Faceplate

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Wat ik bedoel is dat je de opspanplaat op het hout schroeft, deze op de draaibank en dan het tegencenter ertegen.
Geeft een stukje extra veiligheid.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens met wat kleinere schaaltjes beginnen.
Oh oké, begreep je verkeerd, maar dat was ik sowieso van plan. Ik heb overigens al tientallen schaaltjes en doosjes gedraaid, (zie foto, een kleine greep), maar niet van het formaat waar ik mee bezig ben. En nog niet mee gemaakt dat de schroeven braken.
 

Bijlagen

  • 082FFC37-49B2-4D0F-A00C-556DA797F47F.jpeg
    082FFC37-49B2-4D0F-A00C-556DA797F47F.jpeg
    119,3 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
This is it.

Bekijk bijlage 97544


Wat Ik bedoel is precies what Ik zei, zo nu opnieuw opspannen, probeer het precies op de zelfde plaats waar je het eerst gedaan hebt, eenbeetje draaien natuurlijk zodat de nieuwe schroeven niet op de oude gaan.

En ja een faceplate is de beste manier om een nieuw stuk hout te bevestigen, je kunt dan ook nog de losse kop gebruiken om de blok wat meer steun te geven.

Zo draai je blok rond en in de shape dat je het wilt maken een tenon er aan draaien zodat je het in the chuck/klauwplaat vast kunt zetten.

Gebruik de losse kop weer voor extra steun, gebruik de afkort beitel om een sleuf langs de schroeven te draaien aan beide kanten, en dan kun je de schroeven vast pakken me een vice grip tang en draai je ze er uit.

Parting tool/is een afkort beitel ??
Bekijk bijlage 97551
Helemaal duidelijk , zo ga ik het doen. Dank voor je uitgebreide uitleg.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Doe wat Leo voorstelde. Gebruik een griptang. Die stel je in op de dikte en klem je dan vast. Draai een gleuf naast de schroef of hak het weg en draai dan de schroef eruit. Je kan het blok ook bewaren voor de houtkachel.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk het blok hout bij de buren gebracht voor hun houtkachel... pfff, weer wat geleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.