Festool inruilen voor een mafell

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Heeft er iemand zijn oude Festool ts55 ingeruild voor een mafell mt55?
Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Geen spijt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jenem

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Heeft er iemand zijn oude Festool ts55 ingeruild voor een mafell mt55?
Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Geen spijt?

Daar kan ik heel kort en bondig op antwoorden. Ja, en nog een seconde spijt van gehad. Er zijn 2 tools van Mafell die ik niet genoeg lof kan geven. De MT55 & de P1CC.

De TS55 is een fantastische zaag tot je de MT55 probeert, dan wordt duidelijk hoeveel kracht er ontbreekt en hoeveel meer aandacht voor detail er in de Mafell gekropen is. Enkele vb:

- 1400W. Ik hoor bij m'n Mafell niet dat de zaag het moeilijk krijgt en dat ze merkbaar trager loopt wanneer ik door eik zaag. Had ik bij m'n TS55 dus wel.

- Zaagbladwissel. Knopje induwen klepje omhoog trekken en de hele beschermkap valt gewoon open. De zaagbladwissel bij de TS55 is al simpel. Maar dit is echt nog een pak sneller en gebruiksvriendelijker.

- Stofafzuiging. Gewoon beter dan de TS55. Die openvallende behuizing is binnenin afgewerkt met een afdichtingsrubber zodat de zuigkracht niet ontsnapt en echt tot op het zaagpunt is.
De zuigkracht wordt nog verder versterkt door het neerlaatbare venster dat je volledig tot op je werkstuk kan laten zakken. Dit zorgt ervoor dat het punt van de snede volledig ingecapsuleerd is. Grotere zuigkracht en geen kans voor het stof om te ontsnappen.
De aansluiting voor je slang klikt ook vast in verschillende rotatiepunten zodat deze niet altijd nr beneden druipt.
Als astmalijder was de betere stofafzuiging trouwens ook de reden waarom ik de Mafell initieel probeerde. Ik kan echt zeggen dat ik een betere afzuiging merk tov m'n TS55.

- Je hoeft niet meer de dikte van je rail in acht te nemen voor je diepteafstelling wanneer je op of af je rail zaagt. Gewoon de indicator op de diepteinstelling draaien en klaar.

- Met 1 simpel knopje te draaien kan je voorritsen. Ik hoef niet langer 2 verschillende diepteinstellingen te gaan maken. De Mafell zaagt sowiso splintervrijer dan de TS door het hoger vermogen en toerental.

- 48°? -1°? Simpel, gewoon knopje verduwen, klaar. Ook zet de gradeninstelling zich met 1 knop vooran vast. Bij de Festool moet je zowel voor als achteraan een los & aandraaien.


Is het dan allemaal perfect? Neen.
- De Mafell is een 200gr ofzo zwaarder dan de TS55 schat ik. Doordat het handvat meer nr achter zit ten opzichte van de Festool, waar het meer centraal zit, voelt de zaag wat zwaarder aan om te verplaatsen.

- De Mafell rails laten zich veel simpeler en preciezer met elkaar verbinden dan de Festools, maar ze verschuiven veel te makkelijk op gladde werkvlakken waardoor je ze meer moet klemmen. De Festools "kleven" iets beter aan gladde werkoppervlakken. Dat klemmen is vervelend en tijdverlies.
Ook doordat de meeste van mn tools Festools zijn, zoals bv de MFT/3 werkbank en OF1400 bovenfrees, gebruik ik dus wel nog steeds de Festool rails ipv de Mafell rails.

- De Mafell rail is 6.2mm dik, de Festool 4.6mm. Dat zorgt ervoor dat wanneer je 45° verstek zaagt op een Festool rail, de snede ongeveer 2mm verder zit doordat het kantelpunt hoger ligt. (Op de Mafell rail zaagt ie overigens wel mooi op de rubber rand). Zo had ik in het begin wel een paar verkeerde zaagsnedes.
Ik heb dit opgelost door de glijstrips op mn Festool rail wat hoger op de rail te kleven. Dit had toch beter gekund Mafell.

- Geen plug-it snoer. Dit is een van de grote pluspunten aan het Festool systeem. Je kan een plug-it aansluiting van Festool kopen en dat heb ik dan ook gedaan. Het snoer van de MT55 doorgeknipt en er een plug-it connectie aangehangen.

Festool heeft een inhaalbeweging gemaakt met hun TS55R update. Enkele functies zijn overgenomen, maar de MT55cc is nog steeds heer en meester. Wat ze nu wel beter doen is dat de zaagbladbehuizing plat is zodat je tot op 12mm van de muur kan gaan zagen. Maar dat is naar mijn mening dan ook het enige.

Ik heb trouwens ook mijn Carvex vervangen door een P1CC. Dat is zonder kijf een nog veel betere inruil dan een TS55 door een MT55. De TS55 is in feite nog een goede zaag. De Carvex daarentegen vind ik echt een slechte grap. Ik denk dat enkel Festool fans een zaag van dat geld en met zulke prestaties kunnen verdedigen.

Uiteindelijk zal iedereen wel zijn persoonlijke voorkeuren, werkgewoontes & merkentrouw hebben, dus gereedschapservaringen en reviews zijn altijd wel wat persoonlijk getint. Niettemin heb ik nu zo 2 Mafell machines in mijn voornamelijke Festool collectie. Als ze zo verder doen bij Mafell kunnen er dat nog meer worden.

Ik zou zeggen, vraag gewoon je 30 dagen gratis proef aan en beslis voor jezelf. Simpel. Mij hebben ze alvast overtuigd met de 2 bovenvermelde tools. Je komt er zelf wel uit...
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
M'n serieuze gereedschap bestaat uit Festool. En tot op heden ben ik er dik tevreden mee. Dat wil niet zeggen dat ik bestrijd dat er beter op de markt is. Een van m'n stelregels is dat niets perfect is.
Op de Amerikaanse markt werd vorig jaar de nieuwe Carvex geintroduceerd. Festool USA heeft na enkele weken verdere verkoop van de Carvex gestopt omdat de zaag niet aan de kwaliteitseisen van Festool USA zou voldoen. Het grote geheim is nog steeds dat niemand buiten de importeur weet wat er nu eigenlijk aan de hand is. Er gingen allerlei geruchten over de fora en men vermoedde dat het strak recht en haaks zagen niet aan de verwachting voldeed. Ook was er enig wantrouwen t.a.v. het stroboscopisch effect van licht bij het zagen. Ik had al wat centjes apart gezet voor de aankoop. Ik wacht geduldig af.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
M'n serieuze gereedschap bestaat uit Festool. En tot op heden ben ik er dik tevreden mee. Dat wil niet zeggen dat ik bestrijd dat er beter op de markt is. Een van m'n stelregels is dat niets perfect is.
Op de Amerikaanse markt werd vorig jaar de nieuwe Carvex geintroduceerd. Festool USA heeft na enkele weken verdere verkoop van de Carvex gestopt omdat de zaag niet aan de kwaliteitseisen van Festool USA zou voldoen. Het grote geheim is nog steeds dat niemand buiten de importeur weet wat er nu eigenlijk aan de hand is. Er gingen allerlei geruchten over de fora en men vermoedde dat het strak recht en haaks zagen niet aan de verwachting voldeed. Ook was er enig wantrouwen t.a.v. het stroboscopisch effect van licht bij het zagen. Ik had al wat centjes apart gezet voor de aankoop. Ik wacht geduldig af.

Een goede raad van iemand die het kan weten (had namelijk dezelfde fout al begaan): Geef die centjes uit aan iets anders. Een Mafell P1CC misschien. Daar zal je veel beter door gediend zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Jonathan, de punten die je opnoemt zijn inderdaad geldig voor de TS55, maar bij de TS55R zijn de meesten verbeterd.
-Je kan nu ook door op een knop te drukken -1 of 47 graden zagen
-De diepte instelling geeft nu de diepte met en zonder rail aan
-stofafzuiging is fenomenaal
-je kan door een venstertje de zaag zien en exact stoppen waar nodig.

Als je van daaruit vergelijkt dan is het voor mij niet zo zeker meer dat de mafell veel beter is.

de echte voordelen van de mafell lijken mij:
-extra kracht, het eerste wat mij opviel toen ik mijn TS55R gebruikte was hoe snel je ze kon doen "stikken" door te snel te zagen.
-voorritsfuctie

Bij de TS55R:
-de rails
-lichter
-plug-it
-zaagpunt verplaatst zich niet bij het zagen onder hoeken

voor de rest lijken ze mij identiek, ik mis de voorritsfunctie op de TS55R en wat extra kracht, maar in mijn geval heeft me dat geen hinder veroorzaakt tot nu toe.
Het gewicht, de rails en no plug it bij de mafell lijken mij daarentegen bij ieder gebruik vervelend te zijn.

Je moet voor jezelf de voor en nadelen kunnen wegen.

ps, ik heb de Carvex ook, en daar heb ik minder lof voor, voor licht werk is het de meest precieze en fijne zaag die ik ooit gebruikt heb, maar voor zwaarder werk is ze zeer matig. Ik heb spijt dat ik mijn Bosch GST135 verkocht heb, die het omgekeerde was. Een echt werkbeul voor zwaar werk meer niet precies genoeg voor de rest.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat is er mis met de rail van mafell? Is die van Festool beter?

Die rail is dikker, dus bij het zagen onder een hoek(edit: enkel bij mafell zaag op een festool rail) schuift het zaagblad weg van de rail en kan je de strip niet meer gebruiken als geleider.
De rail heeft blijkbaar de neiging om te verschuiven, bij die van festool kan je gerust zonder klemmen werken.
De zaag correct op de rail plaatsen is blijkbaar lastiger dan bij festool waar die er praktisch vanzelf op valt.

Het (enige?) voordeel van de mafell rail is dat hij makkelijker te verbinden is met een tweede rail.
Gelukkig past de mafell zaag ook op de festool rail, en blijkbaar gebruiken de meesten hem zo ook.
 
Laatst bewerkt:

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Zo zie je naar dat veel mensen zeggen dat Mafell beter is, maar dat is dus niet zo.
Mafell heeft een iets sterke motor en voorritsfunctie.
Maar dat kan Festool ook. Gewoon de zaag 2 mm in het hout laten zakken
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Zo zie je naar dat veel mensen zeggen dat Mafell beter is, maar dat is dus niet zo.
Mafell heeft een iets sterke motor en voorritsfunctie.
Maar dat kan Festool ook. Gewoon de zaag 2 mm in het hout laten zakken

Bij de voorritsfunctie van de mafell gebeurt nog iets meer, de zaag word iets schuin gezet waardoor deze echt splinter vrij zaagt.
en dit gebeurt met het verzetten van 1 knop.

De Festool heeft weer een spouwmes, dit kan bij massief hout schulpen weer een voordeel zijn.

Zo heeft iedere machine zijn voor en nadelen.
 
Laatst bewerkt:

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Maar met welke zaag doet een interieurbouwer het beste aan??
Voorritser is belangrijk, Maar als de mafell zaag iets kantelt, dan krijg je een kier, mijn snede is toch nooit recht.
Dan kun je toch beter met een festool een milimeter inzagen en nog een keer na zagen?
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb vandaag eens goed gekeken naar mijn TS55R om te zien hoe makkelijk je er een voorrits stop in kan bouwen. En het kan redelijk makkelijk daar een gleufje te maken in de groef waar de stang die je bij het naar beneden duwen van de zaag, in doet vallen als die op 2-3mm hoogte is. Als dat te verstaan is :confused:

Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet nodig is, de hoogte instellen is nu zo eenvoudig en snel dat het geen moeite kost om die bij elke snit in te stellen met 1 vinger. Ik heb een stuk melamine gezaagd om te zien hoe het ging, met het 28T zaagblad was het niet goed, met het 48T was het perfect aan de bovenkant, maar met veel hakken aan de onderkant. Wat raar is aangezien de kant waar de tand naar binnen snijdt is gewoonlijk de properste kant. Misschien stak het blad niet diep genoeg uit, ofwel moet er een plaat onder liggen. Op een paneelzaag moet er 1 tand boven uitsteken en niet meer in theorie. Daarnaast kan het ook nog dat het enkel werkt met het speciale zaagblad.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Zo zie je naar dat veel mensen zeggen dat Mafell beter is, maar dat is dus niet zo.

Laat ik het zo stellen, als men mij de 2 machines gratis aanbied en ik mag er 1 mee nr huis nemen, dan is het zonder twijfel de Mafell. Festool is het overwegen waard omwille van hun systeem en de vele accessoires, maar als tools op zich zijn ze niet de gelijke van Mafell. Die zijn krachtiger, preciezer en van betere bouwkwaliteit.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Maar met welke zaag doet een interieurbouwer het beste aan??
Voorritser is belangrijk, Maar als de mafell zaag iets kantelt, dan krijg je een kier, mijn snede is toch nooit recht.
Dan kun je toch beter met een festool een milimeter inzagen en nog een keer na zagen?

@Thies 1983, ik zou een keer een demo gaan bekijken van de mafell, dan kun je zien dat die kier niet van toepassing is.
Je praat over een tiende van een millimeter, dit is vergelijkbaar met een formaatzaag met voorritsunit, dan krijg je ook net een randje, maar deze is zo klein, hierbij sluiten de platen gewoon strak aan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
de echte voordelen van de mafell lijken mij:
-extra kracht, het eerste wat mij opviel toen ik mijn TS55R gebruikte was hoe snel je ze kon doen "stikken" door te snel te zagen.
-voorritsfuctie

Bij de TS55R:
-de rails
-lichter
-plug-it
-zaagpunt verplaatst zich niet bij het zagen onder hoeken

voor de rest lijken ze mij identiek

Ik begrijp niet goed wat er aan te merken is op de rail van de Mafell, ik heb hem zaterdag voor het eerst in handen gehad en was direct enthousiast, waarom:

* Hij is beter afgewerkt, ziet er strakker uit
* Je snoer loopt niet in de gleuf vast omdat er een eindkap opzit
* Veel beter te koppelen dan de festool, de mafell zit na koppelen echt haaks en muurvast gekoppeld
* De rubbers zijn beter en zullen na verloop van tijd minde indrukken en dus een continue hoogte houden
* Ze zijn stijver dan de Festool rails waardoor ze beter aanvoelen
* Minder goed vastliggen op het werkstuk? Bij schoon werkstuk heb ik geen verschil gemerkt.
* met standaard eindkap blijf je zonder die af te nemen een lijmklem kunnen plaatsen
* Hij is mooier :)

Bovenal is de afstelling op de rail van de Mafell tov de TS 55 op de festal rail een heel stuk beter. Bij bijna alle merken zit er een excentrisch wieltje in, dat is lastig bij te stellen, zit strak en kost veel kracht op een lastige plek. De Mafell heeft geen excentrisch wiel maar een wig, die werkt feilloos en is makkelijk bij te stellen. Dus makkelijker nastellen en betere klemkracht op de rail dus minder verschuiving.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als nieuwkomer en leek veel gelezen op dit forum en wil zeker niet ingaan of de mafell nu beter zaagt dan een ts55 van festool. Persoonlijk vind ik het een beetje mieren....... Lees wel een aantal pietluttigheden. Een rits functie op de mafell en niet op de festool. 'Goh met een duim zet je de festool op elke rits diepte naar wens. Verder dan dit ga ik niet want je kan er over door blijven doorzagen.

Na veel onderzoek gekozen voor de festool ts55 (en nog wat letters die aangeven dat het om het nieuwste model gaat) en niet voor Mafell. Waarom? Bij Mafell kies je voor een cirkelzaag en bij Festool voor een systeem.
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Als nieuwkomer en leek veel gelezen op dit forum en wil zeker niet ingaan of de mafell nu beter zaagt dan een ts55 van festool. Persoonlijk vind ik het een beetje mieren....... Lees wel een aantal pietluttigheden. Een rits functie op de mafell en niet op de festool. 'Goh met een duim zet je de festool op elke rits diepte naar wens. Verder dan dit ga ik niet want je kan er over door blijven doorzagen.

Als je het verschil niet, of niet wil weten, moet je erook niet over praten
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Wat een gezeur hier zeg. Dit zijn beide topmerken. Ik heb geruime tijd de TS55EBQ gehad en was hier perfect tevreden mee. Enkele maanden geleden de Mafell gezien en gekocht omdat ik astma heb (betere stofafzuiging)

De TS van Festool is een hele goede zaag en zal zeker voor quasi iedereen fantastisch werken.
Hieronder enkele van mijn ervaringen.
Er is sowiso minder info en promotiemateriaal over Mafell dan Festool waardoor veel zaken precies wat onduidelijkheid zijn.
De negatieve geluiden over Mafell komen me dunkt vooral van mensen die ergens zus of zo gehoord of gelezen hebben maar ze zelf nog niet in handen hebben genomen.

Ik heb dit nog nooit gedaan (en heb momenteel geen toegang tot m'n vaste werkplaats) maar zal eens proberen een video op te nemen waar enkele zaken die hier reeds aan bod kwamen in beeld komen. Hopelijk lukt het wat en kan ik deze hier binnen een weekje of 2 delen.

Betreft de rails, ik gebruik em zowel op Festool rails, waar ik extra glijstips heb opgekleefd, als op die van Mafell.
Indien je verstek zaagt (met festool rails) dan valt de zaagsnede inderdaad ietsje naast de rubber rand omdat de rail dunner is. (dit is ongeveer 1.5mm). Gebruik je de rail van Mafell zelf dan is de snede net, zoals bij de Festool met hun eigen rail, bij verstek ook op de rubber rand. Het is enkel als je zonder rail zaagt dat het blad verschuift, en dan heb je bij de Mafell een indicator, die ongeacht de zaaghoek meeverschuift en aantoont waar je snede zal zijn. De Festool heeft dit niet.
Bekijk het mss even zo, bij de Mafell kun je ten minste nog de zaag op de Festool rail gebruiken, andersom niet.
Het veschil in de verschuiving van de rails in echt klein hoor en enkel merkbaar op platen als melamine. Op gewoon hout merk je hier geen verschil in. Op melamine klem je trouwens sowiso ook de Festool rail, dus in uit te voeren handelingen en maakt het niks uit.

De Mafell voorrits functie werkt simpel, snel en goed. De snedes zijn minder versplinterd dan bij de Festool. Waarschijnlijk is dit mede doordat de Mafell ook sneller rotaties maakt. Mafell heeft ook een dunner blad dan de Festool, 1.8mm tov 2.2mm dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.