Essen binnendeur

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Er is geen uitzetting op te vangen, want de planken zijn vol verlijmd op een multiplex plaat.

Als je geen V-groeven wilt, dan doe je gewoon de planken strak tegen elkaar.

Had al een snel opzetje gemaakt voor een deur die ik nog moet maken.
Ik snap het. Met een groef van 5mm dik en planken van 11 mm hou je maar weinig over voor die overlap. Maar je bent wel meteen van de kier af. Bij nauwkeurig werken of iets meer lijm in de naad heb je ook geen kier. Dus het is wel erg veel werk extra voor een minimaal probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er is geen uitzetting op te vangen, want de planken zijn vol verlijmd op een multiplex plaat.

Als je geen V-groeven wilt, dan doe je gewoon de planken strak tegen elkaar.


Ik snap het. Met een groef van 5mm dik en planken van 11 mm hou je maar weinig over voor die overlap. Maar je bent wel meteen van de kier af. Bij nauwkeurig werken of iets meer lijm in de naad heb je ook geen kier. Dus het is wel erg veel werk extra voor een minimaal probleem.
natuurijk is er wel uitzetting op te vangen, hout werkt altijd en tenzij dun genoeg is die kracht een probleem. Je hebt gewoon ruimte tussen je delen nodig. het is geen minmaal probleem, het is gewoon een constructiefout.
In principe plak je gewoon parket op een deur, met inklemming in de richting waarin het maximaal werkt, en daar houden ze ook niet voor niets expansieruimte omheen....
 
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Neehoor! Feitelijk is de opbouw van dit paneel gelijk aan triplex/multiplex.
Aan beide zijden vol verlijmd dus ook weinig kans op kromtrekken.
Daarbij nog eens stevig ingekaderd, eveneens verlijmd dus geen enkel probleem.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Neehoor! Feitelijk is de opbouw van dit paneel gelijk aan triplex/multiplex.
Aan beide zijden vol verlijmd dus ook weinig kans op kromtrekken.
Daarbij nog eens stevig ingekaderd, eveneens verlijmd dus geen enkel probleem.
Onzin, de kracht van het uitzettende hout drukt het hout er gewoon af, waarom denk je dat de laagjes van multiplex zo dun zijn en waarom denk je dat meer lagen een stabieler multiplex oplevert? En waarom denk je dat parket verplicht ruimte moet hebben? Waarom denk je dat panelen in paneeldeuren zwevend uitgevoerd worden?
Enige manier om vol te verlijmen is dunnere toplagen, oftewel fineer. Geen 12 of 15mm dikke planken, dat gaat misschien goed en zeker een aantal keer mis.....
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Onzin?
Ik heb ooit een meester meubelmaker gekend die zelf triplex maakte van massief eiken. Kruislings verlijmd, drie lagen van 8 mm.

Hij had die nodig voor een toepassing waar uiterst stabiel maar optisch massief hout nodig was.

In diezelfde analogie: (en om je eigen retoriek te hanteren) “hoe denk je dat meubelplaat opgebouwd is?”
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Onzin?
Ik heb ooit een meester meubelmaker gekend die zelf triplex maakte van massief eiken. Kruislings verlijmd, drie lagen van 8 mm.

Hij had die nodig voor een toepassing waar uiterst stabiel maar optisch massief hout nodig was.

In diezelfde analogie: (en om je eigen retoriek te hanteren) “hoe denk je dat meubelplaat opgebouwd is?”
Dus geen antwoord op mijn vragen, hmmmmm....

Ten eerste; je maakt geen meubelplaat, je verlijmt parket op een ondergrond. Die plaat scheidt ruimten, dus krijgt andere zaken te verduren als een dun kastdeurtje.
Ik ben natuurlijk geen "meestermeubelmaker", maar wel ervaringsdeskundige en het dikste wat engszins recht wil blijven in mijn ervaring is tapis als buitenfineer, maar dat zou ik al zeker niet met wisselende omstandigheden aan beide zijden van de deur willen toepassen. Wil je veilig hou het bij max 3mm, net als de genoemde blokplaten die je waarschijnlijk bedoelt.

Als je "meestermeubelmaker" slim was dan had hij dunnere buitenfineren gebruikt, want dan had de plaat veel stabieler geweest, als hij dat al niet sowieso deed.

Probeer het vooral met massief zonder ruimte, liefst zo dik mogelijk hout met aan 2 kanten andere omstandigheden in de ruimtes. Als de deur dan na een jaar nog vlak is mag je een kratje bier op komen halen....
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Prima Emilio,
Ik stop met deze discussie ten behoeve van de sfeer op het forum en om het topic niet te vervuilen.
Ieder zo zijn eigen ervaringen en meningen over dit onderwerp. Ik respecteer de jouwe en zal de mijne niet langer verdedigen.

Weet wel dat ik zo’n 30 jaar ervaring heb als ambachtelijk meubelmaker, antiek restorator en docent meubelmaken in zowel praktijk als hout technologie op mbo en hbo niveau. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik niet zomaar iets zeg om mijn gelijk te halen!

Dus bij deze: ieder zijn mening, hopelijk gaan we het resultaat van deze mooie deur over een paar maanden of jaren nog nalezen
👍🏼
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bij vol verlijmd parket is er nauwelijks ruimte rondom nodig. De werking is gereduceerd tot minimaal. Als er veel ruimte rondom nodig zou zijn, zou de lijm allang zijn losgegaan. De dikte van het hout heeft hier niet zoveel mee te maken. Kijk maar naar CLT.

In jouw redenering kan de deur gewoon wat breder worden, daar is dus wel degelijk rekening mee gehouden. Er is weinig reden aan te nemen dat de naden tussen de planken groter gaan worden. Hooguit als het hout te vochtig was geweest voor bewerking.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bij vol verlijmd parket is er nauwelijks ruimte rondom nodig. De werking is gereduceerd tot minimaal. Als er veel ruimte rondom nodig zou zijn, zou de lijm allang zijn losgegaan. De dikte van het hout heeft hier niet zoveel mee te maken. Kijk maar naar CLT.

In jouw redenering kan de deur gewoon wat breder worden, daar is dus wel degelijk rekening mee gehouden. Er is weinig reden aan te nemen dat de naden tussen de planken groter gaan worden. Hooguit als het hout te vochtig was geweest voor bewerking.
Nee hoor, nogmaals probeer het maar. Je sluit hout op dat nul kan bewegen, simpelweg een constructiefout. Multiplex beweegt anders dan hout. Parket is of heel dun of gelamineerd of mag alleen met speciale flex lijm met een minimale dikte worden verlijmd om beweging te accomoderen en heeft wel degelijk een randspeling nodig. Heb zat schadegevallen meegemaakt van slordige parketteurs waarbij gelijmd parket omhoog kwam.
CLT heeft geen kader en CLT blijft niet recht bij gebruik als deur.
Massief gelamineerd hout ook niet, heb met een bedrijf gewerkt die er woningen van bouwde. 1 grote ellende van opleverpunten en beweging bij zo'n beetje alle projecten en dat lag niet aan de doogte, want ik heb gemeten. Gewoon eigenschappen van het hout.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Eh, ik heb het geprobeerd, zie hierboven :sneaky:

Je spreekt jezelf tegen: een verlijmde vloer moet rondom ruimte hebben en een gelijmde deur is ruimte rondom niet voldoende? Snap je het verschil tussen vol verlijmd op een stabiele ondergrond met normaal massief hout? Voor de duidelijkheid: ik erken dat er ruimte rondom nodig is, maar dit is bij kruislings verlijmd hout veel minder dan bij massief hout.

Waarom zou CLT niet recht blijven als deur? Wat verschilt dit met toepassing in een wand?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Eh, ik heb het geprobeerd, zie hierboven :sneaky:

Je spreekt jezelf tegen: een verlijmde vloer moet rondom ruimte hebben en een gelijmde deur is ruimte rondom niet voldoende? Snap je het verschil tussen vol verlijmd op een stabiele ondergrond met normaal massief hout? Voor de duidelijkheid: ik erken dat er ruimte rondom nodig is, maar dit is bij kruislings verlijmd hout veel minder dan bij massief hout.

Waarom zou CLT niet recht blijven als deur? Wat verschilt dit met toepassing in een wand?
Lees even terug, CLT blijft vrijhangend niet recht. En ik spreek mezelf niet tegen, je snapt waarschijnlijk niet wat ik schrijf.
Nogmaals, probeer het maar, je gaat vanzelf zien dat je deur krom trekt of dat de boel eraf klapt bij te dikke delen. Heb het meermaals meegemaakt, maar je hoeft het niet te geloven hoor....
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
Kopie-van-IMGP2512.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat zit dus niet opgesloten en heeft dunne buitenlaag. Wat is je punt?
Nogmaals; probeer het maar, het gaat gewoon krom....
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik denk dat:
De methode van Bijtel in deze situatie bij deze afmetingen etc. niet heel veel problemen gaat geven. Zeker als het hout voldoende gedroogd is.

Emilio gelijk heeft dat dit niet volgens de regels der houtbewerking (rekening houdend met de werkende eigenschap van hout) gemaakt is. En hij ook netjes getekend heeft hoe het zou moeten.

Ik zou het waarderen als Bijtel over een jaartje ofzo, wanneer de deur een tijdje hangt en de seizoenen gezien heeft, ons laat weten hoe de deur er bij staat. Daar kunnen we van leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en Petrolhead

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht

Ik denk dat:
De methode van Bijtel in deze situatie bij deze afmetingen etc. niet heel veel problemen gaat geven. Zeker als het hout voldoende gedroogd is.

Emilio gelijk heeft dat dit niet volgens de regels der houtbewerking (rekening houdend met de werkende eigenschap van hout) gemaakt is. En hij ook netjes getekend heeft hoe het zou moeten.

Ik zou het waarderen als Bijtel over een jaartje ofzo, wanneer de deur een tijdje hangt en de seizoenen gezien heeft, ons laat weten hoe de deur er bij staat. Daar kunnen we van leren.
Die deur geeft geen problemen want speling door de (onbedoelde) voegen, maar een deur zonder voegen zoals genoemd dus wel. Nogmaals; je mag het proberen maar ik heb het meermaals zien fout gaan. Als je dat wilt zonder gedoe pak gewoon een dikfineer, zelfde look, zo goed als geen risico....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.