Eiken tapis

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hoe houdt een eiken tapis vloer zich in een keuken? Vloer wordt geolied in verband met vloerverwarming.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het is voor een bedrijfsruimte, die intensief gebruikt wordt. Regelmatig olieen en zepen is het probleem niet, dat moet ook in de rest van de ruimte gebeuren. Maar ik kan nu nog kiezen om voor de keuken een strook tegels te leggen, maar dat vindt ik niet zo mooi. De vloer wordt opgebouwd uit 8mm mozaïek, met daarop 9mm eiken visgraat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
tja, het juiste evenwicht tussen schoonheid en onderhoudsvriendelijkheid
zelf zou ik geen tegels leggen om de harmonie niet te verbreken
maar er bestaan tegels met houtimitatie
ivm afwerking van houten vloeren heeft collega leonvb een referentie doorgegeven onder #6 in dit draadje
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Keuken, vloerverwarming en ook nog intensief gebruikt? PVC of keramische tegels. Beiden zijn in een eikenmotief verkrijgbaar. Met name de PVC kun je heel erg goed lijkend krijgen, maar dat krast wel veel sneller als tegels.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Omdat de rest van de ruimte met eiken visgraat gelegd gaat worden, zal de strook voor het keukenblok dan niet met een afwijkende eikenlook vloerbedekking gelegd worden. Maar mijn vraag is eigenlijk meer, wat is er tegen om ook voor het keukenblok de eiken vloer door te leggen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De belasting in een keuken is hoog door vocht en vooral draaipunten. Daardoor slijt de afwerklaag erg snel en is hoogfrequent onderhoud noodzakelijk
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat bedoel je met draaipunten? En wat voor onderhoudsinterval verwacht je? Moet ik elke week de machine er op zetten, of elke maand? Het is lastig zulke informatie boven water te krijgen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Vocht, warmte en intensief gebruik zijn geen goede basis voor eigenlijk welke vloer dan ook. Met tegels zal na x jaar de lijm het gaan opgeven, bij PVC zal je na y jaar de vloer minder mooi vinden door de krassen, en met bijv. alleen olie wordt je bij wijze van spreken na z jaar echt gek van het onderhoud. Exacte cijfers zijn niet te geven, omdat dit afhangt van je eigen eisen (hoelang vind je het nog mooi genoeg), de gebruikte materialen en het exacte gebruik.

Weet je overigens zeker dat je de PVC vloer er makkelijk uit kunt pikken? Parket, laminaat en pvc visgraat vloeren | Vloer Utrecht
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De eiken vloer bestaat uit deeltjes van 55 x280 mm. Zo'n 120 m/2 gebruikt eiken uit diverse partijen. Ik heb niet het idee, dat een pvc vloer in dit patroon en deze kleurschakering verkrijgbaar zal zijn. Daarom valt dat af. Maar er zijn dus volgens jouw geen echte redenen om het hout niet tot aan de keukenkastjes door te leggen? Voor regulier onderhoud moppen ze zulke vloeren, dus wat vocht zal het wel kunnen hebben . Het is dus vooral onderhoud van de waslaag, wat je tijd kost? Want dat zal ik op alle druk belopen gedeelten moeten doen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Belopen is niet het probleem, punten waar je draait op je voeten zijn de probleemplekken. Dat gebeurd dus op de snijplek, koelkast etc.
Frequentie hangt af van teveel variabelen om zekerheid te geven, maar bij veel koken is jaarlijks groot onderhoud niet vreemd.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Maar er zijn dus volgens jouw geen echte redenen om het hout niet tot aan de keukenkastjes door te leggen?
Met vloerverwarming is er een heel goede reden überhaupt geen hout te gebruiken: door de dikte van je houtlaag en de isolatie daarvan neemt je efficiëntie qua verwarmen af. Tegels of PVC zijn daarom de aangeraden oplossingen voor een ruimte met vloerverwarming.

En verder is mijn punt dat iedere vloer wel voor- en nadelen heeft. We kunnen prima die punten opsommen, maar hoe zwaar je die zelf vind wegen is iets wat je voor jezelf moet bepalen. Zelf zijn we vorig jaar overgegaan van tegels naar een Coretec PVC vloer, en dat bevalt prima. De tegels waren trouwens tientallen jaren ook prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De gekozen houten vloeropbouw werkt prima met vloerverwarming. Door de opbouw en volle verlijming is de warmteoverdracht goed. Het opwarmen duurt wat langer, maar het komt in een nieuwbouw bedrijfspand en daar in heb je niet veel verwarming nodig. De vrouw wil hout, dus dat is een gelopen race. Ik had alleen wat zorgen over het keukengedeelte, maar daar wordt niet gekookt, maar meer dingen afgespoeld. Met regelmatig onderhoud lijkt dat ook geen problemen te geven. Dus ik moet nog maar een paar deeltjes erbij zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat is wel het plan, tenzij iemand zwaarwegende redenen heeft om het niet te doen.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Het mooie van een visgraat vloer is naarmate deze ouder wordt hoe mooier hij wordt, zoals jezelf al opmerkte de schakering kan niet geëvenaard worden.
9 mm is vrij dik doorgaans is 6 mm gebruikelijk, ik zou me er niet al teveel zorgen over maken een keer extra in de olie is zo gebeurd en laat hem lekker iets verslijten in de keuken daardoor leeft ie immers . Het materiaal kan het lachend hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Omdat de vloer in een bedrijfsruimte komt en ik hem zelf uit gebruikte eiken vloeren zaag, heb ik er voor gekozen om hem 9mm dik te maken. Dan heb ik de mogelijkheid om de vloer te schuren. De vloerdelen waar ik uit zaag zijn 22 dik, dus ik houd plankjes van 6mm over. Die wil ik in mijn huis gaan gebruiken. Daar moet na dit project weer eens wat aan gebeuren. Het is bijzonder om te zien in wat voor kleuren eikenhout voorkomt. Van bijna wit, roodachtig, tot bruin. Het is wel een uurtje zagen, maar dan is de vrouw weer blij. Dat is dan ook wel weer wat waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.