Faceplate voor Helma draaibank

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Beste mensen,

Ik heb sinds november 2016 een Helma draaibank. Daar zat een faceplate bij van 21 cm doorsnede. Ik ben nu op zoek naar een extra kleine faceplate, diameter ca 90 - 100 mm. Als ik alles goed heb opgemeten heeft die een M40 x 3 mm schroefdraad met een voorloop (gladde cilinder) van inwendig 41,8 mm x 17 mm. Iets dergelijks is op internet niet te vinden, dit is natuurlijk geen standaard maat.
Heeft iemand toevallig nog zo iets liggen? Of een tip waar je zo iets kunt laten maken?

Met hartelijke groet,
Clemens Krämer
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En voor het meten even een schroefdraadvoeler kopen, dan weet je het zeker. Niet dat het straks een Engelse maat blijkt te zijn. Voor een draaier kun je (als je niemand kent) even kijken bij 'draaiwerk' op marktplaats, onder diensten. Maar dan tref je wel mensen die niet altijd even veel kijk hebben op een houtdraaibank, dus even goed opmeten is dan wel belangrijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Ik zou je huidige faceplate meenemen. Kan de draaier even een pasdraadje snijden, die kan hij dan weer gebruiken om je nieuwe faceplaat op te passen.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Voor het maken van een achterplaat voor een klauwplaat voor mijn draaibank heb ik hier wel eens een gietstuk besteld.
Rohm leverde ze ook. De betere gereedschaphandel moet je kunnen helpen. Daarna zoals chevy66 hierboven beschrijft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Ik denk niet dat er veel draaiers hun hele draaibank willen schoonmaken voor een gietijzeren flensje.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
of je kan zoeken naar een moer die past op de schroefdraad van je houtdraaibank en dan zelf een faceplate maken waar je de moet in lijmt met epoxy lijm. werkt goed als lijm blok, dus moet ook wel lukken met schroeven... voor kleinere stukken
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Als je zo'n zelfde faceplate kunt kopen, kan die dan niet afgedraaid worden tot die gewenste diameter?
Of is dat te prijzig?
Ik kan 21 cm net wel/ net niet kwijt in mijn draaibankje. Centerhoogte is 105 mm.
dus als je in mijn buurt bent, kun je altijd even komen passen en dan weet je meer.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Als je zo'n zelfde faceplate kunt kopen, kan die dan niet afgedraaid worden tot die gewenste diameter?
Of is dat te prijzig?
Ik kan 21 cm net wel/ net niet kwijt in mijn draaibankje. Centerhoogte is 105 mm.
dus als je in mijn buurt bent, kun je altijd even komen passen en dan weet je meer.
Dag Jan,
Het is me nog niet gelukt een passende moer of faceplate te vinden. Dus afdraaien in nog niet nodig. Ik mooet eerst achterhalen welke schroefdraad het is. Ik houd je aanbod wel graag in gedachten. In welke buurt woon je?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dag Jan,
Het is me nog niet gelukt een passende moer of faceplate te vinden. Dus afdraaien in nog niet nodig. Ik mooet eerst achterhalen welke schroefdraad het is. Ik houd je aanbod wel graag in gedachten. In welke buurt woon je?
Zie mijn profiel: Zuidoost Brabant. Om precies te zijn: Veldhoven.
En waar zit jij?
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Update

Ik ben al weer een flinke zoektocht en een aantal stappen verder, maar ik heb nog steeds geen faceplate. Voor andere “zoekers” met een exotische schroefdraad op de draaibank, en om jullie op de hoogte te houden, hier een verslagje van mijn vorderingen.

Met het advies van Jurriaan heb ik een schroefdraadvoeler gekocht. Op de as zit 40 mm x 8 tracks per inch, dus een combinatie van metrisch en Withworth. Het andere uiteinde van de as, waar ik een handwiel op wil hebben, is 24 mm x 12 tpi met linkse draad. Dat nam meteen de hoop weg zo iets “uit het schap” te kopen. Dit is met recht een “Sondergewinde”.

En dan had ik nog meer wensen gekregen: ik wil ook een vierklauw. Met wat rondvragen bij de bekende leveranciers bleek al snel dat zelfs een stevige klauw als de Stronghold nooit op mijn as gaat passen: die is daarvoor net te dik. Jurriaan liet mij zijn eigen oplossing zien, en dat wordt ook mijn oplossing: een kleinere uitvoering van de Zentra klauw: ZENTRA 4-Backen-Drechselfutter Ø 100 mm, met een op maat gedraaide achterplaat. Nu "alleen nog even" die achterplaat laten maken…

Een bevriend werktuigbouwkundige heeft de tekeningen gemaakt. Ik heb offerte gevraagd bij een bedrijf met computergestuurde apparatuur (vooral de achterplaat voor de klauw is ingewikkeld, zie bijlage). Spannend of dat niet heel duur gaat worden. Daar wacht ik nu al een paar weken op, ze hebben het kennelijk heel druk, of zo’n kleine order is niet interessant genoeg. En ondertussen is de Zentra klauw ook uitverkocht bij Martin Steinert.

Weet er iemand nog een goede metaaldraaier?

Ondertussen ben ik met pensioen, en wil draaien. Joost Kramer gebeld, om advies, want hij heeft ook zo’n Helma in zijn werkplaats staan. “Waarom al die moeite, als je slim bent kan het ook zonder.” Dat wordt nu mijn uitdaging: 4 kleine eiken schaaltjes draaien met alleen de 2 centers en één grote faceplate. De enige eis die ik mezelf stel: dat binnen- en buitenkant volmaakt concentrisch zijn. En het moet er natuurlijk wel een beetje uitzien.
Of dat lukt, zie je binnenkort op een andere plek, als de Challenge 2021 ten minste nog niet gesloten is ondertussen.
 

Bijlagen

  • Flens voor klauwplaat DB3.pdf
    59,5 KB · Weergaven: 32

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Waarom laat je niet een nieuwe as draaien. Dat is hier wel eens voorbij gekomen maar dan voor een union graduate draaibank. Dan passen je oude hulpstukken niet. Een verloopmoer maken van jouw maat naar m33 is eenvoudiger.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
@Wim Kluck: Die verloopmoer heb ik ook overwogen, maar dan raak ik hoogte kwijt. Mijn bed is 20 cm hoog, maar bij de kop van de as zit een verdiept deel (centerhoogte 27 cm), maar dat is niet erg breed. Daar raak ik dan mogelijkheden kwijt. Is nog altijd een uitweg als het anders niet lukt of te duur wordt. Met een M33 verloopmoer raak ik mijn oude faceplate zelfs niet kwijt. Dank voor de tip.
 

Mark Luitjes

Nieuw lid
10 sep 2015
8
3
Ursem
Update

Ik ben al weer een flinke zoektocht en een aantal stappen verder, maar ik heb nog steeds geen faceplate. Voor andere “zoekers” met een exotische schroefdraad op de draaibank, en om jullie op de hoogte te houden, hier een verslagje van mijn vorderingen.

Met het advies van Jurriaan heb ik een schroefdraadvoeler gekocht. Op de as zit 40 mm x 8 tracks per inch, dus een combinatie van metrisch en Withworth. Het andere uiteinde van de as, waar ik een handwiel op wil hebben, is 24 mm x 12 tpi met linkse draad. Dat nam meteen de hoop weg zo iets “uit het schap” te kopen. Dit is met recht een “Sondergewinde”.

En dan had ik nog meer wensen gekregen: ik wil ook een vierklauw. Met wat rondvragen bij de bekende leveranciers bleek al snel dat zelfs een stevige klauw als de Stronghold nooit op mijn as gaat passen: die is daarvoor net te dik. Jurriaan liet mij zijn eigen oplossing zien, en dat wordt ook mijn oplossing: een kleinere uitvoering van de Zentra klauw: ZENTRA 4-Backen-Drechselfutter Ø 100 mm, met een op maat gedraaide achterplaat. Nu "alleen nog even" die achterplaat laten maken…

Een bevriend werktuigbouwkundige heeft de tekeningen gemaakt. Ik heb offerte gevraagd bij een bedrijf met computergestuurde apparatuur (vooral de achterplaat voor de klauw is ingewikkeld, zie bijlage). Spannend of dat niet heel duur gaat worden. Daar wacht ik nu al een paar weken op, ze hebben het kennelijk heel druk, of zo’n kleine order is niet interessant genoeg. En ondertussen is de Zentra klauw ook uitverkocht bij Martin Steinert.

Weet er iemand nog een goede metaaldraaier?

Ondertussen ben ik met pensioen, en wil draaien. Joost Kramer gebeld, om advies, want hij heeft ook zo’n Helma in zijn werkplaats staan. “Waarom al die moeite, als je slim bent kan het ook zonder.” Dat wordt nu mijn uitdaging: 4 kleine eiken schaaltjes draaien met alleen de 2 centers en één grote faceplate. De enige eis die ik mezelf stel: dat binnen- en buitenkant volmaakt concentrisch zijn. En het moet er natuurlijk wel een beetje uitzien.
Of dat lukt, zie je binnenkort op een andere plek, als de Challenge 2021 ten minste nog niet gesloten is ondertussen.
Goedenavond, ik zat dit even te lezen uit interesse. Het lijkt me erg sterk dat uw bevindingen mbt de draad kloppen. Volgens mij was Helma een Nederlandse fabrikant dus lijkt het logisch dat ze metrische draden gebruiken. Een combinatie van metrische en imperiaal of Ww wordt nooit gebruikt. Mijn gok M40x3 of UN 1-5/8"- 8 TPI
Update

Ik ben al weer een flinke zoektocht en een aantal stappen verder, maar ik heb nog steeds geen faceplate. Voor andere “zoekers” met een exotische schroefdraad op de draaibank, en om jullie op de hoogte te houden, hier een verslagje van mijn vorderingen.

Met het advies van Jurriaan heb ik een schroefdraadvoeler gekocht. Op de as zit 40 mm x 8 tracks per inch, dus een combinatie van metrisch en Withworth. Het andere uiteinde van de as, waar ik een handwiel op wil hebben, is 24 mm x 12 tpi met linkse draad. Dat nam meteen de hoop weg zo iets “uit het schap” te kopen. Dit is met recht een “Sondergewinde”.

En dan had ik nog meer wensen gekregen: ik wil ook een vierklauw. Met wat rondvragen bij de bekende leveranciers bleek al snel dat zelfs een stevige klauw als de Stronghold nooit op mijn as gaat passen: die is daarvoor net te dik. Jurriaan liet mij zijn eigen oplossing zien, en dat wordt ook mijn oplossing: een kleinere uitvoering van de Zentra klauw: ZENTRA 4-Backen-Drechselfutter Ø 100 mm, met een op maat gedraaide achterplaat. Nu "alleen nog even" die achterplaat laten maken…

Een bevriend werktuigbouwkundige heeft de tekeningen gemaakt. Ik heb offerte gevraagd bij een bedrijf met computergestuurde apparatuur (vooral de achterplaat voor de klauw is ingewikkeld, zie bijlage). Spannend of dat niet heel duur gaat worden. Daar wacht ik nu al een paar weken op, ze hebben het kennelijk heel druk, of zo’n kleine order is niet interessant genoeg. En ondertussen is de Zentra klauw ook uitverkocht bij Martin Steinert.

Weet er iemand nog een goede metaaldraaier?

Ondertussen ben ik met pensioen, en wil draaien. Joost Kramer gebeld, om advies, want hij heeft ook zo’n Helma in zijn werkplaats staan. “Waarom al die moeite, als je slim bent kan het ook zonder.” Dat wordt nu mijn uitdaging: 4 kleine eiken schaaltjes draaien met alleen de 2 centers en één grote faceplate. De enige eis die ik mezelf stel: dat binnen- en buitenkant volmaakt concentrisch zijn. En het moet er natuurlijk wel een beetje uitzien.
Of dat lukt, zie je binnenkort op een andere plek, als de Challenge 2021 ten minste nog niet gesloten is ondertussen.
Ik denk niet dat je conclusie MBT het draad juist is. Een combinatie van Ww/ metrisch ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik zou mijn geld zetten op M40x3 aangezien Helma Nederlands was. Anders UN 1-9/16" 8TPI (buitendiameter 39.7). Withword heeft sowieso een andere tophoek (55) dus dan zou je draadkam er boven iets ruim inzitten.
Dit is niet om negatief te zijn maar het loont de moeite om de draad goed te onderzoeken, dat is een stuk goedkoper als straks een niet passende flens laten maken.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
@Mark Luitjes: Ik heb het wel 10 x nagemeten, ook met een werktuigbouwkundige er bij. Het voelertje van 8G1 (ofwel 8 TPI Ww) past perfect. Een spoed van 3 mm is het zeker niet, ook met een duimstok of schuifmaat gemeten op de toppen van de draad klopt dat niet. En gemeten door de faceplate 6 omwentelingen te geven en de verplaatsing te meten: duidelijk meer dan 3 mm per omwenteling, ik kwam in de buurt van 3,1 of 3,2 mm, maar niet precies genoeg om met zekerheid die 8 TPI te kunnen vaststellen. Met het voelertje wel.
Met een goede schuifmaat gemeten is de buitendiameter van de draad exact 40 mm. Daar kan ik er echt geen 41,27 mm van maken (1 5/8") of 39,7 mm (1 9/16"). Maar je brengt me opnieuw aan het twijfelen: meet ik wel goed? Als het 1 5/8" is, is dan 41,27 de buitenmaat van de schroefdraad, of is dat de tophoek die je krijgt als je de lijnen van de schroefdraad (die is afgerond) doortrekt tot hun virtuele snijpunt?
Ik ga het in ieder geval ook navragen bij die firma die @XL500SZ noemde, mogelijk kennen zij deze machine.
 

Mark Luitjes

Nieuw lid
10 sep 2015
8
3
Ursem
@Mark Luitjes: Ik heb het wel 10 x nagemeten, ook met een werktuigbouwkundige er bij. Het voelertje van 8G1 (ofwel 8 TPI Ww) past perfect. Een spoed van 3 mm is het zeker niet, ook met een duimstok of schuifmaat gemeten op de toppen van de draad klopt dat niet. En gemeten door de faceplate 6 omwentelingen te geven en de verplaatsing te meten: duidelijk meer dan 3 mm per omwenteling, ik kwam in de buurt van 3,1 of 3,2 mm, maar niet precies genoeg om met zekerheid die 8 TPI te kunnen vaststellen. Met het voelertje wel.
Met een goede schuifmaat gemeten is de buitendiameter van de draad exact 40 mm. Daar kan ik er echt geen 41,27 mm van maken (1 5/8") of 39,7 mm (1 9/16"). Maar je brengt me opnieuw aan het twijfelen: meet ik wel goed? Als het 1 5/8" is, is dan 41,27 de buitenmaat van de schroefdraad, of is dat de tophoek die je krijgt als je de lijnen van de schroefdraad (die is afgerond) doortrekt tot hun virtuele snijpunt?
Ik ga het in ieder geval ook navragen bij die firma die @XL500SZ noemde, mogelijk kennen zij deze machine.
Was niet de bedoeling om je aan het twijfelen te brengen wilde alleen helpen. De diameter is wat je over de toppen meet dus de grootste diameter van de draad mag wel een paar tiende naar beneden afwijken maar niet naar boven. Zou inderdaad kijken of je info kan krijgen via het bedrijf om alles uit te sluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Clemens.K

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.