Festool op de Bouwbeurs 2025

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
317
74
Groningen
Dank Jaap! Mooi dat je dit deelt.

De decoupeerzaag maakt wel indruk moet ik zeggen. Zelf ben ik enkel een goedkope Bosch gewend en pak hem niet graag. Hoofdreden is het slecht haaks zagen. En gereedschap dat je niet gebruikt is jammer geld.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.666
3.635
Gaanderen
Dank Jaap! Mooi dat je dit deelt.

De decoupeerzaag maakt wel indruk moet ik zeggen. Zelf ben ik enkel een goedkope Bosch gewend en pak hem niet graag. Hoofdreden is het slecht haaks zagen. En gereedschap dat je niet gebruikt is jammer geld.
Er zijn speciale zaagbladen voor haaks zagen. Die zijn dikker. Je moet ook dan niet verwachten dat je 6cm dik hout haaks kan zagen met een goedkope decoupeerzaag.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.972
113
West-Friesland
Leuk hoor die decoupeerzaag capriolen op die die borsteltafel.
En eeh Jaap dat heb je vast wel eens vaker gedaan, keurig hoor(y)
Mvg Ger.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
437
92
Oss
Er zijn speciale zaagbladen voor haaks zagen. Die zijn dikker. Je moet ook dan niet verwachten dat je 6cm dik hout haaks kan zagen met een goedkope decoupeerzaag.

Begin eerst eens met zaagbladen althans decoupeerzaagblad. Heb niets met festool gereedschap vind ik persoonlijk niet zo maar de decoupeerzaagbladen zijn goed en stuk dikker. Ze zijn zo goed dat ze niet meer besteld kunnen worden. Elke timmerman die ik ken heb ik er paar gegeven om te proberen iedereen vraagt erna. Ik zaag alleen steigerplanken voor steigers ( 50 x 200 ) en ze zagen goed recht.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.666
3.635
Gaanderen
Niet alleen festool heeft ze maar ook bosch. Zal wel even zoeken zijn. Ik heb gelukkig nog een aangebroken pakje van 25 stuks.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
437
92
Oss
Niet alleen festool heeft ze maar ook bosch. Zal wel even zoeken zijn. Ik heb gelukkig nog een aangebroken pakje van 25 stuks.

Volgens mij zijn die van festool nog net slag dikker. Althans die s75/4 of s105/4 dacht dat er iets van carvex opstaat. Die van Bosch zijn net iets dunner. Heb al van verschillende leveranciers geprobeerd maar blijf aan deze plakken

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.328
365
Goeree-Overflakkee
Dat zaagbladje ga ik ook eens opzoeken.

Waarom haalt hij de decoupeerzaag een paar keer heen en weer voordat ie hem uit het hout haalt?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.674
309
Misschien is het wel handig als mensen hier die een dikkere soort hebben er ook bij vermelden wat dan die dikte is, met liefst ook een merk/type en linkje erbij?

Laatst leende ik even een zaagje van een collega, maar die was te dik voor de Parkside. Ik kan niet achterhalen welke dat was, gewoon te weinig aandacht aan besteed. Ik was verbaasd dat er überhaupt dikkere waren én tegelijkertijd verbaasd dat dat niet in alle deco-machientjes paste.

Het lijkt mij navenant dat de dikkere zaagjes stijver zijn en dus beter haaks kunnen zagen, het ei van Columbus.

Wellicht dat ik dan het insteek-stuk wat dunner slijp.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.674
309
Ha, das een mooi begin!
Weet jij toevallig ook de dikte? Daar gaat het bij mij mis tot nu toe.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
437
92
Oss
Ha, das een mooi begin!
Weet jij toevallig ook de dikte? Daar gaat het bij mij mis tot nu toe.

Geen idee maar dit type is na mijn ervaringen de beste. Dikte geen idee. Heb ze nu met vakantie niet bij de hand. Espress in hal anders pak ik ze weer vast. andere merken waren minder dik en minder kwa stijfheid.
Welke heb ik gehad ter vergelijking: Bosch, wurth, makita, piranha, fabory

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Ik hou het wel bij mijn 35 jaar oude bosch en mijn ecotools blaadjes. Die kosten 11 euro voor 25 stuks. En daar kan ik prima recht sparingen in aanrechtbladen mee zagen. 5,5 euro voor een decoupeerzaagblaadje. Ik ben vermoedelijk niet de doelgroep.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
437
92
Oss
Ik hou het wel bij mijn 35 jaar oude bosch en mijn ecotools blaadjes. Die kosten 11 euro voor 25 stuks. En daar kan ik prima recht sparingen in aanrechtbladen mee zagen. 5,5 euro voor een decoupeerzaagblaadje. Ik ben vermoedelijk niet de doelgroep.

Ja dun materiaal geen probleem.
Dan heb je ook andere vertanding althans daarvoor gebruik ik zaagjes met tanden die naar beneden wijzen.
maar niet in baddinghout van 5 cm dik sparingen van 10 x 10 cm zagen.

Ik was ook niet zo. Maar deze zijn enige die ik voor dit soort toepassing gebruik ipv schuine gaten en lopen kloten als gaten op 150 mm hoog net te klein zijn en ketting er niet doorheen gaat.

Zal overigens adviesprijs zijn goed zoeken scheelt vaak

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Ik heb ook blaadjes van 100 lang. Kan ik prima houtverbindingen mee in houten vloerbalken zagen. Die blaadjes van jouw zullen vast wel beter zijn, maar of ze 10 x beter zijn? Sparingen in aanrechtbladen zagen met die fijne blaadjes met een stotende tand, zijn ruk. Veel te fijne vertanding. Gewoon het blad omdraaien en vanaf de onderkant zagen. Blaadje bot, nieuwe er in. Kan je die gaten van 100 x 100 niet gewoon met de recipro zagen?

• Haha
Waarderingen: John1969

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
252
111
Rijswijk
Het moest er een keer van komen, video content maken voor Woodworking.nl. Heb een cameraatje meegenomen naar de Bouwbeurs en een interview gedaan met Frans van Dijk van Festool en Marcel Bilow. Het is een eerste poging reken me er nog niet te hard op af, maar tips voor verbeteringen zijn zeer welkom.

jaap

Leuke Filmpjes Jaap!
Ik vind het juist wel fijn en natuurlijk om minder montage er bij te hebben. Gewoon een demo alsof je er zelf staat.
Helemaal prima!

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
553
248
Noardeast-Fryslân
+1 leuk om te zien. Een goed te weten dat Festool van die aparte zaagbladen heeft. Ben alleen benieuwd hoe goed die werken in een ander merk decoupeerzaag: ga er niet speciaal een Festool decoupeerzaag voor aan schaffen. Een als de werking dan iets minder goed is (maar ik nog steeds zo lekker 'door de bocht kan scheuren') dan ben ik er zeker weten fan van en blij mee.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.666
3.635
Gaanderen
Volgens mij zijn alle decoupeerzaagbladen nu universeel passend met de bosch passing. De oude B&D met de twee gaatjes, de smalle Bosch en de oude makita waren in de tijd dat ik mijn ijzerhandel al bijna nooit meer gevraagd en dat is nu al weer 16 jaar geleden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.