Ik heb toevallig woensdag contact gehad met Festool over het spouwmes. Bij mij staat deze namelijk ook niet recht achter het zaagblad. Heb gesproken met een monteur en deze vertelde me dat je het spouwmes inderdaad kan afstellen met die 2 boutjes in de behuizing. Ik ga hem positioneren dat hij recht achter het zaagblad komt te staan. Ik gebruik nu bladen van Ecotools en die zijn iets breder dan de bladen van Festool. Dat maakt niet uit, je spouwmes is toch altijd dunner dan de zaagsnede.
Heb jij de complete set gekocht? Ook ik ben nog regelmatig bezig met afstellen van de geleiders. Omdat ik nog geen lengte aanslag heb gebruik ik de verstek geleider ook om mee te schulpen. Dan kan prima, mits je goed uitkijkt dat je niet teveel druk zet op de geleider. Hij zit immers niet vast aan de achterkant. Probleem hierbij is dat het zaagblad niet exact parallel staat met de zijkant van het blad. en de opkomende tanden aan de achterzijde je werkstuk weer raken. Maar daarover is een ander draadje.
Ok, grappig dat jij dat ook ervaren hebt en contact opgenomen hebt met Festool, dan ga ik dat niet ook nog doen

.
Nee ik heb niet de complete set gekocht vanwege €€€

maar de langsgeleider staat nog wel op het verlanglijstje. Jammer dat die er niet standaard bij zit. Ik ga hem eerst zo gebruiken en kijken wat ik er aan mis, en dan eventueel later erbij kopen. Maakt kwa prijs niet uit namelijk.
inderdaad dat afstellen kan wel wat tijd kosten, maar er is wel goed over nagedacht en alles is mooi te verstellen. Maar vooral met schulpen vind ik het wel prettig als de ‘langsgeleider’ (in ons geval de hoekaanslag) niet 100% parallel loopt aan je zaagblad, ik heb hem nu een tiende mm schuin staan, dus aan de achterkant iets meer open, zaagt prettiger en minder kans op terugslag. Als jij andere bevindingen hebt hoor ik het graag

ik sta altijd open om van een ander te leren.
Waarom staat het zaagblad niet exact parallel aan de tafel? Kan ik dat draadje ergens vinden?