PORTRET van een HONDEN HOOFD :
Ik heb al ongeveer 3 jaar een Hegner MC1 op zolder staan , maar er nog nooit iets bijzonders mee gezaagd en dus totaal onervaren met dit soort werk . Totdat ik op het internet een afbeelding zag van een hondenhoofd ( 2 eigenlijk). Deze sprak me direct aan : zó’n sprekende “kop “. Ik dacht daar wil ik wel eens wat mee doen , wat precies wist ik toen nog niet .
Ik heb de foto dus gedownload en op max. grootte op A4 formaat uitgeprint .
Onder het motto : “waarom makkelijk doen als het ook moeilijk gaat “ had ik besloten om 2 vellen fineer op elkaar te leggen met ieder een rug van 3mm hardboard ter versterking . Dat was achteraf een niet zó’n goede keuze , maar daar lees je meer over tijdens het verslag . Ik had eigenlijk 3 mm triplex willen gebruiken , maar de plaatselijke bouwmarkt had die niet .
Door de 2 vellen fineer (met hardboard) op elkaar te leggen , kreeg ik 2 hoofden voor de prijs van één .
Ik heb fineer in am. noten en birds eye maple gebruikt , dat is mooi contrasterend en een klassieker in div. fineer toepassingen . Mijn bedoeling was om de uitgezaagde onderdelen van het noten in het birds eye maple te plaatsen en uiteraard andersom idem dito. Daarna heb ik de 2 (uitgezaagde ) platen op 15mm populier multiplex gelijmd en er naderhand een lijst omheen gemaakt .
Dit was mijn eerste serieuze uitdaging in het figuurzagen en ik was , eerlijk gezegd , niet overtuigd van een goede afloop .Bovendien was het steenkoud in het schuurtje , gelukkig had ik een week van tevoren mijn tl-balken vervangen door een paar led-balken en het licht was formidabel voor dit soort werk . De grootste moeilijkheid waren de zeer vele bochten die ik moest maken en ik kon maar één kant op n.l. vóóruit en het feit dat mijn ogen erg moe werden van het ingespannen kijken naar de zaaglijn ( tja…. de leeftijd, hè) . Als je normaal zoiets uitzaagt met de bedoeling om er een gatenpatroon in te maken , dan kun je nog eens terug om een scherpe bocht/hoek onder een andere hoek aan te snijden en nog wat corrigerend vijl- c.q. schuurwerk te doen . Dat was nu niet mogelijk omdat dat materiaal verlies oplevert welke ik nu absoluut niet kon hebben . De onderdelen moesten naadloos op de achtergrond aansluiten , nu ja bijna dan , omdat ik rondom het betreffende onderdeel 0,4mm ruimte had vanwege de zaagblad dikte van 0,4 mm. ( Plebeco 1)
Genoeg gel*ld nu , we gaan eens plaatjes kijken :
Ik vond het voorhoofd wat te druk en besloot om de foto wat aan te passen , ook om wat meer “vlees “ te behouden bij het zagen i.v.m. breken . Op sommige plekken was het wel héél smal . Ook heb ik op 3 plaatsen gewoon door gezaagd i.v.m. het voorkomen van te grote onderdelen . Dit heb ik gedaan (gezien vanaf de hond) links van het rechter oor - rechts van het linker oog en de aansluiting van neus op de neusgaten .
Zoek hieronder de verschillen .

Wordt vervolgd !
Laatst bewerkt: