Erg veel vezels losgetrokke

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
ben since kort weer terug aan het draaien
en nu loop ik tegen een probleem aan
ik krijg mijn tenon niet netjes
ik heb al zo een beetje elke beitel geprobeerd en blijf dit resultaat krijgen
voor de buitenkant werkt een vormguts 100 maal beter dan de schalenguts
maar ook die geeft geen nette afwerking als ik de tennon probeer te maken
als iemand weet wat te proberen hoor ik het graag
ook is het hout erg in onbelans door middelpuntvliegende kracht
verzameld al de hars zich aan 1 kant dit zorgt ervoor dat 250 a 300 toeren echt wel de max is
ik vroeg me af of er nog slimme trucjes bestaan om de balans beter te krijgen ?
Mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 474

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hars, snel gegroeid vuren, lijkt het - ik zou een stukje 'leuk' hout nemen esdoorn, kersen, plataan - vuren is eerder werk dan hobby.
Ik zou trouwens een tenon eerder een voet noemen die je van buitenaf spant, het lijkt op de foto wel alsof je in dat gat wil gaan spannen?

Wat betreft de onbalans: een zwaardere draaibank helpt. Contragewichten ook, maar dat doen mensen meestal niet voor een simpel schaaltje.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Dat ga ik zeker proberen spijker :)

hoi Jurriaan
leuk hout is leuk als je het hebt
ik heb dit hout nu en dit dwingt me wel om meer techniek te gebruiken om glad te kunnen werken
ik wou inderdaad het schaaltje langst binnen opspannen
tot nu toe heb ik bijna altijd zo schaaltjes gedraaid na een paar keer een afgebroken voetje te hebben gehad
ik zal eens uitzoeken wat de juiste nederlandse naam is zodat ik het tegoei zeg volgende keer :)
en bedoel je met zware draaibank de motor of het onderstel ?
Mijn onderstel is volgens mij nu wel zwaar genoeg
Mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 417

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hoi Tom, de holte die je gemaakt hebt heet in het Nederlands een kamer(tje). De perfekte manier om een opspanmogelijkheid te creëren zonder schade aan de buitenkant van je werkstuk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een tenon is een voet, een recess is die holte waar net over gesproken wordt. Je onderstel ziet er juist heel licht uit, het kleeft aan het plafond :)

Maar als het geheel bij 300 toeren al wiebelt, klopt er toch iets niet.

Wat betreft leuk hout: je bent van harte welkom om eens langs te komen. Ga anders op 14 november vanaf 10:00 eens langs bij Jan Hovens in Venlo,
daar vind je dan veel houtdraaiers en bovendien kun je vast wel een leuk stukje hout scoren (of tien).
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Bedankt Nerflander
heb ik weer iets bijgeleerd

Jurriaan
de bank trilt nu zo door de onbelans in het hout dezelfde afmeting
kastanje hout kletsnat draait tegen 1200 toeren zonder enige beweging of trilling
tips om onderstel beter te maken hoor ik graag :)

en een uitnodiging om eens bij jou te komen kijken sla ik zeker niet af :)
ik zal zeker met Jan mailen en kijken of hij me erbij wil hebben de 14
vorige keer dat Jan zo een leuke dag organiseerde was ik veel te laat daar
( te lang aan het draaien geweest )
Verder vroeg ik me af of er meer draaiers zijn die vormgutsen gebruiken om een gladder afwerking te krijgen
aan de buitenzijde van schaaltjes
ik weet dat dit meestal word afgeraden maare
in een oude houtdraaiboek blijkt dat vroeger alles werd uitgehold met een vormgust
en ik merk dat ik veel fijner met meer controle kan werken in somige houtsoorten
dan met mijn schalengutsen
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
mvg tom
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Op zaterdag 24 oktober heeft Radius, de Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers, haar jaarlijkse centrale demodag in Ede: Galvanistraat 13.
Deze is gratis toegankelijk voor iedereen die belangstelling heeft. Er is een expositie/wedstrijd aan gekoppeld. Er worden allerlei demonstraties verzorgd en ook zijn commerciële partijen aanwezig, o.a. Baptist.
Voor details zie: http://www.houtdraaien.com/wp/
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik geloof dat Christiaan Jörg ook vormgutsen gebruikt. Maar als je op detailniveau kijkt hoe de snede tegen het hout aankomt, maakt de vorm van de beitel niet zo heel veel uit. Persoonlijk heb ik een 10 mm guts met een rechte voorkant waarvan ik de zijkant gebruik om te snijden als het echt heel lastig hout is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Ja chr. Jorg gebruikt meestal Europese (duits) model vormgutsen. Ik heb meerdere cursussen bij hem gedaan. Hij gebruikt voor wat dieper uithollen langere vorm gutsen deze worden volgens mij op verzoek gemaakt. Platte beitelword niet gebruikt net zo min als een voordraaiguts. Voor dieper werk zijn er wel eEngelse modellen. Mijn info is al van een paar jaar geleden dus er kan natuurlijk iets veranderd zijn. Ik draai dus het meeste met het duitse model. Bij zwaar draaiwerk pak ik wel mijn schalenguts dus het Engelse model. Volgens mij maakt het voor gewoon draaiwerk niet uit welke guts je pakt. Mits je de techniek beheerst.
 
Is ook prima glad te krijgen met een schaaldraaiguts hoor. Liefst een ietswat grotere(13 of 16mm) en dan vanaf het centrum beginnen en de beitel schuinhouden totdat hij netjes snijdt en dan naar de buitenkant bewegen.(beetje moeilijk uit te leggen maar het is zeker te doen, even oefenen voor de juiste beitelstand)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi allemaal
ben since kort weer terug aan het draaien
en nu loop ik tegen een probleem aan
ik krijg mijn tenon niet netjes
ik heb al zo een beetje elke beitel geprobeerd en blijf dit resultaat krijgen
voor de buitenkant werkt een vormguts 100 maal beter dan de schalenguts
maar ook die geeft geen nette afwerking als ik de tennon probeer te maken
als iemand weet wat te proberen hoor ik het graag
ook is het hout erg in onbelans door middelpuntvliegende kracht
verzameld al de hars zich aan 1 kant dit zorgt ervoor dat 250 a 300 toeren echt wel de max is
ik vroeg me af of er nog slimme trucjes bestaan om de balans beter te krijgen ?
Mvg tom

Tom zacht hout kan je echt wel problemen geven om dat hout goed glad te draaien, Ik raad een platte beitel af om aan schalen te gebruiken, kan echt gevaarlijk zijn en is bedoelt voor spindel draaien.

Een een schalen guts (Bowl gouge) is je beste keuze, maar dat wil niet zeggen dat die je problemen doet verdwijnen.

Als Ik een recess maak gebruik Ik een scraper om die netjes en scherp en zuiver te maken, als dat niet lukt met een goed geslepen bijtel, (gebeurd zelden), dan gebruik Ik dunne CA en laat dat in het hout trekken en draai het recess opnieuw, dat moet je goede resultaten geven.

Een van de twee middelste gebruik Ik voor het maken van een recess, en de uitkomst is normaal zoals in deze foto’s.
scrapers.jpg Recess 1.jpg Recess.jpg

Aan de buitenkant zou Ik zeggen laat alles eens wat drogen dat zal wel wat helpen en ander wat olie in get hout laten trekken als het goed droog is en nog niet werkt, de olie vult de ruimte tussen de houtvezels en helpt om gladder te draaien in zacght en ander moeilijk hout zoals met slaap er in, good luck and have fun :D
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou Jurriaan
Ik had het bijna opgegeven na jou raad
om met makkelijker hout te gaan werken
maar tja de naam zegt het al een beetje he op eigen houtje

Ik bedacht me dat het eerste hout waar ik mee draaide eigenlijk ook niet geschikt was voor een beginner
het was inderdaad erg zacht hout en eigelijk al te zwaar aangetast door de slaap
en toen moest de techniek inderdaad zeer juist zijn om een goed resultaat te krijgen
pen blijkbaar deed ik toch nog erg veel een beetje verkeerd
dankzij een combie van al de goede raad hier krijg ik nu een veel netter resultaat
Roestige tip werkt al heel goed
verder lag er wel een hele hoop gewicht op mijn onderstel maar dit lag allemaal vrij los
nu heb ik alles met houten spie'en muurvast geslagen en de draaibank is een heel stuk stabieler
1200 toeren was deze keer geen probleem voor hetzelfde stuk hout :)
verder blijkt bij nader onderzoek er een geul in het midden van mijn slijpsteen te lopen
en natuurlijk ben ik mijn afritser kwijtgeraakt in de verhuis
leunspaan enkele milimeters lager maakt ook al een wereld van verschil image.jpg nog niet perfect maar ik ben er al heel blij mee
iedereen alweer erg bedankt voor al de goede raad
het blijft me toch verbazen op welke fijne manier dit forum met zijn behulpzame leden
me al zoveel geleerd heeft
mvg Tom
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Vandaag een deel van het hout al in iets handelbare en sneller droog te krijgen blokken gezaagd
een deel mag binnen drogen onder een afdak image.jpg
en een ander deel buiten als experiment om te kijken of ik er slaap in krijg image.jpg
Ook nog wat kleine schaaltjes die al wat droger waren voorgedraaid image.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Tom. .... hier een foto van die beitel waar we het laatst over hadden.
Het idee is niet van mij zelf. ... de uitvoering wel :cool:

20151027_114835.jpg

Hier maak ik dus de kamer mee voor mijn chuck.
De schaal op de foto is eiken.... ik weet niet hoe deze beitel zich zou verhouden bij zacht en nat hout zoals jij dit hebt gehad.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Tom. .... hier een foto van die beitel waar we het laatst over hadden.
Het idee is niet van mij zelf. ... de uitvoering wel :cool:

Bekijk bijlage 37448

Hier maak ik dus de kamer mee voor mijn chuck.
De schaal op de foto is eiken.... ik weet niet hoe deze beitel zich zou verhouden bij zacht en nat hout zoals jij dit hebt gehad.

Een beitel zoals deze word nogal eens aanbevolen voor het maken van een zwaluwstaart reces, maar je moet daar wel voorzichtig mee zijn, omdat er bekken met verschillende graden gebruikt worden, en zo kan je dan een chuck bek hebben die alleen aan het uiterste buitenkantje houd, terwijl je precies zo dicht bij de bodem zou willen houden, sommige chuck makers adviseren voor een bijna rechte hoek in een reces (kamer ???)

Ook voor de bekken van een Oneway chuck is dit de verkeerde hoek, daar wil je namelijk een bijna 90 graden hoek hebben voor het sterkste houvast.

Some more info here,

Recess spec's.jpg Jaw design and HOLDING Power.jpg Oneway chuck jaws.jpg
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo das Erg intresant
kan je meer uitleggen wat het gevaar dan is als je een rechte uitsparing maakt ?
ik heb namelijk juist die raad gekregen omdat ik wat sugelde met de juiste hoek aanhouden
en het was toch wel een zeer bekwame draaier die me dit aanrade
ik heb ook nog geen enkele schaal gehad die loskwam met de rechte voet en ik heb een nova g 3 schuk met reces
ik heb er toen inderdaad aan gedacht om zo een beitel te maken als Roestige al liet zien
maar ben toen de uitsparing recht gaan maken
wel zo dat de chuck altijd de bodem van de schaal raakt
ik hoor het altijd graag als ik iets verkeerd doe dan kan ik weer wat verbeteren :)
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.