Even voorstellen

Hein

Nieuw lid
12 aug 2012
6
1
Eijsden, NL
Lees en zoek al jaren op de Woodworking site. Nooit eraan toegekomen om me voor te stellen. Sinds een paar jaar ben ik gepensioneerd en probeer ik meer tijd te stoppen in mijn hobby's. Houtbewerken is er één van en ik vermaak me daar kostelijk mee. Ik heb een niet al te grote maar goed voorziene werkplaats en werk graag met elektrische apparatuur. Laatste grote project buiten is een omgekeerde kapschuur van Siberische lariks waar zonnepanelen op gaan komen en project in werkplaats waar momenteel aan gewerkt wordt is een werk/montagetafel welke in hoogte verstelbaar is. Zal bij gelegenheid foto's maken en die met jullie delen. Kleindochter heeft een poppenhuis gevraagd voor haar derde verjaardag.
Poppenhuis - geïnspireerd op voorste deel van onze woning in schaal 1:15 - had ik jaren geleden al gemaakt in drievoud voor mijn dochters met de bedoeling deze mee te geven als ze het huis uit zouden gaan.
Ben nu op zoek naar bouwtekeningen van interieur en meubeltjes hiervoor om zelf te maken. Gezien dat "Quartorze" de door hem verzamelde tekeningen wil delen en zal hem via de site benaderen.
Dank voor alle inspiratie en wetenswaardigheden die ik op de woodworking.nl site vind.
Hein
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Welkom. Laat die kleindochter maar meer vragen voor haar verjaardag, dan zien wij die foto's met prachtige creaties van hout wel tegemoet!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom

het blijft een klassieke tip . . .
als je ooit raad of hulp van een houten collega in de omgeving ken gebruiken, dan is het toevoegen van jouw regio aan je profiel handig
ook voor vragen waar afstand meespeelt
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Welkom Hein, veel plezier hier!

Ja, @quatorze verdient een lintje voor het beschikbaar stellen van de tekeningen. Zou toch mooi zijn als we daar wat meer resultaten van zouden zien... ;) .

Misschien een domme vraag maar wat is een omgekeerde kapschuur?
 

Hein

Nieuw lid
12 aug 2012
6
1
Eijsden, NL
Welkom Hein, veel plezier hier!

Ja, @quatorze verdient een lintje voor het beschikbaar stellen van de tekeningen. Zou toch mooi zijn als we daar wat meer resultaten van zouden zien... ;) .

Misschien een domme vraag maar wat is een omgekeerde kapschuur?
Dag Kor, Dat is geen domme vraag. Een kapschuur heeft ongelijke dakhelften. De kortste helft zit doorgaans aan de voorkant en ik heb dat omgekeerd om een groter dakvlak te krijgen om de zonnepanelen op te gaan leggen. Hierbij een paar foto's ter illustratie. Vooraf heb ik geprobeerd een tekening te maken maar ik kwam er op papier niet uit ( wilde vergunningvrij bouwen, nokhoogte zo laag mogelijk om buren niet teveel te ontrieven, dakhelling om maximaal profijt van de zonnepanelen te hebben) en heb een schaalmodel gemaakt. De maquette is naar de houtzagerij gegaan voor de maten. Hout werd ruw bezaagd geleverd en ik heb alle balken en spanten geschaafd met een 180 mm Triton schaaf die ik voor dat werk aangeschaft had en ondertussen als vlakbankje in gebruik is.
 

Bijlagen

  • DSC03144.jpg
    DSC03144.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 28
  • DSC03181.jpg
    DSC03181.jpg
    873,8 KB · Weergaven: 28

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Helder, dank voor de foto's. Ik moest twee keer kijken om te beseffen dat links een maquette is, dacht eerst dat je er veel te vroeg een mooie vloer in had gelegd :p

Schaalmodellen maken is een prima manier om constructies te ontwerpen, denkfouten bloot te leggen en verhoudingen te toetsen. Heb in het verleden voor alles wat "de achterkant van de sigarendoos" te boven ging modelletjes gemaakt. Dat vreet alleen wel tijd... Tegenwoordig gaat bijna alles eerst in SketchUp, gaat een stuk vlotter. Krijg ik het daarin kloppend, dan zal het in het echt ook wel lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.