Essen binnendeur

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Hier was een standaard opdekdeur aanwezig in een stalen kozijn. De woonkamer gaat verbouwd worden door een aannemer (stucen, keuken, vloer schuren) dus een nieuwe deur zou het wel af maken. De keuken wordt zwart (met houtnerf), zo ongeveer in wenge kleur. Op aanraden van @MasaveHout gekozen voor essenhout. Als je dit zwart schildert, zie je het verschil niet met wenge.

Het hout is op maat gezaagd en geschaafd geleverd. Dat scheelt mij een hoop werk, en zulke lange lengtes kan ik bijna niet hanteren in mijn "werkplaats" (de grootste slaapkamer in huis).

De beginsituatie. Heel veel huizen hebben dit soort armoedige deuren. De oplossing van ons kost veel tijd (en geld :sneaky:), maar het kan een stuk makkelijker als je kiest voor een renovatiekozijn.
1.jpg

Als kern heb ik een plaat 18mm populierenmultiplex gebruikt. Berkenmultiplex konden we zo snel niet vinden. Door een plaat in het midden blijft de deur hopelijk een stuk stabieler. Bijkomend voordeel is dat de deur lichter wordt. Hij is nu totaal ongeveer 55 kg geworden :eek:
De twee zijkanten van de deur zijn massieve balken. Ertussen komen planken. Start met het frezen van een sleuf om het multiplex een goede verbinding te geven met de zijkanten. Meerdere balken tegen elkaar geklemd om de frees meer oppervlakte te geven. Ik heb een forse spiraalfrees gebruikt waarmee ik ±6mm per keer verwijderde.
2.5.jpg
Dit zat er mooi strak in.
2.jpg
Lijmen van de eerste zijkant.
3.jpg
Tussen de planken komt een V-groef.
5.jpg
Testen welke maat het wordt. Ik geloof uiteindelijk 5mm.
4.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Test of de twee zijbalken goed uitgelijnd zijn. Dat bleek gelukkig zo. De toleranties van mijn werkmethode behoeven soms wat aandacht ;))
6.jpg
Lijmen van één kant van de deur, samen met de tweede zijbalk. Dit was zeer stressvol, mede omdat de lijm opging. Er ging meer dan een halve pot lijm in. Ik had gelukkig nog een pot constructielijm staan die er doorheen gebruikt is.
Met dat ik dit typ, bedenk ik me dat ik nog poederhoutlijm heb staan. Juist speciaal voor dit soort werk gekocht, omdat dit een lange werktijd heeft :rolleyes:
7.jpg
De balken zijn licht gekromd geschaafd, waardoor er ook in het midden kracht wordt gegeven. Om dit nog iets te versterken, heb ik er afstandsplaatjes tussen gedaan (in het midden dikker).
8.jpg
Dit kwam er al best netjes uit.
9.jpg
De naden bevatten wel kleine kieren. Die opgevuld met vloeibaar hout. Die tube ging nagenoeg leeg op de ene kant van de deur, dus de andere kant heb ik met een andere plamuur gedaan.
11.jpg
Voor plamuren
10.jpg
Na plamuren (en schuren)
12.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De andere kant van de deur. Daar zaten de twee zijkanten dus al gemonteerd, dus enkel de (11mm dikke) planken moesten er nog tussen. Er was een paar mm speling, dus de planken heb ik (zo nauwkeurig als ik kan) met de hand op maat en recht geschaafd. Met een nieuwe pot lijm was dit een stuk minder stressvol dan de eerste kant.
13.jpg
Sommige plekken waren de planken een beetje bol. Ik heb die gemarkeerd en daar extra druk op uitgeoefend. Met wat creativiteit heb je geen "deep reach" lijmklemmen nodig (al ga ik die wel een keer maken).
14.jpg
De zijkant van de deur ziet er keurig uit. Die is uiteindelijk niet zichtbaar, omdat de deur tot het plafond komt.
15.jpg

Er zitten wel wat kieren in, maar dat kan geen kwaad. De grootste afwijkingen (bulten) heb ik er met de hand afgeschaafd (V-groef met de hand hersteld). Daarna is de gehele deur geschuurd met een excentrische schuurmachine. Korrel 80 en 200 geloof ik. Met schuurgaas kan je zo'n stap prima maken.
19.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Door met het kozijn. Die is samengesteld uit drie balken. In twee keer gelijmd, met meteen een kalksponning erin.
16.jpg 17.jpg
Ter plekke het kozijn op maat gemaakt en de verbindingen gemaakt (gecontramald). Het plan was om het kozijn met schroeven in elkaar te zetten, maar vanwege de kalksponning aan beide zijdes krijg je het kozijn dan niet geplaatst. Uiteindelijk dus alleen gelijmd. Op de bovenregel komt toch geen kracht.
21.jpg
De kalksponning moest wel vergroot worden. Het betreft een gasbetonwandje van 70mm met wat stucwerk.
23.jpg
En de sponning ook vergroot. De deur is 40mm dik, en we hebben er een extra sponningkje ingemaakt voor het zicht en waar de scharnierpen precies invalt.
22.jpg
Dit frezen was zeer zwaar werk. Je moet diagonaal kracht leveren. Ik heb er een week spierpijn van gehad. :sick:
Het wandje is een stuk afgezaagd. Een stalen kozijn zit namelijk diep eromheen en als je dezelfde deurbreedte wilt houden, wordt de opening een stukkie breder bij een massief houten kozijn. De vloer is aangeheeld. De vloer gaat geschuurd en afgewerkt worden.
24.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Monteren van het kozijn. Rondom komt een data kabel in naar de TV. Dat was nog wat gedoe om die netjes door de gefreesde sleuf te geleiden. Het kozijn paste zeer strak.
25.jpg
Zijkanten op z'n plek met lijm aan de bovenkant en met schroeven / pluggen vastgezet.
Frezen van de scharnieren niet op de foto gezet. Ik heb hier een ander topic waar ik de zelfgemaakte freesmal heb laten zien. Je zet een deur altijd eerst met één schroef vast, de rest erin als de deur hangt.
27.jpg
Eerst de deur globaal op maat zagen. Heel slim zei m'n broer precies op tijd: "zullen we het even checken". Ik had de hoogte van de deur verkeerd bepaald door de sponningmaat er dubbel vanaf te trekken :eek:
28.jpg
De deur er los inzetten en dan precies aftekenen en definitief op maat maken. In dit geval was het allemaal behoorlijk haaks en recht, maar door deze extra stap kan je de sluitmaat rondom echt heel precies en gelijkmatig krijgen. Ik reken 5mm speling in de breedte (dat verdeelt zich links en rechts), 2mm boven (die maat is al bepaald in de scharnierfreesmal) en 15mm onder (voor de ventilatie). De sluitkant onder 5° schuin gezaagd zodat de deur mooier draait.
29.jpg
Voor de slotkast heb ik ook een freesmal. Ook die handeling is blijkbaar niet gefotografeerd. Het sluitplaatje met de hand uitgehakt in het kozijn.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
mooi werk
lijmen van de zijkant enz
gaat het hout werken ? en kan het dan werken ?

Bekijk bijlage 141328

Ik mag hopen dat het paneel juist wel gelijmd in de groef zit. Ander zou bij werken van de stijlen een streep ongebeitst paneel zichtbaar kunnen worden.
Gelijmd is in dit geval geen enkel probleem aangezien het regelwerk aan de buitenzijde vrij kan werken 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Alles is vol verlijmd dus het kan geen kant op. Zoals een verlijmde parketvloer ook nauwelijks werkt. De 5mm speling aan de zijkanten is normaal ook al ruim voldoende om het beetje werking van een massieve deur op te vangen.

De plamuur is enkel onderin de V-groef. De halkant is met een iets donkere plamuur gedaan dan de woonkamerkant, maar omdat het slechts een smal reepje is, zie je daar niets van. Eigenlijk had de deur beter liggend geschilderd kunnen worden, zodat de verf goed in de V-groef (en kier eronder) had gelopen, nu zie je volgens de opdrachtgever nog wat lichte plekken eronder. Maar dat heb ik niet eens gezien.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Alles is vol verlijmd dus het kan geen kant op. Zoals een verlijmde parketvloer ook nauwelijks werkt. De 5mm speling aan de zijkanten is normaal ook al ruim voldoende om het beetje werking van een massieve deur op te vangen.

De plamuur is enkel onderin de V-groef. De halkant is met een iets donkere plamuur gedaan dan de woonkamerkant, maar omdat het slechts een smal reepje is, zie je daar niets van. Eigenlijk had de deur beter liggend geschilderd kunnen worden, zodat de verf goed in de V-groef (en kier eronder) had gelopen, nu zie je volgens de opdrachtgever nog wat lichte plekken eronder. Maar dat heb ik niet eens gezien.
misschien beter om met overlappende delen of tong en groef te werken en een 2mm naad, dan ben je altijd veilig en hoef je het niet vol te smeren en is afwerken een stukje makkelijker. Moet binnenkort ook een binnendeur maken, zal het eens proberen op die manier en dan met wat ontspanningsgroeven aan de onderzijde van de delen voor de zekerheid.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Had al een snel opzetje gemaakt voor een deur die ik nog moet maken. Is wat grof ivm schaal, maar het idee lijkt me duidelijk:

20240226_101345.jpg
 

Matjas42

Actieve deelnemer
22 mei 2021
44
24
Nederland
Mooi project! Toevallig ben ik net hetzelfde aan het voorbereiden, ook van essen alleen dan blank.

Met al jullie kennis; hoe zouden jullie het aanpakken als je juist geen V-groef wilt?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je hebt iets nodig om de uitzetting op te vangen, dus wil je een dergelijke constructie toepassen met dik houten delen dan moeten er iets van groeven inzitten.
Wil je dat niet dan kun je het hout dunner maken, dus een dikfineer oid., dat geeft weinig reactie op de drager mits 2 zijdig gelijk afgewerkt.
Anders ga je al snel naar floating panels o.g., maar dat is een heel andere look.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.