Even van me af schrijven

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Om installatiedraad door te verbinden gebruik je lasdoppen, geen kroonsteentjes en zeker niet solderen. Dat laatste is vragen om problemen.
Hoeveel wandcontactdozen zijn er aanwezig, 1? en voor de rest stekkerdoozen? Laat dan meteen er een paar bij maken.
Op de kabel staat hoe dik de draden zijn, je hebt minimaal 2,5 mm2 nodig.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Van aanklooien gesproken ik snap niet wat die losse blauwe draad daar
doet of waar hij gezeten heeft lijkt me sterk dat die daar los hing te wachten op kortsluiting ?? Bekijk bijlage 36486

even voor de goede order van korsluiting komt geen brand(mits een goede meterkast). Maar van langsluiting wel. En dit is een goedvoorbeeld daarvan. Wat er gebeurt is, is dat de contaktovergang is gaan oxideren/verkolen. Waardoor de overgangsweerstand weer verhoogt zodat dit een zelfversterkend process is. Totdat of de contaktverbining verbroken wordt of BRAND!!
hoe komt het doorgaans:

- Tekort aangestript/ niet goedvast gezet!!
- hoge piekstromen (inrush stromen)
- "budget"kwaliteit WCD

Ik lees hier regelmatig tenenkrommend advies over doe het zelf elektra aansluitingen. Het is echt niet heel moeilijk maar je moet wel weten wat je doet.
Als je een installatie aansluiting maakt moet je altijd goed opletten dat je het gehele contakt oppervlakt gebruikt en dat het goedvast zit. Dus als je klaar bent even stevig aan de (elektra)draad trekken. Ook het los en vast maken van (lastklemmen) moet je goedkijken of je de verbinding niet beschadigd heb. Daarom ben ik fan van de hersluitbare lasklem.

Je kan als vuistregel gebruiken. Als een apparaat in gebruik warm wordt. Dan moet je altijd even kijken of je verlengsnoer goed uigerolt is en of je een goed WCD gebruikt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
nu zit alles op 1 kabel
dezelfde als waar de vaatwasser opzit
Dat is niet toegestaan in Nederland, een vaatwasser behoort een eigen groep te hebben die niet gedeeld mag worden.

Een nul naar een schakelaar kan er om twee redenen zitten, een dubbel polige schakelaar, ideaal voor tuinverlichting ed of een schakelaar met een ingebouwd controle lampje.

Edit: apparatuur met een vermogen groter dan 2000 W behoort een eigen eindgroep te hebben.....
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Oke dan moet ik dus af van het principe dat een kroonsteenverbinding veilig is ?
Deze klemetjes heb ik en zouden dus oke moeten zijn om in ieder geval een nieuwe stekker te monteren ?
Op de kabbel staat dat hij 2.5mm dik is dus dan zou ik meschien die kabel kunnen gebruiken
die dan in de werkruimte zijn eigen stoppenkast krijgt en vanwaar ik dan verder de verlichting en wandcontactdozen kan aansluiten
de stoppenkastsn en dikke kabels laat ik wel legen
maar de wandcontactdozen en verlichting zou ik best zelf willen proberen op voorwaarde dat ik alles duidelijk heb over hoe veilig te werken ik ben blij met alle hulp en het meedenken van iedereen
mvg tom
Oke ik zie het al de blauwe klemetjes zijn niet geschikt voor draad van 2.5 mm
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 191
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zelf iets in je elektrische installatie aanpassen of repareren is inderdaad niet moeilijk en de materialen in moderne bouwmarkten zijn hier goed genoeg voor.
Ze hebben ook allerlei folders waar veel goede tips en handleidingen in staan.

MAAR:!!
In een semi-professionele omgeving is verstand van zaken absoluut noodzakelijk.
Je hebt te maken met grote vermogens machines die vaak langere tijd draaien.
Inschakelstromen die uiteindelijk te dunne kabels verzwakken omdat deze steeds een enorme klap krijgen.
Daarnaast heb je te maken met stof en brandbare materialen. Zelfs een kleine korte kortsluiting kan dan al een explosie veroorzaken.

Zelfs als het jaren goed gaat kan het gebeuren dat een stekker vast smelt. Als er dan geen spanningsval beveiliging op de machine zit, wat bij oude tweedehands machines vaak het geval is, dan is in geval van nood de stekker er uit trekken de enige optie.
Maar als deze dan vast geplakt zit, heb je een probleem.

Als je je werkplaats in een daarvoor niet origineel bestemde ruimte wil inrichten, is advies van een installateur/elektriciën verstandig.
Uiteraard hoeft dat niet meteen een duur bedrijf te zijn. Een bevriende installateur, of iemand met een opleiding daarin, is uiteraard ook goed.
Ik heb zelf MTS electro installatietechniek en energieomzetting gedaan. In mijn huidige werk installeer ik aggregaten en kabels voor evenementen. 400 Ampere is daar heel normaal.

Stroom zie je niet en ruik je niet. En je voelt het pas als het te laat is.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deze klemmen herken ik niet, maar dat zegt niets. Welk merk is het?
Een eigen groepenkast achter een andere groepenkast gaat officieel niet ivm selectiviteit. Oftewel je moet er zeker van zijn dat eerst de zekering in je tweede kast springt.
Hoofdzekering 25 A, groepkast zekering dan max 16 A, en in de tweede kast dan 10 A.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt voor de verwittiging houtenklaas
juist even gaan kijken naar die klemmetjes in de winkel degene voor draad 2.5 mm
alleen snap ik niet goed waar hem het verschil zit met een kroonsteentje ?
Mij lijkt een kroonsteentje den solide beveseging
Dus hoor ik graag wat ik dan mis ??
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Een kroonsteen is mitst goed toegepast een goede verbinding, maar hoort eigenlijk niet in een installatie thuis.
Waarom niet?
Geen idee eigenlijk, behalve dat die daarvoor niet gekeurd zijn.
Vreemd eigenlijk want mechanisch gezien is het niet anders als veel andere verbindingen met schroeven.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Schroefverbindingen moet je van tijd tot tijd controleren of ze nog goed vast zitten.
Door de eigenschappen van koper kan het gebeuren dat de schroef losser gaat zitten, wat dan weer een grotere overgangsweerstand veroorzaakt.
Dat is ook de oorzaak van je verbrande stopcontact. De schroef zat niet goed vast.
Bij apparaten met trillingen zie je dan ook dat er oogjes aan het eind van de kabels gemonteerd zijn. En dat er veerringen onder de schroeven zitten.

Bij een installatie ga je uit van een gebruiksduur van 10 tot 50 jaar, afhankelijk van de gebruiksintensiteit. Een druk kantoorpand is 10 a 15 jaar. Woningbouw 50 jaar.
Lampen worden meestal om de 10 jaar vervangen, en zijn meestal geen grote stroomverbruikers. Vandaar dat daar wel een kroonsteentje mag.
Maar in een installatiedoos die 30 jaar dicht blijft zitten is het niet toegestaan.
Toen ik nog op school zat, werd ons aangeleerd dat op plekken met veel beweging zelfs de lasklemmen niet mogen. Daar moet je dan lasdoppen gebruiken. Mits goed gemonteerd komen die nooit meer los.

Tevens heb ik ook nog geleerd om bij hard koperen aders in geval van schroefverbindingen een oogje aan het eind te maken. Met zo'n punt bek tang.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Goh Tom lijkt wel of je een noorse elektricien op visite hebt gehad.
Dat lange afstrippen viel mij ook meteen op. Is hier ook overal zo. ( hoe is dat bij jullie in Zweden svenskapelsin??? )

Mijn advies Tom, ofwel een elektricien de boel laten nalopen, of zelf als je er genoeg verstand van hebt uiteraard.
Maar ook als er een elektricien komt, dan zou ik toch zelf alle kapjes van schakelaars en wandcontactdozen even verwijderen en kijken of de schroefjes vast zitten.
Door temperatuurveschillen willen ze ook wel eens een beetje loskomen. Uiteraard de groep waar je bezig gaat even spanningsloos maken, maar dat had je zelf ook wel bedacht denk ik.
Let dan ook goed op dat aarddraden goed zijn aangesloten.

Mazzel dat dit goed is afgelopen!

edit ik zie nu dat sunrayes ook al aangaf de schroeven te controleren.
En inderdaad de oogjes is een goeie! Daarbij opletten dat het oogje naar rechts meedraait onder de schroef.
De leiding komt dus links van het schroefje en het oogje is dan met de klok mee gebogen. Doe je het andersom dan vervorm je je mooi gebogen oogje tijdens het vastzetten van de schroef.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Allemaal hartelijk dank voor de uitleg ik begrijp het nu beter
eerste electriecie die prijs kwam maken
beloofde me een eigen stoppenkast in mijn werkplaats met ongeveer 10 groepen :)
en uitbreidingsmogelijkheid naar 380
Nu de prijs nog afwachten eheheh
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat is het eerste waar ik op zou bezuinigen in die offerte. Je zal in je eentje toch 2, maximaal 3 apparaten tegelijk aanslingeren. Allerlei verspanend gereedschap samen met de stofafzuiging, wat verlichting, een apart fijnstoffilter, dan heb je het wel gehad. Ben je lui en laat je een apparaat doordraaien terwijl je even wat anders doet dan heb je er een mogelijk derde apparaat bij. 2 groepen is dus zat.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Het is simpler om vanuit mijn werkplaats terug te gaan naar de bijkeuken
daar staat wasmachine en 2 ovens + afwasmachine dat zijn 4 groepen ik herhaal enkel wat vakman me vertelde
trouwens
dan 1 groep voor licht nog eentje voor me draaibank
hou ik er nog 4 over
1 voor stroom buiten
dan nog een groep voor wandcontactdozen
dan heb ik er nog 2 op reserve
in de verre toekomst word de werkruimte 10 meter verder van het huis af
opnieuw gebouwd en dan zou de stoppenkast in de bestaande werkruimte van nu gewoon verplaats kunnen worden
als dat een beetje logisch klinkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.