Eiken tafelblad verlijmen, dikte 2x20 of 1x40?

A

Athanor

Guest
Dat is ook wat ik bedoel met slobgaten, dat het blad in de breedte nog kan bewegen omdat de schroeven in het gat kunnen meebewegen.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank weer, veel interessante informatie in de link! Hoe meer informatie hoe lastiger ik het vind worden om keuzes te maken.. Ik denk er over om het blad te gaan bevestigen met wervels, dit lijkt me de eenvoudigste manier, en ik snap ten minste wat er gebeurt.
Hoe ingefreesde metalen profielen gaan helpen zie ik nog niet echt. Is dit profiel vast gemaakt aan het frame, en glijdt het blad er als het ware overheen? Als het uitzet, niet los natuurlijk.

Binnenkort bij fijnhouthandel Drenthe langs, Nieuw Amsterdam. Als iemand suggesties heeft voor betere en/of houthandel regio Groningen hoor ik het graag! Weinig eiken op voorraad blijkbaar..
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoe zouden ze met breedte krimp rekening gehouden hebben in bovenstaande tafel? Uitgaande dat het bladmassief is.
Mag je dat hier verwaarlozen? Omdat hier de "regels" tussen de poten ontbreken, die normaal het blad a.h.w. zou opsluiten?

Echter de poten zijn dikker dan het blad, dus reageren blad en poot niet gelijk op wisselingen in RV.
Nu zullen dat ook weer geen millimeters zijn. Maar zou je hier gedurende de jaren spleten en/of losse verbindingen kunnen krijgen?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@ janwillem: een profiel zorgt dat het blad niet kromtrekt, hol/bol in de breedte, maar middels die slobgaten wel ruimte geeft om uit te zetten of te krimpen in dat vlak.
 
A

Athanor

Guest
Binnenkort bij fijnhouthandel Drenthe langs, Nieuw Amsterdam. Als iemand suggesties heeft voor betere en/of houthandel regio Groningen hoor ik het graag! Weinig eiken op voorraad blijkbaar..

De Drentse Fijnhouthandel staat zondag de 27e ook op onze open dag hout in Zutphen, trouwens Jaap van Leersum van Inlands Hout staat er ook, die is uit Groningen ook goed bereikbaar.

Kom je ook naar de Open Dag?

Fons
Succes, Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Fons, dank voor je berichten! Op zich lijkt me de open dag hout erg interessant. Echter heb ik nog geen eigen werk, en hoop ik dat weekend er eindelijk mee te beginnen... Al is dit zeker geen definitieve "nee".

Ben ook wel benieuwd naar het antwoord op Robert zijn vraag over de tafel en het ontbreken van regels.. Naief gezien zou je zeggen dat als het blad niet opgesloten ligt, de verbinding stabiel is.

Ik vind het lastig om te beoordelen hoe ver met moet gaan met maatregelen nemen om te zorgen dat bladen niet kromtrekken en of verbindingen stabiel zijn. Lees ook wel eens over "bekende, beroemde" meubelmakers in de VS ofzo, die bij het verlijmen van tafelbladen niet letten op het om en om leggen van de planken, maar enkel kijken naar de tekening?! Er staat bij m'n ouders al zo'n 15 jaar een massief eiken tafel die in elkaar is geschroefd, die absoluut geen mm speling heeft om te werken, en ja, die staat er nog steeds te functioneren als tafel.

Wat me bij het volgende dilemma brengt: de salontafel moet een blad krijgen onder het tafelblad (voor kranten/ boeken, of waarschijnlijk wat minder nostalgisch: tablet en laptops), dus tussen de poten. Eigenlijk zit het dan dus volledig opgesloten... Pff, lastig hoor, en ik ben nog niet eens begonnen..
 
A

Athanor

Guest
De open dag is voor bezoekers vooral ook voor oriëntatie, kennis vergaren een uitwisseling bedoeld!

Op zich denk ik dat je voor een blad van 70x70 niet al te veel problemen hoeft te verwachten. Zeker niet met doorhangen. In het verlengde van Roberts vraag denk ik dat je met goed gedroogd hout het beste uit bent. Dus als je uitgewerkt gedroogd hout met een vochtigheidsgraad van rond de 12 procent hebt, dan zou ik direct aan de slag gaan. Als je tussen de poten wat regels maakt kun je prima met wervels uit de voeten. Het blad dat je er onder wilt maken is natuurlijk afhankelijk van je ontwerp. Wil je die op regels laten steunen? Of enkel een dunner blad dat als het ware er tussen "zweeft"? Heb je al een ontwerp in gedachten of een voorbeeld foto hoe je dat ongeveer ziet?

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Foto's van internet geplukt.

Dit is de bedoeling:
http://www.castorinterieur.nl/eiken-salontafel-2904
Niet die met de witte poten trouwens.. Ik wil graag een licht grijze finnish.. Lichtjes in de olie dan, denk ik.
Kan het niet goed zien, maar blad dikte onder en boven lijken me hetzelfde. Verder is daar het blad 30 dik. Is me eigenlijk ook dik genoeg. Maar als er nog een vervolg komt: eettafel en tv meubel, zou ik dat in dezelfde lijn willen houden.

Nu zag ik dat wehkamp een tafel aanbied, voor de iets meer dan de prijs die ik verwacht alleen aan ongeschaafd hout uit te geven:
http://www.wehkamp.nl/Winkelen/Kenm...865083450000&gclid=CKTa6uS6gMgCFQ46GwodAiMANA

Zie ik het goed dat het blad / poten etc niet uit verlijmde planken bestaat, maar allemaal uit kleine balkjes / latjes? En is het hierdoor goedkoper?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
als ik die Wehkamp tafel bekijk is die samengesteld uit planken die uit allemaal stukjes zijn samengevoegd, stroken van 30-50 mm en stukken van zo'n 50-70mm breed zodat er een plank van ongeveer 10cm ontstaat. Van een stapel van dat soort planken is de conder constructie opgebouwd en ook het blad zelf is op die manier samengesteld.

Die Castor is met echte hele planken en massieve poten gemaakt...

Het gaat erom wat je mooi vind....
 
A

Athanor

Guest
En mogelijk ook geen eiken waarschijnlijk, is meestal rubberwood o.i.d.

Fons
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Binnenkort bij fijnhouthandel Drenthe langs, Nieuw Amsterdam. Als iemand suggesties heeft voor betere en/of houthandel regio Groningen hoor ik het graag! Weinig eiken op voorraad blijkbaar..

Fijnhouthandel Drenthe is een prima zaak. Bij jou in de buurt, stad Groningen aan de Sontweg zit Dikhout. Ook een prima zaak.

Groet,
Jan
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hallo allemaal.

Dank voor de reacties. Uiteindelijk vandaag bij een particulier hout gekocht. Lag opgeslagen in de garage, daarvoor enkele jaren in een werkplaats. Uiteindelijk voor de helft van de prijs, maar gelijk hout gekocht voor een tweetal tafeltjes.
auto vol hout.jpg
Hopelijk krijg ik het voor elkaar om er mooie planken uit te halen. Enkele planken zijn scheef afgezaagd, dit moet weer recht gemaakt worden etc.
Nu staat het bij mij in de schuur. Vanavond alles naar 4 hoog sjouwen.....
Wat raden jullie aan? De verkoper van het hout, zelf ook meubelmaker, had het over een week of 2. Omdat we nog niet stoken kan de luchtvochtigheid nog hoog zijn, bij een temperatuur van ongeveer 20 graden.
Heb een barometer in de kamer staan, wat voor luchtvochtigheid zouden jullie aanraden om te drogen?
Ik denk er over om wel alles al op lengte te zagen, is het ook makkelijker te tillen etc, of is dit voor later niet handig?
 
A

Athanor

Guest
Haha heel herkenbaar, zo is mijn auto ook regelmatig volgestouwd:):)

Het hout in ruwe maten vooraf zagen is goed te doen, dan zie je ook gelijk of er spanning en vervorming in zit die je later nog moet weg zagen of schaven.

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Thanks, vanavond lekker zagen dan...

De luchtvochtigheid in de kamer is nu 70% trouwens.. Is dat te hoog?

Is het af te schatten wat de vochtigheid van zo'n plank is?
 
A

Athanor

Guest
70 procent lijkt me aan de hoge kant. De vochtigheidsgraad in hout is moeilijk te schatten. Als de plank in een bepaalde omgeving relatief koud aanvoelt kun je een vermoeden hebben van hoge vochtigheidsgraad. Meten is hier weten! Je kunt voor een relatief lage prijs een houtvochtigheidsmeter kopen en dit controleren en blijven volgen als je zekerheid zoekt.

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Een korte update met foto's: de nieuwe afkortzaag is hard aan het werk gezet, en handig gebruik gemaakt van een degelijk product van Ikea!


IMG_20150923_212845962.jpg

Moeiteloos door ongeveer 44 mm dik eiken. Wel even om moeten draaien omdat de plank net te breed is.. Op deze manier ongeveer op lengte gezaagd, zodat het wat makkelijker te hanteren is (drogen in de kamer, vervoer naar stadswerkplaats, schaven)

IMG_20150923_222931953.jpg
Eerste lading staat boven.. Te laat om nu nog verder te zagen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Beste dames en heren,

Een vraag over het zagen van plankjes uit plakken boom:
IMG_20151013_222005766.jpg
Ik heb 5 stukken van de goede lengte, allen ~35cm breed. Ik heb 10 plankjes van 14cm breed nodig om 2 tafels met een blad van 70x70cm te maken.
Tot het hart is ongeveer 17cm. Mijn vragen zijn:
-Laat men het hart vaag weg ivm werken?
-Is het ok om planken van 14 breed te verlijmen? Het lijkt me kwartiers gezaagd, dus krom trekken zal het niet snel doen.
-Is het wel te doen om uit de hart-delen balkjes van ongeveer 3.5x6 cm tot te maken voor de regels onder het blad?

Eventueel zou ik de regels ook ongeveer 2 cm dik kunnen maken maar dan uit andere eiken planken. Of 4cm dik, door twee te lijmen. Het onderste blad komt niet meer in de tafel dus heb ik hout over.

En een praktische vraag: De planken zijn niet helemaal recht. Toch gewoon op een zaagtafel langs een geleider halen en dan eerst het 'platte' gedeelte van de plank vlakken en vanaf daar haaks maken?

Voor de geïnteresseerden: bij een relatieve luchtvochtigheid van 60-70% in de kamer droogt blijft de rv van het hout stabiel op 15%, in 2 week. Nu de luchtvochtigheid in de kamer terug loopt naar 40% is gaat (de buitenkant) van het hout al naar 13%, in minder dan 2 dagen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.