Eiken / Douglas overkapping

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Goedemiddag,

Mijn naam is Patrick, ben 30 jaar oud, en nieuw op dit Forum. Al geruime tijd vermaak ik mezelf met "kleine" projecten waarbij e.e.a. aan hout verwerkt wordt tot simpele meubels (aquarium meubel, kasten, werkbank etc.).

Na onze verhuizing vorig jaar, hebben we nu de wens om een mooie overkapping in onze tuin te zetten. Onze tuin is redelijk klein (10x6 meter), maar de overkapping mag toch nog een redelijk formaat krijgen van de baas (lees; de vrouw). Plan is om de overkapping 6x3,6m te maken.

In principe zal hij gemaakt worden van Douglas hout, op maat gezaagd bij een lokale zagerij. Echter heeft mijn vader nog heel wat eiken stammen liggen, welke op dit moment geen enkel doel hebben, die ik zou mogen gebruiken voor mijn overkapping. Mits de afmetingen bruikbaar zijn, zal ik de palen en ringbalken dus van eikenhout maken. Het overige wordt dan afgewerkt met Douglas.

Ik wil de voortgang van ons project hier zoveel mogelijk in beeld brengen, waarbij ik hoop op het nodige advies van enkele (ervarings)deskundigen.
Ik zal later vandaag/morgen wat foto's plaatsen van de plek waar de overkapping moet komen, zodat er een beeld ontstaat van ons plan.

Wel alvast 1 vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom;

De overspanning zal 6 meter worden, waarbij wij geen paal in het midden willen. De ringbalk moet deze oversteek dus in 1 keer maken. Met de vuistregel van 5cm per meter kom ik dan op een balk van 30cm. Tussen de schoren is de overspanning uiteraard minder (ong. 4,5m? ).
Is er iemand die aan durft te geven of een balk van 30cm echt nodig is? Of zal 25cm (of nog minder?) ook mogelijk zijn, zonder dat de balk overmatig gaat doorbuigen?
Hieronder een snelle schets in paint om even mijn vraag te verduidelijken; Schets voorzijde.jpg

Hoor graag jullie mening.

Mvg,

Patrick
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.087
83
Die 30 cm zal je wel (ongeveer) nodig hebben (bij een onderlinge afstand van 60 cm. Tenminste, als de balken 10 cm breed zijn (1/3 van de hoogte). Ze kunnen wel minder hoog, maar dan worden ze wel breder. Per saldo heb je dan meer hout nodig. Je kunt ook de onderlinge afstand verkleinen naar bv 30 cm.

Ik weet niet of je een deel van de krachten aan de schoren mag toekennen (al zit daar wel iets logisch in).
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Die 30 cm zal je wel (ongeveer) nodig hebben (bij een onderlinge afstand van 60 cm. Tenminste, als de balken 10 cm breed zijn (1/3 van de hoogte). Ze kunnen wel minder hoog, maar dan worden ze wel breder. Per saldo heb je dan meer hout nodig. Je kunt ook de onderlinge afstand verkleinen naar bv 30 cm.

Ik weet niet of je een deel van de krachten aan de schoren mag toekennen (al zit daar wel iets logisch in).


Bedankt voor je reactie, Het gaat me echter om de ringbalk aan de voorkant, niet om de gordingen die bovenop komen te liggen (staan nog niet op de schets).

Zodra mijn schets in sketchup gereed is zal ik die plaatsen, wil dan alleen liever direct met de juiste maten werken...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.087
83
Als er nog gordingen bovenop komen, wordt die balk nog (veel) zwaarder belast. Een schets zal inderdaad helpen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
54
Omgeving Amersfoort
Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O.jpg

Ik heb in het midden een douglas balk van 5 meter. 200 breed, 300 hoog

Daar heb ik op staan springen en dat gaf geen krimp. Hangt nu een balkenlaag met dubbel plafond in en aan 1 kant een grote lichtstraat.

De kolommen in het midden heb ik gezet, met dezelfde maatvoering 200x200 voor de kozijnen en esthetiek.

Ook met een bak sneeuw erop en mijn persoontje met een bezem heb ik nou niet echt het idee dat ik op de grens zit van wat dit kan hebben.

Constructief is diuglas volgens mij wel sterker dan eiken, zeker als we het over overspannen hebben.
Ik koos daarom voor douglas en geholprn door het feit dat douglas veeeeel goedkoper was.

Kijk ook even kritisch naar de combi eiken en diuglas in 1 bouuwwerk, daar brn ik zelf optisch niet zo van gecharmeerd al hrlemaal niet als je echt heel mooi oud eiken hebt.
Dit werkt beter als je het douglas misschien zwart maakt of zelfs kunt branden.

Ik zou met 6 meter overspanning in eiken die 4,5 misdchirn nog wel aandurven maar zou daar wel even iets verder op door onderzoeken.

Ik verwacht dat je nog wel een aantal hulpzame rescties vsn kenners zult krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Hoi Maarten, bedankt voor je reacties en foto's.
Ik vraag me oa ook af of eiken sterker of juist zwakker is. Wellicht dat dat dan weer invloed kan hebben op de balk maat.
Mijn idee is om de wanden en de boei zwart te maken. De combinatie wordt dan eiken/zwart douglas. Verwacht dat dit wel mooi zal staan.

Even afwachten of er nog bruikbare tips binnen komen.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Als ik onderstaande goed begrijp, is Europees eiken dus sterker en stijver dan het gemiddelde Douglas hout dat hier in NL verkregen kan worden?
Het Eiken dat ik kan gebruiken is dus wellicht geschikter om de 6 meter te overbruggen met minder kans op doorbuigen.
Dan moet ik nog even uit zien te zoeken welk formaat ik voor deze balk minimaal moet aanhouden.

Eur. DouglasEur. DouglasEur. Eiken
C18C22D30
Buigsterktefm,k 182230N/mm²
ElasticiteitsmodulesE0,mean 91011kN/mm²
Gemiddelde volumieke massaρmean 380410640kg/m³
Volumieke massa in uiterste grenstoestandρk 320340530kg/m³
Treksterkte evenwijdig aan vezelft;0;k 111318N/mm²
Treksterkte loodrecht op vezelft;90;k 0,40,4 0,6N/mm²
Druksterkte evenrijdig aan vezelfc;0;k 182023N/mm²
Druksterkte loodrecht op vezelfc;90;k 2,22,4 8N/mm²
Schuifsterktefv;k 3,43,8 4N/mm²
Elasticiteitsmodulus evenwijdig aan de vezel in uiterste grenstoestandE0,05 66,7 9,2kN/mm²
Elasticiteitsmodulus loodrecht op vezelE90,mean 0,30,33 0,73kN/mm²
afschuifmodulusGmean 0,560,63 0,69kN/mm²
Afschuifmodulus in uiterste grenstoestandG0,050,380,420,58kN/mm²
 

tuoh

Oud hout
Zonder een tekening van het geheel valt er niks te zeggen over de afmetingen van het hout.
Je eerste schets is maar een deel(tje) van het geheel, daar kan je in feite niks mee.

Eiken is inderdaad stijver dan de meeste naaldhoutsoorten, maar douglas komt toch in de buurt.
Bij eik kan je te maken krijgen met forse vervormingen tijdens het drogen (in het werk) Dat is bij douglas minder het geval.

Ook niet vergeten dat bij traditionele houtbouw alle sectie's ruim overbemeten zijn. Dus beide houtsoorten gaan voldoen.
MITS, de juiste constructie en verbindingen worden toegepast
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.156
26
Eiken is stijver, maar het verschil is met de balkmaat op te lossen. Alle hout kruipt, dus geheel strak blijft niets, maar met juiste detaillering blijft het absoluut binnen de grenzen.
 

vandikte

duurzaam is de weg
3 jul 2013
1.145
39
Almere
Neem ook mee dat een Eiken balk van 6 meter best lastig tilt/verwerkt. Dat gaat met Douglas een stuk makkelijker. Ongeveer factor 1,6?
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Snap ik, bedankt. Ik zal mijn schets afmaken en zsm plaatsen, dan kan er iets meer over gezegd worden, hoop ik.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Goedenavond,

Heb ondertussen wat in Sketchup kunnen maken om mijn plannen wat meer in beeld te kunnen brengen.
De houtzagerij waar ik mijn hout ga bestellen adviseert een balk van 300mm hoog, 200mm breed als overspanning van links naar rechts (ong. 6 meter).
De palen kan ik dan allemaal in 200x200mm uitvoeren.
Achterzijde staat op een dubbel steens muur van 180cm hoog.

Ik heb een aantal maten in de tekening gezet, mochten jullie meer details willen weten, vraag dan maar raak.

Hoor graag jullie mening over de volgende vraagstukken die ik op dit moment nog heb;

- Kunnen jullie je vinden in het advies van de houtzagerij? Zowel constructief als esthetisch?
- Ivm de deur in de gevel van de woning kan ik daar geen schoor plaatsen. Ik denk erover na om de balk vast te maken aan de gevel waardoor de constructie stijf wordt aan die kant. Hoe kijken jullie hier naar?
- Ik twijfel nog om de gordingen in te zagen om het geheel wat lager te krijgen. Op dit moment ga ik uit van gordingen van 7,5x20. Hoever zou ik ze kunnen inzagen om nog genoeg sterkte over te houden? of kan ik beter gewoon een lagere balk gebruiken als gording, en die er koud bovenop leggen? hart op hart is 50cm.

Op het dak komt uiteraard nog dakbeschot, boeien, etc., en de wanden zullen nog dicht gemaakt worden, maar zover ben ik nog niet gekomen...

Zodra ik verder ben met mijn tekeningen zal ik ze uiteraard plaatsen.

Patrick
 

Bijlagen

  • Overkapping achteraanzicht 1.jpg
    Overkapping achteraanzicht 1.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 229
  • Overkapping bovenaanzicht 1.jpg
    Overkapping bovenaanzicht 1.jpg
    24,7 KB · Weergaven: 230
  • Overkapping vooraanzicht 1.jpg
    Overkapping vooraanzicht 1.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 229
  • Overkapping vooraanzicht 2.jpg
    Overkapping vooraanzicht 2.jpg
    24 KB · Weergaven: 230
  • Overkapping vooraanzicht 3.jpg
    Overkapping vooraanzicht 3.jpg
    25,5 KB · Weergaven: 230
  • Overkapping zijaanzicht 1.jpg
    Overkapping zijaanzicht 1.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 224

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Je kunt de gordingen ook tussen de randbalken aanbrengen met bijvoorbeeld balkdragers. Ik weet alleen niet of je dit zichtbaar wilt houden en of je dat lelijk vind.
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Wat is de overspanning van die gordingen? 267 cm?

ongeveer 387

- - - Updated - - -

Je kunt de gordingen ook tussen de randbalken aanbrengen met bijvoorbeeld balkdragers. Ik weet alleen niet of je dit zichtbaar wilt houden en of je dat lelijk vind.

nee dat wil ik inderdaad niet, wellicht met onzichtbare balkdragers maar heb daar geen ervaring / gevoel bij
 

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
25
2
Even een update;

Plan is iets gewijzigd; Er komt een klein schuurtje bij. Dit maakt dat de overspanning geen 6 meter meer zal zijn, maar nu op 5 meter uit komt.
Met een balk van 30x20 durf ik dat wel aan. Overige ringbalken zullen 20x20 worden.

Om de gordingen (7,5x20cm) te verlagen heb ik ze zoals getipt ingekeept in de ringbalken.
Ze komen 7,5 cm in de ringbalk te liggen, en 15cm verdiept. Gording komt dan dus nog 5 cm boven de ringbalken uit.
Tevens zullen de gordingen een kleine 20cm gaan oversteken (totale lengte nu 415cm). In onderstaande schets heb ik geprobeerd te laten zien hoe het nu moet worden.
Uiteraard worden de schoren etc. later nog bijgetekend.

Ringbalken wil ik met halfhoutverbindingen op de kolommen plaatsen. Misschien met pen gat verbinding, en anders "gewoon" met houtdraadbouten van bovenaf vast zetten.

een paar vragen met afbeeldingen ter begeleiding;
- Verzwakt de ringbalk aan de voorkant (te veel) door de halfhoutverbinding aan de rechterkant? (deze heeft maar 20cm hoogte boven de kolom, ipv 30cm)
- Door de aanwezigheid van de deur kan ik rechtsvoor geen schoor naar achteren plaatsen. Is er een andere manier om dit op te lossen? (vastzetten aan de gevel wil ik liever niet).
- Hoe kan ik het best de kolommen aan de achterzijde op de muur bevestigen.
-D.m.v. een balk over de lengte op de muur, en dan de kolom er met pen/gat inzetten?
- Of d.m.v. draadeind in de muur, met een plaat erop, en daarop de kolom.


Patrick
 

Bijlagen

  • Overkapping vooraanzicht 1_V5.jpg
    Overkapping vooraanzicht 1_V5.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 161
  • Detail ontbreken schoor rechtsvoor_V5.jpg
    Detail ontbreken schoor rechtsvoor_V5.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 161
  • Detail halfhoutverbinding rechtsvoor_V5.jpg
    Detail halfhoutverbinding rechtsvoor_V5.jpg
    25 KB · Weergaven: 159

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.156
26
Balken tussenliggend houden, klein stukje infrezen (3-4 cm) en overstekken mbv klossen uittimmeren. Dus niet de hoofddrager of de balken kepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.