Elektra Beckum PK200 hulpstukken montage

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Hallo

Heb dit forum af en toe geraadpleegd en heb nu voor wat thuisklussen een 2e hands PK200 gekocht.
Machine ziet er goed uit maar had wat aandacht nodig.
Zo zat de hoogte verstelling van de zaag vast maar heb die inmiddels los kunnen maken. Stof weggehaald en spindel + geleiders ingespoten met WD40.
Andere aandachtspunt betreft veiligheid.
Er mist een beschermkap en de schakelaar is vervangen door een huis tuin en kijken opbouwschakelaar.
Daar moet ik nog iets op verzinnen.

Grootste raadsel voor mij is echter
1. de montage van de extra verbreding van de plaat. Er is geen montage materiaal bij.
2. de groene strip met de 2 zwarte knoppen, geen idee waar deze voor dient.

Iemand suggesties?

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Elektra Beckum PK200 Peter1.jpg
    Elektra Beckum PK200 Peter1.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 55
  • Elektra Beckum PK200 Peter2.jpg
    Elektra Beckum PK200 Peter2.jpg
    72 KB · Weergaven: 53

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
De machine ken ik niet, maar je kan eens kijken op de site kruis.nl. Daar ga je naar het menu 'onderdelen'. Zoek op PK200, dan krijg je een hele rits tekeningen waarop te zien hoe e.e.a. in elkaar zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk12

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
De machine ken ik niet, maar je kan eens kijken op de site kruis.nl. Daar ga je naar het menu 'onderdelen'. Zoek op PK200, dan krijg je een hele rits tekeningen waarop te zien hoe e.e.a. in elkaar zit.
Hallo Thomasz,
Dank voor je snelle reactie. Heb even gekeken maar kom tot de conclusie dat je aan beide zijden van de zaagtafel een alu profiel moet hebben om de verbreding accessoire te kunnen bevestigen. Deze profielen missen bij mij.
 

Bijlagen

  • elektrabeckum PK200 3.png
    elektrabeckum PK200 3.png
    259,6 KB · Weergaven: 40

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor de schakelaar, je hebt in ieder geval een nullastschakelaar nodig.
Je kunt kijken naar deze kant-en-klare schakelaar, waarbij je de huidige schakelaar weghaalt en op de kabel naar de motor een stekker monteert, die je dan in de uitgang van deze schakelaar stopt.

Of je koopt deze, die je dan nog moet inbouwen in een voldoende stevige lasdoos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk12

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Hallo Thomasz,
Dank voor je snelle reactie. Heb even gekeken maar kom tot de conclusie dat je aan beide zijden van de zaagtafel een alu profiel moet hebben om de verbreding accessoire te kunnen bevestigen. Deze profielen missen bij mij.
Wanneer je bij de engelse versie kijkt "table side extension" dan ziet de constructie er weer anders uit.
Misschien dat iemand hier met een pk200, licht in de duisternis kan brengen.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Voor de schakelaar, je hebt in ieder geval een nullastschakelaar nodig.
Je kunt kijken naar deze kant-en-klare schakelaar, waarbij je de huidige schakelaar weghaalt en op de kabel naar de motor een stekker monteert, die je dan in de uitgang van deze schakelaar stopt.

Of je koopt deze, die je dan nog moet inbouwen in een voldoende stevige lasdoos.
Dank voor deze info. Veiligheid voorop!

Had nog een tip gekregen van een collega om even bij AliXpress te kijken, maar eerlijkheidshalve denk ik dat dergelijke artikelen niet aan EU keuringseisen voldoen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Die worden idd in China gemaakt, voor de 2e die ik linkte heb ik ook hetzelfde type bij Ali gezien en gekocht, is inderdaad dezelfde.
Maar deze die Thomasz nu laat zien is qua bouwkwaliteit een stuk minder stevig en is ook niet stofdicht. En ik betwijfel of het een nullastschakelaar is. Een soortgelijke heb ik eerder bij Ali gekocht maar meteen in de prullenbak gegooid, maar met een beetje zoeken vind je inderdaad ook een goede schakelaar uit China.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Dank voor de suggesties en linkjes. Idd, bij Ali loop je natuurlijk altijd een bepaald risico.
Ga nog eens even goed kijken op internet.
Zou graag de schakelaar weer op de originele plek willen monteren, dus maatvoering is ook van belang.


Inmiddels ook bericht van de verkoper dat zij geen montage materiaal (profielen) hebben gevonden voor monteren tafel verbreding.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
Even een update m.b.t. de schakelaar.
Na verder lezen, heb ik op basis van reviews en aantal bestellingen, onderstaande
schakelaar besteld.

Elektra Beckum schakelaar Ali.png


Heb de schakelaar begin deze week ontvangen. Kan niet anders zeggen dat het er aan de buiten kant deugdelijk uit ziet.

Had nog een stukje aluminium plaat liggen en daarvan een passend geheel geprobeerd te maken.
Nog even zwart gespoten want dat lijkt net iets beter dan blank alu.

Elektra Beckum PK200 schakelaar aanpassing.jpg

Vanmiddag proef gedraaid en tevens getest of de zaag ook uit blijft nadat de spanning werd onderbroken en weer terugkeert (stekker eruit en erin). De zaag bleef uit dus volgens mij werkt het.

De motor aansluiting roept bij mij echter wel een vraag op.
Het snoer met drie aders (bruin, blauw, zwart) gaat naar de motor
Het snoer voor de netspanning is 2 aderig (bruin, blauw).

Motor type plaatje zie beneden. Op merk/type motor (zie onderstaand foto) vond ik geen aansluitschema oid.

Elektra Beckum PK 200 motor.jpg

Na lang zoeken onderstaand schemaatje gevonden. Hierin staat de zwarte ader (BK) van de motor weergegeven.

Elektra Beckum motor aansluiting PK200.png


Had gehoopt dat dit voor een rem mechanisme is maar heb getest met en zonder BK aangesloten en het duurt in beide gevallen 7 seconden voor de zaag stilstaat na drukken rode knop.

Iemand nog ideeën?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Remmen door gelijkstroominjectie. Zitten er de juiste contacten in je nieuwe schakelaar?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Omdat contact 13-14 bij het inschakelen wordt gesloten en dus bij uitschakelen wordt geopend denk ik niet dat het gebruikt wordt om te remmen. Hoe zou dan gelijkstroom worden geinjecteerd?
Bij het sluiten van 13-14 krijgt de houdspoel spanning vanuit het elektronische circuit, zodat ik denk dat het voor softstart en beveliging dient, door bij malheur ( bijv. Te hoge temp) de spoelspanning af te schakelen en daardoor de machine uit.
 
Laatst bewerkt:

Pietjepuk12

Nieuw lid
26 aug 2023
12
0
Scheemda
@thomasz & chevy66
Dank voor jullie feedback.

Het aansluitschema van EB is een soort blokschema waaruit 3 aders komen die aangesloten moeten worden.
Ik kon tot dusver in EB documentatie niets vinden over de functionaliteit (rem, thermische beveiliging oid).

Als ik dan toch waarschijnlijk extra contacten moet hebben, dan wil ik het eerst begrijpen en dan in 1 keer het juiste bestellen.

Heb ook nog bij andere leveranciers van dergelijke schakelaars gekeken naar meer info. Zie bijv. onderstaande.

Ik lees echter alleen een extra aansluiting voor een thermo contact (A1 in onderstaand schema).
Dit aansluitschema komt wel dicht bij wat ik heb (3 aders vanaf motor).

Aansluitschema EB motor voorbeeld.png

Toch wel vreemd dat je alle gegevens van de motor hebt maar daar geen technische gegevens van kunt vinden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het gaat niet om de hoeveelheid aders, maar om wat ze doen. Bij deze schakelaar en die je al gekocht hebt, is de extra draad voor het aansluiten van een temperatuurbewaking. Als de wikkeling te heet wordt, wordt de stuurstroom naar je schakelaar onderbroken, zodat de machine uit gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Van wat ik er zo snel over kan vinden, hoort de schakelaar bij de motor. De motorbeveiliging zit in de schakelaar. Fabrikant is altijd klinger & born. Het metabo onderdeelnr is 8131221399. Maar ik heb nog niemand kunnen vinden, die het onderdeel ook kan leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.