Fineer nat opspannen?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.130
1.043
Enschede
ingoogni.nl
Fineer nat opspannen, werkt dat? Heeft iemand ervaring? Het idee om fineer nat te maken zodat het uitzet en het nat op een frame te lijmen, in de hoop dat het bij het drogen strak trekt.

Bij papier is het een gebruikelijke methode, aquarel o.a. maar daar liggen de vezels heel wat meer door elkaar en is de rek/krimp in alle richtingen gelijker dan bij hout. Twee dingen waar ik bij fineer bang voor ben, dat het gaat barsten/scheuren bij het drogen en dat het gaat plooien door het krimpverschil lengte breedte. Het fineer wordt in de lengte en breedte geklemd en gelijmd. Het frame is een rechthoek.

Fineerdikte zal een rol spelen, dus ik denk aan dikker dan 0.6 mm maar duidelijk dunner dan 2 mm.

Hoe breed kun je fineer kopen? Uiteindelijk zoek ik iets met een breedte van ~30cm. Uit 1 stuk, niet samengesteld.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
514
526
Nat opspannen geen ervaring mee maar ik deel de zelfde zorgen bij fineer. Paar weken geleden nog een 0.6mm fineerlaag aangebracht op multiplex met enkel houtlijm... op zowel fineer als drager ruim aanbrengen en laten drogen. Wanneer het droog is kan je het erop strijken met een hete strijkbout.. De plooien (die er o.a. door het vocht van de lijm) in zaten waren zo glad te strijken (iets wat me met kleding nooit gelukt is...:LOL:)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.066
1.004
Antwerpen
Fineer nat opspannen, werkt dat? Heeft iemand ervaring? Het idee om fineer nat te maken zodat het uitzet en het nat op een frame te lijmen, in de hoop dat het bij het drogen strak trekt.
bij verlijmen met beenderlijm wordt de fineer bevochtigd en tussen 2 (bv melamine) platen gelegd gedurende een tijdje. De fineer trekt recht(er) en dan kun je ze verlijmen

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.054
1.243
de buurt van den bosch

Bij papier is het een gebruikelijke methode, aquarel o.a. maar daar liggen de vezels heel wat meer door elkaar en is de rek/krimp in alle richtingen gelijker dan bij hout. Twee dingen waar ik bij fineer bang voor ben, dat het gaat barsten/scheuren bij het drogen en dat het gaat plooien door het krimpverschil lengte breedte. Het fineer wordt in de lengte en breedte geklemd en gelijmd. Het frame is een rechthoek.

Fineerdikte zal een rol spelen, dus ik denk aan dikker dan 0.6 mm maar duidelijk dunner dan 2 mm.

Hoe breed kun je fineer kopen? Uiteindelijk zoek ik iets met een breedte van ~30cm. Uit 1 stuk, niet samengesteld.
Houtfineer.nl heeft bredere stroken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.