Eiken buitendeur verslag

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Waarschijnlijk het kaarsevet welke ik op de geleider van de veer en groef schaaf heb gedaan.
Verdwijnt met het naschaven

Waarschijnlijk het kaarsevet welke ik op de geleider van de veer en groef schaaf heb gedaan.
Verdwijnt met het naschaven
Hierdoor ben ik overgestapt op jojoba olie,dit is een vloeibare was die goed is voor je gereedschap.
Je kan je werkstukken er ook mee behandelen.
Geeft niet af op het hout en als je je schaaf niet goed vasthoud vliegt ie zo het raam uit;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Mooi werk waar je trots op mag zijn.
Maar mag ik een kleine opmerking maken? De onderkant van de schoren werk je eigenlijk beter in in de stijl dan in de regel.De neerwaartse kracht komt dan dadelijk terecht waar hij moet zijn en je krijgt minder krachten op je verbindingen van de regels met de stijl.
En ik hoop dat je genoeg ruimte tussen de planken hebt gelaten. Eiken werkt flink als het vochtig wordt (eigen ervaring en laatst nog gevelbekleding in eik gezien die bol stond).
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
485
731
Zuid West Drenthe
Mooi werk waar je trots op mag zijn.
Maar mag ik een kleine opmerking maken? De onderkant van de schoren werk je eigenlijk beter in in de stijl dan in de regel.De neerwaartse kracht komt dan dadelijk terecht waar hij moet zijn en je krijgt minder krachten op je verbindingen van de regels met de stijl.
En ik hoop dat je genoeg ruimte tussen de planken hebt gelaten. Eiken werkt flink als het vochtig wordt (eigen ervaring en laatst nog gevelbekleding in eik gezien die bol stond).
Dat van die schoor kan ik me wel voorstellen inderdaad.
Zal dat meenemen voor een eventueel volgende deur.
Heb al eens eerder dit model gemaakt, en dat ging perfect.
Tussen de planken zit 2mm speling.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Als je verbindingen goed uitgevoerd zijn, gaan die schoren geen problemen opleveren. En het is een relatief smalle deur, dat scheelt ook. Maar bij een flinke poort kan het wel verschil maken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooie deur (en foto's).

@mathieu heeft gelijk met zijn opmerking over de plaatsing van de schoren, de voet hoort eigenlijk in de stijl te rusten.
Bijna 3 jaar geleden heb ik een "tijdelijke" tuindeur-met-kattenluik gemaakt, met vergelijkbare plaatsing van de schoren in de dorpels/regels. Ik kende de theorie maar vond de technisch correcte uitvoering niet mooi in een 2-vaks klampdeur. Noem het dichterlijke vrijheid ;) .
tuindeur-2-jpg.77034

De deur hangt er nog, in weer en wind, onbehandeld Douglas. Als hij flink nat is zet hij genoeg uit om een beetje te klemmen maar hij is nog net zo haaks als bij plaatsing. Het zal zeker bij een eiken deur wel een beetje meevallen met dat uitzakken.

Het valt op dat je geen onderdorpel/-regel hebt aan de zichtzijde. Je hebt zo wel veel kops hout onderaan de deur. Komt er nog een weldorpel op?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Bijna 3 jaar geleden heb ik een "tijdelijke" tuindeur-met-kattenluik gemaakt, met vergelijkbare plaatsing van de schoren in de dorpels/regels. Ik kende de theorie maar vond de technisch correcte uitvoering niet mooi in een 2-vaks klampdeur. Noem het dichterlijke vrijheid ;) .

Je foto doet het niet.

Maar wat zou dan de correcte hoeveelheid speling zijn?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Je foto doet het niet.

Maar wat zou dan de correcte hoeveelheid speling zijn?
Hangt onder meer af van hoe droog het hout is bij verwerking en hoeveel regen er tegen kletst.
Voor zulke projecten kan je beter vertrekken van winddroog hout (niet ovendroog). Dat scheelt al wat mogelijk uitzetten. Ik zou meer speling dan 2 mm geven eerlijk gezegd. Ik ga kijken als ik het verschil tussen winter en zomer kan meten bij mijn tuinpoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Twee millimeter lijkt inderdaad wat weinig, de tijd zal het uitwijzen.

De opmerking over de schoren kreeg ik vroeger ook al een keer van Tuoh. Ik had ze tegen regels en stijlen geplaatst, zoals op deze random google foto:

loftdeur_sfeer_bruin_british.jpg

Misschien wel het mooist, maar op die manier drukken de schoren je verbinding open wanneer ze uitzetten in de breedte. Dus vanaf het volgende (kleine) deurtje deed ik het zo:

20210731_155512.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.