Elektra Beckum PK200 hulpstukken montage

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Klinger born heeft wel een heel stel opbouw schakelaars met remaansturing. Op lopend op motor amperage. Zitten allemaal zo rond de 100 euro. Je kan ook een e mail direct naar klinger & born sturen.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Gekeken bij Klinger Born serie K700. Aansluitschema bijgevoegd voor nullast + thermische motor beveiliging.
Zie onderstaand schema incl. opmerking rechts onder
 

Bijlagen

  • Klinger Born schakelaar aansluiting.pdf
    93,3 KB · Weergaven: 5

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het probleem is dat je voor zo ver ik dat kan terug vinden, vanuit de fabriek een schakelaar had, met een ingebouwde overlastbeveiliging. Een beveiliging die stroom meet door de draden en niet de temperatuur in de motor. De remprint zit blijkbaar in de aansluit kast van de motor en niet in de bedien kast. Om je motor en je rem te laten werken heb je genoeg aan een bediendeel met 3 maakcontacten. De 0098.1001 heeft 4 maakcontacten , je hebt dan alleen geen motorbescherming.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De motor is geen inductiemotor. Het is een universeel, ofwel koolborstelmotor, dus geen rem, maar vermoedelijk iets van een aanloopbegrenzer.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Na wat zaagwerk te hebben gedaan bleef ik me afvragen hoe e.e.a. was aangesloten in de motor.
Bleek dat bij de motor er maar 2 aders waren aangesloten (??) waaronder de groen/gele. Zie foto 1.
De zwarte ader waarvan ik dacht dat dit de motorbeveiliging is, is helemaal niet aangesloten.

De motor uitgebouwd om een grondiger inspectie te kunnen doen.
Het blijkt dat de motor rechtstreeks is aangesloten en de besturingsunit, nog wel aanwezig is (binnenzijde motorkap) , maar buiten werking gesteld. De 3 aansluitdraden zijn kort op de unit afgeknipt.

IMG_3717_LI.jpg

IMG_3718_LI.jpg

Ik ben nu aan het zoeken op internet naar meer info over de elektronische unit, maar meer dan een blokschema vind ik niet. Op sommige sites voor reserve onderdelen staat dit onderdeel ook niet (meer) in de lijst.

Vraag me af of er risico's zijn om deze motor op 2 aders aan te sluiten met parallel hieraan de condensator.
Op zich lijkt me het geen probleem want wasmachine motoren sluit men volgens mij op dezelfde manier aan.
Echter, dit is geen wasmachine ;-)

Iemand suggesties en/of info over de besturingsunit?

Heb wat verder gezocht en kwam info tegen dat dit mogelijk een soft start unit is. Er zijn diverse videos op youtube waarin men later schoftstart units inbouwt bij elektrisch gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.