Faceplate voor Helma draaibank

Clemens.K

Nieuw lid
26 dec 2016
4
1
Noord-Brabant
Beste mensen,

Ik heb sinds november 2016 een Helma draaibank. Daar zat een faceplate bij van 21 cm doorsnede. Ik ben nu op zoek naar een extra kleine faceplate, diameter ca 90 - 100 mm. Als ik alles goed heb opgemeten heeft die een M40 x 3 mm schroefdraad met een voorloop (gladde cilinder) van inwendig 41,8 mm x 17 mm. Iets dergelijks is op internet niet te vinden, dit is natuurlijk geen standaard maat.
Heeft iemand toevallig nog zo iets liggen? Of een tip waar je zo iets kunt laten maken?

Met hartelijke groet,
Clemens Krämer

Jurriaan

Post veel
En voor het meten even een schroefdraadvoeler kopen, dan weet je het zeker. Niet dat het straks een Engelse maat blijkt te zijn. Voor een draaier kun je (als je niemand kent) even kijken bij 'draaiwerk' op marktplaats, onder diensten. Maar dan tref je wel mensen die niet altijd even veel kijk hebben op een houtdraaibank, dus even goed opmeten is dan wel belangrijk.

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.426
99
Ik zou je huidige faceplate meenemen. Kan de draaier even een pasdraadje snijden, die kan hij dan weer gebruiken om je nieuwe faceplaat op te passen.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
100
4
Voor het maken van een achterplaat voor een klauwplaat voor mijn draaibank heb ik hier wel eens een gietstuk besteld.
Rohm leverde ze ook. De betere gereedschaphandel moet je kunnen helpen. Daarna zoals chevy66 hierboven beschrijft.

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.426
99
Ik denk niet dat er veel draaiers hun hele draaibank willen schoonmaken voor een gietijzeren flensje.

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
317
6
Belgie
of je kan zoeken naar een moer die past op de schroefdraad van je houtdraaibank en dan zelf een faceplate maken waar je de moet in lijmt met epoxy lijm. werkt goed als lijm blok, dus moet ook wel lukken met schroeven... voor kleinere stukken

Jan van den Broek

Actieve deelnemer
28 nov 2017
373
89
66
Zuid-oost Brabant
Als je zo'n zelfde faceplate kunt kopen, kan die dan niet afgedraaid worden tot die gewenste diameter?
Of is dat te prijzig?
Ik kan 21 cm net wel/ net niet kwijt in mijn draaibankje. Centerhoogte is 105 mm.
dus als je in mijn buurt bent, kun je altijd even komen passen en dan weet je meer.

Clemens.K

Nieuw lid
26 dec 2016
4
1
Noord-Brabant
Als je zo'n zelfde faceplate kunt kopen, kan die dan niet afgedraaid worden tot die gewenste diameter?
Of is dat te prijzig?
Ik kan 21 cm net wel/ net niet kwijt in mijn draaibankje. Centerhoogte is 105 mm.
dus als je in mijn buurt bent, kun je altijd even komen passen en dan weet je meer.
Dag Jan,
Het is me nog niet gelukt een passende moer of faceplate te vinden. Dus afdraaien in nog niet nodig. Ik mooet eerst achterhalen welke schroefdraad het is. Ik houd je aanbod wel graag in gedachten. In welke buurt woon je?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.