Ervaring met draaibank Parkside

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Houtdraaien lijkt mij een erg bevredigende en leuke activiteit, echter 0 ervaring mee.
Nu zou ik weleens wat kleine zaken (deurknoppen e.d.) willen kunnen maken om wat te experimenteren, maar door beperkte ruimte en weinig ervaring wil ik eerst klein starten.
Ik kwam deze aanbieding tegen van de Lidl: Draaibank online kopen | LIDL
60€ is geen geld om eens te experimenteren. Iemand die ervaring heeft met dit apparaat en/of mij kan adviseren of ik hier goed aan doe?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hulpverlener

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Onlangs schreef iemand mij dat hij binnen een jaar al drie keer toe panne had met die draaibank, ik heb aangeraden eens bij hbm te gaan kijken of holzmann.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
probleem voor mij is dat ik niet weet of houtdraaien iets is waar ik mee door wil gaan.
Je moet de hobby ervaren om die vraag te beantwoorden, maar daarvoor moet je er wel een hebben :D

De reviews die ik op youtube kan ontdekken geven allemaal hetzelfde aan:
Als beginner een leuk apparaat om een keer te testen. Wel andere beitels gebruiken dan de meegeleverde beitels. Binnen 6-12 maanden van af en toe gebruik weet je wel of het toekomst heeft of niet. Dat is ook ongeveer de tijd dat het apparaat mee gaat: 6-12 maanden van af en toe gebruik. Daarna koop je wel of niet een goede en mag deze weg.
Dat is mijn verwachting dan ook voor 60€
 
Kijk eens bij Afdelingen - Welkom bij Radius of er bij jou in de buurt een houtdraaier zit en je daar kan gaan kijken. Voor een draaibank kun je beter op markplaats kijken voor b.v. een kleine HBM bank. Ook niet de top of de bill, maaar stukken beter dan parksite. Daarnaast mocht je houtdraaien niet leuk vinden dan raak je die HBM ook wel weer kwijt. Dat is bi parksite (echt goedkope hobbyzooi) nog maar de vraag.

M.vr.gr. Jan
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bij een forum lid langs/aan gaan die een kleine draaibank heeft is zeker een goed idee ,

Parkside draaibank is een no go zonde van je geld , niet alles van Parkside is rommel
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bij een forum lid langs/aan gaan die een kleine draaibank heeft is zeker een goed idee ,

Parkside draaibank is een no go zonde van je geld , niet alles van Parkside is rommel
Zeker niet, maar je kunt aan het formaat van dat draaibankje wel al zien dat alles groter dan een pen echt te gek is voor dat ding. Alle waar naar zijn geld, maar ook alle gebruik naar zijn ontwerp.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Om te beginnen met draaien moet je iets anders hebben.
Inderdaad probeer eens bij iemand en/of zoek een derdehandsje op marktplaats. Daar zitten vaak spullen bij en als je draaien toch niet zo leuk vindt dan kan hij voor het zelfde geld weer terug op marktplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Met een gewicht van iets meer dan 6kg lijkt dit me inderdaad weggegooid geld!
Je zou er misschien hout met een kleine diameter en wat al rond is kunnen draaien, maar dat is normaal niet de bedoeling denk ik.
Maar bekijk het ook eens van de vrolijke kant, want als je in dit bankje investeert, weet je zeker dat je niet meer gaat investeren in een andere draaibank, dus je bespaart jezelf een hoop geld 😇 :p
 
Laatst bewerkt:

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Als je denkt dat je dit leuk vind zou ik het wel een eerlijke kans geven. Mijn ervaring is dat je met slecht gereedschap jezelf helemaal de knetter irriteert om er vervolgens nooit meer naar te pakken. Ik ben meer van een leuke tweedehandse kopen, die raak je ook weer kwijt voor een gelijkwaardig bedrag als je het niks vindt.
En als je dan echt geïnteresseerd bent kun je nog opschalen al kun je dan met die tweedehandse vaak al een heel eind komen.

Succes met je keuze!
 

Sjober

Nieuw lid
14 jun 2018
1
1
Hi,
Ik heb dit draaibankje thuis staan, en ben er eigenlijk wel positief over. Het hangt natuurlijk helemaal van je verwachtingen af. Ga er niet vanuit dat je de mooiste werkstukken kan maken, maar voor wat kleinere dingetjes of gewoon uitproberen van de hobby is het prima hoor.
Zo heb ik best leuke schaaltjes, kaarsenstandaards, kerstboompjes en zo weten te maken, en als ik handvaten voor bijvoorbeeld een hobbelpaard wil maken dan kun je hier best mee uit de voeten.
Handig om te hebben en ik gebruik 'm zo af en toe, maar ik ben er wel achter dat dit niet per se mijn tak van houtbewerken is. En dan scheelt het dat je daar voor een kleine € 100 achter kan komen, en niet eerst een veelvoud daar aan uit hoef te geven.

Wel een setje draaibeitels bij HBM gekocht, wat er bij geleverd is is echt de moeite niet waard.

Gr Sjoerd
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Ik ben heel lang geleden begonnen met houtdraaien, met een hulpstuk(Bosch) voor een boormachine met kraag 43 mm.
Daarna iets geknutseld met een wasmachinemotor , daarna de Ferm - Einhell draaibank en zo de hele weg afgelegd naar een echte , moderne, draaibankje. Woodfast 305 . tegenwoordig wordt de 305 verdeeld door Record power. Deze laatste maakte van draaien echt een feest.

Primitief draaien heb ik dus ervaren, en ben steeds geïnteresseerd om op iets van lage kwaliteit uit te proberen om te ervaren hoe ver ik ermee geraak , het verschil dat het mannetje kan maken en waar de limieten van de machine echt zitten .

Maar dit Lidl gedoe, zou ik echt laten liggen. Het lijkt erop dat dergelijke machines gemaakt worden om de afvalberg te vergroten.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Houtdraaien lijkt mij een erg bevredigende en leuke activiteit, echter 0 ervaring mee.
Nu zou ik weleens wat kleine zaken (deurknoppen e.d.) willen kunnen maken om wat te experimenteren, maar door beperkte ruimte en weinig ervaring wil ik eerst klein starten.
Ik kwam deze aanbieding tegen van de Lidl: Draaibank online kopen | LIDL
60€ is geen geld om eens te experimenteren. Iemand die ervaring heeft met dit apparaat en/of mij kan adviseren of ik hier goed aan doe?
Ik weet een houtdraaier in Boxtel, Clemens.K, vraag die eens via PB of je een keer bij hem mag komen kijken?
Hij is ook lid van een houtdraaivereniging.
 

Bas Barthen

Nieuw lid
8 dec 2022
4
1
Leiden
Ik kocht ook een Parkside voor 70 euro. Heb er 700 euro lol van gehad, maar inmiddels is 'ie voor de tweede keer - en nu definitief - retour. Bij de eerste brak de leunspaan, de tweede keer leek de aandrijving door te slippen en maakten de lagertjes een enorme herrie (doet de machine sowieso nieuw uit de doos al). Ik was na twee werkstukjes al 'om' en heb een prachtige Record Power gekocht; houtdraaien is een blijvertje!

Parkside lijkt over het algemeen redelijk spul te maken voor het geld, maar van draaibanken moeten ze weg blijven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is een goeie keuze! Ik heb de voorloper nog zonder de variable snelheid (en tot mijn grote verdriet ook zonder bedverlenging) en die weegt aanzienlijk meer dan die parkside bank. Al veel dingen mee gemaakt. Tip: HBM verkoopt een klauwplaat die hierop past (mocht je die nog ontberen).
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Dat is een goeie keuze! Ik heb de voorloper nog zonder de variable snelheid (en tot mijn grote verdriet ook zonder bedverlenging) en die weegt aanzienlijk meer dan die parkside bank. Al veel dingen mee gemaakt. Tip: HBM verkoopt een klauwplaat die hierop past (mocht je die nog ontberen).
Jouw opmerking over het ‘oude’ model deed mij ineens twijfelen. Ik heb idd ook dat model, dus de 1014 ipv 1015.
Er zit een Axminster klauwplaat en wat draaibeitels bijgeleverd, dus ik ben als het goed is voorzien! Nu nog oefenen 😛
 
  • Leuk
Waarderingen: B.Krijnen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.