Eiken / Douglas overkapping

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Balken tussenliggend houden, klein stukje infrezen (3-4 cm) en overstekken mbv klossen uittimmeren. Dus niet de hoofddrager of de balken kepen.

Bedankt voor je reactie. Resultaat zal zijn dat mijn dak 11-12 cm hoger zal worden, toch? Dat wil ik juist voorkomen. Wat is de reden om het niet te doen zoals ik getekend heb, de hoofdragers worden niet volledig ingekeept (maar 7,5 van de 20cm breedte), dus behoudt zijn sterkte toch voor het grootste deel? Of zie ik dat verkeerd. Zie hieronder nog wat details uit mijn hersenspinsel. Wellicht zit ik er compleet naast, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Als ik alleen de gordingen kan inkepen, en dat maar 3 of 4 cm kan doen, komt mijn dak praktisch tegen de boei van de woning aan.
 

Bijlagen

  • detail gording voor.jpg
    detail gording voor.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 302
  • detail gording achter.jpg
    detail gording achter.jpg
    24 KB · Weergaven: 301
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Dat bedoel ik niet, is met deze tekeningen makkelijker uit te leggen denk ik.
Te eerste, waarom wil je de gordingen boven de moerbint uit laten steken?
De diepte van de keep kan veel minder zijn dan de 75mm die je aangeeft.
Je kunt de gordingen gewoon recht afzagen, het overstekende stuk schroef je gewoon als los stukje balk vanuit de keep vast met lange schroeven en daarna dek je deze af met de gordingen. Veel minder gedoe.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Dat bedoel ik niet, is met deze tekeningen makkelijker uit te leggen denk ik.
Te eerste, waarom wil je de gordingen boven de moerbint uit laten steken?
De diepte van de keep kan veel minder zijn dan de 75mm die je aangeeft.
Je kunt de gordingen gewoon recht afzagen, het overstekende stuk schroef je gewoon als los stukje balk vanuit de keep vast met lange schroeven en daarna dek je deze af met de gordingen. Veel minder gedoe.

Nu begrijp ik wat je bedoeld, bedankt.
De gordingen zijn 200 hoog, en de moerbint (draagbalken?) ook. Daarom dacht ik 50 mm aan de onderkant over te houden zodat de gording mooi 'in" de balk komt te liggen, en daarop rust. Resultaat is dan inderdaad wel dat de gording 50 mm er bovenuit steekt. Tevens kan ik dan daarmee ook direct het afschot van voor naar achter regelen. Aan de achterkant komt de gording dan nagenoeg gelijk aan de drager te liggen (nog niet verwerkt in tekening).

Hoeveel mm zou de gording "in" de balk moeten liggen, als 75 te veel is?

Oplossing kan zijn om gordingen van 170x70 te gebruiken, welke aan de achterkant dan nog 30mm op de draagbalk liggen? Zou theoretisch (balkenschuif) moeten kunnen. Vraag me alleen af of die 3 cm genoeg kan hebben. tevens moet ik dan iets anders verzinnen voor het afschot, maar dat is vast niet onoverkomelijk.
Wellicht denk ik te ingewikkeld met mijn "oplossingen"...
 
Laatst bewerkt:

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Oké, ik zal er nog eens een nachtje over slapen en er goed over nadenken. Denk dat ik de draagbalken waterpas wil houden, dus dan moet ik het afschot met de gordingen maken.
Hoe ver zou je de draagbalken inkepen om de gording erin te leggen? Aangezien je aangaf dat 75mm niet nodig is?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
ca. 30-35mm, in ieder geval niet meer dan je met de 3 freesgangen van je bovenfrees kunt frezen. Even malletje maken en je kepen zitten er zo in.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Oké dat valt mee, dacht dat er meer draagvlak moest zijn.

heb jij toevallig nog een tip hoe ik de schoor die normaal in de hoek van de deur moet komen kan weglaten? Draagbalk aan de gevel vastmaken wil ik liever niet, aangezien het hout nog zal gaan werken, en het een enkel steens muur is.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Nog bedankt voor je reactie Emilio. Ik heb besloten er een extra paal bij te zetten, aangezien we daar ook nog een deur willen plaatsen. Met een houtskelet bekleed met zweeds rabat boven die deur verwacht ik genoeg stijfheid te creeeren.

Ik ben een tijdje stil geweest, maar heb niet helemaal stil gezeten. Vooral veel bezig geweest met ontwerpen/tekenen. Denk dat ik nu wel in m'n hoofd heb zitten hoe ik het wil gaan maken. Heb nog wel een paar vragen over de verbindingen;

Ik ben lang niet zo ervaren als sommigen van jullie, maar ben toch geneigd alles met pen gat verbindingen en toognagels in elkaar te zetten. Vooral de hoekverbinding (staander met 2 draagbalken erop heb ik daarbij nog niet echt voor ogen...

- Wat is de beste methode om een hoek als deze te verbinden? (zie 1e tekening hieronder) Ik heb het nu getekend als halfhout verbinding met een gat in de draagbalken, die op de pen van de staander moeten komen. Zijn hier nog (werkbare) alternatieven voor?
- Stel dat ik het op deze manier maak: Moet een toognagel altijd aan de overzijde er weer uitkomen? of mag hij ook in een blind gat komen? Dus zoals de bovenste positie op tekening 2?
- Heb ik de halfhout verbinding die op de middelste staanders komt goed getekend? (zie 3e tekening) Ze liggen nu met 5cm op de staander, waarna er 10cm halfhout verbinding is.
of wordt mijn pen/gat dan de "dun", en kan ik de halfhoutverbinding beter 20cm maken? (volgens mij maakt dat de ligger zwakker, aangezien die dan niet meer met z'n volledige hoogte op de staander rust, maar "slechts" met de helft? Hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien.
 

Bijlagen

  • hoekverb..jpg
    hoekverb..jpg
    16 KB · Weergaven: 139
  • positie toognagels.PNG
    positie toognagels.PNG
    13 KB · Weergaven: 123
  • halfhout draagbalk.jpg
    halfhout draagbalk.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 129

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Dit topic heb ik o.a. gevonden, zag e.e.a. over de zwaluwstaart verbinding voor de hoeken.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?29099-eiken-bijgebouw-plaatsen/page2
Heb nu toch maar besloten om het mezelf niet te moeilijk te maken. Ik ga voor halfhoutverbindingen, vastgezet met houtdraadbouten.
Ten eerste omdat ik geen prof ben, en zeker op gebied van houtverbindingen nog nooit zoiets gedaan heb.
Ten tweede omdat ik het eiken hout ga gebruiken dat ik van mn vader kan krijgen. Veel ruimte voor fouten is er niet gezien de beschikbare lengtes.

Ik heb mijn tekening verder afgemaakt op de manier zoals ik hem nu voornemens ben te gaan bouwen. Ben benieuwd of jullie me nog van tips of opmerkingen kunnen voorzien obv jullie ervaring/expertise. Tevens een paar foto's van de plek waar de overkapping moet komen (sorry, het was al donker).

Wat achtergrond informatie;
- Overkapping komt los van de gevel te staan, maar wel met de achterkant op een dubbelsteens muur.
- Grootste overspanning aan de voorkant is 450cm.
- De draagbalk wordt 30x20cm
- Staanders worden 20x20cm
- Totale afmetingen; 620x390x270cm
- Wanden worden bekleed met zweeds rabat
- Gordingen worden 5 cm in de draagbalken gefreesd
- Houtskelet schuur komt op opsluitbanden 20x10cm te staan.
 

Bijlagen

  • Overkapping 1.jpg
    Overkapping 1.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 152
  • overkapping 2.jpg
    overkapping 2.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 146
  • overkapping 3.jpg
    overkapping 3.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 146
  • overkapping 4.jpg
    overkapping 4.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 146
  • overkapping 5.jpg
    overkapping 5.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 143
  • overkapping 6.jpg
    overkapping 6.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 152
  • IMG_0266.jpg
    IMG_0266.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 151
  • IMG_0267.jpg
    IMG_0267.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0269.jpg
    IMG_0269.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 155

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ziet er goed uit! Mooie plek ervoor uitgekoezen en een lekker strak ontwerp, mooi in verhouding.

ook mooi te zien dat je die staanders (kolommen), rechts en links van de schuurdeur, nu eenzelfde maat hebt gegeven.
In de eerste tekeningen stond daar zo'n ielig balkje van net even de helft van de maat van de overige staanders, ik snap de overwegingen om zoiets te doen, maar met gelijke staanders ziet er veel evenwichtiger uit.

Had nog we een vraagje, hoe ga je dat doen met je dakbedekking waar de zijligger tegen de schuur aanzit.

Wordt het EPDM? dan wil je idealiter (gelukkig zit dit deel net onder het overstekende deel van de schuur) wil je je epdm over de balk heenvouwen en verlijmen. Er moet ook nog (neem ik aan ten minste) daktrim overheen?

Succes met de uitvoering :)

edit: en denk je alvast na over je regenpijp vd schuur? als je constructie te hoog komt, is het lastig daar een bochtje te fabriceren, 90 graden kan, maar 2x45 op elkaar lijmen is beter vwb de afvoer. Je wilt die denk ik rchts achter de staander verstoppen, je aansluiting zul je dan ook moeten verleggen of je moet om je staander heen willen krullen, dat gaat afbreuk doen aan je strakke ontwerp als daar ineens zo'n rond70 PVC buis zich in het zicht werkt (IMHO).
 
Laatst bewerkt:

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Goedenavond, ik ben even een tijdje (online) afwezig geweest, maar ondertussen ben ik wel begonnen met de start van het project.

@MaartenS : Excuses voor de late reactie op je vragen, en bedankt voor je opmerkingen. Om nog terug te komen op je vraag en opmerking; De overkapping komt los van de gevel te staan, net genoeg om straks het EPDM over de rand te kunnen vouwen. De boei ga ik met hoekankers (RVS) vastzetten, aangezien ik uiteraard niet tussen de gevel en de balk kom.
De regenpijp zaag ik vlak onder de bestaande overstekende boei af met een 45 graden bocht, het water loopt op het dak van de nieuwe overkapping, en wordt achter in de hoek afgevoerd. De pijp zal dus in het schuurtje komen, zie je straks niets van terug.

Dan even een update;
Houten stammen (eik) zijn naar de zagerij gebracht, 4 stuks in totaal. Zij hebben mij gezegd hier alle kolommen, ringbalken en gordingen uit te kunnen halen. In week 26 hopen ze het voor mij gezaagd te hebben.
Overige Douglas hout is ook bij hen besteld.
Graafwerk is afgerond, ruim 30cm afgegraven.
HWA is verlegd naar achter in de hoek, om straks de dak afvoer op aan te sluiten. Tevens een 50mm buis aangelegd om evt. later een watervoorziening te kunnen maken in de overkapping.
Mantelbuis met 2x buitenkabel (voor 2 groepen) en 3x UTP aangelegd van meterkast (door de kruipruimte) naar buiten in de overkapping. Deze komt bij de HWA uit. In de schuur zal ik via centraaldozen de rest van de overkapping voorzien van stroom/signaal.
Daarbij ook nog een waterleiding gelegd (tyleenslang 20mm).

Planning komende week; betonpoeren plaatsen (gefundeerd met 60x60 betontegel en 2 zakken snelbeton).
Gat weer dichtgooien met gebroken puin (040). Wachten op het hout...

Zie hieronder wat foto's van de voortgang tot nu toe.

Stammen uitzoeken/laden
IMG_0342.jpgIMG_0352.jpg
IMG_0363.jpg
Afleveren bij de zagerij
IMG_0367.jpg

Afgegraven door dezelfde vrachtwagen die de stammen heeft vervoerd.
IMG_0453.jpg
Pijpje gelegd
IMG_0481.jpg
Mantelbuis en tyleen slang door muur en kruipruimte.
IMG_0512.jpgIMG_0518.jpg
Hier komt de alles samen.
IMG_0521.jpg
Het lijkt nu een slagveld, maar hopelijk is het volgende week weer opgevuld.
IMG_0525.jpg
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Een korte update;

Grondwerk is nagenoeg gereed. Gebroken puin is in het gat gestort en afgetrild om een mooie stabiele ondergrond te creëren. Dit wordt aan het eind opgevuld met +/- 5cm stabilisatiezand waarop de bestrating komt.

De poeren zijn geplaatst. Deze staan op 60x60 tegels, met om de poer 3 zakken snelbeton.

Nu is het wachten op het hout van de zagerij, dit zou in week 26 al gereed zijn, echter nu is beloofd dat het deze week klaar is. Afwachten...

Ondertussen nog met wat laatste voorbereidingen bezig... gereedschap, bevestigingsmateriaal etc.
Laatste dilemma;
Cirkelzaag aanschaffen die minimaal 90mm diep kan zagen, of er 1 huren voor een week, of met de hand zagen?

Zodra het hout binnen is zal er wel weer een update volgen.

IMG_0564.jpgIMG_0565.jpgIMG_0598.jpgIMG_0599.jpgIMG_0600.jpg
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Weer een update; Het eerste hout is geleverd (eiken balken voor constructie).
Douglas planken/regels volgen later deze week.

We hebben 3 grote en 1 kleine stam naar de zagerij gebracht. Daarvan was 1 grote stam toch niet geschikt. Na het zagen kwam men erachter dat er te veel slechte stukken in zaten. Ze hebben getracht er wat van te maken, maar heb nu dus veel stukken liggen die bij het optillen al door midden breken.

De andere 2 + 1 stammen waren gelukkig wel van een goede kwaliteit, en heb bijna al het benodigde hout daar uit kunnen krijgen. Moet nu alleen 4 gordingen (18x7x388) na bestellen.
Het lossen van het hout op de oprit was wel een klus (wat zijn die krengen zwaar, vooral de 18x18 en 18x25 van 550cm lengte), maar met wat slimme tiltechnieken en ouderwetse rollen over een aantal bezemstelen hebben we ze met 2 man op de plek gekregen.

Hieronder wat foto's. Heb gister geprobeerd de eerste balk van 18x18 op af te korten met de handzaag, en dat gaat tot nu toe prima. (had hierover een ander lijntje op het forum lopen)
Volgende week heb ik verlof opgenomen, hoop dan meters te kunnen maken.

IMG_0610.jpgIMG_0615.jpgIMG_0618.jpgIMG_0621.jpgIMG_0626.jpgIMG_0629.jpgIMG_0631.jpgIMG_0632.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sytam en vandikte

gebint

Nieuw lid
6 sep 2017
6
0
Exloo, Drenthe
Goedemiddag,

Mijn naam is Patrick, ben 30 jaar oud, en nieuw op dit Forum. Al geruime tijd vermaak ik mezelf met "kleine" projecten waarbij e.e.a. aan hout verwerkt wordt tot simpele meubels (aquarium meubel, kasten, werkbank etc.).

Na onze verhuizing vorig jaar, hebben we nu de wens om een mooie overkapping in onze tuin te zetten. Onze tuin is redelijk klein (10x6 meter), maar de overkapping mag toch nog een redelijk formaat krijgen van de baas (lees; de vrouw). Plan is om de overkapping 6x3,6m te maken.

In principe zal hij gemaakt worden van Douglas hout, op maat gezaagd bij een lokale zagerij. Echter heeft mijn vader nog heel wat eiken stammen liggen, welke op dit moment geen enkel doel hebben, die ik zou mogen gebruiken voor mijn overkapping. Mits de afmetingen bruikbaar zijn, zal ik de palen en ringbalken dus van eikenhout maken. Het overige wordt dan afgewerkt met Douglas.

Ik wil de voortgang van ons project hier zoveel mogelijk in beeld brengen, waarbij ik hoop op het nodige advies van enkele (ervarings)deskundigen.
Ik zal later vandaag/morgen wat foto's plaatsen van de plek waar de overkapping moet komen, zodat er een beeld ontstaat van ons plan.

Wel alvast 1 vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom;

De overspanning zal 6 meter worden, waarbij wij geen paal in het midden willen. De ringbalk moet deze oversteek dus in 1 keer maken. Met de vuistregel van 5cm per meter kom ik dan op een balk van 30cm. Tussen de schoren is de overspanning uiteraard minder (ong. 4,5m? ).
Is er iemand die aan durft te geven of een balk van 30cm echt nodig is? Of zal 25cm (of nog minder?) ook mogelijk zijn, zonder dat de balk overmatig gaat doorbuigen?
Hieronder een snelle schets in paint om even mijn vraag te verduidelijken; Bekijk bijlage 85070

Hoor graag jullie mening.

Mvg,

Patrick
20 x30 is in dit geval een goede maat. korbelen 15x15
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Onder de noemer "beter laat dan nooit", dacht dat het een leuk idee was om dit topic "af" te maken. Destijds (al weer bijna 2 jaar geleden) was ik voornemens alles vast te leggen op foto's en deels terug te laten komen op dit forum. Dat eerste is deels gelukt, dat tweede eigenlijk maar tot een bepaald punt in het project.

In totaal bijna een jaar aan dit project gewerkt (van de eerste schop in de grond, tot het punt waarop ik nu ben). Sinds ik actief ben lees ik met regelmaat (bijna dagelijks) mee op dit forum, maar moet zeggen dat ik mezelf niet tot de actieve deelnemers beschouw.

Ondertussen is de overkapping 98% klaar, en wil ik in onderstaande posts wat foto's delen van de voortgang.
Hoop dat het aan de ene kant nog vermakelijk kan zijn om te bekijken, aan de andere kant hoop ik dat het eventueel bij kan dragen aan antwoorden op vragen van mensen die net als ik zonder enige ervaring zelf een overkapping willen gaan bouwen.

Mochten er n.a.v. deze posts nog vragen zijn, stel ze dan vooral. Ik zal ze met plezier beantwoorden. Ik kan (zeker nu het ook enige tijd staat) over een aantal zaken best een mening vormen.

IMG_0641.JPG
Hier was ik in mijn vorige posts ongeveer gebleven; Eerste staanders (18x18) ingekort en de verstelbare paalhouders eronder gezet.

IMG_0642.JPG
Stuk EPDM tussen paalhouder en paal

IMG_0646.JPG
Na lang wikken en wegen besloten om al het eiken hout te schaven. Eerste met de hand gedaan, later toch besloten dit met de electrische schaaf te doen. Na het schaven met de bandschuurmachine nabewerkt, daarna met vlakschuurmachine alles met een fijne korrel glad gemaakt.
Achteraf waren er wellicht efficientere opties geweest. Het heeft me echter wel veel spiermassa en eer naar werken opgeleverd.

IMG_0678.JPG
Verschil geschaafde/geschuurde balk tov ruw gezaagd.

IMG_0681.JPG
Paalhouders op de muur (achterkant overkapping geplaatst), M20.

IMG_0683.JPGIMG_0684.JPGIMG_0686.JPG
Eerste palen rechtop gezet

IMG_0689.JPG


Volgende foto's volgen hieronder.
 
Laatst bewerkt:

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
IMG_0692.JPG
Een gat voor de hobby nog even opgevuld met epoxy...

IMG_0693.JPGIMG_0733.JPG
Inkepingen gefreest, hiervoor heb ik een mal gebruikt (niet op de foto gezet). Hoeken met een scherpe beitel bijgewerkt. In deze inkepingen komen uiteindelijk de gordingen te liggen, half in de inkeping, half over de balk heen (foto's maken het straks we duidelijk, hoop ik).

IMG_0734.JPGIMG_0735.JPGIMG_0750.JPG
De ringbalken halfhout ingekeept.

IMG_0751.JPG
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
IMG_0947.JPG
Het plaatsen van de ringbalken / liggers hebben we met de kraan van mn vader gedaan. Vooral de langere lengtes hadden een behoorlijk gewicht.

IMG_0949.JPG


IMG_0951.JPG


IMG_0956.JPG


IMG_0966.JPG
Daarna de gordingen klaargemaakt (inkepen aan beide kanten).

IMG_0968.JPGIMG_0994.JPG
Op deze foto's krijg je een beetje een indruk hoe eea op en in elkaar ligt.

IMG_0995.JPGIMG_0996.JPG

Alle eiken balken (ringbalken en gordingen) zijn bevestigd met grote tellerkopschroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.