Het ligt er puur aan wat voor schuurwerk je doet. Voor licht schuren van bijvoorbeeld schilderwerk (of een laatste schuurbeurt voor schilderen/olie) is de vlakschuurmachine het meest geschikt.
Wil je meer afnemen, bijvoorbeeld gelijkschuren van naden/ongelijkheden tussen gelijmde panelen, tafelbladen of kaalschuren van geschilderd hout ben je beter af met een excenter (en dan liefst een met een rotex- of turbofunctie). Kan de Festool Rotex zijn, maar ook Makita en Bosch hebben vergelijkbare machines voor een iets kleiner budget.
Ik heb zowel de Rotex 125 als de RTS 400 vlakschuurmachine. De Rotex gebruik ik voor het ruwere werk, de RTS voor de laatste afwerking. Qua schuurpapier dat ik heb, heb ik hier ook de korrels op aangepast.
De Rotex is wat zwaarder, en kan de typische roterende schuursporen geven. De TRS400 is een mooi licht machientje en is daarom heel fijn voor de laatste afwerking.
Al is er, zoals ik eerder schreef, geen noodzaak om voor Festool te gaan, al is dat wel de top (maar helaas ook qua budget). En goed stofvrij met een stofzuiger eraan.
Maar even de vraag terug: toen beide machines nog werkten, welke gebruikte je het meest, en waren er klussen die je met die machine niet kon en waarbij je echt de andere nodig had? Want door daar scherp over na te denken, kan je voor jezelf bepalen wat belangrijk is voor je. Het is immers voor eenieder anders qua ervaring wat voor hem/haar het beste werkt.
@Timberframe Als je voor weinig een simpele excenter en vlakschuurmachine wilt, ik heb nog een Bosch groen excenter PEX 300 AE (125mm) en een vlakschuurmachine PSS 250 AE in de aanbieding die beiden voor heel weinig weg mogen. Dan heb je ze beiden en hoef je niet te kiezen. Bij interesse stuur maar een PB.