Felder lintzaag start niet

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Mijn Felder FB510 lintzaag van 2013 weigert momenteel te starten. Technieker enige tijd terug langsgeweest en die kreeg de machine aan de praat door de spanning op de riem aan te passen. Nu enige tijd later weigert de machine opnieuw. Betreft een monofase 230v versie. De machine start wel maar komt niet op volle toeren en na enkele seconden houdt de zekering in de elektrische installatie ermee op. Als ik de machine dan snel verander van stopcontact terwijl ze nog draait en herstart dan geraaakt ze wel op gang en loopt ze perfect. Ik ben geen technieker maar dacht dat dat fenomeen te maken had met een defecte condensator? De technieker die eerder kwam zegt dat de condensator wel werkt aangezien hij de machine kon starten wanneer ze losgekoppeld is van de aandrijfriem. Dus onbelast start ze wel, daar komt het een beetje op neer.
Klopt het trouwens dat je de startknop moet ingedrukt houden totdat de machine volledig op toeren is? Dat werd namelijk niet gemeld bij oplevering en dat zou juist condensator sparend werken.
Wie weet raad?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
knop ingedrukt houden geloof ik niet zo in.condensator zou ik denken of mogelijk zit erin de motor een startwikkeling met centrifugaalschakelaar.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ik heb soortgelijks eens meegemaakt met een bijna versleten lager.
Probleem was dat de kapotte lager zorgde voor te veel frictie waardoor de motor niet op toeren kwam.
Normaal gezien zou je dit moeten horen.
Geluidsbescherming echter altijd aan en daardoor niet bij stilgestaan.

Je zou dit kunnen testen op jouw machine als volgt:
- je haalt het zaaglint en de aandrijfriem er af.
- Je draait aan de grote wielen waarrond het zaaglint zit. Voel je hier enige weerstand dan is er iets aan de hand met een lager.


Hoogstwaarschijnlijk is het hier de condensator die hier een rol speelt.
Onbelast heeft de motor minder weerstand nodig om op gang te komen.
Betekend niet dat er niets mis kan zijn met de motor.
Je condensator kan je als volgt testen
https://nl.m.wikihow.com/Een-condensator-testen
Laatste methode zeker niet toepassen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Eerst maar eens een nieuwe aanloopcondensator plaatsen. Ik heb het wel vaker gehad met enkelfase machines. De condensator is dan niet helemaal stuk, maar levert niet meer de juiste capaciteit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Helemaal mee eens. Heb eens een defect gehad aan een hd reiniger. Deed het bij de klant niet en op ons stopcontact wel. Deze zat echter rechtstreeks achter de hoofdzekering. Was een foutje van ondergetekende. Aanloopstroom gemeten,55 ampere. Ja als je dan zwaar afgezekerd bent doet ie het prima, maar een huis tuin en keukeninstallatie gaat eruit. Condensator vervangen en probleem opgelost.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik heb laatst hetzelfde bij de hand gehad bij mijn draaibankmotor. Was een vastzittende centrifugaalschakelaar op de motor.
Haal de kap maar eens van de motor en controleer de schakelaar op goede werking.
dat kost niets.
De condensator kun je meten zoals al eerder aangegeven.
Succes!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als de centrifugaal schakelaar vast zit kunnen er afhankelijk van de stand twee dingen gebeuren. De motor start niet, of de motor start wel, maar de aanloopwikkeling gaat in rook op.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Als de centrifugaal schakelaar vast zit kunnen er afhankelijk van de stand twee dingen gebeuren. De motor start niet, of de motor start wel, maar de aanloopwikkeling gaat in rook op.
Dat kan gebeuren ja. Zal ook gebeuren, maar wellicht heeft TS tot nu toe geluk gehad.
Kijken achter de kap kost niks en meten is weten.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Ik ga zien hoe ik dat oplos. Probleem is dat ik helaas op electro vlak twee compleet linkse handen heb.
Begrijp niet goed dat een technieker de condensator piste afstrijdt...
Mag ik nog even vragen hoe eventuele eigenaars van een FB510 hun machine hebben afgezekerd? Welke amperage en uitschakelkarakteristiek?
Mvg, Sven
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Ik ga zien hoe ik dat oplos. Probleem is dat ik helaas op electro vlak twee compleet linkse handen heb.
Begrijp niet goed dat een technieker de condensator piste afstrijdt...
Mag ik nog even vragen hoe eventuele eigenaars van een FB510 hun machine hebben afgezekerd? Welke amperage en uitschakelkarakteristiek?
Mvg, Sven

Ik vermoed dat de meeste FB510 machines 3 fase machines zijn, daar heb je niet zoveel aan.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik heb even gekeken en zie zo niet direct schade of lekkage aan de condensator. Maar zal hem toch pogen te vervangen. Wat ik echter niet goed begrijp is dat dit een condensator is met kabel maar dat bij de aansluiting de kleuren niet gerespecteerd zijn. Blauw zit bij bruin en bruin zit bij blauw. Of speelt dat geen rol bij een monofase 230v machine? Wie kan me daar inzicht in geven?
Grtn Sven
 

Bijlagen

  • 20200306_102801_resized.jpg
    20200306_102801_resized.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 83
  • 20200306_102738_resized.jpg
    20200306_102738_resized.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 83

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aangezien de stekker van jouw machine ook op 2 manieren in het stopcontact kan, zijn bruin en blauw bij mono-fasige maschines volgens mij uitwisselbaar. Je kunt toch niet garanderen dat de gebruiker de stekker er op de éne of de andere manier in doet.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Maakt niet uit. Als je condensator ontploft was, had je de machine niet gestart gekregen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
OK dan ga ik er eentje bestellen en proberen. Buiten de afmeting moet ik letten op de 50µF en de 450V neem ik aan. Is er nog iets waar ik als leek op moet letten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.