Elektra Beckum UK220U motor geen kracht

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
20
18
Kapellen (Antwerpen)
Mijn elektronica kennis is beperkt. Waar zit de aanloopcondensator?
op de foto's die je deelt zie ik één mogelijk component dat een aanloopcondensator zou kunnen zijn, dat is het witte blok bovenaan op deze foto. Het kan ook dat daar andere elektronica in zit zoals @chevy66 opmerkt, als het de condensator is, zou er een aanduiding van de capaciteit moeten opstaan, bij voorbeeld "3 μF - 400V" - het getal μF hangt af van je specifieke motor, dat kan groter zijn, maar zelfs ook kleiner dan 1.

Er zijn twee modellen aanloopcondensator die courant gebruikt worden, de ene is cylindrisch zoals de witte componenten bovenop de motor op deze foto of deze foto, tegenwoordig meestal wit (heel soms zwart) en met een plastic behuizing, bij wat oudere toestellen hebben ze vaak een zilverkleurige aluminium behuizing. De andere is een blokje met twee draden (soms stekkertjes) zoals de modellen op deze site.

De functie van een aanloopcondensator is om de hulpwikkeling van de motor bij het opstarten te voeden, zodat de motor in de juiste draairichting vertrekt. Als die condensator echt stuk is, blijft de motor meestal lichtjes brommend stilstaan - als je manueel de motor zou doen draaien (bij een zaagmachine af te raden :) ), gaat hij in de meeste gevallen wel van start. Helaas gaat zo'n condensator heel vaak eerst aftakelen en dan draait de motor nog wel, maar met een groot verlies aan kracht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dit is een koolborstelmotor. Als er een condensator op zit, is die voor ontstoring.
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Dat witte blok achter op je motor zit ingegoten elektronica in. Die zeer waarschijnlijk stuk is. En is niet los te koop.
Oeps, dus waarschijnlijk niet eenvoudig op te lossen. Zou ik een kans maken bij een revisiebedrijf van elektromotoren? Verder is het een prachtige machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er was laatst ook iemand op het forum met zo'n machine. Ook met problemen. Zo'n universeelmotor doet het ook zonder elektronica. Maar dan heb je geen aanloopbegrenzing en geen rem.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Probleem kan ook in die Klinger & Born motorschakelaar zitten.
Daar zit ook het houdrelais ingebouwd.
Er gaan 3 of 4 draden naar de motor, fase, N en randaarde.
Wanneer er een 4e draad is, dan is deze van de thermische beveiliging.
Laat de motor eens lopen buiten de motorschakelaar om.
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Probleem kan ook in die Klinger & Born motorschakelaar zitten.
Daar zit ook het houdrelais ingebouwd.
Er gaan 3 of 4 draden naar de motor, fase, N en randaarde.
Wanneer er een 4e draad is, dan is deze van de thermische beveiliging.
Laat de motor eens lopen buiten de motorschakelaar om.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen.
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Bedankt voor de tip, ga ik proberen.
De stekker heeft blauw/bruin
De motor heeft de draden; zwart/blauw/bruin/grijs/wit.
De toerenregelaar heeft de draden; blauw/bruin/grijs/wit ( dus geen zwart)
Op welke manier kan ik de motor buiten de schakelaar om laten lopen?
Alleen de bladen blauw/bruin aansluiten?
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_5796.jpeg
    IMG_5796.jpeg
    135,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5800.jpeg
    IMG_5800.jpeg
    133,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5799.jpeg
    IMG_5799.jpeg
    95,8 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5797.jpeg
    IMG_5797.jpeg
    115,5 KB · Weergaven: 12

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb gegoogled en een foto gevonden van een am18 motor.
bruin en blauw zijn volgens mij voor de voeding en zwart voor de thermische beveiliging.
 

Bijlagen

  • IMG_0370.png
    IMG_0370.png
    605,9 KB · Weergaven: 19

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij zit de thermische beveiliging in de schakelaar. We hebben nog niet zo lang geleden over zo'n zelfde motor zitten nadenken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Chevy,

Weet het ook niet helemaal zeker, heb onderstaande gevonden.
Is natuurlijk niet van deze machine/motor maar daar vind ik niets meer van.
Maar dit is wel zelfde type schakelaar.
Dit suggereert toch dat er een breekcontact in de motor zit wat ook ingrijpt op het houdrelais.
In de gebruikershandleiding van Elektra Beckum lees je ook dat je moet wachten tot de motor afgekoeld is voordat je weer kunt starten, ook dit suggereert dat er de tenperstuurbeveiliging in de motor zelf zit.

RDR
Wanneer dit inderdaad een breekcontact is komt er dus spanning te staan op de zwarte draad.
 

Bijlagen

  • IMG_0373.png
    IMG_0373.png
    94,6 KB · Weergaven: 24

jorisvh

Post veel
thermische beveiliging kan een bimetaal zijn waar de motorstroom doorloopt en dat het contact verbreekt als de temperatuur te hoog wordt.

het kan ook PTC-weerstand (positive temperature coëfficiënt) zijn die ergens in de wikkelingen zit. als de temperatuur te hoog wordt, neemt de weerstand sterk toe. als je die PTC opneemt in het stuurcircuit van het houdrelais schakelt het relais uit als het te warm wordt.
dit is waarschijnlijk wat er hier in zit.
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Het probleem is opgelost en ik zaag zonder problemen weer 30mm berkenmultiplex.
Ik heb alle contacten gecontroleerd en gereinigd. Ondertussen is ook alles uit elkaar geweest en gesmeerd. Ik had de zaagmachine aangesloten via een Festool midi stofzuiger zodat de stofzuiger automatisch aan gaat bij het bedienen van de zaagmachine.
Nu blijkt dat dit ook mede het probleem is geweest.
De kabellengte en het via de stofzuiger de stroom betrekken is dus geen succes. Nu onafhankelijk 230VRA aangesloten en de zaagmachine werkt als weer nieuw.
Iedereen super bedankt voor het reageren en meedenken.
Gelukkig is de machine gered en weer geschikt voor jaren lang plezier.
 

Bijlagen

  • IMG_5810.jpeg
    IMG_5810.jpeg
    105,8 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: thomasz en elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.