Extra isolatie ruit aan de binnenkant plaatsen kan dat?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hebben we hier mensen met verstand van beglazing? Vast wel…

mij wil in deze situatie het aangezicht zo min mogelijk veranderen. Kan ik dan een isolatieglas aan de binnenkant plaatsen? Een HR++ ruit? Of gaat dat problemen opleveren met condensvorming?
BEF20CE7-BA40-4776-9BCC-C83ABD0772D1.jpeg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Je kan je glas in lood raam ìn dubbel glas laten zetten. Kost wat, maar je houdt dezelfde uitstraling...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Je kan je glas in lood raam ìn dubbel glas laten zetten. Kost wat, maar je houdt dezelfde uitstraling...
Hoi ja dat weet ik, maar het is verreweg het makkelijkst om de huidige glas in lood ramen te laten zitten en er een isolatieruit achter te plaatsen. Zon glas in lood ruit kost snel 200 euro per stuk en ik heb er 4.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is verreweg het makkelijkst om de huidige glas in lood ramen te laten zitten en er een isolatieruit achter te plaatsen. Zon glas in lood ruit kost snel 200 euro per stuk en ik heb er 4.
financieel ben ik het daarmee eens

technisch gezien sluit je een volume lucht in tussen de 2 glazen
als je het nieuwe glas goed plaatst, maw goed aansluit, dan zit die lucht daar echt gekneld
die lucht heeft bij het insluiten een bepaalde temperatuur en een bepaalde vochtigheidsgraad
dus wanneer de temperatuur onder het dauwpunt van die lucht zakt, krijg je condensatie

theoretisch (*) is mijn raad om er voor te zorgen dat dat volume lucht zo veel mogelijk kan ademen
bij de ramen voor dubbel glas, die ik vroeger maakte, boorde ik steevast in de vleugel net onder het glas een naar buiten schuin aflopen gat om de condens (onder het glas) weg te laten lopen
aan de binnenzijde zet je het isolerend glas hermetisch sluitend op de kader
ik denk dat je voor deze oppervlakte aan 50 euro per raam zit

(*) in praktijk heb ik voor jouw situatie nog nooit een oplossing gezocht
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb er dik 10 jaar geleden ook voor gestaan. In onze woning uit 1934 zaten 17 stuks glas in lood ramen van 40x40cm. Ik wilde er ook dubbel glas aan de binnenkant zetten om het uiterlijk van de woning te behouden. De precieze details over het hoe en waarom weet ik niet meer, maar het werd me toen door de glaszetter afgeraden om het condens wat toch wel een dingetje kon worden.
Ik heb toen ook meerdere offertes gedaan om de 17 glas in lood ramen in dubbel glas te laten plaatsen, maar de goedkoopste was toen dik 1700 euro. Dat hebben we niet gedaan, ook mede omdat het tóch een andere uitstraling is dan ècht glas in lood.
Ik heb inmiddels wel alle ramen vervangen voor hr++ een aantal jaar geleden. Het idee was en is nog steeds, om op de buitenkant loodband op te plakken. Zo krijg je wel het mooie uiterlijk aan de buitenkant, maar heb je de voordelen van hr++. Dat was/is in onze ogen de mooiste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Als je hr++ glas wil toepassen, ben je bij monumenten soms bijna verplicht dergelijke oplossingen te gebruiken. (Welstands eisen)
Het wordt dan vaak een 'achterzetraam' genoemd.
Soms van binnenuit te openen ten behoeve van onderhoud/ ramen wassen. Raad ik je wel aan, maar maakt de constructie een stuk omslachtiger.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb in mijn huis van 1967 een groot glas-in-loodraam waar al sinds begin 70er jaren aan de buitenkant een voorzetraam tegenaan zit. Nog nooit last van condens gehad. Het raam is ongeveer 100 cm breed en 130 cm hoog.
Het gevaar van HR++ glas is, dat het kan barsten als de warmte niet weg kan.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik zou eerder denken aan het hr++ glas aan de buitenkant te plaatsen, eventueel helemaal infrezen in het bestaande kozijn. Lijkt me dat je dan geen last van condensvorming gaat hebben.
Wat ik net al zei: Dan loop je een groot risico dat het HR++-glas barst van de hitte. Ik weet van een nieuwbouwwijk in mijn omgeving waar alle ramen aan de voorkant op de zonzijde vernieuwd moesten worden.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Technisch is een voorzetraam of achterzetraam die af en toe open gezet kunnen worden eigenlijk de beste oplossing in dit geval. Glas in lood is altijd lek, dus een voorzet raam buiten is eigenlijk het beste. Heb je in dit geval ook de meeste spouw ( is isolatie) . Fraai is het niet.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Al meer dan 30 jaar geleden hebben wij, in ons huis aan de binnen zijde van 15 ramen een enkel glas ACHTER zet raam, dat zit dus aan de binnenzijde. Het is een bijzondere oplossing maar Ik ben architect, bekend met vocht en condens problemen maar durfde dit toch toe te passen. Het huis is van 1906, dus klassieke ramen met enkelglas c.q. glas in lood bovenlichten met daarin enkele gebrandschilderde delen. Slecht heel af en toe ontstaat er wat condens tussen de ruiten maar dat trek ook weer, betrekkelijk snel, weg. Zelfs het schilderwerk van het oude raam aan de spouwzijde heeft er geen last van. De achterzet ramen zijn met scharniertjes en klemschuifjes geplaatst en kunnen worden geopend. Na openen duurt het soms "even" voor dat er geen condensatie meer optreedt. Openen doen wij heel af en toe, misschien 1x in de 3 jaar. De raam profielen zijn van kunststof en hebben een rubber peesje dat echter op de hoeken wat slecht sluit, dus zwak ventileert. HR++ isoglas zal de spouw wat kouder maken, maar met enkel glas erbij aan de binnenzijde geeft naar onze ervaring geen problemen. Het grote voordeel is, je behoud aan beide zijden de oude uitstraling en de kosten zijn beperkt. Nadeel is een iets lagere isolatie over een gedeelte van de gevel.
- Op de laatste foto, rechts het scharniertje, onder het schuifje.


IMG_5265.JPGIMG_5267.JPGIMG_5266.JPG
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Al meer dan 30 jaar geleden hebben wij, in ons huis aan de binnen zijde van 15 ramen een enkel glas ACHTER zet raam, dat zit dus aan de binnenzijde. Het is een bijzondere oplossing maar Ik ben architect, bekend met vocht en condens problemen maar durfde dit toch toe te passen. Het huis is van 1906, dus klassieke ramen met enkelglas c.q. glas in lood bovenlichten met daarin enkele gebrandschilderde delen. Slecht heel af en toe ontstaat er wat condens tussen de ruiten maar dat trek ook weer, betrekkelijk snel, weg. Zelfs het schilderwerk van het oude raam aan de spouwzijde heeft er geen last van. De achterzet ramen zijn met scharniertjes en klemschuifjes geplaatst en kunnen worden geopend. Na openen duurt het soms "even" voor dat er geen condensatie meer optreedt. Openen doen wij heel af en toe, misschien 1x in de 3 jaar. De raam profielen zijn van kunststof en hebben een rubber peesje dat echter op de hoeken wat slecht sluit, dus zwak ventileert. HR++ isoglas zal de spouw wat kouder maken, maar met enkel glas erbij aan de binnenzijde geeft naar onze ervaring geen problemen. Het grote voordeel is, je behoud aan beide zijden de oude uitstraling en de kosten zijn beperkt. Nadeel is een iets lagere isolatie over een gedeelte van de gevel.
- Op de laatste foto, rechts het scharniertje, onder het schuifje.


Iedereen bedankt voor t meedenken, ik neig t meest naar een dubbel glas achterzet raam met een hele hoge isolatie waarde. Op die manier wordt lijkt me de lucht in de spouw tussen de isolatieruit en het glas in lood qua temperatuur nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur en dat zou ik toch een keer van de condens af moeten zijn. Misschien maak ik het dan wel zo dat ik de glaslatten redelijk makkelijk kan verwijderen en op die manier de hele ruit verwijderen. Scherniertjes etc lijkt me niet heel mooi worden.

Dat is ook precies de reden dat ik geen standaard achterzet raam wil. vind dat niet zo fraai,.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Ik heb precies dit gedaan in mijn serre. Dubbelglas achter het glas-in-lood geplaatst. Aan de bovenzijde heb ik een lat geplaatst waar het raam achter valt, aan de onderzijde heb ik een (verwijderbare) aluminium hoeklijn geplaatst. Indien nodig kan ik het raam er dus uit kantelen.

Ik heb rondom tochtprofiel gebruikt om het zo goed mogelijk af te sluiten en flink wat meters kader (de aluminium, geperforeerde koker die ook in dubbelglas zit) met droogmiddel. Daardoor is het eigenlijk een soort triple-glas geworden, maar dan met één niet luchtdichte laag. De kaders met droogmiddel vangt condens goed genoeg op, waardoor ik nog geen enkele keer condens heb gezien.

De afwerking heb ik gedaan met stroken dibond. En dat meegeschilderd en afgekit met het kozijn. Niemand ziet dat ik daar dubbelglas heb staan.

Ik heb het lood van het glas-in-lood ingewassen met glas-in-lood kit. Daardoor is het in ieder geval beter waterdicht. Dat was geen leuk klusje, want het is heel vet spul. De ruitjes zelf heb ik met tissue en kranten daarna weer schoon geboend.

Hier een foto (inclusief kat) van hoe het er nu uit ziet. Indien gewenst kan ik bij daglicht nog wel een detail foto maken.

serre.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
k heb rondom tochtprofiel gebruikt om het zo goed mogelijk af te sluiten en flink wat meters kader (de aluminium, geperforeerde koker die ook in dubbelglas zit) met droogmiddel. Daardoor is het eigenlijk een soort triple-glas geworden, maar dan met één niet luchtdichte laag. De kaders met droogmiddel vangt condens goed genoeg op, waardoor ik nog geen enkele keer condens heb gezien.
INteressant, hoe heb je dat droogmiddel aangebracht. Ik dacht iet te doen met silica korrels in de luchtspouw tussen het glas in lood en het dubbel glas maar kon nog even niet bedenken hoe die onzichtbaar aan te brengen
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Ik heb dit droogmiddel gebruikt: Droogmiddel 1 liter, Kitty Glas-in-Lood
In totaal 3 literflessen dacht ik voor mijn serre met ongeveer 5x1 meter glas-in-lood.

Dat heb ik met een trechter in stukken kader (wordt ook afstandhouder genoemd zie ik) gestopt en de uiteinden dichtgemaakt met acrylaatkit.

dubbelglas%20afstandhouder%20%2012%20mm.jpg


Hier kun je een beetje zien hoe dat kader in de sponning zit, tussen het dubbelglas en het glas-in-lood. Dat kun je normaal niet zien, maar deze foto's heb ik schuin op de sponning genomen.


IMG_5364.jpgIMG_5365.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.