Faceplate

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ik wilde vandaag voor het eerst een schaal draaien van een vrij groot blok hout. Ik heb een faceplate van 7,5 cm met 4 schroefgaten. Ik heb daar 4 lange schroeven (spaanplaat?) in gedraaid. Maar die braken af. Vragen: hoe groot moet de faceplate zijn ? Zijn daar vuistregels voor? Ik heb ws niet de goede schroeven gebruikt, tips? En tenslotte: hoe krijg ik de schroeven eruit? 😉
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Ongeveer faceplate diameter maal 3 zou ik aanhouden als beginner. Affhankelijk van de kwaliteit van het hout max 4. Parkers zijn beter dan spaanplaatschroeven en voorboren is soms een must (bv droog hard hout). Oude schroeven krijg je eruit met proppenboor. Opvullen met deuvels evt.
Verder misschien een cursus of prive les gaan volgen. .
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn en FerryLeek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Wat voor hout heb je erop bevestigd? Zoals hierboven al gezegd voorboren. Draai niet met geweld vast. Met name het laatste stukje vast is vast. Parkers zijn sterker. Houtfretten of houtdraadbouten kunnen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Voorboren en dan een beetje afwasmiddel of vet wil ook nog weleens helpen.
Ook de diameter van je schroeven is belangrijk! Neem een zo groot mogelijke diameter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ongeveer faceplate diameter maal 3 zou ik aanhouden als beginner. Affhankelijk van de kwaliteit van het hout max 4. Parkers zijn beter dan spaanplaatschroeven en voorboren is soms een must (bv droog hard hout). Oude schroeven krijg je eruit met proppenboor. Opvullen met deuvels evt.
Verder misschien een cursus of prive les gaan volgen. .
Dankjewel voor de info. Ik heb wel les gehad een paar dagen, maar was veel info. Ik heb geen technische achtergrond dus alles is nieuw voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Wat voor hout heb je erop bevestigd? Zoals hierboven al gezegd voorboren. Draai niet met geweld vast. Met name het laatste stukje vast is vast. Parkers zijn sterker. Houtfretten of houtdraadbouten kunnen ook.
Dankjewel. Het is wilgenhout. Nat. Ik wil het eerst voordraaien en dan laten drogen. Ik ga op zoek naar Parkers.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik wilde vandaag voor het eerst een schaal draaien van een vrij groot blok hout. Ik heb een faceplate van 7,5 cm met 4 schroefgaten. Ik heb daar 4 lange schroeven (spaanplaat?) in gedraaid. Maar die braken af. Vragen: hoe groot moet de faceplate zijn ? Zijn daar vuistregels voor? Ik heb ws niet de goede schroeven gebruikt, tips? En tenslotte: hoe krijg ik de schroeven eruit? 😉
Zijn de schroeven gebroken terwijl je ze in het hout schroefde ?? of afgebroken met het draaien.

Dikkere schroeven zijn beter dan lange schroeven, en maak dat het hout vlak is waar de faceplate er tegen geschroefd word, 5cm lange schroeven zijn lang genoeg als je het hout op de normale manier vast zet en draait, dus niet in de lengte .

Je kunt een groef naast de schroeven draaien en dan met een vice grip pakken en er uit draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Zijn de schroeven gebroken terwijl je ze in het hout schroefde ?? of afgebroken met het draaien.

Dikkere schroeven zijn beter dan lange schroeven, en maak dat het hout vlak is waar de faceplate er tegen geschroefd word, 5cm lange schroeven zijn lang genoeg als je het hout op de normale manier vast zet en draait, dus niet in de lengte .

Je kunt een groef naast de schroeven draaien en dan met een vice grip pakken en er uit draaien.
Dankjewel voor je reactie. Ze zijn afgebroken toen ik ze erin draaide. Hout had ik wel al vlak gemaakt met een beitel. Ik ga op zoek naar dikkere schroeven en hoop de afgebroken schroeven eruit te kunnen pulleken. Ik weet niet wat een vice grip is, maar dat zoek ik wel op.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb dit laatst ook bij de hand gehad. Toen brak de schroef bij het uitdraaien - de kop er af gebroken:confused:.
Wat misschien het gemakkelijkste is voor jou: met een beitel - naast de afgebroken schroef - aan twee kanten een sleufje maken zodat je de schroef met een tang kunt pakken. Wel voorzichtig te werk gaan dat je beitel de schroef niet raakt, anders beschadig je je snijvlak. Ik denk dat die methode ook door Leo is bedoeld (een vice grip is volgens mij tang waarbij je de bekken vast kunt klemmen). Succes.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik ga ervan uit dat je te lange , maar ook te dunne schroeven hebt gebruikt.
Wilgenhout is niet hard en zeker bij nat hout zou dit moeten werken.
Zou ook bij het draaien in eerste instantie het tegencenter gebruiken bij het draaien.
Ik gebruik eigenlijk altijd spaanplaatschroeven van ca 5mm en 50mm lang.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ik heb dit laatst ook bij de hand gehad. Toen brak de schroef bij het uitdraaien - de kop er af gebroken:confused:.
Wat misschien het gemakkelijkste is voor jou: met een beitel - naast de afgebroken schroef - aan twee kanten een sleufje maken zodat je de schroef met een tang kunt pakken. Wel voorzichtig te werk gaan dat je beitel de schroef niet raakt, anders beschadig je je snijvlak. Ik denk dat die methode ook door Leo is bedoeld (een vice grip is volgens mij tang waarbij je de bekken vast kunt klemmen). Succes.
Dankjewel, dat wordt nog een hele uitdaging ! 3 van de 4 lange schroeven zijn afgebroken. Is het een mogelijkheid om heel voorzichtig te gaan uithollen tot vlakbij de schroeven of is dat te gevaarlijk?
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ik ga ervan uit dat je te lange , maar ook te dunne schroeven hebt gebruikt.
Wilgenhout is niet hard en zeker bij nat hout zou dit moeten werken.
Zou ook bij het draaien in eerste instantie het tegencenter gebruiken bij het draaien.
Ik gebruik eigenlijk altijd spaanplaatschroeven van ca 5mm en 50mm lang.
Ik dacht eerst ook aan de tegencenter, maar dacht misschien dat het hout te zwaar zou zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Zou ik niet doen.
1e wilgenhout is nou niet echt speciaal hout (is overal wel aan te komen)
als je de schroeven raakt met draaien kun je makkelijk je beitel flink beschadigen
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ik weet niet wat je bedoelt, maar het tegencenter geeft juist extra ondersteuning bij zwaar hout of hout dat niet in balans is.
Gevoelsmatig is een faceplate steviger, maar wellicht heb je gelijk dat een tegencenter stabieler is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Doe wat Leo voorstelde. Gebruik een griptang. Die stel je in op de dikte en klem je dan vast. Draai een gleuf naast de schroef of hak het weg en draai dan de schroef eruit. Je kan het blok ook bewaren voor de houtkachel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Gevoelsmatig is een faceplate steviger, maar wellicht heb je gelijk dat een tegencenter stabieler is.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Wat ik bedoel is dat je de opspanplaat op het hout schroeft, deze op de draaibank en dan het tegencenter ertegen.
Geeft een stukje extra veiligheid.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens met wat kleinere schaaltjes beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.183
354
Etten-Leur
Dankjewel, dat wordt nog een hele uitdaging ! 3 van de 4 lange schroeven zijn afgebroken. Is het een mogelijkheid om heel voorzichtig te gaan uithollen tot vlakbij de schroeven of is dat te gevaarlijk?
Dat kan met een ‘coring’ hulpstuk, maar ik zou de proppenboor gebruiken, ook handig voor reparaties later.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dankjewel voor je reactie. Ze zijn afgebroken toen ik ze erin draaide. Hout had ik wel al vlak gemaakt met een beitel. Ik ga op zoek naar dikkere schroeven en hoop de afgebroken schroeven eruit te kunnen pulleken. Ik weet niet wat een vice grip is, maar dat zoek ik wel op.
This is it.

Vice grip pliers.jpeg


Wat Ik bedoel is precies what Ik zei, zo nu opnieuw opspannen, probeer het precies op de zelfde plaats waar je het eerst gedaan hebt, eenbeetje draaien natuurlijk zodat de nieuwe schroeven niet op de oude gaan.

En ja een faceplate is de beste manier om een nieuw stuk hout te bevestigen, je kunt dan ook nog de losse kop gebruiken om de blok wat meer steun te geven.

Zo draai je blok rond en in de shape dat je het wilt maken een tenon er aan draaien zodat je het in the chuck/klauwplaat vast kunt zetten.

Gebruik de losse kop weer voor extra steun, gebruik de afkort beitel om een sleuf langs de schroeven te draaien aan beide kanten, en dan kun je de schroeven vast pakken me een vice grip tang en draai je ze er uit.

Parting tool/is een afkort beitel ??
Parting tool.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.