Festool stofzuiger, bomen en bos

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.086
414
Gegeven het feit dat:

- mijn oude stofzuiger het heeft begeven.
- de miele CX1 Blizzard (afgeschreven huishoudstofzuiger) absoluut niet geschikt is voor zaagsel afzuigen
- het bijna vaderdag is

Wil ik een nieuwe bouwstofzuiger kopen.

Geschikt voor:

- Zaagsel zuigen van cirkelzaag
- Houtsnippers zuigen van de lamellenfrees
- stof afzuigen bij schuren
- gipsstof zuigen
- restanten as uit de kachel zuigen
- water zuigen

De eisen:
- Festool (andere merken wel overwogen, maar eigenlijk is er maar één ander merk: Starmix. En die lijken toch vaak elektronica problemen te hebben)
- stofklasse L

De wensen:
- Bluetooth
- blaasfunctie

Ondertussen zie ik de door de bomen het bos niet meer, bij Festool. Ik twijfel tussen een:

- CTL mini I
- CTL midi I
- CTL 26
- CTL 26 AC

De prijzen variëren van ca. 435 tot 700 euro. Als ik kijk naar wat ze kunnen en wat de zuigkracht is, zie ik geen verschillen. De goedkoopste heeft al bluetooth, maar slechts 7,5 liter volume. Maar voor 265- euro kan ik er nog wel een cycloonset bij kopen en een bluetooth module om vanaf de slang te starten. En het volume is dan niet echt een punt.

Als het volume niet mee telt, en ik ook niet heel veel waarde hecht aan automatische filterreiniging, is er dan nog een goede reden om anders dan gewoon voor die mini te gaan?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
543
320
Starmix is in mijn ogen de topper onder de bouwzuigers (ikzelf heb een Makita en vrienden een starmix, dat is toch wel een verschil hoor).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
gipsstof is de wens waar het minst makkelijk aan te voldoen is
ik vermoed dat je dan niet meer in de L- maar de M-klasse zit
blaasfunktie is praktisch standaard
wens je blauwtand, dan is de keuze beperkt
festool en starmix kan ik niet vergelijken
ik had reeds een stofafzuiging + makita vc2512L
voor het fijnere stof heb ik er een ctm 26 ac bij gekocht
de ac-funktie is in praktijk onmisbaar, want anders moet je zelf de klopfunktie op zetten
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.818
764
Enschede, Twente
Mini en Midi zijn gelijk aan elkaar, dwz de bak van de Midi is wat groter. Die bakken van de Midi en Mini zijn trouwens uitwisselbaar…

Voor de CTL 26 geldt wat eerder vermeld werd: AC is Auto Cleaning, dwz dat het filter automatisch 'geklopt' wordt als teveel fijnstof zich ophoopt en daardoor de zuigkracht vermindert. Als je zelf een beetje op gehoor af en toe handmatig het filter klopt (gaat gewoon met een knop, terwijl je de zuigmond afsluit), zijn de meerkosten van een AC een beetje jammer geld… voor zover je niet de hele dag fijn schuurstof produceert.

Er zijn trouwens wel meer 'goede' merken, maar vaak geldt dat 'dezelfde' machine in meerdere kleuren, dus merken, te koop is. Sommige Mirka’s zijn van origine Nilfisks. Nilfisk maakt ze ook voor Makita, etc. etc. Het loont dus de moeite om aan de hand van specificaties en afbeeldingen te vergelijken.
Bij mijn weten zijn Festool en Starmix merken die de stofzuigers zelf maken (althans het merendeel van hun modellen).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.086
414
Het verschil tussen L-klasse en M-klasse is bij Festool enkel een verschil in zuigkrachtdetectie en een alarm. De filters zijn exact gelijk. Starmix zuigt iets harder, en levert een steel en voet mee. maar die laatste heb ik niet nodig en zoals gezegd, ik vertrouw de kwaliteit van Starmix onvoldoende. Op Marktplaats is er iemand die een hele handel heeft in die dingen, en vaak voorzien van nieuwe motor of printplaats.

En het is voor de hobby. Gips schuren zal een keer gebeuren, maar als ik kies voor de automatische reinigingsfunctie, zit ik meteen aan die 26 AC vast a 700- euro.

Maar: kies ik voor een mini en een cycloonset, dan ben ik bijna net zoveel kwijt al een gewone CTL 26. Bluetooth zou een voordeeltje kunnen zijn, al ga ik toch geen accugereedschap kopen van Festool en al helemaal niet wanneer er toch een stofzuiger aan moet. Maar wil ik dan bluetooth gebruiken, dan moet ik er ook die knop bij kopen. Dan ben ik iets duurder uit dan een standaard CTL 26. Dan kan ik ook kiezen voor een CTL 26, met automatische startfunctie, maar die is nog weer wat duurder. En dan is het verschil met een AC nog maar 5 tientjes.

Als ik in overweging neem dat mijn schuur niet zo groot is, dan is een extra cycloonvat niet zo handig. De besparing op zakken is ook niet van dien aard, dat het echt de moeite is. Dan misschien toch maar de CTL 26 SD E/A met extra stopcontact. En dan kan ik altijd nog een longlife zak overwegen. Net zo duur als een losse cycloon, maar niet de extra ruimte.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Ik heb een CTL midi, EN een starmix 1625.


Bij de starmix heb ik ook de steel, verder gewoon kale pakket.
Bij de CTL heb ik de systainer met zuigmondjes enzo en de BT-knop.


De steel van de starmix is degelijker (metaal) en de machine zuigt wat harder. Ook zuigt hij in automatische stand 10 seconden ipv 3 na. Niet exact getimed maar echt veel langer.

In de praktijk gebruik ik eigenlijk altijd de festool. Wat verschillen:

1: de ctl is gewoon een hoge systainer met wieltjes. Ik zit in dat ecosysteem en dat is gewoon makkelijker opbergen, verplaatsen etc. Dit telt minder als je niet zoveel met systainers doet.
2: De bluetoothknop van de ctl is handig. Als je ergens op je knieen zit en je stofzuiger staat achter je oid is het heel handig om even de stofzuiger aan of uit te kunnen zetten. Draadloos gereedschap gebruik ik zelfden met stofzuiger, maar dan kan ik idd de accu met de stofzuiger koppelen (boormachines, boorhamer, multitool, haakse slijper zijn toch al niet echt machines die heel veel baat hebben bij stofzuigen).
3: Het kabelopbergsysteem van de ctl is gewoon handiger. Je kunt de slang en de kabel in de machine kwijt.
4: de ctl is minder breed en voor mijn gevoel ook minder zwaar. Handig met trap op en af.
5: de ctl blaast ook, de 1625 niet.
6: zakwissel is handiger in de ctl
7: filter kloppen door de 1625 is beter (op A stand). Zowel omdat de machine het voor je doet, als omdat het sneller gaat dan met de handhendel op de ctl.
8: filters zijn bereikbaarder in de 1625
9: de rem.op de ctl is handiger.
10: om de zuigkracht aan te passen moet de ctl aanstaan, itt de 1625
11: de 1625 kan ook wat zuigen met een sepciale zak en/of filters. De ctl niet.

Op mijn CTL midi zit vaak de lage systainer met opzetstukjes, en dan eventueel een systainer met het gereedschap waar ik op dat moment mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

StefanV

Actieve deelnemer
De festool ctl en ctm gebruiken inderdaad de zelfde filters en zijn op een flowsensor na het zelfde. En daarmee is de l klasse ook geschikt voor fijnstof

De mini en midi zijn op de bak na het zelfde, en gebruiken ook de zelfde zakken. De machine heeft een blaasfunctie en een handmatige filter reiniging. En voor voor de hobby is het denk ik de meest veelzijdige machine, is mooi compact en is makkelijk te wisselen naar waterzuigen

ik zou persoonlijk voor de midi gaan ipv de mini aangezien die stofzuigerzakken beter benut en meer opvang capaciteit heeft dan de mini. Scheelt ongeveer 5 liter.

De ctl26 heeft geen blaasfuntie en geen handmatige filterreiniging (filter moet je er uithalen en uitkloppen als je hem schoon wilt maken). Op de grote stofzakken na merk ik weinig verschil in gebruik met de mini. Machine is wel makkelijk uittebreiden met bleutooth of een extra stopcontact. (Beide tegelijk is niet mogelijk)


De 26ac is bij normale houtbewerking en de meeste hobby zaken niet nodig omdat het meeste stof daarvan in de stofzak blijft dus de filter schoon blijft. Bij heel veel fijn stof is het prettig om de functie te hebben voor de rest is werkt de normale 26 het zelfde. Heb ze alle bij en moet bekennen dat de ac funtie bij het zagen,frezen en schuren bijna altijd uitstaat.


De ct-va20 cycloon afscheider werkt erg goed en is een mooie toevoeging waarmee de zakken langer mee gaan, Maar niet persee noodzakelijk bij hobby gebruik. De cycloon stapelt op de stofzuiger en neem vrij weinig extra ruimte in. De bleutooth afstandbediening is erg handig bij bijvoorbeeld opruim werk omdat je niet naar de stofzuiger hoeft te lopen om hem aan te zetten


Kort samengevat, ik denk dat de Midi een goeie keuze is, en bij normaal gebruik gaan de zakken nog wel redelijk lang mee met 12,5 liter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.830
2.656
Gaanderen
Ik heb een ct-sys en een ct 26. De kleine sys voor op de steiger en alleen geschikt voor schuurmachines.
De ct 26 gebruik ik in mijn werkplaats. Ja en die zit soms zo vol. Ik zuig de spanen op bij het houtdraaien en dan gaat het snel. IK heb er wel een permanentzak in want soms is ie met enkele minuten vol. Bij heel fijn schuurwerk zoals bij het schuren van muren dan is een echte stofzak een must.
Ik zou geen tussenmaat willen maar dat komt door mijn gebruik. Verder vind ik de festoolstangen zeer degelijk maar dat kan ook komen omdat die van mij 15 jaar oud zijn en dat toen de kwaliteit beter was van die rvs stangen. Mijn stofzuiger is van 2009 en de bovenkap is vervangen omdat het kunststof oud werd en niet tegen mijn gewicht kon.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.086
414
Ik heb nog een andere uitdaging: levertijden. Afgezien van de basisversie van de CTL 26 of de renofix, zijn ze niet leverbaar. Misschien dat toch maar voor de midi gaan. Die Festool cycloon is me wat te prijzig. Maar voor een midi van na 2018 lijkt weer geen longlife zak beschikbaar. Wil je zakken besparen, dan ben je toch op een cycloon aangewezen.
 

jorisvh

Post veel
Festool (andere merken wel overwogen, maar eigenlijk is er maar één ander merk: Starmix.
vergeet Nilisk en aanverwanten niet, een topmerk uit de reinigingswereld en misschien niet zo gekend in de houtwereld maar de beste Makita en Mirka bouwstofzuigers zijn eigenlijk nilfisks.
7C18B428-BB66-4B54-BA8F-C6E1F5ED6D77.jpeg
3948F6C8-EAF1-4C70-823F-1BF9E52C0684.jpeg
CF9A0F08-0B70-4C06-B1EC-F5ED081FE603.jpeg
aanvulling
had de Bluetooth wens over het hoofd gezien. bij Makita zit hun AWS (auto wireless start) voorlopig? enkel op accu stofzuigers.
 
Laatst bewerkt:

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Ik zou ook even kijken naar de Record Redord Power CGV386-5 CamVac

Dennis van Hooked on Wood heeft hier een youtube video van gemaakt. Ben deze ook aan het overwegen.

Youtube Hooked on Wood
Heb deze gekocht nav Dennis zijn filmpje. Ben er heel erg tevreden mee. Ding zuigt als een malle! Verkijk je alleen niet op de prijs van alle attributen die er nog bij komen bovenop die prijs. Slangen ter demping van het geluid, eventuele blast gates, slang en adapter voor klein gereedschap, zo'n handige rubberen kous voor makkelijk aansluiten ...

Al met al vind ik het waard want is een beest van een ding. Alleen niet heel erg mobiel! (tenzij extra wieltjes set (€), maar dan nog steeds gooi je een festool zuiger zo in je auto en deze niet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.086
414
Kogel is door de kerk: Festool ctl midi. Ook voor die geldt dat het al zoeken is voor een exemplaar op voorraad. Inclusief natfilter en extra zakken. Bluetooth knop moet ik even elders bestellen, cycloon of longlife zak ga ik over nadenken. Eerst misschien maar kijken hoe snel ik een zak bol heb.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb vorig jaar ook zo'n CTL midi gekocht. Mooi apparaat en net iets meer dan 400 euro bij Toolnation Duitsland. Heel stil ook. Later nog zo'n bluethooth knopje erbij gekocht. Dat is wel erg prettig.

Ik heb ook een cycloon van Oneida, 2ehands via marktplaats. Dat scheelt wel veel stofzuiger zakken.

Momenteel gebruik ik de festool meer in huis als huishoudstofzuiger en mijn Makita VC2512 in de garage als bouwstofzuiger. Ook een heel fijn ding en spotgoedkoop in vergelijking met de festool.

De festool is een heel stuk stiller maar ook zwaarder/lomper dan de makita.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.086
414
De Festool staat in ieder geval voor één klus gips schuren in huis gepland. Alleen daar geef ik graag al extra geld voor uit. En een fatsoenlijk slangdepot is ook wel prettig, omdat die slang anders altijd ergens op de grond ligt te slingeren.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
15
De oude festool mini is een aanrader! lekker compact en super krachtig geen onzin als bleutooth er op. Ik heb ook nog een CTM26 is een bakbeest maar wel super geavanceerd! Maar de mini vind ik toch fijner vanwege zijn formaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.