Excentrisch of vlakschuurmachine?

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Ik heb het geluk dat ik over beide machines beschik maar ik heb nu ook gelijk de pech dat beide op hetzelfde moment hebben besloten om de pijp aan Maarten te geven….. de machines die ik had waren niet van een hoogdravend merk maar hebben in de afgelopen paar jaar voldaan aan de (niet hele hoge) verwachtingen. Nu ben ik op zoek naar een vervanger maar kan ze niet beide vervangen; het moet dus 1 machine worden. Wat zouden jullie kopen; een excentrische of een vlakschuurmachine? En waarom juist die keuze?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Het hangt er van af waar je die machines voor wil gaan gebruiken. Als het voor buitenschilderwerk is zou ik voor een vlakschuurmachine kiezen. Is het voor een hout hobby dan is het lastiger. Ik heb hier nooit over hoeven nadenken want ik heb ze allemaal. Wil je wat grotere oppervlakten schuren dan is een excenter ook een goede keuze. Er zijn trouwens ook grote vlaksxchuurmachines maar die zou ik je niet als eerste adviseren. Een machine die je in een hand kan houden maat 80x133mm

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511
een excentrische.
kan je ook prima voor schilderwerk gebruiken.

vlakschuur machine neemt vrijwel geen materiaal af

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
263
136
Ik zou altijd een excenter kiezen boven een vlakschuurmachine.

Voor hoekjes kan je een delta (of multitool) gebruiken, of gewoon met de hand doen.
Als je écht materiaal wil verwijderen is een bandschuurmachine veel handiger.

Ik zie zelf de use-case voor vlakschuurmachines niet zo, tegenwoordig zijn excenters niet zo heel duur en net zo degelijk.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Een nadeel van een excenter machine, al dan niet aangedreven (rotex) vind ik de flexibiliteit van de zool. Zeker als er nog een dempende zoolbeschermer tussen zit. Je kan ongemerkt meer druk geven op de randen. De metalen zool van een vlakschuur (en bandschuur eigenlijk idem) voorkomt dit naar mijn idee.
Indien vlakschuur zou ik wél met klittenband nemen en niet met clipjes. Ja, je creëert een laag tussen je metalen plaat maar je schuurpapier zit stijver verbonden met je zool voor een betere afname.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Dat een vlakschuurmachine niet afneemt veel afneemt is niet waar. Dit hangt af van het type. Als je wel eens met de Festool rs 100 hebt gewerkt weet je wel beter. Dat dit met de kleine machines anders is klopt. Bij schilderwerk neem je vaak weinig af. Bovendien is het verschil tussen de goede kleine vlakschuurmachine en de kleine excenter niet groot. Ik heb een paar jaar lang woningen geschilderd en 90% van het werk ging bij mij met de vlakschuurmachines. Als je je hout netjes schaaft dan hoef je ook niet veel te schuren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Dat een vlakschuurmachine niet afneemt veel afneemt is niet waar. Dit hangt af van het type. Als je wel eens met de Festool rs 100 hebt gewerkt weet je wel beter. Dat dit met de kleine machines anders is klopt. Bij schilderwerk neem je vaak weinig af. Bovendien is het verschil tussen de goede kleine vlakschuurmachine en de kleine excenter niet groot. Ik heb een paar jaar lang woningen geschilderd en 90% van het werk ging bij mij met de vlakschuurmachines. Als je je hout netjes schaaft dan hoef je ook niet veel te schuren.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Het ligt er puur aan wat voor schuurwerk je doet. Voor licht schuren van bijvoorbeeld schilderwerk (of een laatste schuurbeurt voor schilderen/olie) is de vlakschuurmachine het meest geschikt.
Wil je meer afnemen, bijvoorbeeld gelijkschuren van naden/ongelijkheden tussen gelijmde panelen, tafelbladen of kaalschuren van geschilderd hout ben je beter af met een excenter (en dan liefst een met een rotex- of turbofunctie). Kan de Festool Rotex zijn, maar ook Makita en Bosch hebben vergelijkbare machines voor een iets kleiner budget.

Ik heb zowel de Rotex 125 als de RTS 400 vlakschuurmachine. De Rotex gebruik ik voor het ruwere werk, de RTS voor de laatste afwerking. Qua schuurpapier dat ik heb, heb ik hier ook de korrels op aangepast.
De Rotex is wat zwaarder, en kan de typische roterende schuursporen geven. De TRS400 is een mooi licht machientje en is daarom heel fijn voor de laatste afwerking.
Al is er, zoals ik eerder schreef, geen noodzaak om voor Festool te gaan, al is dat wel de top (maar helaas ook qua budget). En goed stofvrij met een stofzuiger eraan.

Maar even de vraag terug: toen beide machines nog werkten, welke gebruikte je het meest, en waren er klussen die je met die machine niet kon en waarbij je echt de andere nodig had? Want door daar scherp over na te denken, kan je voor jezelf bepalen wat belangrijk is voor je. Het is immers voor eenieder anders qua ervaring wat voor hem/haar het beste werkt.

@Timberframe Als je voor weinig een simpele excenter en vlakschuurmachine wilt, ik heb nog een Bosch groen excenter PEX 300 AE (125mm) en een vlakschuurmachine PSS 250 AE in de aanbieding die beiden voor heel weinig weg mogen. Dan heb je ze beiden en hoef je niet te kiezen. Bij interesse stuur maar een PB.

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Dank voor jullie uitleg, mening en adviezen, ik denk dat ik nu toch wel een keuze heb gemaakt. Ik ga voor een excenter van Makita (BO6030J). Het schuren van kozijnen zal hier niet veel voorkomen aangezien ons huis rondom in de kunststof kozijnen staat en het binnenschilderwerk net klaar is.

Ik zal de schuurmachine dus vooral gebruiken voor de grotere afname na verlijmen van projecten. Het schuren als voorbereiding voor een lak of olielaag zal dan (voorlopig) handmatig gedaan moeten worden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.