Essen hout drogen als hele stam

Arno buijs

Nieuw lid
13 feb 2022
2
0
Arnoarno1
Goedendag Ik heb een essenstam weten te bemachtigen van 3 meter lang die wil ik laten drogen om er een bankje van te maken hoe moet ik dit laten drogen buiten ? Of kan ik dit beter binnen laten drogen en moet ik er nog meer aan doen van te voren ?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Wil je er planken van maken? Wordt het een bankje voor buiten (waarschijnlijk niet omdat Essen daar niet geschikt voor is)of binnen? Wat is de diameter?

Drogen gaat met omgeveer 2 cm per jaar, maar een hele stam zal jaren duren, wind moet er goed bij kunnen maar regen niet….
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Kijk ook eens in dit topic:



of hier:

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik zij geheel drogen gaat bijna niet. De kans op rot of houtboorders (beestjes) is veels te groot. Als het een hele stam moet blijven, dan zou je hem moeten wateren. En anders in dikke planken zagen.
 

Arno buijs

Nieuw lid
13 feb 2022
2
0
Arnoarno1
Goedendag Ik heb een essenstam weten te bemachtigen van 3 meter lang die wil ik laten drogen om er een bankje van te maken hoe moet ik dit laten drogen buiten ? Of kan ik dit beter binnen laten drogen en moet ik er nog meer aan doen van te voren ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat voor bankje? Een tuinbank van een halve stam, of een meubel voor binnen, uit geschaafde planken?

Voor de 1e zou ik gewoon beginnen, dat droogt dan achteraf wel.
Voor de 2e geldt: planken zagen, drogen, schaven, bekantrechten en meubel maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.