Elektra Beckum UK220U motor geen kracht

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Hallo allen,

Ik heb een UK220E zaagmachine en de motor heeft niet voldoende kracht om b.v. 18 mm berken multiplex te zagen.
De motor slaat dan af. Bij het zagen van hout van een kleinere dikte blijft de machine gewoon draaien. Waaraan zou dit kunnen liggen?
Indien iemand interesse heeft om de machine in de huidige staat te kopen, graag ook reageren.
Machine heeft een onderstel en ziet er zeer netjes uit.
Alvast bedankt.
Groet Elimar
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Misschien een stroommaximaalbeveiliging die je motor tript bij overbelasting? Omdat hij bij dunner materiaal wel blijft draaien; bij dikker materiaal trekt je motor meer stroom en als je dan ook nog een botte zaag hebt trekt hij nog meer en zal de stroom door je motorwindingen te hoog kunnen worden. Een stroommaximaalbeveiliging schakelt je motor dan af om hem voor doorbranden te behoeden.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
18 mm multiplex zou deze machine met gemak moeten kunnen zagen.
Is inderdaad je zaagblad nog in goede staat.
Wat voor motor draaistroom of eenfase.
Sinds wanneer is het dat de motor afslaat en is dit geleidelijk aan gekomen of in 1 keer.
Kun je na het afslaan meteen weer opstarten.
Je zult ons wat meer informatie moeten geven.
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
18 mm multiplex zou deze machine met gemak moeten kunnen zagen.
Is inderdaad je zaagblad nog in goede staat.
Wat voor motor draaistroom of eenfase.
Sinds wanneer is het dat de motor afslaat en is dit geleidelijk aan gekomen of in 1 keer.
Kun je na het afslaan meteen weer opstarten.
Je zult ons wat meer informatie moeten geven.
Het zaagblad is nieuw en scherp. Motor eenfase. Ik heb de machine gekocht en eerst niet gebruikt. Nu kom ik achter het probleem. Na het afslaan kan het direct weer worden opgestart.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Wanneer je na het uitvallen meteen weer kunt starten vermoed ik dat je probleem in de aan/uitschakelaar zit. Deze heeft een relais wat voorkomt dat de machine na spanningsuitval vanzelf weer opstart.
Er zit ook een temperatuurbeveiliging op, maar wanneer die inkomt moet je een tijdje wachten voordat je weer kunt starten, kan me ook niet voorstellen dat de motor earm wordt met 18 mm plaat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Wanneer je na het uitvallen meteen weer kunt starten vermoed ik dat je probleem in de aan/uitschakelaar zit. Deze heeft een relais wat voorkomt dat de machine na spanningsuitval vanzelf weer opstart.
Er zit ook een temperatuurbeveiliging op, maar wanneer die inkomt moet je een tijdje wachten voordat je weer kunt starten, kan me ook niet voorstellen dat de motor earm wordt met 18 mm plaat.
Voortbordurend op dit bericht, misschien wat vergezocht, maar je weet maar nooit:

Als de spanning teveel daalt heb je kans dat het houdrelais jn de schakelaar afvalt, waardoor de motor stopt.
Heb je wel 230 volt, of zit je zaagtafel misschien aan een hele lange dunne verlengkabel of een haspel?
Het zagen van 18 mm kost wat meer vermogen dan dun plaatmateriaal waardoor er meer stroom nodig is, waardoor de spanning teveel daalt.

Of, simpeler, kom je telkens per ongeluk tegen de uitknop?
 
Laatst bewerkt:

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
20
18
Kapellen (Antwerpen)
Doet me toch heel erg aan een zieltogende aanloopcondensator denken, die dingen geven het na een aantal jaren wel vaker op. Bij leveranciers van elektronica onderdelen kost dat hooguit een paar euro. Probeer de μF zo dicht mogelijk bij de originele te houden en de toegelaten spanning minimaal 400V en je hebt voor weinig geld terug een krachtige motor.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik de UK niet de andersom versie van de PK? Ken de zaag verder niet maar het zal toch niet zijn dat je het blad moet omdraaien?
 

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Wanneer je na het uitvallen meteen weer kunt starten vermoed ik dat je probleem in de aan/uitschakelaar zit. Deze heeft een relais wat voorkomt dat de machine na spanningsuitval vanzelf weer opstart.
Er zit ook een temperatuurbeveiliging op, maar wanneer die inkomt moet je een tijdje wachten voordat je weer kunt starten, kan me ook niet voorstellen dat de motor earm wordt met 18 mm plaat.
Ik heb de zaagmachine grotendeels uit elkaar gehaald en de motor ziet er goed uit.
Waar zit een temperatuurbeveiliging?
Ik moet kijken hoe ik de schakelaar kan testen.
 

Bijlagen

  • IMG_5764.jpeg
    IMG_5764.jpeg
    77,5 KB · Weergaven: 41
  • IMG_5769.jpeg
    IMG_5769.jpeg
    34,8 KB · Weergaven: 33
  • IMG_5770.jpeg
    IMG_5770.jpeg
    81 KB · Weergaven: 32
  • IMG_5772.png
    IMG_5772.png
    354 KB · Weergaven: 34
  • IMG_5766.jpeg
    IMG_5766.jpeg
    73,9 KB · Weergaven: 39

Elimar

Nieuw lid
4 dec 2023
12
2
Winschoten
Doet me toch heel erg aan een zieltogende aanloopcondensator denken, die dingen geven het na een aantal jaren wel vaker op. Bij leveranciers van elektronica onderdelen kost dat hooguit een paar euro. Probeer de μF zo dicht mogelijk bij de originele te houden en de toegelaten spanning minimaal 400V en je hebt voor weinig geld terug een krachtige motor.
Mijn elektronica kennis is beperkt. Waar zit de aanloopcondensator?
 

Bijlagen

  • IMG_5770.jpeg
    IMG_5770.jpeg
    81 KB · Weergaven: 36
  • IMG_5769.jpeg
    IMG_5769.jpeg
    34,8 KB · Weergaven: 35
  • IMG_5763.jpeg
    IMG_5763.jpeg
    146,3 KB · Weergaven: 38

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Dat witte blok achter op je motor zit ingegoten elektronica in. Die zeer waarschijnlijk stuk is. En is niet los te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.