Hallo allen,
Een verslag van het opknappen van een Ferm FM-13 Kolomboor.
Als klusser heb je altijd te maken met drie dingen: budget, ruimte en tijd.
De wet schrijft voor dat je nooit alledrie kan hebben, er is altijd een compromis. Zo is er bij mij 'budget' niet ontoereikend voor deze hobby.
Een setje freesjes van 250 euro (Atmoz
) is dan ook niet voor mij weggelegd.
Wel ben ik best handig en ook niet vies van wat opknapwerk. Daar ligt dan ook vaak mijn uitdaging: defect of versleten gereedschap opkopen en deze opknappen zodat er weer wat fatsoenlijks mee te maken valt.
Mijn Makita collectie groeit aardig, net als de Knipex en Wera collectie (fanboy he, haha
), maar aan stationaire machines heb ik alleen mijn zelfgemaakte tafelzaag (principe van cirkelzaag ondersteboven).
Een kolomboor was wel iets wat ik graag wilde, immers haaks boren met een boormachine is lang niet altijd het eindresultaat van mijn verwoedde pogingen.
Ik was bijna op het punt om een simpele boorkolom aan te schaffen, iets als dit:

Daar zou dan mijn SDS+ hamerboor in kunnen.
Ik las al veel dat op kolomboor gebied Flött het allerbeste was.
Maarja, de prijs he.
kort verhaal lang gemaakt, maar via marktplaats op de Ferm FM-13 uitgekomen.
Zegmaar, zo een:

Voor een tientje stond hij bij mij in de auto, wel in een wat meer roestige staat:






Volgens de eigenaar had die wel een jaar of tien stilgestaan.
Echter, ter plekke hem even aangezwengeld. Eerst een goeie brom bij het inschakelen. Stroom eraf, even de pullys met de hand rondgedraaid en na twee keer startte hij al uit zichzelf: dat zit wel goed. Op het oog en met het gevoel zat er geen tot weinig speling in de boorkop. Dit zal vast mijn optimistische koopbril zijn geweest, maar ik was tevreden!
Volgende stap: uit elkaar dat ding.





Een verzameling onderdelen. Het wordt gereinigd met jif en WD-40, schuurspons, doek en ellebogen zweet. De gemakkelijk te reinigen delen en gelakte delen zonder roest worden met deze behandeling behandeld, de verroestte delen gaan een nachtje en meer in een bad met azijn (nu in de actie bij plus! )
Een azijn badje:

En de gepoetste delen:


Helaas was ik zo ijverig bij het poetsen dat bij de eerste veeg over het typenummer aan de voorkant met daarop ook de diepteschaal, de complete lak hiervan verdween. Op zoek dus naar een goede foto om dit opnieuw uit te kunnen printen en op te kunnen plakken, of wellicht straks met een scherpe stift opnieuw te schrijven en te sealen met blanke lak.
Het enige missende onderdeel voor zover ik nu zie is de dieptemeter. Dit nokje geeft aan hoe diep je boort. Dit nokje zal ik uit een stuk plastic of hout maken tzt, of zijn er toevallig leden die dergelijke nokjes hebben? een goede foto ervan zou helpen, een 3D printer is wel tot mijn beschikking.
Tot zover voor vandaag, als de delen uit het bad komen weer een vervolg!
Een verslag van het opknappen van een Ferm FM-13 Kolomboor.
Als klusser heb je altijd te maken met drie dingen: budget, ruimte en tijd.
De wet schrijft voor dat je nooit alledrie kan hebben, er is altijd een compromis. Zo is er bij mij 'budget' niet ontoereikend voor deze hobby.
Een setje freesjes van 250 euro (Atmoz
Wel ben ik best handig en ook niet vies van wat opknapwerk. Daar ligt dan ook vaak mijn uitdaging: defect of versleten gereedschap opkopen en deze opknappen zodat er weer wat fatsoenlijks mee te maken valt.
Mijn Makita collectie groeit aardig, net als de Knipex en Wera collectie (fanboy he, haha
Een kolomboor was wel iets wat ik graag wilde, immers haaks boren met een boormachine is lang niet altijd het eindresultaat van mijn verwoedde pogingen.
Ik was bijna op het punt om een simpele boorkolom aan te schaffen, iets als dit:

Daar zou dan mijn SDS+ hamerboor in kunnen.
Ik las al veel dat op kolomboor gebied Flött het allerbeste was.
Maarja, de prijs he.
kort verhaal lang gemaakt, maar via marktplaats op de Ferm FM-13 uitgekomen.
Zegmaar, zo een:

Voor een tientje stond hij bij mij in de auto, wel in een wat meer roestige staat:






Volgens de eigenaar had die wel een jaar of tien stilgestaan.
Echter, ter plekke hem even aangezwengeld. Eerst een goeie brom bij het inschakelen. Stroom eraf, even de pullys met de hand rondgedraaid en na twee keer startte hij al uit zichzelf: dat zit wel goed. Op het oog en met het gevoel zat er geen tot weinig speling in de boorkop. Dit zal vast mijn optimistische koopbril zijn geweest, maar ik was tevreden!
Volgende stap: uit elkaar dat ding.





Een verzameling onderdelen. Het wordt gereinigd met jif en WD-40, schuurspons, doek en ellebogen zweet. De gemakkelijk te reinigen delen en gelakte delen zonder roest worden met deze behandeling behandeld, de verroestte delen gaan een nachtje en meer in een bad met azijn (nu in de actie bij plus! )
Een azijn badje:

En de gepoetste delen:


Helaas was ik zo ijverig bij het poetsen dat bij de eerste veeg over het typenummer aan de voorkant met daarop ook de diepteschaal, de complete lak hiervan verdween. Op zoek dus naar een goede foto om dit opnieuw uit te kunnen printen en op te kunnen plakken, of wellicht straks met een scherpe stift opnieuw te schrijven en te sealen met blanke lak.
Het enige missende onderdeel voor zover ik nu zie is de dieptemeter. Dit nokje geeft aan hoe diep je boort. Dit nokje zal ik uit een stuk plastic of hout maken tzt, of zijn er toevallig leden die dergelijke nokjes hebben? een goede foto ervan zou helpen, een 3D printer is wel tot mijn beschikking.
Tot zover voor vandaag, als de delen uit het bad komen weer een vervolg!
Laatst bewerkt: