Elektromotor,

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,

Ben in het bezit van een lintzaagmachine van het type Elektromachines,BSEm370 hobby line(cloon van Electra Beckum),heb een tijdje terug ook al eens een vraag gestelt ,toen de geleider was gebroken,maar nu is de elektromotor in rook opgegaan,dus mijn vraag is :is er iemand die nog een motor heeft liggen,of een adres weet waar je deze kleine motoren eventueel kunt betrekken.
Heb dus al eens zitten sneupen,maar in deze materie zit ook heel veel verschil.
Eventueel een paar maten en gegevens:230 volt 0,37kw ,asdiametr 14 mm met inlegspie.flensmotor,gat afstand diagonaal 85mm.
Machine is van 2010,als de lak duurder wordt dan de brief,dan kan ik hem dus altijd voor onderdelen aanbieden(maar ja dan heb ik nog geeen andere lintzaag).
Zal indien wenselijk foto,s uploaden.

bvd MWRV,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het is een standaard B14 flensmotor. Die kan je bij elke willekeurige elektromotorboer bestellen. Zal zo'n 100 euro in de btw kosten.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Met een beetje handigheid kan je iedere moter met een as diameter van 14 er op monteren. Zal eens kijken wat ik hier liggen heb. Kost 3 euro per kilo dan
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zou dan wel voor iets meer vermogen kiezen, een opgenomen vermogen van 370w is wel weinig.
E.e.a. natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je machine.
Een nieuwe bij Lidl kost ongeveer net zoveel :p
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
hallo,
Eerst bedankt voor de reacties,zijn dus nog wel mogelijkheden,en zat nog eens op een site,en daar zijn er motoren met een laag aanloopkoppel en hoog,wat is hier het nodige verschil.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Een motor met hoog aanloopkoppel heeft een extra startwikkeling met zijn eigen condensator. Deze wikkeling wordt uitgeschakeld als de motor op snelheid is. Dit gebeurt door middel van een ingebouwde centrifugaalschakelaar.
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Dit is zoals ik het dan omschrijven op zich wel beter,alleen wat meer onderdelen?of zit ik met mijn gedachten gang verkeerd.
Je had het nog over een standaard b14 motor,maar zijn deze ook met flens in verschillende maten,en dan bedoel ik de diagonale gaten in de flens voor montage.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Grote flens is B5, kleine flens is B14. Je hebt nu een grotere motor gekozen, kijk even of hij dezelfde as maat heeft en of het toerental juist is.
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,
Ja zie ik moet dus even zien,kan het toerental niet ontdekken ,want staat niets op de motor,moet ik even specs ophalen van een Beckum/Metabo,want teveel toeren lijkt mij ook niet handig denk ik zelf????
Aanloopkoppel wel aan te raden?
Eerst bedankt voor de hint,

MWRV,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het kan geen kwaad en dit is vermoedelijk een van de voordeligste aanbieders van een nieuwe motor. Als de motor geen typeplaatje heeft, kan je het toerental even terugreken. De bandsnelheid wordt wel gegeven.
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Heb dit geprobeerd ,met de kennis van de lts,is toch een 50 tal jaar geleden,maar kom volgens mijn berekening op iets van 1450 ,maar ga dit toch eens verder uit zoeken.
Maar zat zo nog eens wat machines te bekijken en daar zitten ze om de 1500/min.en allen rond de 370w,maaar zoals eerder hier is gemeld,is iets meer vermogen ook wel aan te raden.
Zal laten horen welke beslissing ik heb genomen hierin.

MWRV,
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,

Nog even een update,ga hier op het forum vragen op het marktplein of er iemand misschien nog in het bezit is van een motor,als dit niet lukt ,dan ga ik hem strippen ,en onderdelen zien te verkopen.
Stond op MP wel een zelfde soort,maar deze persoon heeft niet /wil niet opsturen,en afstand is eigenlijk te groot.
Nieuwe motor zit op een 100,00 euro,is mijn mening om er iets bij te doen ,en heb ik ook een Lintzaag.

MWRV,
 

mm22

Nieuw lid
7 jun 2017
16
0
Oudehaske (Friesland).
Hallo,nou dat hoop ik eigenlijk niet,was ook niet mijn bedoeling.
Weet je het is een afweging hierin,andere motor kan goed,en uit financieel oogpunt maakt dit niets,maar machine is toch 10 jaar oud,en is ook al eens wat afgebroken,wat weer is hersteld/dus het is of of en en.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.