Eiken tafelblad verlijmen, dikte 2x20 of 1x40?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Goedendag,

Voor een salontafel (en als het resultaat er mag zijn, een eettafel, tv en audio meubel) van 70x70 cm wil ik graag een blad verlijmen van eiken planken.
Na veel gelezen te hebben op het forum, denk ik dat er in ieder geval twee mogelijkheden zijn om een blad van ~40mm dik te krijgen:

-Planken / balken van 52mm dik schaven en verlijmen.
-Planken van 28 schaven en verlijmen, dus ook in de dikte - hierbij opletten dat de jaarringen om en om liggen, en de planken half op elkaar voor max stevigheid. Of toch op elkaar schroeven?

Nu is de vraag, welk resultaat is het meest stabiel?
De reden voor de dunnere planken, ondanks dat ik er meer nodig ben heeft het een ongeveer 25-30% lagere totaalprijs. Het extra werk neem ik uiteraard voor lief.

Ik zou de breedte van de planken in beide gevallen ongeveer 10cm maken.

Ik zou ook de poten 80x80 willen verlijmen, zou ik met de planken van 20 dik beter een holle poot kunnen maken of toch 4 op elkaar voor een massieve poot? Of uiteraard voor de dikke plank kiezen en 2 op elkaar lijmen?

Alvast bedankt! :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Er is een forumdraadje over de bouw van een eiken tafel waar bijvoorbeeld de constructie van de poten goed zichtbaar is. Vast interessant voor jou.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Had inderdaad het forum doorgespit, zoekend naar eiken tafelbladen en poten. Veel draadjes die op verschillende manieren de constructie aanpakken, maar niet echt een "vergelijkend draadje" op zoek naar de beste methode. Althans niet door mij gevonden.

Omdat ik nog geen hout heb gekocht, vroeg ik me af wat de beste optie zou zijn.

Randen opdikken had ik niet aan gedacht, lijkt me in eerste instantie vooral interessant bij grotere oppervlakken denk ik. Bedankt voor de tip!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat opdikken doen heel veel meubelmakers......robuust uiterlijk zonder de kosten.

ga maar eens in de gemiddelde showroom bij dikke dure tafels van bnv amerikaans noten etc met je hand onder de rand.

9/10 zijn opgedikte zijkanten met een dun binnenblad.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De optie met de dikkere balken zal mijn inziens het meest 'stabiel' zijn. Je maakt het jezelf daarmee ook makkelijker (minder werk, en minder handelingen) en meer succes op een mooier afgewerkt geheel (minder naden, minder plaatsen waar het fout kan gaan). Holle poten lijkt me ook weer veel moeilijker om al die verstekken mooi te krijgen, dan is twee planken op elkaar verlijmen eenvoudiger.
 
A

Athanor

Guest
Jan Willem, welkom op het forum! Leuk starttopic heb je ingebracht. Geeft ook aan anderen weer bruikbare informatie en kennis!

Zijn ook vragen die je op de open dag hout met andere houtliefhebbers kunt uitwisselen! Zie linkje hieronder.

Succes! Fons
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Janwillem,
Wat er tegenwoordig veel gebeurt bij moderne massieve tafels, is dat er massieve delen verlijmd worden (40dus in uw geval) , maar aan de onderkant 2 regels uitgefreesd van bvb 2mm diep op 2cm, waar een ijzeren profiel ingevezen wordt om de stabiliteit te garanderen.

@MaartenS, rondlopen in meubelzaken en in gedachten de tafels en kasten uiteenhalen is ook mijn hobby :)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Dank voor de vele reacties!

Ik denk dat ik binnenkort eens een aantal dikke planken ga halen. Veel pro's voor massief, en voor mijn gevoel toch "echter". Het viel me tegen om een geschikte houthandel te vinden in de buurt van Groningen. Ik zoek eiken planken, weinig noesten en geen scheuren (rustiek?), 52+ dik, ongeschaafd. Het schaven en op dikte maken wil ik gaan doen in de stadswerkplaats. Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik dat graag uiteraard!

@fantic: Massieve poten werd me afgeraden op deze dikte, ivm het drogen; bij zulke diktes schijnt het lastig te zijn een laag vochtpercentage te garanderen? Interessante website van de planken, helaas is Woerden tamelijk ver rijden vanaf Groningen.

@JokkeWood: Staat het infrezen van een ijzeren profiel ook bekend als "bladspanner"? Zie in ieder geval dat bladspanners in de lengte worden gemonteerd. Dit verbaast me toch enigszins, aangezien ik dacht dat planken vooral in de breedte werken.

Is er over het algemeen interesse voor een "fotodagboek" of iets dergelijks bij zo'n projectje?
 
A

Athanor

Guest
@JokkeWood: Staat het infrezen van een ijzeren profiel ook bekend als "bladspanner"? Zie in ieder geval dat bladspanners in de lengte worden gemonteerd. Dit verbaast me toch enigszins, aangezien ik dacht dat planken vooral in de breedte werken

Bladspanners worden in de lengte gemonteerd om het doorbuigen van het blad te voorkomen en zo een grotere lengte en dunner blad te kunnen gebruiken. Voor de breedte gebruikt men tegen het kromtrekken wel stalen profielen, ingefreesd en met slobgaten om het hout nog te laten werken.


Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Beste Fons, dank voor je reactie!

De oplossing tegen het krom trekken snap ik niet helemaal. Aan de ene kant lijkt het erop dat je uit alle macht probeert te voorkomen dat het hout gaat werken door er een stalen profiel in te frezen, en toch worden er slobgaten gemaakt?
Ik kan me voorstellen dat als je de uiteinden van het blad vast maakt (dus aan de lange kant van de plank, die tot een blad wordt verlijmd), het blad bol kan komen te staan als de planken in de breedte uitzetten. Hoe helpt een profiel hier tegen?
Zouden regels onder het blad vast schroeven of lijmen hetzelfde effect hebben?
Of liever een solide frame waar had blad los op ligt?

Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Of met wervels werken:
blad-wervel.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Beste Fons, dank voor je reactie!

De oplossing tegen het krom trekken snap ik niet helemaal. Aan de ene kant lijkt het erop dat je uit alle macht probeert te voorkomen dat het hout gaat werken door er een stalen profiel in te frezen, en toch worden er slobgaten gemaakt?

De plank zal de ruimte moeten krijgen om in de breedte iets te kunnen werken, ga je dat tegen door het geheel in de breedte te fixeren met planken/profielen, dan wordt het buigen of barsten.
Gebruik je een lat/profiel met slobgaten, dan zal de plank de ruimte krijgen om te werken.. De kracht van het schotelen (hol/bol staan) is echter niet zo heel groot (behalve als je in de breedte wel fixeerd) en zal worden tegen gegaan door het profiel/de lat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.