Ervaring HBM lijmklemmen gezocht

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Hoi!

Ik ben opzoek naar wat langere lijmklemmen met te beginnen aan de bouw van een bureaublad. Word ongeveer 80cm diep en ik hoop hierna nog wat meer moois te gaan maken!

Nu zie ik veel Bessy voorbij komen maar dat is me nu nog een te zware investering voor deze hobby.

Ik zag wel deze klemmen van HBM voorbij komen:

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het niet vinden via de zoekfunctie op het forum dus excuus als dit al eens besproken is! Ik heb wisselende ervaringen met HBM dus vandaar de vraag..

Of kan ik het beste voor 3/4 pijpklemmen gaan en hier van weg blijven?

Alvast hartelijk bedankt!
Groetjes,
Michel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb er 6 stuks hangen. Voor de normale prijs niet de moeite vind ik. Ze zijn voorzien van een breed steunoppervlak wat normaal gebruikt zou worden als referentie (zodat alles vlak ligt) maar ze zijn zo krom dat dit niet haalbaar is. Ze zijn wel robuust maar niet uniform (de gaten waar je de pin voor de eindstop doorheen steekt zitten bij elke klem op een andere positie) en de hendel voor aandraaien is te dun/flexibel en buigt dus bij teveel kracht zetten.

Ik klaagde erover en omdat ik de laatste voorraad had gekocht kreeg ik er 4 van de 6 gecrediteerd, waardoor de prijs voor mij in lijn lag met wat ik kreeg. Voor het normale bedrag zou ik ze niet weer kopen.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Voor iets meer geld koop je goede pijpklemmen.
Ik heb deze groene gekocht via fine-tools: Pipe Clamps, Clamp Heads | FINE TOOLS
en de pijpen met voorgesneden schroefdraad bij Toolstation (zoek op pijpnippel)


Al moet ik eerlijk zeggen dat de corpusklemmen van Bessey wel fijner werken. Als het een incidenteel project is, wellicht kan je ze lenen van een forumlid? Ik weet niet waar je woont....
 
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb er hier 6 liggen van 1200mm. Idd de niet uniforme gaten zijn erg lastig. Ik had er 3 besteld, klaagde over de gaten en kreeg er prompt 3 gratis nageleverd. Met 6 voor 60€ heb ik ze maar gehouden, maar zou de klemmen voor de normale prijs niet aanraden.

Als je bij mij in de buurt woont mag je ze wel lenen, liggen de komende tijd toch niks te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Ik heb ze ook.
Ze klemmen wel.
Ze zitten ook in de olie, omdat het geen roestvrij staal is. In een vochtige schuur gaan deze roesten, of je moet ze goed vettig houden, maar dat vind ik lastig bij hout in de buurt.
De corpusklemmen van Bessey is echt van een heel andere orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik was al bang voor de kwaliteit. Ik heb weer wat meer tijd voor deze leuke hobby dus het idee is dat het niet incidenteel gebruik word :).

Ik ga musicus zijn tip opvolgen!

Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Hey ik zag toevallig deze


Iemand ervaring? Als ik zo lees lijkt het verschil met Bessey de maximaal overdraagbare kracht. 400kg (+- 4kN) voor deze Piher dingen t.o.v. 8kN van Bessey.

Deze of een set pijpklemmen + buis scheelt 7 euro namelijk.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik ken ze niet maar het zijn zo te zien Bessey klonen. Als het verschil met pijpklemmen zo klein is zou ik die Piher klemmen kopen....
 
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Als je blad 80cm diep wordt is een paar cm extra wel prettig tijdens het verlijmen. Het verschilt een beetje per merk wat het effectief klembereik is t.o.v. nominaal.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh en mroden

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ondertussen heb ik mijn geld gezet op de Piher PRL400 klemmen. Zien er solide uit! Als het tegenvalt geef ik zeker een gil maar ik denk zomaar dat ze prima zijn!
 

mullym

Nieuw lid
7 feb 2018
6
1
mmh ik ben eigenlijk best tevreden over mijn hbm klemmen 🤣
Al heel wat tafels mee verlijmd. Wel met lamellen er in en goed strak gekregen met houten balken over de verlijmde stukken.
Maar als ik al deze reacties lees toch maar eens kijken naar Bessey Corpus klemmen...
 
  • Leuk
Waarderingen: MdeJongh

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik heb nu 3 Piher PRL400 klemmen en ik ben enorm tevreden! Knetter recht. Voldoende kracht voor een schappelijke prijs. Ik raad ze echt aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.