Eiken rabat met vochtplekken

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
Goedemiddag,

Recent wat eiken rabat geleverd gekregen voor een te bouwen overkapping.
Hier zitten lijken nogal wat vochtkringen te zitten.
Leverancier zegt dat dit nog wel verdwijnt na montage.
Klopt dat? Zo nee, tips hiervoor?

Voor montage worden de kopse kanten sowieso gesealed. De planken zullen verder eerst met HK Lazuur kleurloze beits worden behandeld, en daarna nog met HK Lazuur Longlife UV.

vochtplekken 2.jpgvochtplekken 3.jpg
 
Laatst bewerkt:

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
klopt niet als je dit behandelt zoals het nu is, want wat je er op zet, vermijdt dat deze uitvloeiingen/droogkringen verdwijnen
probeer het er af te schuren of met azijn oid te behandelen
de laatste dagen zijn hierover minstens 2 draadjes geweest
OK - die ga ik dan ook even opzoeken. Bedankt
 
J

j1eke

Guest
Deze vlekken onstaan door het looizuur dat uit het eiken komt. Het is waar dat als het aan de elementen blootgesteld blijft het wel zal wegspoelen telkens, Maar voordat al het looizuur is verdwenen zal het hout ook al aardig vergrijsd zijn en of alle vlekken wegspoelen is maar afwachten.
Ik zou inderdaad eerst eens proberen het mechanisch te verwijderen, de vlekken lijken nog niet al te erg.
Als dat niet helemaal gaat kun je een zuur proberen om het weg te halen, bijvoorbeeld oxaalzuur/ontweringswater.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
@ZotVanHout Dank je wel. Ziet er inderdaad vergelijkbaar uit.

@j1eke Thanks, eerst maar eens schuren, en dan verder kijken.

Leverancier gaf aan dat veel eiken uit regio Oekraine komt, en vrij schaars is op het ogenblik. Daarom zeggen ze niet al te kritisch te kunnen zijn op het moment.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Az
klopt niet als je dit behandelt zoals het nu is, want wat je er op zet, vermijdt dat deze uitvloeiingen/droogkringen verdwijnen
probeer het er af te schuren of met azijn oid te behandelen
de laatste dagen zijn hierover minstens 2 draadjes geweest
Azijn over eiken? Dat doe ik om het zwart te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.