Festool inruilen voor een mafell

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
- de liniaal van Festool is dunner. Met een Mafell of een festool liniaal heb je een iets groter zaagbereik
- de liniaal van Festool kun je klemmen aan parfdogs
- de liniaal van Festool kun je voorzien van parallelgeleiders
- de liniaal van Festool kun je makkelijk tegen aanslagblokjes leggen

Bij Mafell is de zaag breder met als gevolg dat je tijdens het zagen de parfdogs of aanslagblokjes raakt met je zaag.

Ah ok ik dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien, wat je schrijft klopt niet,
- De liniaal van Mafell is dunner.
- Liniaal van Mafell is stijver en heeft minder (geen) zijwaartse speling op de zaag (en de neiging daartoe)
- Hij is langer 160 ipv 140, dat lijkt me meestal handiger
- Koppelen gaat oneindig veel makkelijker, in seconden en altijd kaarsrecht
- de P1cc kan er ook zonder koppelstuk op
- En het belangrijkste voordeel van de Mafell liniaal is dat de Mafell zaag erop kan en da's gewoon de lekkerste zaag :-

Ja en dat je hem tegen een bepaald type dogs aan kunt leggen, als dat een voordeel is dan prima.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ah ok ik dacht al dat ik iets over het hoofd had gezien, wat je schrijft klopt niet,
- De liniaal van Mafell is dunner.
- Liniaal van Mafell is stijver en heeft minder (geen) zijwaartse speling op de zaag (en de neiging daartoe)
- Hij is langer 160 ipv 140, dat lijkt me meestal handiger
- Koppelen gaat oneindig veel makkelijker, in seconden en altijd kaarsrecht
- de P1cc kan er ook zonder koppelstuk op
- En het belangrijkste voordeel van de Mafell liniaal is dat de Mafell zaag erop kan en da's gewoon de lekkerste zaag :-

Ja en dat je hem tegen een bepaald type dogs aan kunt leggen, als dat een voordeel is dan prima.

Volgens mij klopt er nu bij jou iets niet, even wat nuance:

- dikte geen idee, ook niet zo belangrijk in mijn gebruik;
- mijn festool linealen geven geen speling, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar met juiste instelling echt kaarsrecht zagen keer op keer;
- festool heeft veel langere linealen in de collectie, tot 5m volgens mij;
- ik koppel nooit, ik pak een langere lineaal, veel vlugger. Maar kan met transporteren in een kleine auto o.d. een voordeel zijn;
- een decoupeerzaag op een lineaal zie ik het nut niet van in.
- en de mafell is idd een tandje beter dan de Festool.

Gebruik met dogs en een MFT toepassing is zeer handig, zeker met plaatmateriaal. Een grote MFT plaat is bij mij voor zowel montage als ook veel bewerkingen de basis. Altijd haaks en repeteerbaar werken. Moet trouwens met de aanpassing (ring in de dikte van het lineaal) aan de dogs ook wel op te lossen zijn, maar echt makkelijk is het niet. Idealiter zou er een iets bredere Mafell lineaal moeten zijn, waar alles op past, dan heb je alle voordelen gecombineerd.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Mafell last dooruitnemen van een stuk kunststof ook op de Festool rails. Maar zoals gezegd, de Mafell eigen geleiders bieden meer functionaliteit dus tenzij je al Festool rails hebt is dat niet een hele zinvolle optie. Tenzij je een lange liniaal wilt hebben, als je een liniaal uit 1 stuk hebt van 3 meter is natuurlijk super en die heeft Festool wel en Mafell niet.

Dat uitneembare stuk zit naast de Mafell sleuf in de zool en misschien is dat de reden waarom de Mafell iets buiten de liniaal steeds als je de Mafell eigen liniaal gebruikt.

Emilio bedoelde waarschijnlijk niet dunner maar smaller. En dan begrijp ik zijn opmerking, de Mafell steekt circa 1 cm naast de liniaal over, niet erg natuurlijk behalve als je die kant aan wilt leggen tegen dogs.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Gebruik met dogs en een MFT toepassing is zeer handig, zeker met plaatmateriaal. Een grote MFT plaat is bij mij voor zowel montage als ook veel bewerkingen de basis. Altijd haaks en repeteerbaar werken. Moet trouwens met de aanpassing (ring in de dikte van het lineaal) aan de dogs ook wel op te lossen zijn, maar echt makkelijk is het niet. Idealiter zou er een iets bredere Mafell lineaal moeten zijn, waar alles op past, dan heb je alle voordelen gecombineerd.

mafell liniaal op een mft werkt goed met de guide rail dogs van bench dogs. Die hebben een dunnere kop voor de mafell/bosch rails. Gebruik deze nu al even en zeer tevreden over.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ah!
Werkt idd ook, maar een bredere rail lijkt me toch wat handiger werken, ik wissel nog wel eens van gebruik tussendoor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.