Festool ETS150 EC met 3M Xtract Cubitron

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Hoi,

Ik heb van de week de Festool ETS150 EC aangeschaft en daarbij wat schuurnet van 3M Xtract, onderstaande.
1655370730376.png
Nou merk ik dat het niet blijft zitten op de standaard zool van de Festool machine maar wel op dit beschermpad van Ecotools. Dat gatenpatroon komt echter totaal niet overeen met dat van de zool van de schuurmachine.
1655370812234.png

Weet iemand welke beschermpad ik er dan tussen moet zetten? Is dat onderstaande? Iemand ervaring mee toevallig?
1655370963998.png

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Nog ter aanvulling, bij de festool PP STF D150/2 beschermpad staat dat het geschikt is voor schuurvlies voor de ETS150, maar het patroon is wel weer heel anders dan die van de zool. Die van de beschermpad heeft veel meer gaten.
WhatsApp Image 2022-06-16 at 11.26.09 AM.jpeg

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Omdat het schuurnet al erg open is maakt het volgens mij niet zoveel uit waar die gaten zitten, als de standaard gaten van je machinezool maar niet teveel geblokkeerd worden door die tussenschijf.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Zoiets dacht ik al, de tussenschijf die ik nu gebruikte blokkeerde best veel gaten waardoor de schijf van de machine vol liep met stof en er ook veel stof op het werkstuk achter bleef.

Daar ben ik ook een beetje bang voor met die Festool tussenschijf omdat die zoveel meer gaten heeft, dat dan de zool van de machine ook weer volloopt, maar misschien valt dat mee als hij voldoende andere afzuig gaten heeft

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Ik heb ik het begin enkel tussenpads versleten omdat de haakjes van de zool niet goed op elkaar pasten. Twee velletjes schuurpapier gebruikt en een tussenpad. Toen ik een nieuwe zool op mijn festo deed was dit probleem over. ( mijn machine is van eind 80 en de zolen van 2008 toen was het klittenband anders)
Toen heb ik ze direcht op de zool gedaan en het probleem was over. Niet alle pads en zolen passen op elkaar.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Dan kan ik toch juist goed vergelijken? Zonder Ecotools pad bleef het schuurnet niet zitten, met Ecotools pad wel. Alleen de gaten in de pad komen totaal niet overeen dus daarom zocht ik een andere. Die komt morgen binnen en ik laat weten of dat beter gaat qua stofafzuiging (y)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Dan kan ik toch juist goed vergelijken? Zonder Ecotools pad bleef het schuurnet niet zitten, met Ecotools pad wel. Alleen de gaten in de pad komen totaal niet overeen dus daarom zocht ik een andere. Die komt morgen binnen en ik laat weten of dat beter gaat qua stofafzuiging (y)
Goede morgen Tympy, heb je inmiddels al je nieuw festool beschermpad uitgeprobeerd en wat zijn je bevindingen? Zelf zit ik ook te dubben om voor 3M xtract te gaan in combinatie met de beschermpad van Festool aangezien ik de zelfde schuurmachine heb, dank zover

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Ah helemaal vergeten, ja de beschermpad van werkt goed. Hier blijven de schijfjes van 3M wel goed opzitten wat bij die van Ecotools bij mij niet het geval was.

Qua stofafzuiging weet ik niet zo goed wat ik er van vind. Ik schuur altijd met stofzuiger aangesloten en zie zeker geen rondvliegend stof. Maar er blijft vind ik wel veel stof op het werkstuk achter, als je na het schuren met je hand over het hout gaat dan neem je veel stof mee. Of verwacht ik dan teveel..?

De schuurprestaties vind ik prima, ik had zo'n test op youtube gezien waar ze ver superieur aan de concurrentie waren. Maar om nou te zeggen dat ze 5x zo lang mee gaan als een schuurvelletje van Ecotools vind ik ook weer niet (maar die deden ook niet mee in de test :D)

Als je in de buurt woont mag je ook wel komen proberen.

• Wow
Waarderingen: 48rmc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Nee je verwacht niet te veel. Ik had dezelfde ervaring met het schuren van zwart mdf. Ook het paarse papier van 3 m geprobeerd. Schuurt top, maar ik vind dat er meer stof achterblijft dan met festool granaat.

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: Tympy en 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Dank Tympy en Wim, jammer ik had gehoopt, dat de afzuiging ook top zou zijn, naast dat de afname en standtijd top is. Zo te horen prima schuurnet, werkt snel en gaat lang mee, maar de afzuiging kan kennelijk nog heel wat worden verbetert, jammer!!!! Wellicht toch beter, om bij Rubart wat Granat inkopen te doen, zo te zien zijn deze het goedkoopst, of is er nog een goedkoper adres? Voor mijn delta DTSC heb ik een weekje terug wat Granat aangeschaft bij gereedschapscentrum, is wel een beetje duurder maar deze verzend wel boven de 50 euro voor "noppes" (bevalt me reuze btw beter dan Sia hetgeen ik al had). Maar voor de ets ec 150 hebben ze momenteel niet veel op voorraad. Ja verpakkingen van 10 stuks, maar dan betaal je 1 euro per stuk grofweg gezegd, en dat vind ik een beetje gortig. 3M xtract II komt trouwens ook op 57 eurocent neer, dat is nog een duppie duurder dan de granat, dus wat dat betreft,.... of je moet er minimaal 200 stuks afnemen, of nog beter 500 stuks dan gaat het wel "drastisch" naar beneden qua prijs. Tjonge in dat geval is mijn voorraad schuurnet kostbaarder dan de hele ets ec 150 te samen:unsure:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Misschien heeft 3m speciale zolen voor hun papier. Ik weet dat ze vroeger voor vele merken de steunpads hadden liggen.
Ja die prijzen van 3m is een speciaal verhaal. Als winkelier heb ik mee daar eens in verdiept. Wil je een een redelijke prijs komen om met een redelijk marge te kunnen verkopen moet je een pallet per maat bestellen.
Later had onze inkooporganisatie ze op voorraad gelegd. Ze hebben echt goede schuurmiddelen.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Misschien heeft 3m speciale zolen voor hun papier. Ik weet dat ze vroeger voor vele merken de steunpads hadden liggen.
Ja die prijzen van 3m is een speciaal verhaal. Als winkelier heb ik mee daar eens in verdiept. Wil je een een redelijke prijs komen om met een redelijk marge te kunnen verkopen moet je een pallet per maat bestellen.
Later had onze inkooporganisatie ze op voorraad gelegd. Ze hebben echt goede schuurmiddelen.
Ok dat zou fijn zijn als 3M ook een beschermpad voor de ets ec zou hebben ontwikkeld echter dan is de vraag of die beter functioneert dan de PP-STF D150/2? Op zich vind ik hun prijs best wel ok aangezien je ze per stuk kunt aanschaffen in redelijk wat verschillende korrel grootes, niet dat ik gelijk minimaal 10, 50 of 100 stuks moet afnemen zoals bij Festool. Sommige forumleden hebben in het verleden, wel eens iets proberen te organiseren, om groot in te slaan, wat op zich slim is, maar ja dan moet je wel forumleden treffen, die allemaal dicht bij elkaar wonen (zeg maar buren).

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Ik heb inderdaad die pad die jij noemt, maar die gaten komen ook niet 100% overeen met de zool van de ET150.

Waar zie je de 3m per stuk? Ik heb ze toen per 50 besteld.

Dit is een stukje MDF van 60x70cm wat ik heb geschuurd met korrel 240, met stofzuiger aangesloten (half open, dat de schuurmachine zich niet vast zuigt aan het werkstuk). En daarna met droge doek het stof afgenomen, dan zie je dat dat nog best veel is.
WhatsApp Image 2022-09-10 at 18.46.09.jpeg

@Wim Kluck welk schuurpapier gebruik jij nu?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Tympy ik moet mijn woorden over het aantal wat minimaal moet worden afgenomen terugnemen, mijn excuses voor de onjuiste info:eek:. Het lijkt in eerste instantie als je de website Slijpexpert bekijkt dat je ze ook per stuk kan kopen, maar als je een bestelling wilt plaatsen en de cursor plaatst op de + hij gelijk overspringt naar 50 stuks:sneaky: Inmiddels ben ik voorzien van een flinke voorraad Granat (Rubart.de) dus vandaar heb ik niet meer een poging ondernomen om een order te plaatsen bij Slijpexpert.nl, anders was ik wel tot de conclusie gekomen dat minimale afname 50st was.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
@Wim Kluck welk schuurpapier gebruik jij nu?
Ik heb vandaag geschuurd met het paarse 3m papier. Daar heb ik wat velletjes van gekregen om te proberen. En met Festool granaat. Verder koop ik van de meeste korrels dozen van 50 of 100 stuks. Ik heb nog genoeg van het ecotools papier. Ik ga echter wel over naar 3m cubitron. Prijsverschil is niet zo groot. Ik heb er prima testen van gezien op youtube. Echter op kaal hout en niet op verf. Ik verwacht niet dat dit een groot verschil gaat maken. Als je echter schilderwerk moet doen bij oude huizen dan is je papier soms snel stuk. Dat is dan zonde van duur papier met een lange stand tijd.
Ik heb vandaag 3m2 zwart mdf geschuurd en moest dit 4 x afnemen voor het meeste stof weg was.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Is het verschil in schuurkwaliteit met 3m in jouw ogen dan zoveel beter dan met granat? Dat je over gaat naar 3m ondanks dat je het zovaak moet afnemen? Ik heb geen ervaring met granat maar het telkens afnemen van alles wat je schuurt is al met al best tijdrovend. Maar nogmaals, geen ervaring met granat dus weet niet of dat het werkstuk stofvrij achterlaat.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Het zal er toch ook van afhangen welke stofzuiger er achter hangt. Gisteren een kozijn geschuurd met een Metabo delta schuurmachine en mijn Festool midi voor de afzuiging. Tot mijn verrassing wordt vrijwel alle stof afgezogen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Ik heb een Festool ct 26 dus daar zit het niet in. Ik sshuurde niet met cubitron en maar met het andere paarse 3m papier. De gaten komen niet overeen. Dan is het logisch dat het stof niet goed afgezogen word. Het 3m cubitron is goedkoper dan granat . Dat is een belangrijke reden. Vanochtend het mdf blad even snel geschuurd met 320 granat. Een keer afgenomen met poetspapier en toen met een kleefdoekje. Dat kleefdoekje was eigenlijk niet meer nodig. Ik heb een 15 velletjes 3m papier gekregen. Ik ga hier geen andere zool voor kopen. Ik zal tzt dit ook testen met cubitron en dan een beslissing nemen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.