van goede kwaliteit MDF of Multiplex aftrekt van de ;rijs van gefineerde platen ben je heel veel tijd en moeite kwijt voor niet heel veel besparing.

De arnhemse fijnhouthandel heeft hele mooie platen waar ik net een grote kastenwand van heb gebouwd. Die platen zijn echt top van sterkte en kwaliteit en zeker als je aan de kwantumkorting van 20% komt dan valt de prijs heel erg mee.

Gefineerd MDF - Edelpaat - prijslijst
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Minimale dikte fineer.
Meestal tussen 0,8 en 1 mm. Of dat dik genoeg is voor gebruik keukenkastje? Is denk ik afhankelijk van je uiteindelijke afwerking.
Welk gereedschap is onontbeerlijk
Een badding. Is gewoon 2 recht gezaagde latten mdf op elkaar. Deze geborgd met een deuvel. Hiertussen kun je meerder vellen fineer leggen en dan recht schaven. Hiermee krijg je strakke naden.
Welke lijm (heb nog 7 liter Titebond III staan)
Geen ervaring met deze lijm, er is speciale fineerlijm in de handel. Je wilt een zo kort mogelijke open tijd. Fineer gaat nl krullen/ bobbelen als het nat wordt van de lijm.

Do and don’t s
Zorg dat je fineer minimaal 20mm oversteekt aan alle kanten.
lijm enkel de plaat en niet het fineer.
gebruik fineertape om je verschillende vellen aan elkaar te verbinden, deze tape verwijder je na het persen/ drogen.
Laat de gefineerde plaat rustig drogen/ uitwasemen voordat de tape en overmaat gaat verwijderen. Dus gewoon de volgende dag eigenlijk.
Neem de tijd om je fineer goed uit te zoeken en te paren.

persen gebeurt toch al gauw met 10 a 15 ton, meestal 20 a 30 min afhankelijk van lijm. Ik heb ook wel eens op YT een pers gezien van 4 potkrikken. Maar als een eigenwijs iemand vindt je daar vanzelf een oplossing voor. Koop eerst wat goedkoper fineer om wat proefjes te doen. De fineer waar jij aan denkt is volgens mij iets prijziger. Ben benieuwd naar de foto’s.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Mijn huis moet straks een waar kunstwerk worden. Vandaar dat ik nu allerlei dingen wil uitproberen op de cabin die ik aan het bouwen ben.
33592A14-C04A-4F1C-A476-17C0B17C89EA.jpeg

Ik heb al goed multiplex 19mm dik liggen en vanochtend had ik het fineer al besteld. :LOL:
Vooral dat palisander heeft een erge mooie tekening. (De webwinkel heeft wel meer mooi spul op de site staan)

8DC1F89A-E7B2-41B4-B24C-F4FBAED4397E.jpeg
7CD2CB35-53FA-445C-8B12-9F1954D8B352.jpeg
53B9E52A-C700-436B-8661-1FEDBB7514A6.jpeg

@Joost Kok : bedankt voor de tips. Ik ga het gewoon proberen zonder hoge verwachtingen. Dan kan het resultaat alleen maar meevallen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Gewoon proberen Mosseltje. Ik houd het bij het fineren van een kistje. Platen voor een keuken zou ik kopen.
Eigenwijs zijn is niet erg dat ben ik ook. Maar dan heb ik er wel verstand van. 😇
Beter eigenwijs dan geen mening hebben, toch? :giggle:

De keuken in de cabin wordt niet echt standaard. Erg veel inbouw zodat het oppervlakte wat in zicht zit beperkt blijft. En daarvan zal ook weer een groot gedeelte vol hout worden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Met warme lijm kan je goed grotere delen fineren. Warme lijm niet te dik maken en niet te dik opbrengen wel voldoende. Gebruik aandrukrol en fineer hamer. Midden klemmen met balkjes die iets rond zijn. Volgende dag kan je de "hazen " aandrukken met strijkbout. Er zijn ook mensen die eerst de lijm wat laten drogen en dan met strijkbout aan de gang gaan. Kanten rechten van fineer kan goed met zaag en geleiderail. Zaag achteruit trekken. Eerst wat proefstukken doen. Kijk op youtube. Eerst droogklemmen als generale repetitie. Het is wel een vak.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Bedankt allen. Ik heb weer voldoende leesmateriaal om een week lang bezig te zijn met het doornemen er van. Het is dus niet zo simpel als 2 stukken hout op elkaar lijmen. ;)

Eerste poging zal een test worden met multiplex en fineer. Gelijmd met Titebond 3 lijm en geklemd tussen 2 stijve platte oppervlaktes met alle klampen die ik hier heb.

Aan de hand van het resultaat kan ik alsnog besluiten om speciale lijm, vacuum pompen endergelijke aan te schaffen. Of wellicht een eigen fineer pers maken met een stevige constructie en een aantal auto krikken. :unsure:
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Met warme lijm kan je goed grotere delen fineren. Warme lijm niet te dik maken en niet te dik opbrengen wel voldoende. Gebruik aandrukrol en fineer hamer. Midden klemmen met balkjes die iets rond zijn. Volgende dag kan je de "hazen " aandrukken met strijkbout. Er zijn ook mensen die eerst de lijm wat laten drogen en dan met strijkbout aan de gang gaan. Kanten rechten van fineer kan goed met zaag en geleiderail. Zaag achteruit trekken. Eerst wat proefstukken doen. Kijk op youtube. Eerst droogklemmen als generale repetitie. Het is wel een vak.
Dit is wel de meest authentieke manier maar ook meteen de moeilijkste.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.790
935
Leeuwarden
Klopt, hebben we vroeger als jongens* in de meubelmakersklas veel mee omgeknoeid:rolleyes: Was in de jaren zestig nog onderdeel van de opleiding op de ambachtsschool.

* meiden hadden we toen amper op school, eind jaren zestig hadden we 2 meiden (tweeling) in de auto monteursopleiding, dochters van een garagehouder. Dat was een unicum op een school van duizend jongens.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

LFlab

Post veel
7 mei 2018
968
309
Rosmalen
Zelf heb ik ooit een dressoir gemaakt uit MDF en dat gefineerd met Kuiperflex (AF.nl) in Zebrano.
Aangezien ik de nerf over de rand door wilde laten lopen gefineerd toen het dressoir in elkaar zat.
Ik durfde contactlijm toen niet aan omdat het grote stukken waren en contactlijm meteen vastzit, daarnaast hoor je wel eens dat het los komt. Uiteindelijk witte houtlijm gebruikt, heel spannende klus, omdat het grote stukken waren en het fineer gaat schuiven op het moment dat je de klemmen erop zet. Zenuwslopend allemaal, maar uiteindelijk goed gelukt, een enkele haas, maar zeker de kleinere stukken (deuren), waren erg strak.
Heel veel klemmen, dan nog wat klemmen, en dan alle zware dingen in het huis erop.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.790
935
Leeuwarden
Waarom doe je geen experiment met contactlijm? Staat in de fineercursus als mogelijkheid. Als je met mooie dunne lagen kunt werken moet dat ook kunnen. Liefst met spuitlijm natuurlijk....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.173
869
Ulvenhout
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kijk eens naar dit filmpje:
Daar wordt ook gefineerd zonder echte pers of vacuüm zak en persoonlijk vind ik het resultaat echt super mooi!.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Mosseltje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.