Festool domino df 700

A

Athanor

Guest
Zijn ook wel eens de momenten met de beste ideeën! ;);)

Fons
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Dit topic toch nog eens een klein schopje naar boven geven. Ben al tijdje aan het dromen van de domino 500 maar na het lezen van dit topic neig ik nu ook meer naar de grote broer samen met de seneca adapter. Ik heb echter nog een vraag over de diepte instelling. Ik dacht gelezen te hebben dat de diepte instelling van de Df700 minimaal 15mm is. Is in dit geval die adapter dan nog echt bruikbaar, vermits je volgens mij de kleinste domino's niet zo diep wil steken? De mensen die de seneca besteld hebben, hoe bevalt hij voor de kleine stukken? Iemand die er nog een wil bestellen in de nabije toekomst want de kans is toch wel groot dat ik hem ga bestellen, kom wel uit Antwerpen.
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe die Seneca adapter bevalt, meen dat Toxiq deze adapter in bezit heeft?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt, ik heb die adapter.
Bij zweihaak even kleinere freesjes gepast, en dat ziet er goed uit.

Ik heb er nog niet mee gewerkt.
Voor wat betreft hoogte en diepte instellingen is dat wel wat op te maken natuurlijk
een blad van bijv 4 mm dik en een achterkant van 5 zou er voor kunnen zorgen dat de hoogte instelling 6mm is ipv minimaal 10 en de diepte wordt dan 10 ipv 15

Er zitten voorbereidingen op de zool om andere stukken op te schroeven dus dit zou ook wel moeten lukken denk ik
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Allen, ik heb recent ook de knoop doorgehakt en het risico genomen om de XL te nemen en de seneca adapter te bestellen. Was nog wel een onaangename verrassing toen de adapter toekwam met nog een additionele 26 euro import en andere kosten.
Ondertussen al wat getest, met de 8 mm frees kan je plaatmateriaal verbinden, ging nog redelijk vlot maar mss toch net wat vlees te kort langs boven en ondere.
Dan maar eens geprobeerd met de 6mm frees en de seneca adapter en dat ging al even vlot.
Vervolgens de grote test, wou schuiven maken in 12mm MDF, omdat ik dit nog had liggen.
Dus het 4 mm freesbitje erop gezet:
2014-02-24 21.45.24.jpg

Dan zat ik nog wel met het probleem dat de minimale hoogte 10mm is. Dus een stukje van 12mm snel vastgevezen en de aanslag verhoogt:
2014-02-24 21.19.47.jpg
Dan zit het nog niet mooi in het midden maar is niet zo erg, als het maar repeteerbaar is.
Vervolgens de gaatjes gefreest:
2014-02-24 21.38.37.jpg
En dan het resultaat:
2014-02-24 21.44.43.jpg

Al bij al dus een geslaagde test van de seneca adapter. Wat vooral een aangename verrassing was, met het 4mm freesje en de minimale freesdiepte van 15mm frees je niet 15mm maar stuk minder en met de setting op 20mm doe je net 10mm. Komt dus heel goed uit want had schrik dat de diepte instelling te groot zou zijn en ik dus door de plaat zou frezen. Heb de indruk dat dit enkel met de 4mm frees is en niet de andere.

Voor zij die dus twijfelen, de seneca adapter, hoewel hij toch duur is, is zeker een aanrader als je slechts 1 toestel wil kopen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gebruik je dan zelfgemaakte domino's? ik veronderstel dat het gat dan langer is dan met de DF500?
Met de 500 kan je 5mm domino's zetten in stukken vanaf 20mm breed, dat is wel handig voor de meubels die ik maak. Wat is de minimum breedte met de adapter?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bij mijn bestelling voor de XL heb ik ineens de domino set voor de df500 (4-10mm) bijbesteld, omdat ik dan ook ineens de verschillende frezen had.
Ik heb het nu getest met de 4mm frees en de 6mm frees, en bij beide komt de breedte van het gat ook gewoon overeen, heb steeds gefreest met de hendel op nauw. Ik vermoed dat dit dus ook netjes overeenkomt met de 5mm frees. Waar ik wel schrik voor had was de diepte bij de 4mm, maar zoals ik dus ontdekt heb, met de diepte op 20mm, komt het gat met de 4mm overeen met +- 10mm. Dit gaat dus mooi met de domino 4x20mm in 12mm mdf.
Het is natuurlijk een zwaar toestel in vergelijking met de DF500, maar maak nu ook niet elke dag meubels, en wil vooral ook de grotere werken (garagepoort, deur) er mee kunnen maken.

Het is dus vooral zoeken bij dunnere platen om de hoogte juist te krijgen zodat je in het midden freest. Moet nog eens nadenken of ik iets gemakkelijker kan maken zodat ik het kan hergebruiken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dan zat ik nog wel met het probleem dat de minimale hoogte 10mm is. Dus een stukje van 12mm snel vastgevezen en de aanslag verhoogt:
Bekijk bijlage 14019

Dit snap ik nog ff niet........hoe bedoel je dat met dat minimum van 10mm?

Want het midden van de 4mm frees met de Seneca-adapter is hetzelfde midden als met een 12mm frees zonder adapter.
Je kunt toch dan gewoon de fence-hoogte instellen op de plankdikte?

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie hier.....maar wat?
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik denk dat bij de df500 je de fence hoogte instelt op de dikte van het hout, maar bij de XL stel je de hoogte in van de fence tot het midden van de frees. De minimale hoogte hierbij is 10mm, dus als je op de minimale hoogte zou frezen bij een 12mm MDF plaat met 4mm frees, kom je net aan de onderkant uit en dus niet in het midden. Daarom heb ik een plankje van 12mm onder de fence gevezen, en dan de fence verhoogt. Hierdoor kwam de frees al beter uit.
Hoop dat dit wat duidelijker is?
Denk dat ik in de toekomst plankjes van verschillende diktes ga maken zodat ik wat kan uitrekenen welke hoogte ik moet instellen met wel plankje eronder om net in het midden uit te komen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Juist!

die minimale hoogte van 10mm wist ik niet. Ik dacht dat je met de XL700 ook gewoon zeg maar het midden van je frees kon pakken, dus dat je met een 4mm frees dus ook gewoon 8mm plaat kon pakken zonder hulpmiddelen.

Hoe dan ook lijkt die cutter-adapter me een goede aanwinst, een paar opvulplaatjes voor verschillende plaatdiktes lijkt mij een prima workaround.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo, ik heb even doorgezocht over die 10mm en een mooie uitleg gevonden op de website van halfinchshy.

http://www.halfinchshy.com/2013/07/domino-df-500-or-domizilla-xl-df-700.html

"Fence Height

The height refers to the fence distance to the center of the mortise. Nominally, the 500 should be able to get to 5mm from the center although some fences require a bit of filing to do that (mine for example, but mine is an original first-gen fence). If you have a problem lowering your 500 fence to 5mm, give this article a read.

A limitation of the 700 is that you can't get that close to the center. With a 10mm minimum distance, you can only center the mortise on 20mm or thicker stock. Personally, I've never had a problem putting a mortise slightly off-center and actually encourage that for easier assemblies. However, the 10mm distance means 3/4" ply is about the minimum you can use even with an off-center mortise.

The Seneca DomiShims (or even your own shims) can apply a certain offset to the fence making that 10mm setting be, well, 0mm if you had a 10mm thick plate. The DomiShim for 1/2" stock is 9mm thick so you can technically set the fence to 1mm from the center, but then you'd ram your bit into it. But the point is it effectively gets you a lot of range on the fence height. Granted, installing the DomiShim isn't the fastest thing and, currently, the final version of the shim and fence height gauge are in some flux. Ultimately, you'll be able to use it or some shop-made shim to center your mortises on thinner project stock."
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@MaartenS: had ook al gelezen over domishim. Bij de 500 zet je die aan der onderkant, bij de 700 zet je die op je fence hight. Ten eerste lijkt het wel wat werk, en ten tweede, dit is weer bestellen in Amerika bij Seneca en gezien de kosten van de adapter met invoer rechten al hoog opliep heb ik hier niet zoveel zin in.
Nu heb ik gewoon een stukje 12mm mdf genomen, net snel met twee vijsjes vastgevezen. Dan moet je natuurlijk nog een beetje zoeken voor de hoogte maar veel sneller kan ik toch niets bedenken. Daarbij komt dat ik maar zelden met zo dun mdf werk en de standaard 18mm kan wel met de gewone fence hight en 6mm frees. Dit wil zeggen dat het gat dan komt op 13mm - 7mm.
Maar voor andere die vaker met de kleine maat werken en er aan denken om de adapter bij Seneca te bestellen is het dan natuurlijk wel weer een heel goede link!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik dacht ik plemp het maar gewoon ff neer inderdaad.

Als je een 10mm "shim" of plankje neemt in plaats van jouw 12mm dan kun je dus wel gemakkelijk het midden pakken?

als je 12mm MDF hebt dan stel je met de 10mm opvulling de fence in op 16mm dan zit je toch in het midden van je 12mm plaatmateriaal?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@MaartenS: idd, je kan de hoogte ook manueel instellen, zonder de "trapjes" aan de zijkant te gebruiken en als je dan de 12mm mdf gebruikt kan je zo mooi op het center instellen. Ik zelf heb dat niet gedaan en dus een voor ingestelde hoogte genomen, waardoor het gat niet juist in het midden zat. De reden is dat ik nogal eens vergeetachtig ben en als je dan een gaatje vergeet te maken ofzo en je moet de domino terug instellen, is de kans groot dat het niet meer exact de juiste hoogte is. Met de voor ingestelde hoogte loop je dat dit risico niet en bij mij woog dat net dat tikkeltje meer door dan het mooi in het midden plaatsen.
Ik heb dus de 15mm genomen, min 12mm MDF dus 3 mm, dan pennetje/gatje van 4mm en dan 5mm.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Goed verhaal om te kiezen voor een voor-instelling!

maar zo te lezen, zijn er wat mij betreft geen beren meer op de weg voor de Seneca - adapter.

Bedankt voor je uitleg.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Even een andere invalshoek.
Ik gebruik nu een lamello voor de plaatverbindingen. Dat werkt goed en daarnaast zijn de lamellos goedkoper als de domino's.
Ik overweeg de DF700 te kopen voor de grotere pen- en gat verbindingen. Ik gebruik nu een vierkante gatenboor. Volgens mij kan ik veel tijd besparen door de domino daarvoor te gebruiken.
Ik zou ze dus naast elkaar gebruiken en hoef dan geen aanpassingen te doen aan de domino.

Ik heb nog wel een vraag. Sommigen maken de domino's zelf. Wat ik ervan weet zwellen de originele domino's op door contact met de lijm. Daardoor krijg je een stevige verbinding. Ik neem aan dat jullie de domino's maken van massief hout. Het hout wordt dan gewoon verlijmd zonder "opzwelling". Is de verbinding wel even sterk als met de domino's?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.