Na wat zaagwerk te hebben gedaan bleef ik me afvragen hoe e.e.a. was aangesloten in de motor.
Bleek dat bij de motor er maar 2 aders waren aangesloten (??) waaronder de groen/gele. Zie foto 1.
De zwarte ader waarvan ik dacht dat dit de motorbeveiliging is, is helemaal niet aangesloten.
De motor uitgebouwd om een grondiger inspectie te kunnen doen.
Het blijkt dat de motor rechtstreeks is aangesloten en de besturingsunit, nog wel aanwezig is (binnenzijde motorkap) , maar buiten werking gesteld. De 3 aansluitdraden zijn kort op de unit afgeknipt.
Ik ben nu aan het zoeken op internet naar meer info over de elektronische unit, maar meer dan een blokschema vind ik niet. Op sommige sites voor reserve onderdelen staat dit onderdeel ook niet (meer) in de lijst.
Vraag me af of er risico's zijn om deze motor op 2 aders aan te sluiten met parallel hieraan de condensator.
Op zich lijkt me het geen probleem want wasmachine motoren sluit men volgens mij op dezelfde manier aan.
Echter, dit is geen wasmachine ;-)
Iemand suggesties en/of info over de besturingsunit?
Heb wat verder gezocht en kwam info tegen dat dit mogelijk een soft start unit is. Er zijn diverse videos op youtube waarin men later schoftstart units inbouwt bij elektrisch gereedschap.