Erg veel vezels losgetrokke

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo das Erg intresant
kan je meer uitleggen wat het gevaar dan is als je een rechte uitsparing maakt ?
ik heb namelijk juist die raad gekregen omdat ik wat sugelde met de juiste hoek aanhouden
en het was toch wel een zeer bekwame draaier die me dit aanrade
ik heb ook nog geen enkele schaal gehad die loskwam met de rechte voet en ik heb een nova g 3 schuk met reces
ik heb er toen inderdaad aan gedacht om zo een beitel te maken als Roestige al liet zien
maar ben toen de uitsparing recht gaan maken
wel zo dat de chuck altijd de bodem van de schaal raakt
ik hoor het altijd graag als ik iets verkeerd doe dan kan ik weer wat verbeteren :)
mvg tom

Tom, Ik zeg niet dat een rechte uitsparing (reces) gevaarlijk is, of als jij dat zo begreep dan heb Ik het niet goed uit gelegd, sorry if that is so.

What Ik probeerde te zeggen dat als je een beitel maakt/gebruikt, die een zwaluwstaart reces maakt, dat je moet zorgen dat die goed past, en ls dat niet is, kun je makkelijk een zwakke greep op het hout hebben.

Een haaks reces is beter dan een die te ver gaat, vlug tekeningetje kan dit misschien beter uit duiden, waar je kunt zien dat de chuck jaws alleen aan het buitenste van het reces pakken en zo heel slecht houden, het draaistuk kan heel makkelijk uit de chuck komen.

bad fitting reces.jpg

En ja een rechte hoek in het reces is wat Ik ook aanraad, zodat de greep van de klauwen recht tegen de bodem zit, dat is de beste greep.

Een beitel kan beter andersom geslepen worden, net een paar graden verder dan haaks, zodat je een haakse of iets beter dan haakse kant kunt draaien met een zuivere hoek onderin het reces.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is ???
 

Bijlagen

  • bad fitting jaws in recess.jpg
    bad fitting jaws in recess.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.451
541
Oneway heeft een eigen design voor zijn bekken. Ze hebben er een patent op genomen.

Teknatool heeft een zwaluwstaartschraper in zijn assortiment, afgestemd op de gladde zawaluwstaartbekken van de Nova G 3 bekken. Google eens :NOVA Dovetail Chisel SKU: 6008
In de handleiding van de Nova G3 staat ook en hoofdstuk over "forming recess" en ze leggen uit waarop de constructie van hun bekken is gebaseerd

groeten,
ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Oneway heeft een eigen design voor zijn bekken. Ze hebben er een patent op genomen.

Teknatool heeft een zwaluwstaartschraper in zijn assortiment, afgestemd op de gladde zawaluwstaartbekken van de Nova G 3 bekken. Google eens :NOVA Dovetail Chisel SKU: 6008
In de handleiding van de Nova G3 staat ook en hoofdstuk over "forming recess" en ze leggen uit waarop de constructie van hun bekken is gebaseerd

groeten,
ornament

Yes, Oneway heeft bekken die een groot voordeel hebben over de andere soorten bekken, en Oneway heeft beiden soorten als je die wilt gebruiken.

Als je op de foto hier kijkt kun je beiden soorten zien, de bovenste zijn de zwaluwstaart bekken, en zoals je kunt zien grijpt die heel mooi in de eerste positie. maar als je een grotere tenon wild houden past het niet meer, en dan is de grijpkracht verdwenen, zo voor elke grotere tenon moet je dus een ander stel bekken hebben, en als het hout droogt dan past de bekken die je gebruikt hebt terwijl het hout nat was niet meer waneer het gekrompen is, vooral als je de tenon opnieuw rond moet maken, ook om vierkante balkjes te houden zijn dat soort bekken slechte houders.

Met de gepatenteerde bekken van Oneway houden ze goed op de precieze grote tenon, maar houd ook goed als je grotere tenons wilt maken, de maten die voor grotere stukken beter passen, zo je bent niet gebonden aan een maat voor elke grote van turning dat je maakt, of gebonden bent om meerdere bekken te kopen en dan elke keer die te moeten verwisselen.

Ook het houden van vierkante balkjes gaat prima met deze bekken, Ik heb deze chucks all vele jaren, heb er nu vijf of zes, Ik ben gewoon te lui om de paar soorten bekken die Oneway aanbied te verwisselen, een chuck verwisselen gaat veel sneller, en Ik kan er eventueel een draaistuk in laten zitten en dan met een andere chuck weer beginnen.

De Oneway chucks are de pinacle of de chucks, made in Canada, de Vicmarc chucks were good but are now made in China, seems quality is gone down de same for Nova and these were always already of a lower standard, not bad chucks en probably good enough for the hobbyist, there are several other ones that I would not touch, I’m too much used to how my face looks now, and want to keep it that way ;)

Chuck jaw differences.jpg

Sommige draaiers denken goedkoop is betere koop, en dan krijg je zoiets, komt toe op de vloer en verwonder zich wat er gebeurd is, hij had geluk dat hij nog toekwam, sommige zijn niet zo gelukkig.

Ben voorzichtig, een draaibank kan dodelijk zijn :eek:

What happened ????.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo
dat ik somige dingen verkeerd begrijp
wilt zeker niet zeggen dat jij het verkeerd uitlegd hoor

ik ben nogal goed in dingen verkeerd opnemen :)
en als ik later groot ben en behoefte heb aan een grotere draaibank
staat een oneway chuck zeker op het verlanglijstje
Op de midi vond ik die Oneway chuck te groot
En ik merk nu al bij erg nat hout dat ik regelmatig moet bijspannen tijdens het draaien

En ik ben begonen met draaien op een metaalklauw
en op deze zijn er inderdaad wat blokjes geweest die probeerden te gaan vliegen lol
dan is voor nu deze G3 een leuke chuck
ik zou enkel nog een kleine bekken bij willen hebben zodat het voetje in kleine schalen wat kleiner word
Ornament bedankt voor de link
met die specs en roestige kenis
kan ik ermeschien wel zo eentje maken :)
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 65

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.451
541
Op de midi vond ik die Oneway chuck te groot
En ik merk nu al bij erg nat hout dat ik regelmatig moet bijspannen tijdens het draaien

.... dan is voor nu deze G3 een leuke chuck
ik zou enkel nog een kleine bekken bij willen hebben zodat het voetje in kleine schalen wat kleiner word
Ornament bedankt voor de link
met die specs en roestige kenis
kan ik er meschien wel zo eentje maken :)
mvg tom

Hoi Tom,
dat bijspannen herken ik, dat heeft niets met de keuze van de chuck te maken
De G3 is een zeer degelijke, prima, chuck, en tamelijk vingervriendelijk. Die wordt inderdaad in China gemaakt. Wel in een fabriek die eigendom is van Taknatool, ze hebben dus volledige controle over machinepark, werkwijze, bedrijfscultuur en alle kwaliteitscontroles.
Ik heb al een tijdje een G3 en een Oneway Talon met tower bekken nr 2 erop om midden maat pennen vast te houden ( compressie). De G 3 body moet niet onderdoen voor de Talon body.
Ik was toe aan een 2 de chuck en een aantal bekken. Na lang twijfelen tussen een andere G3 en een aantal towearchtige bekken en een Talon met één breder inzetbare tower bek ( zie bijdrage van Leo hierboven) en heb ik twijfelend een Talon genomen. Heel tevreden over. En met dit vergelijkingsmateriaal valt de kwaliteit van de G3 ook op. Naar mijn mening is die gelijkwaardig. De bekken maken het verschil, men moet er minder van hebben om een een even groot aantal verschillende diameters van in compressie te kunnen vatten ( dat schreef Leo hierboven ook al). Voor het werken met de bekken in expansie, met recess dus, voor je schalen, hebben we een andere situatie: de voordelen van hun bekken vallen volledig weg.

Bij mij is er met de G3 ook nooit een schaal losgekomen als er in expansie wordt gewerkt. Indien de zwaluwstaart nauwkeurig wordt gemaakt met de juiste diameter heeft , ben ik daar heel gerust in. De Talon heb ik nog niet in expansie gebruikt, maar het zal op hetzelfde neerkomen.

Overigens: veel liever met mijn handen tegen een draaiende G3 dan tegen een draaiende Talon. Deze laatste heeft onderbekken die verder kunnen uitsteken en vooral veel agressiever zijn voor de vingers. Zelfs als ze evenveel uitsteken als bij de G3 is het verschil goed ( hard) voelbaar.

Ik heb zo,n schraper gemaakt uit een een oude stalen schuine schraper, die ik nog nooit had gebruikt. Deze was voorheen mogelijk nog iets anders, maar dat was voor dat die hier aanbelande. Ik was het beu om elke keer de hoek te controleren, dus heb ik de schraper op maat gemaakt.


groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Tom,

snip//snip//snip

Overigens: veel liever met mijn handen tegen een draaiende G3 dan tegen een draaiende Talon. Deze laatste heeft onderbekken die verder kunnen uitsteken en vooral veel agressiever zijn voor de vingers. Zelfs als ze evenveel uitsteken als bij de G3 is het verschil goed ( hard) voelbaar.

Ik heb zo,n schraper gemaakt uit een een oude stalen schuine schraper, die ik nog nooit had gebruikt. Deze was voorheen mogelijk nog iets anders, maar dat was voor dat die hier aanbelande. Ik was het beu om elke keer de hoek te controleren, dus heb ik de schraper op maat gemaakt.


groeten,
Ornament

Je kunt natuurlijk altijd een stuk van een oude sok over de bekken trekken, er worden speciale banden voor dit verkocht, maar het beste is (zoals Ik geleerd heb) je handen altijd aan jouw kant van de toolrest te houden, hout en staal zijn altijd de winners als je in de weg komt.

Lee Valley verkoopt deze

chuck cuff.jpg


Ik was het beu om elke keer de hoek te controleren, dus heb ik de schraper op maat gemaakt.

En ja dat was een andere reden voor mij om een Oneway chuck te kopen, haaks was voor mij veel makkelijker te doen en het niet gebonden zijn aan één maat en precieze tenon of reces maakte dan nog meer een goede reden om met een Oneway chuck te gaan.

Metallurgisch steekt de Oneway kop en schouder boven de concurrentie met gehard staal en mangaan fosfaat coating en nikkel plated body, maar ja kost meer en dat is dus meestal de reden waarom we now zoveel Chinees spul binnen krijgen, niet omdat het betere kwaliteit is.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Klopt helemaal Ornament
ik ben ook erg tevreden met mijn G3
deze heeft me tot nu toe nog niet gebeten :)
met die metaalklauw was dat wel een ander verhaal
Leo ik probeer inderdaad me vingers aan de juiste kant te houden :)
ik geef je helemaal gelijk
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.